پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نبود فقیر در جامعه، شاید مدینه ی فاضله ای باشد

حجت الاسلام سید نورالله جنتی پور در جمع زائران در امام زاده عبدالله یاسوج، با بیان اینکه وقف کارکردهای بسیاری برای زدودن فقر از جامعه و ایجاد توازن و عدالت در جامعه دارد گفت: شنیدن واژه فقر برای هر شنونده ای تلخ است و حس ناخوشایندی ایجاد می کند که چه زیباست همه دست در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 47865
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۸:۳۸

حجت الاسلام سید نورالله جنتی پور در جمع زائران در امام زاده عبدالله یاسوج، با بیان اینکه وقف کارکردهای بسیاری برای زدودن فقر از جامعه و ایجاد توازن و عدالت در جامعه دارد گفت: شنیدن واژه فقر برای هر شنونده ای تلخ است و حس ناخوشایندی ایجاد می کند که چه زیباست همه دست در دست همدیگر با کمک های ناچیز خود در جهت سوق دادن جامعه به سوی جامعه ای بدون فقر و فقیر همگام باشیم و سال نو را با این اندیشه ی زیبا سپری کنیم .

وی افزود: در طول تاریخ، مدارس ، بازارچه ها، بیمارستان ها ، کاروانسراها، حسینیه ها ، مساجد بسیاری دیده می شوند که محصول وقف هستند .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه وقف در جهت مصلحت عمومی و با عناوین عامه مانند ساخت مساجد، مدارس، اطعام دارو و درمان ، ساخت بیمارستان ، کمک به فقرا، نیازمندان، در جامعه به عنوان وقف عام تلقی می شوند؛ خاطرنشان کرد: وقف دارای کارکردهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی است که در جامعه اسلامی ما می تواند عامل اثرگذار در توسعه و آبادانی باشد.

حجت الاسلام جنتی پور خاطرنشان کرد: با بررسی تاریخ اسلام و نگاهی به موقوفات پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) و اصحاب ایشان به این مسأله پی می بریم که در صدر اسلام موضوع توازن اجتماعی در اولویت قرار داشت و به همین دلیل، عمده موقوفات آن روزگار به این سو هدایت می شد.

وی با بیان اینکه مطالعه اجمالی تاریخ وقف نشان می دهد؛اولین انگیزه واقفان، تلاش برای نابودی فقر و چهره ی کریه آن از جامعه بوده است گفت: متون وقف نامه ها، گویای این مسأله است که مسلمانان با استفاده از این روش نیکو در پی «عدالت اجتماعی» به معنای واقعی در جامعه بوده اند.

افزایش میزان صادرات محصولات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد در ۸ ماهه ۱۴۰۲
دنبال کنید

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنانش وقف را عاملی در جهت مصالح عمومی جامعه و کارهای عام المنفعه دانست و اظهار داشت: اگر دانشگاه ، مدرسه ، بیمارستان، معدن، آب، پل ، جاده و اتوبان برای مصالح عمومی وقف شود،در این صورت، امکان مشارکت عموم مردم در مسابقه ی جذب منابع ثروت فراهم شده و فضای نسبتاً بهتری برای قشر بی بضاعت جامعه تدارک دیده می شود.

حجت الاسلام جنتی پور، با اشاره به مقوله وقف در سایر کشورها نیز گفت: در کشورهای اروپایی ، وقف به معنایی که در قوانین ما وجود دارد به چشم نمی خورد، ولی فکر ایجاد سازمانی که دارایی آن به هدف های خیر اختصاص می یابد از دیر باز وجود داشته وهم اکنون بنیادهای خیریه در غالب کشورهای دنیا، سهم بزرگی در امور اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی برعهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: مکتب اقتصادی اسلام با پذیرش کامل «معیار نیاز» که مبتنی بر حق حیات و حق معاش برای عموم است ، تداوم فقر را بر نمی تابد و در صدد است با آن به شدت مبارزه نماید که کارکردهای وقف در جامعه اسلامی بر همین اساس پایه ریزی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: نبود فقیر در جامعه، شاید مدینه ی فاضله ای باشد اما چون ما مسلمانیم و خبر داشتن از وضع همسایه ی خویش از وظایف انسانی و اخلاقی ماست، باید از حال همنوع خود با خبر باشیم.

جنتی پور، وقف را جزء باقیات و صالحات در جامعه و توشه ای برای آخرت عنوان کرد و گفت: وقف یک کارخانه در جامعه یعنی ایجاد اشتغال و درآمد زایی، که منجر به بکارگیری افراد و ارتقا سطح درآمد آنها در جامعه و داشتن حداقل امکانات رفاهی، راهی بسیار پسندیده در توازن اجتماعی، ایجاد برابری و نوع دوستی است.

از جلسات شورای شهر یاسوج چه خبر؟/توصیه‌ای به اعضای پارلمان شهر
دنبال کنید

وی با اشاره به اینکه وقف، در پی از بین بردن فقر و نداری در میان مردم و حذف این واژگان از فرهنگ تشیع است از عموم مردم شریف و نجیب استان خواست اهتمام جدی در توجه و ترویج و تقویت فرهنگ وقف و کمک به مؤسسات خیریه و همکاری با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان را در کمک به همنوعان خویش داشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، آوردن لبخند بر لبان کودکی که در آرزوی داشتن لباس نو، چشم به دستان خیرین دارد، را کاری بسیار پسندیده ، انسانی و زیبا دانست و اظهار امیدواری کرد همه در سال جدید با کمک های ناچیز خود در قالب وقف در راستای سوق دادن جامعه به سوی جامعه ای بدون فقر و فقیر همگام باشیم .

جنتی پور، افزود: مقوله اخلاق مدارانه وقف با ریشه کن کردن فقر و محرومیت، جامعه را به سمت توسعه و تعالی سوق می دهد و جایگاه ارزشمندی را نزد پروردگار برای انسان رقم می زند.

وی در پایان از مبلغان طرح آرامش بهاری خواست، با تبیین فرهنگ وقف برای گردشگران نوروزی اطلاع رسانی مناسب را برای عمل وقف که از برترین و پردوام ترین نمونه های نیکوکاری به مردم و کمک به هم نوعان است،انجام دهند، تا ثمره و برکت های آن، در راستای نیت واقفان مورد استفاده قرار بگیرد و فقر و محرومیت از جامعه زدوده شود.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi