شماره : 43735
۲۱ / ۳ / ۱۳۹۷ - ۹:۱۹

عدم همخوانی میزان تولید شغل با آمار بیکاری و جویندگان کار

به جرات میتوان گفت اگر بیکاری یکی از شاخص های مناطق محروم تلقی میشود،شهر نفت خیز گچساران بر خلاف آوازه اش را باید یکی از مهم ترین های این اولویت نام برد

عدم همخوانی میزان تولید شغل با آمار بیکاری و جویندگان کار،سالهاست که به یکی از معضلات اصلی کشور و به تبع آن در شهرستان گچساران تبدیل شده است.

به جرات میتوان گفت اگر بیکاری یکی از شاخص های مناطق محروم تلقی میشود،شهر نفت خیز گچساران بر خلاف آوازه اش را باید یکی از مهم ترین های این اولویت نام برد.

باید توجه داشت که درصد بالای بیکاری و عواقب بد آن برای شهرستان نفت خیزی چون گچساران رعب انگیز است و باید به درستی بررسی شود که مسیولین مربوطه در حوزه مختلف چه کاری برای اشتغال و رفع بیکاری در این شهرستان کرده اند.

بیکاری عامل و ریشه بروز اکثر ناهنجاری های اجتماعی در جامعه بوده که طی سالیان اخیر رشد آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق را باعث شده است.

متاسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به برخورداری از دو طلای سیاه و سبز،آمار بیکاری آن بالا بوده که این آمار در شهرستان گچساران برخلاف باور عموم از وضعیت ناخوشایندی برخوردار است.

 

میتوان جوانان بیکار شهر گچساران را یکی از محروم ترین و کم برخوردارترین مردمی نام برد که از صنایع و تولیدات شهر خود بی بهره و یکی از دلایل مهم بیکاری در این شهر صرف تکیه بر نفت و یدک کشیدن بی فایده اسم آن می باشد.

مسیولین شهرستان برای رهایی از درد بیکاری باید در کنار نفت به سمت اشتغال غیر نفتی حرکت کنند که بخش کشاورزی،دامپروری و صنایع تولیدی می تواند گره گشای معضل بیکاری باشد.البته این امر مهم با پیگیری نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و همکاری فرماندار شهر گچساران در حال پایه ریزی می باشد اما جوانان بیکار و تحصیل کرده جهت ایجاد اشتغال در قالب توانایی خود با دو مشکل بزرگی از جمله،ایجاد فضای که در آن یک مجموعه فعل و انفعالات اقتصادی شکل بگیرد نیاز به سرمایه گذاری کلان و خرد متناسب با نوع کار دارد، امروزه نخبگان و تحصیل کردگان بیکار جهت پیدا کردن سرمایه گذار با مشکل مواجه هستند پس این بانک ها خواهند بود که باید در قالب پرداخت تسهیلات یاری جوانان بیکار بشتابند که متاسفانه سیاست های بانکی امروز خود عامل ورشکستگی برخی کارهای اقتصادی هستند زیرا تسهیلات مناسبی جهت تقویت و کمک به کارآفرینان پرداخت نمی شود.و دوم نوسانات ارزی در کشور است که بی ثباتی آن باعث تزلزل بازار و فشار به مجموعه های اقتصادی است.

دیدار مطالبه گران تریبون زاگرس با امام جمعه محترم سوق
دنبال کنید

البته به گفته مسولین شهرستان،تسهیلات مختلفی در سالهای گذشته به جویندگان و کارآفرینان شهری و روستایی در قالب سود کم پرداخت شده ولی هیچ تضمینی برای راه اندازی و پیگیری این وام برای کار اقتصادی از آنها نگرفته اندو همین امر باعث شده که این وام در جاهای دیگر صرف امور شخصی شود.

برای پیگیری این وضعیت در شهرستان گچساران سراغ فرماندار پرتلاش این شهر رفتیم.

فرماندار شهرستان گچساران گفت:شهر گچساران یکی از شهرهای مهاجر پذیری است که بیشترین نرخ بیکاری در استان و بعضا کشور دارا بوده که در همین راستا بیشترین درخواست شهروندان و افرادی که تحت عنوان ارباب رجوع به فرمانداری مراجعه میکنند،بحث بیکاری و اشتغال می باشد.

عبدالرحیم رحیمی با بیان اینکه از زمان شروع به کار در سمت فرمانداری شهرستان تشکیل کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در شهرستان را در اولویت کاری قرار دادم افزود:خوشبختانه توانستم با همکاری سایر دستگاه هااز همه فرصت ها و استعدادهای شهرستان در جهت ساماندهی وضعیت اشتغال اقدام مناسب نماییم.

 

وی بیان نمود:از سال ۹۵و با برنامه های پیشنهادی نماینده محترم مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در قالب ۲۶برنامه در جهت کمک به وضعیت اشتغال تدوین و ابلاغ گردید که خوشبختانه با تمام تلاش پیگیر اجرای طرحها علی رغم مشکلات و محدودیت های اعتبارات کشوری،توفیقات و پیشرفت قابل توجهی کسب نموده ایم.

رحیمی مهم ترین پروژه های فعال در شهرستان را،سد چمشیر،کارخانه روغن نباتی،پتروشیمی و طرحهای جانبی آن عنوان کرد و اظهار داشت:این طرحها در دو سال گذشته راه اندازی شده در حال حاضر یک هزارو ۶۷۰نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

مرعوب نباشیم / اینگونه معنی هضم شدگی را بهتر می فهمید
دنبال کنید

فرماندار گچساران اضافه کرد:در اجرای طرحهای راهسازی گچساران به بهبهان،گچساران به چرام،گچساران به گناوه و گچساران به بی بی حکیمه بیش از ۸۰۰نفر به صورت موقت در حال کار هستند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال زایی در جهت ایجاد کارآفرینی از طریق بانکهای عامل و صندوق کارافرینی امید گفت:امسال ۳۰۰نفر جهت دریافت تسهیلات برای ایجاد طرح به بانک و صندوق ها معرفی که در شرف دریافت تسهیلات می باشند.

رحیمی عنوان کرد:در دو سال گذشته در بخش واحدهای صنعتی و معدن و اصناف و بازار،در رشته های مختلف تولیدی،خدمات فنی و توزیعی خدماتی تعداد سه هزارو ۸۲۰مجوز اشتغال و پروانه فعالیت صادر گردیده است.

وی افزود:در طی این مدت افراد زیادی از طریق آزمون های استخدامی در ادارات و شرکت ها جذب و مشغول فعالیت هستند.

فرماندار شهرستان گچساران با ابراز نگرانی از کثرت امار بیکاری در این شهرستان اظهار داشت:اجرای این طرح ها با توجه به امار بیکاری موجود در شهرستان کافی نمی باشد و امید است با تلاش مضاعت تمامی دستگاه ها موضوع بیکاری به حداقل برسد.

رحیمی از مهمترین اقدامات خود برای کاهش آمار بیکاری را،جلوگیری از ورود اتباع بیگانه به شهر،تلاش در جذب نیروی بومی در شرکتها و بخش خصوصی،توصیه جدی به ادارات جهت جذب فارغ التحصیلان از طریق طرح کارورزی و پرداخت تسهیلات و اشتغال زای در روستاها و عشایر به حهت جلوگیری از مهاجرت به شهر عنوان کرد.

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 43735 توسط تنظیم خبر : امین کائیدی شادگان و در روز دوشنبه 21 خرداد 1397 ساعت ۰۹:۱۹:۲۲
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر