شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

همدلی نوشت:

حضور معنادار مردم در انتخابات / مردمی‌ترین حکومت

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری ساعت ۸ صبح دیروز دوم اسفند در ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۶ هزار و ۱۱۲ شعبه شهری، ۵۷۷ شعبه روستایی و۴۶۱ شعبه سیار اخذ رای، برای تعیین۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی و تعیین هفت نماینده مجلس خبرگان رهبری در پنج حوزه انتخابیه تهران، خراسان شمالی، خراسان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 50297
تاریخ انتشار : شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱

کرونا :

حضور معنادار مردم در انتخابات / مردمی‌ترین حکومت

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری ساعت ۸ صبح دیروز دوم اسفند در ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۶ هزار و ۱۱۲ شعبه شهری، ۵۷۷ شعبه روستایی و۴۶۱ شعبه سیار اخذ رای، برای تعیین۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی و تعیین هفت نماینده مجلس خبرگان رهبری در پنج حوزه انتخابیه تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، فارس و قم برگزار شد. براساس آمار وزارت کشور در این دوره از انتخابات ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رای دادن و ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۶۶ نفر رای اولی هستند. در همین راستا ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۶ اعلام کرد که اخذ اثر انگشت رای دهندگان اختیاری است. متن اطلاعیه شماره ۲۶ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است: «به اطلاع کلیه مجریان و دست اندرکاران انتخابات می‌رساند با توجه به احراز هویت رای دهندگان به وسیله دستگاه‌های الکترونیک و ثبت کد ملی افراد در سامانه انتخابات و به‌منظور تسهیل فرآیند اخذ رای با موافقت شورای محترم نگهبان، اخذ اثر انگشت اختیاری است.» در این میان پس از آغاز انتخابات مسئولان کشور از جمله اولین کسانی بودند که در انتخابات شرکت کردند. به گفته مسئولان ستاد انتخابات کشور میزان مشارکت مردم در تا ساعت ۱۲ ظهر در سراسر کشور بیش از ۷ میلیون نفر و در تهران ۷۱۲ هزار نفر بود.

حضور معنادار مردم در انتخابات

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مردم حرف خود را پای صندوق رای می‌زنند، گفت: در ساعات اولیه انتخابات حضور مردم خوب و معنادار است. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه بر اساس خبرهایی که از سراسر کشور داریم حضور مردم در انتخابات در ساعات اولیه رای گیری مشابه انتخابات گذشته خوب و معنادار است.او ادامه داد: مجلس یکی از نهادهای مهم و موثر کشور است که نقش تعیین‌کننده در حل مشکلات مردم دارد. دولت و مجلس با همکاری یکدیگر می‌توانند در این زمینه قدم‌های بزرگ بردارند. امیدوارم نمایندگان با رای قاطع مردم انتخاب شوند و مجلس آینده بتواند گره‌های اقتصادی و معیشتی، سیاست خارجی و مسائل فرهنگی را باز کنند. ما در دولت با همکاری مجلس امیدواریم در این زمینه‌ها به راهکارهای خوبی برسیم. جهانگیری همچنین با بیان اینکه آمریکا در ۴۱ سال گذشته هر کاری می‌توانسته علیه ملت ما انجام داده است، گفت: آخرین نمونه اقدام آمریکا ترور سردار سلیمانی بود، با این حال ملت ایران به چنین دشمنی بی‌رحمی توجه نمی‌کنند و راه خود را می‌شناسند. من معتقدم حتی سیاسیون داخل کشور مردم را خوب نمی‌شناسند. همیشه نظر و رای مردم تعیین کننده بوده است و مردم پای صندوق رای هم به داخلی‌ها و هم خارجی‌ها حرف خود را زده‌اند. ما هم باید پیام مردم را خوب بگیریم؛ زیرا انحراف در درک پیام مردم به مصلحت کشور نیست.

انتخابات بهترین پادزهر

رئیس قوه قضاییه هم با حضور در یکی از مساجد قدیمی پایتخت، رای خود را به صندوق انداخت و گفت: انتخابات بهترین پادزهر در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن است. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نخستین ساعات برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در مسجد شیشه در خیابان شیخ هادی تهران، رای خود را به صندوق انداخت. آیت‌الله رئیسی را در زمان رای‌دادن، غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست و سخنگوی دستگاه قضا همراهی می‌کرد. رئیس قوه قضائیه پس از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران‌ انتخابات را مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی و جلوه رای و اراده ملت دانست و تاکید کرد: انتخابات بهترین پادزهر در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن است. آیت‌الله رئیسی افزود: کشور ما مبتنی بر اراده مردم است و مردم دین باور و متعهد مهمترین مولفه قدرت هستند. رئیس قوه قضاییه تاکید کرد هر چه این قدرت بیشتر نماد و نمود داشته باشد. آیت‌الله رئیسی همچنین گفت‌وگوی کوتاهی با مسئولان شعبه و اعضای هیات امنای مسجد شیشه داشت و با حضور در مقابل یادمان شهدای محله‌ی شیخ هادی، با قرائت فاتحه نسبت به مقام شامخ این شهیدان والامقام ادای احترام کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مردم علیرغم گلایه‌ها، خودشان می‌خواهند سرنوشت خودشان را تعیین کنند، گفت: مردم نمی‌گذارند یک نفر در واشنگتن برای‌شان تصمیم بگیرد.به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف پس از انداختن رای خود در صندوق حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: مردم ما پشتوانه اصلی انقلاب هستند و برای بنده که مسئولیت خدمت در حوزه سیاست خارجه و دیپلماسی را دارم پشتوانه اصلی دیپلماسی ما هستند، حضور مردم با سلیقه‌های مختلف و با گرایش‌های مختلف علیرغم برخی دلخوری‌هایی که داریم، علیرغم برخی گفت‌وگوهای خانوادگی که داریم، برای جامعه بین‌المللی نشانه مهمی از این است که این مردم با همه تفاوت‌هایشان می‌خواهند خودشان سرنوشت خودشان را تعیین کنند.
او افزود: ممکن است مردم برخی گلایه‌هایی داشته باشند اما کماکان سرنوشت خودشان را می‌خواهند خودشان تعیین کنند، نمی‌گذارند یک نفر در واشنگتن بنشیند و برای آنها تصمیم بگیرد؛ آن هم یک نفری که دستش به خون یک بزرگی مثل سردار سلیمانی آغشته است. ظریف یادآور شد: مردم در رفراندوم تشییع جنازه سردار سلیمانی نشان دادند که با همه دیدگاه‌های متفاوتشان در برابر قلدری و زور و تروریسم دولتی ایستادگی می‌کنند، بنابراین انتخابات با همه تفاوت‌ها و با همه ترجیح‌هایی که ممکن است داشتیم یا نداشتیم هنوز بهترین راه است برای اینکه کشور را قوی کنیم، امکان بدهیم به کشور که در سطح بین‌المللی سربلند بایستد، مقاوم بایستد، دلاورانه بایستد و ایران زیباتری داشته باشیم. وزیرامور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی خبرها حاکی از تمدید مهلت گروه ویژه اقدام مالی برای ایران است، گفت: اکثریت قریب به اتفاق سخنرانانی که در طول چند روز گذشته اظهارنظر کرده‌اند سخنانشان در این جهت بوده است اما دو کشور و یک رژیم حامی تروریسم و کشوری که خودش تروریسم است و با اقدام علیه سردار سلیمانی تروریسم دولتی خود را نشان داد و با تحریم ها تروریسم اقتصادی خود را نشان داده به اضافه عربستان که نمونه خاص و عام برای تروریسم است و رژیم اسرائیل که اساسا تروریسم دولتی به نام آن رژیم ثبت شده است؛ مانع شده‌اند. باید ببینیم امروز چه می‌شود.
به گزارش جماران همچنین سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات با حضور در حسینیه جماران رای خود را برای انتخابات مجلس یازدهم و میان‌دوره‌ای خبرگان به صندوق انداخت. خاتمی پس از انداختن رای خود در صندوق از خبرنگاران و عوامل اجرایی انتخابات تشکر کرد.

سنخ شناسی تحول خواهان
دنبال کنید

مردمی‌ترین حکومت

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه ایران مردمی‌ترین حکومت را دارد، بر اهمیت نقش حضور مردم در انتخابات تاکید کرد. به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف با حضور در حسینیه جماران و شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در جمع خبرنگاران گفت: ما بر این باور هستیم که کشور ما مردمی‌ترین حکومت را دارد و همه امور و سرنوشت کشور را مردم یا به صورت مستقیم یا به صورت غیرمستقیم تعیین می‌کنند. او افزود: اهمیت و نقش حضور مردم در انتخابات مشخص است و ما در جای جای مختلف قانون اساسی این وضعیت را می‌بینیم. من نیز به عنوان یک شهروند وظیفه خود دانستم که پای صندوق‌های رأی حاضر شده و حق شرعی و قانونی خود را به‌جا بیاوریم و ان‌شاءالله مردم حضور پرشوری را در این حماسه ملی خواهند داشت.
همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور پس از انداختن رای خود در صندوق در جمع خبرنگاران، افزود: درباره میزان مشارکت اکنون جمع بندی نهایی نداریم اما تا ساعت ۱۲ روز جمعه که داشتیم که میزان شرکت کنندگان این بار هم مثل دوره قبل مجلس بوده است، حدود هفت و نیم میلیون نفر پای صندوق‌های رای حاضر شدند. او ادامه داد: به محض اینکه میزان مشارکت اعلام شود بیان می‌کنم. وزیر کشور موضوع مشارکت را در سرنوشت کشور امر مقدس و ادامه راه شهدای و امام راحل دانست، و گفت: مردم ما در این ۴۱ سال در همه انتخابات شرکت کردند و این حق مردم است که شرکت کنند تا بتوانند نظر خود را چگونگی اداره کشور اعمال کنند. او اضافه کرد: از نظر دموکراسی و مردم سالاری دینی رقم بسیار خوبی در این زمینه داریم و اگر از نظر تاریخی هم حساب کنیم اولین بار در منطقه مشروعیت با ایران بوده است. رحمانی فضلی ابراز امیدواری کرد این مشارکت تداوم یابد و مردم با انگیزه بالا و شوق بیشتری امروز را تا آخر وقت داشته باشیم و مشارکت به گونه‌ای باشد که این حضور هم در تحلیل و هم در نگاه و هم در چگونگی برخورد دشمنان موثر باشد که همیشه همین طور بوده است. او افزود: وقتی مردم در صحنه بوده‌اند تحلیل های آنها عوض شده است؛ بنابراین امیدوارم رقم مشارکت امروز با توجه به شرایط ایران در منطقه وجود دارد، قابل قبول باشد.

منطقه «عرفات‏» ، روز«عرفه »
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi