چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

هفته کابوس وار تندروها /تیم ” بی” در آستانه فروپاشی

هفته کابوس وار تندروها /تیم ” بی” در آستانه فروپاشی 🔻 بدشانسی‌های تیم «بی» که روزگاری هر چه در توان داشت علیه #جمهوری #اسلامی #ایران به کار می‌بست تمامی ندارد. از مرداد ماه به این سو امارات متحده عربی به #رهبری بن زائد که در کنار بن سلمان در عربستان یکی از اضلاع تیم «بی»

اختصاصی کرونا

کد خبر : 49298
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳

کرونا :

هفته کابوس وار تندروها /تیم ” بی” در آستانه فروپاشی

هفته کابوس وار تندروها /تیم ” بی” در آستانه فروپاشی

🔻 بدشانسی‌های تیم «بی» که روزگاری هر چه در توان داشت علیه #جمهوری #اسلامی #ایران به کار می‌بست تمامی ندارد. از مرداد ماه به این سو امارات متحده عربی به #رهبری بن زائد که در کنار بن سلمان در عربستان یکی از اضلاع تیم «بی» را #تشکیل می‌داد، با توجه به گسترش تنش‌ها در منطقه و خطر درگیر شدن با ایران تغییر روش داد و تلاش کرد تا روابط خود را با ایران #تعدیل کند. #شهریور ماه که آغاز شد، شرایط برای تندروهای آمریکایی و تیم «بی» بحرانی‌تر می‌نمود؛ امانوئل مکرون بر تلاش‌هایش برای رسیدن به توافقی جدید با ایران شدت بخشید و با حصول برخی #توافق‌های اولیه ایده صلح و مذاکره موضع برتری نسبت به #جنگ‌طلبی و تنش یافت، ترامپ نسبت به #تندروهای تیم سیاست خارجی خود بی‌اعتماد شد و دست و پا زدن‌های #نتانیاهو نیز تأثیری بر روند مذاکرات نگذاشت.

هرچند در نهایت با رد طرح تخصیص خط اعتباری ۱۵ #میلیارد دلاری به ایران از سوی #آمریکا، دور اول مذاکرات به جایی نرسید، با این وجود روند اتفاقات بیانگر آن است که دیپلماسی ایران موفق عمل کرده و راه برای مذاکره از موضع برابر باز شده است.

🔻با همه سختی‌هایی که از ابتدای شهریور ماه بر تیم «بی» تحمیل شد، می‌توان تصریح کرد که در برابر اتفاقات آخر هفته گذشته همه آن‌ها کوچک بودند. شامگاه سه‌شنبه ۱۹ شهریور ناگهان خبر رسید جان بولتون اخراج شده است؛ اتفاقی که شاید بتوان آن را بزرگترین شکست این تیم تندرو دانست. یک روز بعد و در حالی که فاصله اندکی تا انتخابات #اسرائیل باقی است، رسانه‌های آمریکایی از کشف #تجهیزات #جاسوسی در اطراف کاخ سفید خبر دادند و به نقل از منابع آگاه این تجهیزات را مرتبط با سرویس #اطلاعاتی اسرائیل خواندند.

طعنه دیپلمات روس به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
دنبال کنید

دنیل لیپمن خبرنگار ارشد نشریه #پولیتیکو در این باره نوشت: «دولت آمریکا به این نتیجه رسیده است که به احتمال زیاد مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل دستگاه‌های جاسوسی شنود تلفن‌های همراه که در نزدیکی #کاخ‌سفید و چند نقطه حساس دیگر در #واشنگتن پیدا شد، را کار گذاشته بودند».

این اتفاق که شکستی سیاسی برای نتانیاهو محسوب می‌شود، نخست وزیر تندرو اسرائیل را به شدت تحت فشار رسانه‌های آمریکایی قرار داد و موضع او را در انتخابات آتی این رژیم #تضعیف کرد.

از سوی دیگر عربستان هم بی‌نصیب نماند؛ روز پنجشنبه ۲۱شهریور سرانجام تلاش چند ساله خانواده #قربانیان حادثه برج‌های دوقلو نتیجه داد و وزارت #دادگستری ایالات متحده آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به زودی هویت مقام سعودی مرتبط با حملات ۱۱سپتامبر فاش خواهد شد.

نشانه‌های امیدوارکننده

🔻 همزمان با اخراج جان بولتون، وزیر امور خارجه آمریکا از احتمال دیدار بدون قید و شرط روسای جمهور آمریکا و ایران در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل متحد خبر داد.

مایک پمپئو اعلام کرد که این دیدار محتمل است و شرطی برای آن تعیین نشده. محمدجواد #ظریف نیز طی واکنشی منطقی اعلام کرد که درباره مسائل داخلی آمریکا اظهار نظر نمی‌کند.

مجموعه نشانه‌ها و عوامل نشان می‌دهد که به رغم تلاش تندروها در جهان، مذاکرات میان ایران و فرانسه از #پیشرفت نسبی برخوردار بوده و می‌توان امید داشت با متعادل‌تر شدن مواضع کاخ سفید، سرعت پیشرفت مذاکرات نیز بیشتر شود. باید تأکید کرد آنچه اهمیت دارد استفاده کامل ایران از کوچکترین فرصت ها برای پیشبرد اهدافش است.

یکی از این فرصت‌های اساسی را می‌توان مجمع عمومی سازمان ملل متحد دانست. طرح شروط قابل قبول و منطقی از سوی ایران می‌تواند باعث شود تا مذاکرات بسیار سریع‌تر از قبل روند رو به جلوی خود را طی کند. آن‌ طور که مسئولان دولتی می‌گویند، شروط اصلی ایران برای دیدار دو رئیس جمهور در #حاشیه نشست مجمع عمومی، لغو کامل تحریم محمدجواد ظریف و رهبر معظم انقلاب، تعلیق تحریم‌ها و صدور اجازه دسترسی ایران به منابع مالی‌اش است و بحث بازگشت به #برجام مطرح نیست؛ شروطی منطقی که در صورت واکنش مثبت واشنگتن می‌تواند سکوی پرتابی برای مذاکرات هسته‌ای باشد.👇

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi