پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اگر شرایطی باشد که همه اصول ما حفظ شود، مذاکره می‌کنم

رئیس جمهور در جلسه شورای اداری و افتتاح همزمان پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی استان اردبیل گفت: امروز همه کالاهای اساسی را به وفور در بازار داریم و در اختیار مردم قرار گرفته است. این را قبول داریم که قیمت برخی کالاها گران شده، اما هیچ کالایی نایاب نشد و قحطی بوجود نیامد. ما زیر بار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 49721
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸

کرونا :

اگر شرایطی باشد که همه اصول ما حفظ شود، مذاکره می‌کنم

رئیس جمهور در جلسه شورای اداری و افتتاح همزمان پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی استان اردبیل گفت: امروز همه کالاهای اساسی را به وفور در بازار داریم و در اختیار مردم قرار گرفته است. این را قبول داریم که قیمت برخی کالاها گران شده، اما هیچ کالایی نایاب نشد و قحطی بوجود نیامد. ما زیر بار کوپنی کردن اجناس نرفتیم و این کار بسیار بزرگی بود که دولت انجام داد.

 

به گزارش ، حسن روحانی نقش استان اردبیل را در عرصه سیاسی و تحولات کشور و علم و دانش نقشی بی‌نظیر دانست و افزود: مردم، عالمان، جوانان و رزمندگان این استان در مراحل مختلف از دوران صفویه تاکنون در تحولات کشور، نقشی تأثیرگذار داشته‌اند.

روحانی ادامه داد: خوشبختانه امروز هماهنگی بسیار خوبی میان تمامی مسئولان استان اردبیل از جمله استاندار، نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس برای تلاش در راستای خدمت به مردم استان وجود دارد که این بسیار ارزشمند است. مطمئناً با هماهنگی، همدلی و همکاری می‌توانیم همه موانع و مشکلات را پشت سر بگذاریم.

روحانی با گرامیداشت میلاد حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار گفت: خدمات، تلاش و فداکاری‌های پرستاران و نقشی که آنان در کاهش آلام مردم و درمان بیماران در کشور دارند، بسیار حائز اهمیت است. معمولاً پزشکان و جراحان در توجه بیشتری هستند اما این در حالی است که نقش پرستاران، پیراپزشکان و سایر بخش‌های خدماتی در مراکز بهداشتی و درمانی نیز مهم بوده و همه دست به دست هم می‌دهند تا وسیله را برای شفای خداوند به بیماران مهیا سازند و نقش بسیار ارزشمند پرستاران باید همواره مد نظر بوده و قدردان آنها باشیم.

روحانی با اشاره به آغاز سال جدید میلادی اظهار امیدواری کرد این سال برای همه صلح‌ طلبان جهان سال خوبی بوده و سالی برای تحقق صلح جهانی و سعادت همه مردم جهان بویژه ملت ایران باشد.

رئیس جمهور با بیان این که طرح‌هایی که در این سفر در سطح استان اردبیل به بهره‌برداری رسید، بسیار طرح‌های خوبی بود، گفت:‌ خوشبختانه شاهد تحولات خوب و شتابانی در بخش صنعت استان هستیم.

روحانی با اشاره به افتتاح کارخانه تولید خودروهای سنگین گفت: ساخت کامیون به دست توانمند متخصصان ایرانی بسیار ارزشمند است و این که در این مجموعه توان تولید روزانه ۵۰ کامیون وجود دارد یک تحول بزرگ بشمار می‌رود. در زمینه تولید لاستیک امروز یک فاز این کارخانه به بهره‌برداری رسید و این در حالی است که تولید ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک توسط این مجموعه نیز اقدامی بسیار با ارزش است.

روحانی توسعه بخش صنعت و معدن را در کشور حائز اهمیت دانست و افزود: از وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم در زمینه توسعه معادن استان اردبیل تلاش بیشتری انجام شود؛ چرا که این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش معدن دارد.

رئیس جمهور با بیان این که در دولت یازدهم و دوازدهم اقدام بزرگی در شناسایی معادن، طی این سال‌ها انجام شده، خاطرنشان کرد: باید معادن به مردم و متخصصان واگذار شود؛ چرا که یک بخش مهم اشتغال و صنعت در کشور بخش معدن است و استان اردبیل ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی در بخش معدن دارد.

روحانی همچنین با اشاره به توانمندی استان اردبیل در موضوع گردشگری، افزود: استان اردبیل از لحاظ گردشگری، زرخیز بوده و جاذبه‌های خوبی بویژه در ارتفاعات این استان وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: در این دولت به دنبال اجرای طرحی در این استان در زمینه گردشگری بودم و قصد داشتم تا دریاچه‌های مصنوعی را در ارتفاعات استان اردبیل ایجاد کنم. در این راستا چند شرکت طرح‌های خوبی ارایه دادند اما امکان اجرای آن فراهم نشد.

روحانی با اشاره به ایجاد استعدادهای بسیار مناسب برای توسعه گردشگری در استان اردبیل از جمله جاذبه‌هایی نظیر پل معلق در این استان، گفت: باید در زمینه رونق گردشگری در این استان، تلاش کنیم؛ چرا که با وجود این ظرفیت، اگر در این استان بیکار وجود داشته باشد، اصلاً قابل قبول نیست و این به معنای آن است که به درستی از ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان این که استان اردبیل سرشار از نعمات و ثروت‌های خدادادی است، گفت: استان اردبیل از لحاظ جایگاه جغرافیایی و مرزی موقعیت بسیار خوبی دارد و با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد که در این دولت روابط صمیمانه‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برقرار بوده و طرح‌های خوبی میان دو کشور انجام شده است.

روحانی اظهار داشت: ایران و جمهوری آذربایجان چند طرح بزرگ اقتصادی از جمله ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با هم دارند که در این استان می‌تواند تحول بزرگی ایجاد کند.

رئیس جمهور از پروژه راه‌آهن رشت – آستارا نیز به عنوان یکی دیگر از طرح‌های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان یاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوب و صمیمی با اکثر همسایگان خود از جمله روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و دیگر کشورها دارد.

روحانی گفت: ما ۱۵ همسایه داریم که روابط به جز با یکی الی ۲ همسایه خوب است، آن یکی، دو همسایه هم خودشان مقصرند که امیدوارم به جمع ما ملحق شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: کاری که دولت باید انجام دهد، فراهم کردن زیربناهاست که یکی از این زیربناها برقراری روابط خوب با کشورهای منطقه و همسایگان است.

پیام رهبر انقلاب در پی تدفین ۲ شهید غواص در حوزه هنری+ دست‌خط
دنبال کنید

روحانی با اشاره به سفر اخیر خود به کشور مالزی و برگزاری اجلاس ۴ جانبه با کشورهای قطر، ترکیه و مالزی، گفت:‌ در این نشست توافق‌های خوبی بین ۴ کشور صورت گرفت که یک کار زیربنایی است و می‌تواند تحولات اقتصادی برای کشورها ایجاد کند.

رئیس جمهور افزود: کار اقتصادی را مردم، ‌سرمایه‌گذاران، مهندسان و کارفرمایان انجام می‌دهند، کار دولت اقدامات زیربنایی است و توقعات از دولت باید به زیرساخت‌های کشور منتقل شود. همین فیبر نوری که امروز در استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت یک کار زیربنایی است و این کاری است که از عهده مردم برنمی‌آید اما اشتغال بر مبنای اینترنت، روبناست و کار مردم است. ساخت جاده‌ها یک کار زیربنایی است و در این دولت در بخش ساخت بزرگراه‌ها و راه‌آهن کارهای بسیار بزرگی انجام شده است. امنیت و تأمین آن کار دولت است، نیروهای نظامی، امنیتی و نیروهای مسلح، کار برقراری امنیت را انجام می‌دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: سیستم بانکی که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. کم‌کم باید جایگزین دولت در اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی شود. بانک‌های دولتی و خصوصی داریم که باید در این حوزه وارد شوند. یک تعداد بانک‌های خصولتی هم وجود داشت که در هم ادغام می‌شوند. تنظیم کار بانک‌ها وظیفه دولت است و دولت در مورد بانک ملی، کمک بزرگی به این بانک کرده است در بخش‌های ارزی و تأمین کالاهای اساسی نیز دولت وظیفه دارد. در همین تحریم‌ها، برخی انتقاد می‌کنند که دولت چه کاری انجام داده است چرا به ما رسیدگی نمی‌کنند. از دوستانی که انتقاد می‌کنند، می‌پرسم که در این شرایط سخت که از ابتدای سال ۹۷ با اعمال تحریم‌ها، آغاز شد، آیا دولت کاری نکرده است. بسیاری کارشناسان و دلسوزان نزد من آمدند و گفتند برای اداره کشور راهی جز کوپنی کردن نداریم. حتی برخی نمایندگان در مجلس و صاحبنظران دانشگاهی و اقتصادی نیز همین نظر را داشتند اما ما بدون اینکه کشور را کوپنی کنیم، اداره کردیم و کارشناسان واقعی می‌دانند که چه کار سختی انجام شد.

رئیس جمهور یادآور شد: امروز همه کالاهای اساسی را به وفور در بازار داریم و در اختیار مردم قرار گرفته است. این را قبول داریم که قیمت برخی کالاها گران شده، اما هیچ کالایی نایاب نشد و قحطی بوجود نیامد. ما زیر بار کوپنی کردن اجناس نرفتیم و این کار بسیار بزرگی بود که دولت انجام داد. ما این وظیفه را به عهده داریم که کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تأمین کنیم و به همین خاطر همه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و همچنین دارو یا نهادهای کشاورزی و نیازهای اساسی مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین شد، برای سال آینده نیز ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده‌ایم و این با شرایط امروز کار بسیار سختی است.

رئیس جمهور افزود: اگر در شرایط عادی بودیم و تحریم بر علیه ما اعمال نشده بود، امسال حداقل ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که این مبلغ حاصل نشده و فشار زیادی به دولت وارد شده و دست ما بسته می‌شود.

روحانی ادامه داد: در زمینه اعتباراتی هم که از بانک‌های خارجی می‌گرفتیم به همین شکل است، فقط یک بانک خارجی تعهد کرده بود، ۳۰ میلیارد یورو به ما بدهد که ۲ میلیارد یورو از آن قرار بود در راه‌آهن تهران – مشهد هزینه شود اما با اعمال تحریم‌ها این اعتبار محقق نشد، اما باز هم ما دست روی دست نگذاشتیم و روند توسعه و پیشرفت کشور و افتتاح پروژه‌ها متوقف نشد، همین امروز بیش از ۵ هزار میلیارد تومان پروژه در استان اردبیل افتتاح شد و بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان پروژه عملیات اجرایی‌اش آغاز شد.

رئیس جمهور با تأکید بر این که ملت و دولت هر دو باید با هم کار کنیم تا این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم، گفت: یا باید در برابر دشمنان مقاومت کنیم یا باید ارزشمندترین الماس در اختیار خود را که همان استقلال کشور، مردم‌سالاری، اسلامیت، جمهوریت، منافع ملی و امنیت ملی ماست، به دشمن بدهیم. می‌توانیم ابرقدرتی شویم و استقلال و آزادی خود را بفروشیم. طرح آنها را اجرا کنیم و فرد مورد نظر آنها روی کار بیاید. خونبهای قرن‌ها مجاهدت را بدهیم شاید آن وقت مردم ظاهراً شرایط خوبی داشته باشند و در آن حالت ارز ۱۳ هزار تومانی به یکباره نصف شود و اجناس ارزان شود، اما همه ما اعم از رهبری، دولت، مردم، فرهیختگان و همه و همه تصمیم نداریم، با هیچ قیمتی استقلال، جمهوریت و اسلامیت خود را بفروشیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: بین دو حالت هستیم یا رنج و تلخی کوتاه‌مدت، یا تلخی دایمی برای کشور. ممکن است خوشی موقت بخواهیم یا رنج و تلخی دایم یا رنج و تلخی که کوتاه مدت است اما در کنار آن گنج خود را حفظ کنیم. یقیین دارم که از این شرایط سخت عبور می‌کنیم و این خوش‌بینی نیست بلکه حاصل تجربه و اعتماد به تاریخ کشور است.

رئیس جمهور با بیان این که فردی نیست که از هیچ فرصتی بگذر، گفت: اگر شرایطی باشد که همه اصول ما حفظ شود، جلسه می‌گذارم و مذاکره می‌کنم کما این‌ که قبلاً هم این کار را انجام داده‌ایم، برای شرایط امروز مقصر نیستیم و تخلف نکردیم. عهد خود را زیر پا نگذاشتیم و به مردم دنیا و خود دروغ نگفتیم. امروز دولتی روی کار آمده که به هیچ تعهدی پایبند نیست و حتی تعهدات با دوستان خود را زیر پا گذاشته. معاهدات بین‌المللی را نقض کرده، از قراردادهای بین‌المللی خارج شده، زمین کشوری را به متجاوز می‌بخشد و فردی است که با هیچ قاعده‌ای نساخته است.

اردوغان و نمایش‌های سینمایی
دنبال کنید

روحانی افزود: اینکه جلوی این فرد را می‌توانستیم بگیریم و با چراغ سبزی پررویی کرد را روزی که وقتش رسید، می‌گویم. امروز روز گله و شکایت نیست، بلکه روز وحدت است و همه باید با هم باشیم. همه دستگاه‌ها باید با هم و در کنار هم باشیم. نمی‌توان گفت که دولت خوب است و دستگاه قضایی بد است. یا دولت و دستگاه قضایی در کنار هم باشند و با مجلس نسازند. یا سه دستگاه با هم بسازیم و بگوییم دیگران خوب کار نمی‌کنند. در شرایطی هستیم که جز وحدت راهی نداریم. هر چه دشمنان ببینند که متحد هستیم و همدیگر را دوست داریم و در کنار هم هستیم، بیشتر ناامید می‌شوند. همه جناح‌های کشور هدف واحد دارند، اسلامیت و جمهوریت را می‌خواهند، حال ممکن است سلیقه‌ها متفاوت باشد اما راه آن قانون اساسی است و همه باید تسلیم قانون اساسی باشیم.

رئیس جمهور افزود: منشور حقوقی و میثاق ملی همه ما قانون اساسی است. همه باید در چارچوب آن کار و در همین راستا حرکت کنیم، راه دیگری وجود ندارد. باید به هم محبت کنیم و در چارچوب قانون اساسی با هم تعامل داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه چاره‌ای ندارد، لایحه‌ای که قانون می‌خواهد، تقدیم مجلس کند، گفت: ممکن است شما خواسته‌ای داشته باشید. به عنوان نمونه منطقه آزاد می‌خواهید، من لایحه آن را تقدیم مجلس می‌کنم. مجلس تصویب کند و شورای نگهبان رد کند، چاره‌ای نداریم. حالا یک جایی بود که دعوای مجلس و شورای نگهبان را رسیدگی می‌کرد که امروز روغن‌کاری لازم دارد. خیلی‌ها به من می‌گویند، از جمله وزیران دولت که چرا رئیس جمهور فلان کار را انجام نمی‌دهد، مگر رئیس جمهور به تنهایی می‌تواند. قانون می‌گوید موضوعات مهم ملی باید به شورای عالی امنیت ملی برود، تازه بعد از تصویب در این شورا، رهبری باید آن را امضاء کند. می‌گویند به مردم بگو، چه بگویم. غیر از قانون اساسی نمی‌توانم عمل کنم.

رئیس جمهور با بیان این که همه ما باید در این شرایط تسلیم میثاقی شویم که از اول انقلاب به آن رأی دادیم، گفت: همه باید به این میثاق عمل کنیم، هر چه متحدتر باشیم سریع‌تر به مقصد می‌رسیم.

روحانی گفت: ایستگاه جایی است که باید سوار قطار شویم و حرکت کنیم. در حین حرکت نمی‌توانیم متوقف شویم یا برگردیم. انتخابات یک ایستگاه است در ایستگاه‌ها می‌ایستیم، رأی می‌دهیم، انتخاب می‌کنیم تا لوکوموتیو به حرکت ادامه دهد.

رئیس جمهور افزود: دولتی انتخاب شده یا فردی برگزیده شده که برای کار کردن دوره‌ای دارد، اگر کسی اعتراض یا مشکلی دارد، قانون اساسی راه آن را پیش‌بینی کرده، باید از آن راه قانونی پیش برویم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در همه این سال ها  از حرکت نایستاده‌ایم و دست نیاز به سوی کسی دراز نکردیم. بحث کردیم و تلاش کردیم و کشور را اداره کردیم. البته مردم مشکلاتی داشتند و با سختی مواجه شدند، اما همه تلاش ما این بود که رنج و مشکلات مردم را کاهش دهیم و همه توان خود را در این راه بکار گرفتیم.

رئیس جمهور با بیان این که اگر دشمن به آدم سنگ بزند، درد نمی‌آورد، گفت: در برابر زخم زبان و توطئه دشمن ناراحت نمی‌شویم، اما با دوستانمان امروز باید بیشتر مراقبت کنیم. کلوخ دوست خیلی دردناک است و با سنگ دشمن فرق می‌کند.

روحانی در این زمینه به داستانی از منصور حلاج اشاره کرد و گفت: به منصور سنگ می‌زدند اما لبخند می‌زد فردی به او کلوخ پرتاب کرد. شروع به گریه کرد از او پرسیدند چرا سنگ خوردی خندیدی اما با یک کلوخ گریه کردی. منصور در پاسخ گفت سنگ‌ها مال دشمن بود اما کلوخ از طرف دوست پرتاب شد و دردناک بود.

رئیس جمهور تأکید کرد: راه امروز ما این است که در کنار هم باشیم و به جلو حرکت کنیم. اگر با هم باشیم و راه اسلام، ‌منافع ملی و وحدت و یکپارچگی ملی را انتخاب کنیم، دشمنان را مأیوس می‌کنیم. تردید نکنید دشمنانی که سال ۹۷ می‌خواستند ملت ما را به زانو در آورده و به زمین بزنند، امروز کاملاً مأیوس هستند. پیشنهاداتی برای مذاکره می‌دهند که هر زمان ببینیم منافع و حقوق ملت تأمین می‌شود، برای حل مشکلات مردم درنگ نخواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه خداوند به ما نعمت‌های فراوانی عطا کرده و یکی از نعمت‌های بزرگ همین انقلاب اسلامی است، گفت:‌ مهم‌ترین سرمایه‌گذای ما تحمل‌پذیری، گذشت و با هم بودن و همچنین در کنار هم بودن و درک شرایط جهانی است.

انتهای پیام

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi