جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عشایر سکه دو روست

نای ما خاموش ولی این زهره شیطان هنوز؛؛؛        با همان شور و نوا دارد شبانی می کند؛؛؛ به نام یزدان پاک؛ 🖋امروز می خواهم از کسانی بگویم که هم نامشان و هم سهمشان و جایشان در کشور معلوم نیست . ✍🏿عشایر؟؟؟ عشایر سکه دو روست؛ یک روی آن شعار و روی دیگرش

اختصاصی کرونا

کد خبر : 48873
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴

کرونا :

عشایر سکه دو روست

نای ما خاموش ولی این زهره شیطان هنوز؛؛؛        با همان شور و نوا دارد شبانی می کند؛؛؛

به نام یزدان پاک؛
🖋امروز می خواهم از کسانی بگویم که هم نامشان و هم سهمشان و جایشان در کشور معلوم نیست .

✍🏿عشایر؟؟؟

عشایر سکه دو روست؛
یک روی آن شعار و روی دیگرش حقیقت؛
“”شعارش را ما می بینیم و حقیقتش را عشایر””
✒ روی اول؛؛؛
معمولا در تیزرهای تبلیغاتی ؛ بزنگاه های نمادین و بنر های چشم نواز و آنگاه که سخن از نماد و شکل و همگونی و اسم و رسم و نیاز به نشان اصالت باشد دیرک بهون عشایری با نقوش زیبای چادری سیاه وبا بضاعت ساده خود استوار و پابرجا می درخشد و برایمان آبروداری می کند.

حتی شهرنشینان “مرفه بی درد” هم برای تفرج نگاهشان را به صفحه رسانه ملی و نمایشکده های بزرگ هدیه می دهند و از مناظر عشایری لذت می برند.

(یادمه یه روزی نوه ای مادربزرگش را با عجله صدا میزد و می گفت ” هر کاری داری بزار زمین و بیا که تلوزیون داره عشایر را نشون میده”.

👈🏿چطور عکس گرفتن با زن و مرد عشایری افتخار است ولی کار برای عشایر سخت و غیر ممکن؟

👈🏿چرا نمایشگاه سیاه چادر عشایری پر از خبرنگار و عکاس و دوربین به دست است ولی هیچکدام از اینها جای زندگی عشایری را بلد نیستند؟

👈🏿چطور لنز دوربین سیمای سرمازده و گرما سوخته عشایر را می بیند ولی مشکلات عشایر را نمی بیند؟

👈🏿کدام کنتراست تابلوی شهری و روستایی ما بز و میش عشایری است؟

نامزد بازنشسته کارگزاران و پایتختی که شهردار پای کار می خواهد
دنبال کنید

👈🏿کدام نماد فرهنگی ما فرهنگ اصیل عشایری است؟

👈🏿کدام “یورد عشایری” معبر مسئولین کشور است؟

👈🏿حتی مدعیان خوش نشین و لاکچری های (اسکی چرز ) هم کشک و کره عشایری را دوست دارند .

و خلاصه اینکه این روی سکه فقط شعار است و شعار است و شعار…

و اما روی دیگر؛؛؛ ✒روی دوم؛؛؛

حقیقت جامعه عشایری؛؛؛

ما باید شرمنده مردان و زنان عشایری باشیم که فقط صفت عشایر بودنشان را شعار داده ایم و نتوانسته ایم در حد و اندازه برایشان مفید باشیم.
✒کلمه عشایر سراسر معنی و در عین حال مملو از مشکل و گرفتاری و مصائب روزمره هست که ما فقط آنها برمی شماریم و بس.

👈🏿به گاه نیاز صف اول بودند و قافله سالار ؛ اما در موقع خدمات رسانی “جامعه سوم” کشورند.

در اخبار و گفتمان همیشه گفتیم جوامع شهری، روستایی و عشایری؛
🖊مگر چه اشکال دارد یک بار هم سنت شکنی کنیم و بگوییم جوامع عشایری ، روستایی و شهری و به دنبال آن خدمات را همین گونه توزیع کنیم؟
🖊مگر قانون طبیعت برگردان می شود ؛ یا حرکت وضعی زمین دچار مشکل؟

در این بین هرکسی آمد و نظر انداخت بر این منظر؛ ولی ؛ اما؛ نگاه به عمق جامعه عشایری نینداخت و رفت .

آری خوب دیدن عشایر عینک عشایری می خواهد؛

تشخیص درد عشایری را عشایر دیده می داند؛ بهون عشایری بوی صمیمیت و صداقت می دهد ؛ که مشام عشایری می خواهد.
شربت عشایر از عصاره درخت نیست ؛ شربت عشایر دوغ عشایر است که از عصاره جان دام عشایر است.
دامی که با طبیعت می رقصد و با بوته های طبیعی نیاز جامعه را بر می آورد.
راه عشایری راه مالرو است نه راه آسفالت و بزرگ راه. چون راه صداقت خود صاف و هموار است.

رئیس اندیشکده یقین:انقلاب ۹ دی پنجمین انقلاب بود
دنبال کنید

👈🏿ارگانیک بودن زندگی عشایری به واسطه تهدیدات و هنجارهای اجتماعی اقتصادی در معرض خطر است.
این یک هشدار جدی است و جدی نگرفتن این هشداریعنی بحران محیط زیست.
ندیدن جامعه عشایری یعنی تنفس مصنوعی اقتصاد کشور. اقتصادی که مبنای اقتصاد مقاومتی در این وانفسای بد اقتصاد کشور و جهان می باشد.
نمیدانم چگونه و تا کی بگویم ؛ فقط میدانم عشایر هنوز برای ما معنی نشده است. و شاید روزی برسد که این قاعده به قاعده نباشد.

دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت؛؛؛             دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور؛؛؛
با احترام قربان کرمی

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi