جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شرکت نفت یا شرکت بی نفت ؟!

 این روزها در گچساران اتفاقاتی در حال رخ دادن است که باید از مسئولان خواست که مقداری جوابگو باشند  ، هر چند که این مدت مشخص شده است که یا اصلا جوابگو نیستند و یا اصلاً برای مردم ارزشی قائل نیستند که جوابگو باشند.  شرکت نفت گچساران که یک سوم نفت کشور جمهوری اسلامی ایران

اختصاصی کرونا

کد خبر : 48744
تاریخ انتشار : جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

کرونا :

شرکت نفت یا شرکت بی نفت ؟!

 این روزها در گچساران اتفاقاتی در حال رخ دادن است که باید از مسئولان خواست که مقداری جوابگو باشند  ، هر چند که این مدت مشخص شده است که یا اصلا جوابگو نیستند و یا اصلاً برای مردم ارزشی قائل نیستند که جوابگو باشند.

 شرکت نفت گچساران که یک سوم نفت کشور جمهوری اسلامی ایران را تامین می کند این روزها برای چند میلیارد ناقابل دست دراز می کند تا مشکلات خود را حل کند به گونه‌ای که بعد از آن عده ای می گویند ما این کار را کردیم و یا نتوانستیم انجام دهیم.

 شرکت نفت گچساران سالیان زیادی در کارهای فرهنگی و ورزشی جلوتر از همه ادارات این شهرستان در حال فعالیت بود اما امسال  به یکباره تصمیم گرفت بخش  ورزشی اش را تعطیل کند ، بخشی که یکی از امتیازاتی بود که چندین سال به کارمندان و نیروهای خود می داد. این روزها برای تعمیر و نگهداری از اماکن اش هزینه نمی‌کرد و یا حتی میگفت بودجه نیست و کار به جایی رسید که ورزشکاران این نهاد عریض و طویل دست به دامان نماینده ها، فرماندار ها و مسئولان بی ربط با این نهاد عریض و طویل بردند.

 حالا بعد از مدتی می گویند فلان شخص و فلان انسان توانست هزینه ها را با لابی بازی یا پادرمیانی برای این نهاد عریض و طویل بیاورد. باید از وزیر شرکت نفت ایران پرسید شما چه می کردید که حالا باید با التماس یک نماینده و عملاً یک شخص بیرون از نفت مجبور شوید به نهاد خودتان کمک کنید و تا روی پای خود بایستد.

 جناب وزیر شرکت نفت کشور ، ما یک شخص نا مطلع هستیم نمی دانیم که شرکت نفت گچساران در اقتصاد کشور چقدر تاثیر دارد ؟!

  شما که  مطلعید و می دانید چرا به گونه‌ای رفتار کرده اید که این نهاد عریض و طویل دست گدایی سمت دولت یا وزیر وقت خود دراز کند ؟!

 چرا این دست را نگرفتید تا نماینده وارد این کارزار شود ؟!

  حالا که نماینده وارد شده است اگر آن وقت مصلحت بود که دست شرکت نفت گچساران را بگیرید چی شده است حالا با ورود یک نماینده این کار را به مصلحت دیدید ؟!

 اصل قضیه برای ما روشن است و مخالف هم نیستیم ولی چرا قبل از آنکه بحران ایجاد شود این گونه عمل نکردید ؟!

همایش پیاده روی حرم تاحرم در یاسوج برگزار شد
دنبال کنید

 حالا هم فرض می کنیم که از جیب خودتان برای این مورد کمک کردید آیا در آینده نزدیک امکان دارد باز  شاهد همین بحران در شرکت نفت گچساران شویم ؟! آیا تضمینی وجود دارد که فردای روزگار شما و وزارت تان دست در جیب مبارک تان نکنید و این شرکت روی پای خود بایستد ؟!

 شرکت نفت گچساران کجای وزارت نفت ایران ایستاده است که برای چند میلیارد ناقابل باید به بحرانی ترین حالت خود برسد ؟!

جنابان نمایندگان آیا شرکت نفت گچساران را می شناسید یا باید متن زیر را هم بخوانید؟!:

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران شرکت نفت و گاز ایرانی است، که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در زمینه بهره‌برداری، فرآورش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند. ظرفیت تولید نفت خام این شرکت به‌طور متوسط معادل ۶۳۰ هزار بشکه در روز می‌باشد، همچنین روزانه به‌طور میانگین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۳۹ میلیون مترمکعب) گاز طبیعی و ۳۵ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌نماید. میزان ذخیره درجای نفت خام میادین تحت مدیریت شرکت نفت و گاز گچساران، در حدود ۱۹ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر گچساران، کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، ولی تأسیسات شرکت نفت و گاز گچساران، در چهاراستان خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس مستقر می‌باشند.

این شرکت بهره‌برداری از ۱۸ میدان نفتی را بر عهده دارد، که بیشترین میزان تولید را به ترتیب میدان نفتی گچساران،بی‌بی‌حکیمه، رگ‌سفید، بینک، گلخاری، نرگسی و پازنان دارا می‌باشند. شرکت نفت و گاز گچساران مالک شبکه گسترده‌ای از ۶٫۲۴۷ کیلومتر خط لوله انتقال نفت خام و گاز طبیعی، ۱۰ واحد بهره‌برداری، ۳ کارخانه نمک‌زدایی، ۱۱ ایستگاه تقویت فشار گاز و ۵کارخانه گاز و گازمایع می‌باشد.

منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت. در سال ۱۳۱۰ عملیات حفاری در این میدان، برای چندمین بار از سر گرفته شد و پس از حفر چاه‌های متعدد در لایه آسماری، سرانجام استخراج نفت از میدان گچساران در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی توسط چاه شماره۱۳ گچساران آغاز گردید.

برنامه‌های حفاری تا قبل از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به ۱۶ حلقه چاه نفت تولیدی و ظرفیت تولید ۶۰ هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت. پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد. این برنامه نیز تا سال ۱۳۴۵ ادامه داشت و تعداد چاه‌های حفاری شده به ۴۶ حلقه افزایش یافت. میدان نفتی گچساران در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار گرفته و شامل سازندهای شکاف‌دار کربناته آسماری و بنگستان بوده که در جهت عمومی شمال‌غربی، جنوب‌شرقی طاقدیس‌های میادین نفتی جنوب ایران واقع شده‌است. این میدان طاقدیسی بطول حدود ۷۰ کیلومتر و عرض ۶ تا ۱۵ کیلومتر است.

دیدار مردمی فرماندار گچساران از دریچه دوربین
دنبال کنید

تولید عمده نفت از سازند آسماری این میدان صورت می‌گیرد، که عمدتاً از سنگ‌های کربناته تشکیل گردیده است. حجم نفت درجای مخزن آسماری در سال ۱۳۵۶ بالغ بر ۳٫۴۶ میلیارد بشکه تخمین زده شده‌است. تاریخچه تولید از مخزن بیانگر آن است که میزان تولید روزانه همواره افزایش داشته و در سال ۱۳۵۵ به حداکثر میزان خود بالغ بر یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

میدان گچساران دومین میدان نفتی کشور از نظر حجم ذخیره درجای نفت خام است. بخش‌های واقع در غرب این میدان از نظر توسعه شکستگی و تولید چاه‌ها بسیار مرغوب‌تر از شرق این میدان می‌باشند. یکی از شگفتی‌های تولیدی در این ناحیه از میدان گچساران رخ داده است که یکی از چاه‌ها با حدود یک متر ورود به سازند آسماری، به تنهایی ظرفیت تولیدی در حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز داشته‌است. برخلاف بخش‌های غربی، کیفیت سنگ مخزن در شرق میدان گچساران نامرغوب و از نظر توسعه شکستگی، ضعیف است. به همین دلیل دبی تولیدی چاه‌های این بخش‌ها، در مقایسه بسیار کمتر بوده‌است. نگاهی به چاه‌های حفر شده در این میدان نشان می‌دهد که بخش اعظم چاه‌ها در غرب مخزن که شرایط تولیدی آسان بوده، حفر شده‌است و بخش‌های شرقی مخزن تا پیش از دهه ۱۳۶۰ تقریبأ رها شده بودند.

پروژه تزریق گاز به میدان گچساران از سال ۱۳۵۶ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۹ بطور تجمعی در حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در این میدان تزریق شد و هم‌اکنون نیز با میزان تزریق بیش از یک میلیارد فوت مکعب در روز، از طریق ۱۶ حلقه چاه تزریقی ادامه دارد، که باعث تثبیت فشار نفت و افزایش فشار مخزن، به استثناء بخش جنوب شرقی آن شده‌است.

مسئولان با همچین میدان نفتی و مردمش چه می کنید؟!

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi