جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آستانه مقدسه امامزاده بی بی حکیمه (علیها السلام) ـ بی بی حکیمه

آستانه مقدسه امامزاده بی بی حکیمه (علیها السلام) یکی از بقعه های متبرکه مشهور کشور است که در فاصله ۷۰۰ متری جنوب غربی روستایی که به همین نام معروف است از توابع شهرستان گچساران دوگنبدان حدفاصل بین شهر بندری گناوه به دوگنبدان در دامنه زردکوه بهبهان (گچساران) در میان تنگی عظیم و طویل در فاصله

اختصاصی کرونا

کد خبر : 48555
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶

کرونا :

آستانه مقدسه امامزاده بی بی حکیمه (علیها السلام) ـ بی بی حکیمه

آستانه مقدسه امامزاده بی بی حکیمه (علیها السلام) یکی از بقعه های متبرکه مشهور کشور است که در فاصله ۷۰۰ متری جنوب غربی روستایی که به همین نام معروف است از توابع شهرستان گچساران دوگنبدان حدفاصل بین شهر بندری گناوه به دوگنبدان در دامنه زردکوه بهبهان (گچساران) در میان تنگی عظیم و طویل در فاصله یکصد کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان و ۹۰ کیلومتری شهر بهبهان قرار دارد.
دارای جاده ای کوهستانی و ناهموار، یعنی قبل از اینکه واحدهای ذیربط  راهسازی و ترابری با مشارکت، شرکت نفت گچساران نسبت به جاده سازی آن اقدام کند، مردم دوگنبدان و سایر بلاد از زمانهای گذشته برای رسیدن به این مکان مقدس راهی سخت و صعب العبور و کوهستانی را از طریق روستاهای آب شیرین، کمبل، زهره، باباکلان، با پای پیاده و یا با استفاده از چهارپایان طی می نمودند اما امروزه وجود جاده آسفالته وسایل نقلیه عمومی و امکانات رفاهی موجب گردیده تا زوار بیشتری توفیق زیارت آنحضرت را پیدا کنند به طوری که در روزهای تعطیل و ایام الله زائرپذیر حدود ۱۰/۰۰۰ نفر به این بقعه متبرکه وارد می شوند و حدوداً ۳۰% از آنان شب را در این مکان بیتوته می نمایند در وضعیت کلی مسیر جاده گچساران به بی بی حکیمه حداقل ۶ منزلگاه است. ابتداء از جاده آب شیرین تا منزلگاه دوم یعنی روستان کمبل ۷ کیلومتر و از آنجا به دو راهی پالایشگاه آب شیرین شرکت نفت ۶ کیلومتر که در نزدیکی این منزلگاه قدمگاه امیرالمومنین معروف و مشهور و دو اصله نخل بلند در سمت راست جاده که البته این محل مورد احترام اهالی می باشد درکیلومتر ۳۰ «پل رودخانه زهره» منزلگاه دیگری است که چشم انداز طبیعی زیبایی دارد و در کیلومتر ۱۲ روستای باباکلان منزلگاه بعدی است که به نسبت آباد و شلوغ است. در فاصله ۱۶کیلومتری باباکلان توقفگاه دیگری است بنام روستای شاهزاده محمد که در ضلع شمال غربی آن بقعه متبرکه شاهزاده محمد واقع شده که مورد احترام است. منزلگاه بعدی در فاصله ۱۵ کیلومتری این روستا درکنار جاده بقعه کاکا مبارک غلام با وفای بی بی حکیمه است که این بقعه نیز مورد احترام می باشد. آخرین منزلگاه در فاصله ۵ کیلومتری است که آستانه مقدسه حضرت بی بی حکیمه خاتون(علیها السلام) است که مورد احترام امامان معصوم بوده است.
از بنای اولیه این بقعه تا قبل از امرای محلی و جانشیان تیمور (تیموریان) چندان اطلاعی در دست نیست محتمل است قبل از این دوره بنای قدیم که یقیناً برج ساده چینه ای بی پیرایه ای بیش نبوده است توسط منسویین نزدیک و اصحاب ایشان که از نقبای ارجان بهبهان بوده اند ساخته شده است.
صاحب کتاب ستارگان پراکنده اسلام زمین (ص۵۲۸-۵۲۷) در ذکر احوال امامزادگان کرانه های جنوبی خلیج فارس و دامنه شمال و شرق جبال زاگرس از این بقعه چنین یاد می کند: این بنا در سال ۹۹۹(هـ.ق) به امر عباس میرزا شاه عباس بزرگ به سردار لایق خود الله وردیخان حاکم فارس پس از قطع تجاوز و تسلط دست اندازیهای پرتقالیها در مناطق خلیج فارس و بنا در جنوبی احداث گردید و تا قبل از اجرای طرح جامع آن توسط اداره اوقاف استان سالها توسط قومی معروف به کاکا سیاه که به قولی از طرف بحرین به این منطقه مهاجرت کرده اند تعمیر و محافظت می شده است بدین صورت که هرساله گچ آنرا با حمل شتر از منطقه گناوه می آوردند و سقف آنرا با تیر چوبی و برگ درختان پوشش و اندود می کردند و همین قوم موظف بودند هیزم و خاشاک مورد مصرف زوار را تأمین و نسبت به سرپناه آنان در طول شبانه روزآشیانه ای (اطاقهای چینه ای) تدارک و فراهم نمایند قدیمی ترین قسمتی از گنبدخانه امامزاده بی بی حکیمه شاید مربوط به معماری قبل از سال ۱۲۰۰(هـ.ق) که به امر عباس میرزا (شاه عباس بزرگ صفوی) با سنگ رودخانه ای و ساروج و برگ و چوب درختان احداث شده است.
بنایی که بنام بقعه متبرکه بی بی حکیمه(علیها السلام) نامیده می شود از نظر قدمت جایگاه متعلق به اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری قمری می باشدکه به تدریج بناهای دیگری به آن الحاق شده است. عاقبت سیرتطور و تحول و تکامل فن و هنر و ظارفت معماری در این آستانه به صرف تجدید بنای جدید بکلی تخریب اما تجلی مرقد و تربت پاک آن بزرگوار همچنان یکی از کهن ترین و شکوهمند ترین و با صلابت ترین ابنیه مذهبی و تاریخی منطقه جنوب کشور است که باهیبتی شکوهمند و بدیع پایدار مانده است. دیوارهای سنگی آن از سه طرف طبیعی بوده ، بطوری که به شکل ناهمواری تا سقف سنگ تراشی شده و دورتا دور دیوارها با ملاط سیمان زبره کاره شده است در قائده کلی حرم، قبر دقیقاً در وسط منحنی قرار نگرفته و بیشتر مایل به سمت شمال است همچنین قبر دیگری که مربوط به گل گل خاتون به قولی کنیز با نجابت بی بی حکیمه (علیها السلام) است متصل به مزار منو حضرت قرار گرفته و بیشتر به سمت شمال متمایل است بر روی مزار آنحضرت ضریح بزرگی قرار گرفته و ضریح کوچکتری از قبر دومی محافظت میکند.
گنبد حرم که قدیمی ترین بخش مجموعه است مرقد منور واقع شد و مقبره آن به صورت یک برج بلندگنبدی شکل می باشدکه به نظر می رسد اولین گنبد بوده که در اواسط قرن چهارم هجری قمری بر روی مزار آن بزرگوار به دستور تعدادی از فرزندان و احفاد برادرش زید النار از قبیل ابومحمدحسن و یا زید و حسن که از نقباء ارجان بوده اند ساخته شده است.
این گنبد به نقل از راوی حج حسنعلی پروازکه تا قبل از مصاحبه نگارنده در سال ۱۳۷۹(هـ.ش) که بیش از صدسال عمر داشته است مشاهدات خود را نسبت به کتیبه ای موجودکه در پایین گلوگاه ساق گنبد قدیم قرار داشته چنین بازگو می کند: این گنبد به دستورشاه طهماسب صفوی به سال ۹۸۴-۹۳۱هـ.ق باشد توسط عبدالسلام علوی مولانان کمال الدین عبدالسلام علوی مورد تعمیر و بازسازی کامل قرارگرفته است و در زمین لرزه مهیب سال هزار به بالا شاید زمین لرزه خانمانسوز سال ۱۰۵۲ یا ۱۰۸۵هـ.ق باشد با ریزش سنگهای عظیم ویران شده است و در سال ۱۱۰۰هـ.ق توسط سادات طباطبائی بهبهان پس از تسطیح و بازیابی مجدد قبر مطهر و برداشتن سنگهای عظیم در محدوده و جوار مرقد منور گنبدی به همان سبک و شکل قدیم با سنگ و ساروج بر روی آن احداث گردید این گنبد تا سال ۱۳۳۹(هـ.ش) با ارتفاع ۵ متر و قطر هر ستون ۲ متر با عمق استوانه ای خود در سطحی معادل ۳+۳ متر با سنگ و گچ پایدار بوده است در پایین گلوگاه ساق این گنبد کتیبه ای وجود داشته با چهار سطر نوشته شده که در مرمت های بعدی بطورکامل لطمه دیده و قابل خواندن نبوده است.
ضریح مطهر و مبارک حضرت بی بی حکیمه (علیها السلام) بنت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) که درسال ۱۳۸۳هـ.ش ساخته و نصب گردید.
آخرین سنگ قدیم مزار مربوط به سال ۱۲۳۲(هـ.ق) که دارای ارزشهای فرهنگی و تاریخی بوده و علی الاصول می بایستی از آن حفاظت به عمل آید و در صورت امکان انتقال داده شود اندازه این لوح سنگ به ارتفاع ۳۷ و عرض ۲۸ و قطر ۸ سانتی متر می باشدکه احتمالاً از نوع سنگهای تراورتن سخت به رنگ سفید متمایل به خاکی است بر سطح این کتیبه به خط ثلث طغرایی چنین نوشته شده است: (بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین درسنه میمونه پارس سنه ۱۲۳۲هجری به توفیق خداوند جمیل جناب حاجی حسن خان کلهرالبلوک لیراوی طاب ثرا موفق به تأسیس بنیان بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه خاتون (علیها السلام) گردید معماری بدست استاد سلبعلی قنواتی)
نوساز بودن ساختمان آستانه و عدم تفکیک اطاقها و برخی از سالن ها و پی ایوانها در دو طبقه آستانه مبارکه تعداد رواقها به درستی قابل محاسبه نیست چنین بنظر می رسد که در برگیرنده مضجع شریف بیش از هشت رواق قابل پیش بینی است.
تعداد دو صحن هر کدام به مساحت ۱۶۰۰ متر مربع در حیاط طبقه اول و پشت بام طبقه آخرکه گنبد حرم در گوشه ای از آن قرارگرفته وجود دارد.
صحن امام خمینی (رحمه الله علیه) یکی از با صفاترین اماکن آستانه مبارکه است که در قسمت درب ورودی حرم مطهر واقع شده و اطراف آنرا ساختمانهای آستانه فراگرفته است این صحن به سبب فضای گسترده آن محل انجام مراسمات مذهبی و محل اقامه نماز جماعت و در ایام سوگواری نیز مردم به صورت دسته های مذهبی درآنجا به عزاداری می پردازند.
صحن جبل النور: اسکان و محل نشیمن این مکان پشت بام آخرین طبقه آستانه است که از طبیعت کوهستانی پرطراوت و با صفایی برخوردار است از منظر دیگر وجود گنبد شش ستونه آستانه است که بر سقف طبقه دوم همچون نگینی بر تارک طبیعت آن سامان می درخشد قسمتی از منحنی بن گنبد موازی با کوه و دیوارهای سمت مغرب و مشرق آستانه از دور طرف متصل به کرانه های عظیم کوهستانی است.
درب باب المراد: در داخل صحن حرم با فاصله ۶ متری ضریح مطهر به سمت غرب درب کوچکی به شکل مشبک قرار گرفته که قسمتی از دهانه انتهای غار را مسدود کرده است که به دب باب المراد معروف است پشت این درب درفاصله ۱۰ متری عمق غارچشمه آبی بوده است که تا قبل ازسال ۱۲۳۲(هـ.ق) یعنی زمان بازپیرایی عمارت قدیم مورد استفاده کاروانها و زائرین حرم قرار می گرفت. آب این چشمه با آبی که از شکاف بالای کوه بصورت قطره چکان در سنگاب پایین می ریخت بطور مشترک به کانال انتهای غار سرازیر و در نقطه تاریک شکاف غار ناپیدا و محو می شد.

همت و تلاشهای دو طایفه کله گان و شاه زینعلی برای اداره امامزاده حیاتی است
دنبال کنید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اَلسَّلامُ عَلى‏ آدَمَ صَِفْوَهِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلى‏ نُوحٍ نَبِىِّ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلى‏ اِبْراهیمَ خَلیلِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلى‏ مُوسى‏ کَلیمِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلى‏ عیسى‏ رُوحِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَیْرَ خَلْقِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صَفِىَّ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ، خاتَِمَ النَّبِیّینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ عَلِىَّ بْنَ اَبیطالِبٍ، وَصِىَّ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَهُ سَیِّدَهَ نِسآءِ الْعالَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُما یا سِبْطَىْ نَبِىِّ الرَّحْمَهِ وَسَیِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَّنَهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا عَلىَّ بْنَ الْحُسَیْنِ، سَیِّدَ الْعابِدینَ، وَقُرَّهَ عَیْنِ النَّاظِرینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِىٍّ باقِرِ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِىِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبآرَّ الْأَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ، اَلسَّلامُ‏ عَلَیْکَ یا عَلِىَّ بْنَ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضى‏، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِىٍّ التَّقِىَّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِىَّ النَّاصِحَ‏ الْأَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَسَنَ بْنَ عَلِىٍّ، اَلسَّلامُ عَلَى الْوَصىِّ مِنْ‏ بَعْدِهِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ نُورِکَ وَسِراجِکَ، وَوَلِىِّ وَلِیِّکَ، وَ وَصِىِ‏ وَصِیِّکَ، وَحُجَّتِکَ عَلى‏ خَلْقِکَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَهَ و خَدیجَهَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ‏ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ، اَلسَّلامُ‏ عَلَیْکِ یا بِنْتَ وَلِىِّ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِىِّ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ‏ یا عَمَّهَ وَلِىِّ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَرَحْمَهُ اللَّهِ‏ وَبَرَکاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللَّهُ بَیْنَنا وَبَیْنَکُمْ فِى الْجَنَّهِ، وَحَشَرَنا فى‏ زُمْرَتِکُمْ، وَاَوْرَدَنا حَوْضَ نَبِیِّکُمْ، وَسَقانا بِکَاْسِ جَدِّکُمْ، مِنْ یَدِ عَلِىِّ بْنِ اَبیطالِبٍ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ، اَسْئَلُ اللَّهَ اَنْ یُرِیَنا فیکُمُ‏ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ، وَاَنْ یَجْمَعَنا وِاِیَّاکُمْ فى‏ زُمْرَهِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ، صَلَّى‏ اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَاَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ، اِنَّهُ وِلِىٌّ قَدیرٌ، اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ‏ بِحُبِّکُمْ، وَالْبَرآئَهِ مِنْ اَعْدآئِکُمْ، وَالتَّسْلیمِ اِلَى اللَّهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَلا مُسْتَکْبِرٍ، و عَلى‏ یَقینِ ما اَتى‏ بِهِ مُحَمَّدٌ وَبِهِ راضٍ، نَطْلُبُ بِذلِکَ‏ وَجْهَکَ، یا سَیِّدى‏، اَللّهُمَّ وَرِضاکَ وَالدَّارَ الْاخِرَهَ، یا حَکیمهُ اشْفَعى‏ لى‏ فىِ الْجَنَّهِ فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ، اَللّهُمَّ اِنّى‏ اَسْئَلُکَ اَنْ‏ تَخْتِمَ لى‏ بِالسَّعادَهِ، فَلا تَسْلُبْ مِنّى‏ ما اَنَا فیهِ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ، اَللّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَتَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَعِزَّتِکَ، وَبِرَحْمَتِکَ‏ وَعافِیَتِکَ، وَصَلَّى اللَّهُ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ اَجْمَعینَ، وَسَلَّمَ تَسْلیماً، یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام بر آدم برگزیده­ی خدا، سلام بر نوح پیامبر خدا، سلام بر ابراهیم خلیل خدا، سلام بر موسى هم‏سخن خدا، سلام بر عیسى روح خدا ، سلام بر تو اى رسول خدا سلام بر تو اى بهترین خلق خدا سلام بر تو اى برگزیده خدا، سلام بر تو اى محمد بن عبدالله خاتم پیغمبران، سلام بر تو ای امیر مؤمنان على بن ابیطالب وصى رسول خدا، سلام بر تو ای فاطمه بانوى زنان جهانیان، سلام بر شما اى دو نوه پیامبر رحمت‏ و دو آقاى جوانان اهل بهشت، سلام بر تو اى على بن الحسین آقای عبادت کنندگان و روشنى چشم بینندگان، سلام بر تو اى محمد بن على شکافنده دانش پس از پیامبر، سلام بر تو اى جعفر بن محمد راستگوى نیکوکار امین، سلام بر تو اى موسى بن جعفر امام پاک پاکیزه، سلام‏، بر تو اى على بن موسى (آن) خوشنود (از حق) و پسندیده، سلام بر تو اى محمد بن على تقى، سلام بر تو اى على بن محمد نقى (اى) خیرخواه‏ امین، سلام بر تو اى حسن بن على، سلام بر وصى‏ پس از او، خدایا درود فرست بر نور خود و چراغ تابناکت و نماینده‏ نماینده‏ات و وصى وصیت و حجت تو بر آفریدگانت، سلام بر تو اى دختر رسول خدا، سلام بر تو اى دختر فاطمه و خدیجه، سلام بر تو اى دختر امیرمؤمنان، سلام بر تو اى دختر حسن و حسین، سلام بر تو اى دختر ولى خدا، سلام بر تو اى خواهر ولى خدا، سلام بر تو اى عمه ولى خدا، سلام بر تو اى دختر موسى بن جعفر – و رحمت خدا وبرکاتش نیز بر تو باد -سلام بر تو باد، خداوند شناسایى و آشنایى برقرار کند میان ما و شما در بهشت و محشور گرداند ما را در گروه شما و واردمان کند بر سر حوض پیامبرتان و بنوشاند به ما از جام جدتان از دست (ساقى کوثر) على بن ابیطالب – درودهاى خدا بر شما باد – از خدا مى‏خواهم که بنمایاند به ما در مورد شما خوشحالى و گشایش (و ظهور) شما را و گردآورد ما و شما را در گروه جدتان محمد صلى‏ الله علیه و آله و نگیرد از ما معرفت شما را که به راستى او سرپرست توانایى است، تقرب جویم به درگاه خدا به وسیله­ی دوستى شما و بیزارى جستن از دشمنانتان و تسلیم شدن به پیشگاه خدا با رضایت‌مندى و خوشنودى بدون انکار و گردن‌فرازى و از روى یقین بدرستى آنچه محمد (ص) آورده و بدان راضى و خوشنودم و مى‏جویم بدان وسیله‏ جلب توجه (یا دیدار) تو را اى آقاى من اى خدا و خوشنودى تو و سعادت خانه آخرت را، اى حکیمه شفاعت کن براى من در بهشت که تو را در پیشگاه خداوند منزلتى بزرگ است خدایا از تو خواهم که سرانجام کارم را به خوشبختى ختم فرمایى و از من نگیرى آن (ایمان و معتقداتى) را که در آن هستم و جنبش و نیرویى جز به خداى والاى بزرگ نیست خدایا به اجابت رسان دعاى ما را و بپذیر آنرا به بزرگوارى و عزت و به مهر و عافیت خودت‏ و درود خدا بر محمد و آلش و هم سلام مخصوص او بر ایشان باد اى مهربانترین مهربانان.

نسب شریف آنحضرت بنا به نظر صاحب کتب بحارالانوار (ج ۴۸ ص ۲۸۸ـ۳۱۶ ) کشف الغمه (ج ۳ ص۳۹) تحفه العنبریه (ص ۶۳) و از جمله عالم نسابه سیدجعفرآل بحرالعلوم مضبوط است که: درکوههای بهبهان (زردکوه) مزاری است که منسوب به حکیمه است وکسانیکه آنجا رفت وآمد دارندآن مزار را زیارت کنند.
در جایی دیگر استفتاء یکی از علما به محضر صدق یکی از مراجع جهان تشیع حضرت آیهالله سید علی بهبهانی (رحمه الله علیه) در باب سفر به مرقد منور امامزاده بی بی حکیمه (علیه السلام) چنین آمده است: « … شانه به رجاء زیارت یکی از اولاد موسی بن جعفر (علیه السلام) جایز و مباح و مسافرت با شرائط قصر است و یعنی عدم اقامه، الاحقیرعلی موسوی البهبهانی …» ضریح این امامزاده در چندین سال قبل بازسازى شده است این زیارتگاه برای مردم مقدس و مورد احترام است گروه زیادى در طول سال از سراسر ایران و به ویژه از نقاط مختلف جنوب کشور و کشورهاى حاشیهٔ خلیج فارس به ویژه در ایام نوروز براى زیارت مرقد مبارک امامزاده بى‌بى حکیمه(علیها السلام) به این مکان مى‌آیند.
علامه مجلسی درکتاب شریف بحارالانوار ج۴۸ ص ۳۱۶ در میان فرزندان امام موسی کاظم (علیه السلام) از حکیمه نام برده و اظهار نظر نموده است که در جبال طریق بهبهان مزاری است، منسوب به حکیمه بنت امام موسی کاظم (علیه السلام) از شیعیان وقتی آنجا می رسند، او را زیارت می کنند.
آنطوریکه از شواهد و قرائن و برخی روایات استناد می شود، ام احمد مادر حضرات بی بی حکیمه و محمد بن موسی و حمزه بن موسی و احمد بن موسی معروف به شاه چراغ (علیه السلام) است.
مادر حضرت معصومه (علیه السلام) همان مادر امام رضا (علیه السلام) است و برای مادر حضرت رضا (علیه السلام) نامهای متعددی ذکرکرده اند مانند: خیزران مرسیه، ام البنین، نجمه، تکتم، آروی، سکن، سمانه، سقر، ثقراءو… ، پس از آنکه حضرت رضا (علیه السلام) از او متولد شد به او طاهره گفتند.
چنین به دست می آید، وقتی کاروان احمد بن موسی در منطقه میشان در تنگ طویل و عظیم زردکوه بهبهان (گچساران فعلی) زمان کوتاهی را برای استراحت و بیتوته انتخاب می کنند بی بی حکیمه به علت بیماری و خستگی راه و نبود امکانات کافی فوت می کند و توسط برادرش احمدبن موسی (علیه السلام) در این مکان دفن می گردد.
از طرفی نقل است: قبل از حرکت کاروان به سوی فارس گل گل خاتون کنیز با نجابت و همچنین کاکا مبارک غلام با وفای بی بی حکیمه (علیها السلام) به اذن احمد بن موسی (علیه السلام) با تعداد قلیلی از همراهان در این مکان اسکان موقت می شوند تا جایی که بطور دائم می مانند و در همین مکان به زندگی خویش ادامه می دهند.
مرقد منور کاکامبارک در فاصل ه۵ کیلومتری وگل گل خاتون در جوارآستانه مقدس امامزاده بی بی حکیمه (علیها السلام) قرار دارد. شاید هم هر دو سالیانی دراز پس از فوت بی بی حکیمه بعنوان زعیم و تولیت آستانه مستقر و مشغول خدمتگزاری به حرم مطهرشده اند.
روایت مرحوم کلینی و داستان بی بی حکیمه (علیها السلام) در زمان ولادت امام جواد (علیه السلام) و سفارشات امام رضا (علیه السلام) به فرزندش نسبت به ایشان حکایت از آن داردکه تا آن حد وجود شریفش حجت و امین برادر بزرگوارش امام رضا (علیه السلام) بوده است. بنابراین علیرغم اینکه سیره و روایت نسبت به آنحضرت در تاریخ گم شده است و به قول نویسنده فهیم جناب آقای محمد مهدی اشتهاردی علت آن خفقان شدید آن عصر و ترس از نگارش زندگی اهل بیت بوده است در عین حال میتوان بعضی از مطالب را از آنچه به جا مانده شرح داد و استناد نمود .
جلال و جبروت بی بی حکیمه (علیها السلام) به نقل از علامه محدث قمی علامه مجلسی می نویسد: ابن شهر آشوب به سند معتبر از حکیمه خاتون (علیها السلام) بنت موسی بن جعفر (علیه السلام) روایت کرده است: که امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) مرا طلبید و فرمود: در شب تولد امام جواد (علیه السلام) امشب فرزندی نصیب من می شود و بعد اضافه نموده داستان تولد امام جواد (علیه السلام) را و داستان خارق العاده ای از امام جواد (علیه السلام) و اینکه امام رضا فرمودند: آنچه از اعجایب احوال او مشاهده خواهی کرد زیاد است از آنکه اکنون مشاهده کردی.
یکی از امامزادگان مورد توجه عام و خاص که از اقصی نقاط میهن اسلامی ایران به ویژه کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس هر ساله بخصوص در فصول تعطیلات نوروزی هزاران مشتاق به حریم عصمت و ولایت را به سوی خود می کشاند آستانه مقدسه حضرت بی بی حکیمه (علیها السلام) می باشد که در ضلع جنوبی فاصله یکصد کیلومتری شهرستان گچساران قرار دارد بقعه متبرکه در موقعیت خاص جغرافیایی در میان دره هایی سر به فلک کشیده و نفت خیز قرارگرفته که در منطقه موردنظر حدود ۱۲۰ حلقه چاه نفت وجود دارد.
آنحضرت ازکرامات بسیار بالایی برخوردار بوده بطوریکه هر ساله تعدادی از دردمندان و افراد بیمار و لاعلاج را شفا داده است.

نسب امامزاده طبق اسناد و روایات مختلف از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) می باشد. در سرگذشت حضرت بی بی حکیمه (علیها السلام) دختر باب الحوائج امام موسی کاظم (علیه السلام) می فرماید در بعضی اخبار و روایات آمده که در زمان حکومت بنی العباس شدت عداوت وکینه بنی عباس علیه اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) اوج گرفت و شروع کردند به حمله و هجوم به خانه های بنی هاشم همه از مدینه فرار کردند و روی به سوی ایران آوردند شدت ظلم بنی عباس بحدی بودکه جوانهای آنها را در هر کجا میدیدند بقتل می رساندند تا زمان ولایتعهدی حضرت امام رضا(علیه السلام) که بنی هاشم برای آزادی خود بطرف ایران آمدند پس از اینکه طبق تاریخ، حضرت امام رضا(علیه السلام) را با حیله به شهادت رساندند تمامی اهل بیت که به ایران آمده بودند خود را گرفتار دیدند و از ترس دشمن پراکنده شدند و دشمن در تعقیب آنها روز بروز بر شدت اعمالش می افزود بطوریکه در هر کجا یکی از بنی هاشم را می دیدند فوری سر می بریدند حضرت بی بی نفیسه به اتفاق برادران و خواهران احمد بن موسی (شاه چراغ) فضل و حسین و حیدر و خواهران حکیمه و زبیده و خدیجه عده ی زیادی از نوادگان امام موسی کاظم (علیه السلام) از طریق خوزستان وارد استان فارس شده و در آنجا جنگ برپا می شود و عده ای به شهادت می رسند و بقیه درکوهها و دشت بهبهان و اطراف پراکنده می شوند و در آنجا عده ای به شهادت رسیده و بقیه به کوهها پناه می برند حضرت بی بی حکیمه(علیها السلام) در این شرایط سخت و دشوار متوجه می شوندکه عده ای از جوانها کشته شده اند دستور داده میشود زنها به کوهها و بیابانها پناه ببرند زنها هم از وحشت و ترس از اینکه دشمن به آنها حمله نماید به کوهها و بیابانها پناه می برند، تشنه وگرسنه از ترس و وحشت به خود می لرزند طبق روایات بی بی مکرمه بر اثر ترس از دشمن به کوهها و بیابانها حرکت می نماید و دشمن هم در تعقیب آنها بوده بی بی همچنان در بیابانهای بی آب و علف سرگردان بوده و دشمن از هر سو در جستجوی آنها بوده تا آنانرا به قتل برسانند بی بی سرگردان و متوحش وتنها از بیکسی خود ناله و زاری می کرد بی بی نفیسه در بیابان ها و تپه ها راه خود را ادامه می دادکه ناگهان دشمنان به بی بی نفیسه رسیدند و او را محاصره کردند. دختری جوان آن هم دختر امام در این حال دست بسوی آسمان برد و دعا کرد و در حالیکه به خود می لرزید می فرمود: یا ارحم الراحمین بحق ابائی العیامین، خلصنی من البلاءالعظیم. در این هنگام به ام رالهی کوه نعره کشید دو تکه شد و شکاف برداشت و بی بی وارد غار شد و شکاف در پشت سرش بهم آمد. در این موقع دشمنان که به محل رسیدند ملاحظه کردند که آنحضرت ناپدید شده و پس از جستجو متوجه گردیدند که بی بی به داخل غار رفته و هیچ راهی ندارد جز یک روزنه که در آن نور می درخشد خسته و ناراحت و عصبانی از اینکه تا اینجا او را تعقیب کرده اند از دستشان رفته چه باید بکنند پس از مشورت تصمیم گرفتندکه آنجا را به آتش بکشند اول آنجا را علامت گذاشتند بعدبیل وکلنگ آوردند تا آنجا را بشکافند چهل شبانه روز آنجا را کندند ولی نتیجه نگرفتند ناچارآتش افروختند و آنجا را به آتش کشیدند و حالت بی بی شد حالت حضرت زینب دختر امیرالمومنین(علیه السلام) در عصر عاشورا که خیمه ها را آتش زدند دشمنان وقتیکه آنجا را آتش زدند هلهله و شادی می کردند به این تصورکه یا او را می سوزانند و یا مجبور به خروج می کنند و دستگیر می نمایند ولی مایوس شدند و سرافکنده و شرمسارآنجا را ترک نمودند و حال بی بی مثل حضرت زینب(علیها السلام) در روز عاشورا شد اما بی بی مکرمه در تنهائی خود نشسته بر غریبی و بیکسی خویش گریه میکرد و خداوند این چنین او را از دست دشمن نجات داد و درآنجا چشمه آب گوارائی مانند آب زمزم جاری نمودکه تاکنون از پشت حرم جاری است و درحال حاضر هم اهالی روستا از آن استفاده می کنند آن بانوی مکرمه تنها در میان کوه باقی ماند و هیچکس به او دسترسی نداشت و مرتبا به درگاه خداوند راز و نیاز می کرد ندا می داد کجایند اهل بیت من کجایند عشیره من کجایند برادران من چه می دانند که من اینک تنها و بیکس در میان کوه نشسته ام آن بانوی بزرگوار تنها در میان کوه باقی مانده بود وکسی به او دسترسی نداشت تا اینکه مدتی نه چندان دور حکومت بنی عباس سرنگون گردید و این ماجرا بر زبانها افتاد که یکی از نوادگان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآل وسلم) داخل کوه شد و از کرم و معجزات الهی از کوه خارج نشده مردم با شنیدن این خبر دسته دسته به آن کوه می آمدند و آنرا تبرک می کردند.
به امامزاده بى‌بى حکیمه (علیها السلام) دخترامام موسی بن جعفر(علیه السلام) مشهور می باشد. نسب شریف آنحضرت بنا به نظر صاحب کتب بحارالانوار (ج ۴۸ ص ۲۸۸ـ۳۱۶ ) کشف الغمه (ج ۳ ص۳۹) تحفه العنبریه (ص ۶۳) و از جمله عالم نسابه سیدجعفرآل بحرالعلوم مضبوط است که: درکوههای بهبهان (زردکوه) مزاری است که منسوب به حکیمه است وکسانیکه آنجا رفت وآمد دارندآن مزار را زیارت کنند.
در جایی دیگر استفتاء یکی از علما به محضر صدق یکی از مراجع جهان تشیع حضرت آیهالله سید علی بهبهانی (رحمه الله علیه) در باب سفر به مرقد منور امامزاده بی بی حکیمه (علیها السلام) چنین آمده است: « … شانه به رجاء زیارت یکی از اولاد موسی بن جعفر (علیه السلام) جایز و مباح و مسافرت با شرائط قصر است و یعنی عدم اقامه، الاحقیرعلی موسوی البهبهانی …» ضریح این امامزاده در چندین سال قبل بازسازى شده است این زیارتگاه برای مردم مقدس و مورد احترام است گروه زیادى در طول سال از سراسر ایران و به ویژه از نقاط مختلف جنوب کشور و کشورهاى حاشیهٔ خلیج فارس به ویژه در ایام نوروز براى زیارت مرقد مبارک امامزاده بى‌بى حکیمه (علیها السلام) به این مکان مى‌آیند.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi