جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

گردن ما از مو باریک‌تر است / هرچه تقصیر است به عهده‌ی ماست

سردار حاجی زاده در واکنش به علت سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم. فرمانده هوا فضای سپاه درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در نشست خبری توضیحاتی ارائه داد که اهم آن را در ادامه می خوانیم: خبر حادثه سقوط هواپیما را در غرب کشور بعد از اجرای عملیات

اختصاصی کرونا

کد خبر : 49834
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱

کرونا :

گردن ما از مو باریک‌تر است / هرچه تقصیر است به عهده‌ی ماست

سردار حاجی زاده در واکنش به علت سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم.

فرمانده هوا فضای سپاه درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در نشست خبری توضیحاتی ارائه داد که اهم آن را در ادامه می خوانیم: خبر حادثه سقوط هواپیما را در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی به آمریکا شنیدم.

بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم.

ای کاش می‌مردم و چنین سانحه‌ای را شاهد نبودم.

ما یک عمر خودمان را پیش‌مرگ مردم کردیم.

گردن ما از مو باریک‌تر است و هر تصمیمی مسئولان بگیرند مطیع اجرای آن هستیم.

بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سالهای گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود.

نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

آنچه در بررسی‌های ما انجام شد شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود.

در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

در چندین مرحله بالاترین سطح آماده باش به همه‌ی شبکه تاکید می‌شود و همه سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر می‌بردند.
در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشکهای کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند.

شهدا ، جانبازان و ایثارگران افتخارآفرینان و معلمان جامعه هستند/ قدردانی و تجلیل از رشادت‌ها و ایثارگری‌های جانبازان دوران دفاع مقدس
دنبال کنید

سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شستی را شما فشار بدهید.

مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود.

در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در ۱۹ کیلومتری که «کروز» تشخیص داده می‌شود.

باتوجه با اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که شرایط جنگی است و موشک کروز شلیک شده، او این هواپیما را کروز تشخیص داده؛ او موظف بوده تماس بگیرد و تاییده بگیرد و خبط اپراتور هم از همین نقطه است.

منتها در آن شرایط گویا شبکه ارتباطی او با اختلال مواجه شده بود.

او ده ثانیه فرصت داشته که تصمیم بگیرد که بزند و می‌توانسته نزند و در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد.

هواپیمایی کشوری قبل از اعلام نیروهای مسلح محکم دفاع می‌کردند که این حادثه حمله موشکی نیست؛ آنها بر اساس دانسته‌های خود عمل می‌کردند و اطلاعی از این قضیه نداشتند.

زمانی که از این قضیه اطلاع پیدا کردم در غرب کشور بودم و با مسئولان تماس گرفتم و گفتم احتمالا یک هدف خودی را زدیم ؛ اما تقارن این اتفاق من را به شک انداخت

وقتی به تهران رسیدم متوجه شدم ستاد کل نیروهای همه‌ی عوامل را قرنطینه کرده و مشغول بررسی و جمع‌آوری اطلاعات است

تاخیر در اطلاع‌رسانی به این بخاطر این نبود که کسی می‌خواست کتمان کند بلکه روال همین است و ستاد کل باید قضیه را بررسی می‌کرد.

نشست مهندس زینل زاده شهردار شهرستان گچساران با کمیته ی جوانان
دنبال کنید

اگر خطایی بوده یکی از نیروهای ما خطا کرده و مسئولیتش با ماست؛ مسئولان هواپیمایی کشوری که محکم از این ماجرا دفاع می‌کردند هیچ گناهی ندارند و هرچه تقصیر است به عهده‌ی ماست

بعد از بررسی دوستان این موضوع را اعلام کردند اما هواپیمایی کشوری که نظامی نیستند و اطلاعات کافی نداشتند و تصور می‌کردند موشک به هواپیما بخورد، در آسمان منفجر می‌شود اما این یک سامانه کوتاه برد بوده و بصورت مجاورتی عمل کرده بنابراین هواپیما اندکی فرصت داشته که پرواز کند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi