جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

عقل سرخ | مهدي محمدي

توان نامتقارن را با عملیات متعارف نمی توان مهار کرد

درباره عراق، روزنامه های امریکایی می گویند پنتاگون دستور آمادگی برای عملیات تهاجمی علیه کتائب حزب الله را داده است. در عمل اما، آنچه می بینیم تلاش پیگیر امریکا برای منتقل کردن نیروهای خود به پادگان های امن با هدف کاهش آسیب پذیری در مقابل حملات پی در پی موشکی است. واشینگتن تصور می کرد

اختصاصی کرونا

کد خبر : 50398
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۳:۳۳

کرونا :

عقل سرخ | مهدي محمدي

توان نامتقارن را با عملیات متعارف نمی توان مهار کرد

درباره عراق، روزنامه های امریکایی می گویند پنتاگون دستور آمادگی برای عملیات تهاجمی علیه کتائب حزب الله را داده است.

در عمل اما، آنچه می بینیم تلاش پیگیر امریکا برای منتقل کردن نیروهای خود به پادگان های امن با هدف کاهش آسیب پذیری در مقابل حملات پی در پی موشکی است.

واشینگتن تصور می کرد پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس نفوذ ایران در عراق یک شبه صفر می شود، حشد فرو می پاشد و سیاستمداران عراقی هم بالکل فرمان بر امریکا می شوند.

قضایا ظاهرا طور دیگری پیش رفته. امریکا قادر به انتصاب نخست وزیر مدنظر خود نیست و عملا عادل عبدالمهدی ابقا شده، گروه های شیعه منسجم تر شده و رویکرد عملیاتی علیه امریکا پیدا کرده اند، و تهاجمی مستمر و ظاهرا تمام نشدنی علیه نیروهای امریکایی آغاز شده.

در واقع، قضیه اینطور است تا چند ماه قبل امریکا در عراق تلفات نمی داد اما حالا می دهد.

این احتمال که امریکا قصد عملیات نظامی علیه کتائب در روزهای آینده داشته باشد وجود دارد اما به یاد بیاورید که ارتش امریکا همین چند هفته قبل پادگان های حشد را بمباران کرد به این امید که در مقابل حملات علیه نیروهای خود ‘بازدارندگی’ ایجاد کند اما تنها نتیجه ای که گرفت افزایش حملات بود.

اکنون هم وضعیت تغییر اساسی نکرده. برخلاف آنچه رسانه ها می گویند هدف راهبردی امریکا درگیر شدن با حشد نیست، بلکه امریکا بیشتر دنبال آن است که سریال حملات علیه نیروهای آن متوقف شود و یکی از راه های رسیدن به این هدف را ایجاد بازدارندگی از طریق ‘تهدید معتبر به تلافی’ می داند؛ چیزی که تا امروز کارساز نبوده و پس از این هم نخواهد بود.

روستای نازمکان با روستاهای دیگر چه فرقی دارد؟!
دنبال کنید

بنابراین، احتمال درگیری وجود دارد اما امریکا در موضع دفاعی است و به صحنه ای کشانده شده که موضع راهبردی آن را روز به روز ضعیف تر خواهد کرد.

تلفات امریکایی هر چه زمان به انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک تر شود، برای ترامپ مهلک تر خواهد بود. توان نامتقارن را نیز با عملیات متعارف نمی توان مهار کرد.

نویسنده:عقل سرخ | مهدي محمدي

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi