سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظم انقلاب به نامگذاری سال نو می پردازند

دیرزمانی است که آغاز سال نو با پیام آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری به مناسبت عید نوروز و تعیین خط مشی کشور در یک سال آتی همراه شده است که در آن رهبر معظم انقلاب به نامگذاری سال نو می پردازند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 47695
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۳:۴۱

کرونا :

رهبر معظم انقلاب به نامگذاری سال نو می پردازند

دیرزمانی است که آغاز سال نو با پیام آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری به مناسبت عید نوروز و تعیین خط مشی کشور در یک سال آتی همراه شده است که در آن رهبر معظم انقلاب به نامگذاری سال نو می پردازند. ایشان برپایه اطلاعات و گزارش هایی که از سراسر کشور دریافت می کنند و با مطالعه، تجربه و اشرافی که به مسایل گوناگون دارند هر سال را به موضوعی خاص اختصاص می دهند. در واقع از میان همه ارزش ها و جهت گیری های مطلوب، مقام معظم رهبری یک ارزش را برجسته می کنند و در صدر قرار می دهند و توجه همگان را به آن جلب می کنند که این مهم به نوعی اعتلای فرهنگ عمومی جامعه به شمار می رود.

ایشان از هنگامی که سکان هدایت نظام جمهوری اسلامی را بر عهده گرفتند تا ۱۳۷۸ خورشیدی تنها تاکیدهای لازم را در پیام نوروزی مطرح می کردند. در این سال ها تاکید رهبر معظم انقلاب بیشتر بر اموری چون اصلاح امور، عدالت اجتماعی، وجدان کار، انضباط اقتصادی، پرهیز از اسراف و صرفه جویی و توجه و تحکیم معنویت قرار داشت تا آن که در ۱۳۷۸ خورشیدی به عنوان سال امام خمینی(ره) سنتی جدید را برای نامگذاری سال‌ها در کشور پایه نهادند تا حرکتی تاثیرگذار در جامعه ایجاد شود. این سنت حسنه از ۱۳۸۲ خورشیدی با نام‌گذاری نهضت خدمتگذاری به مردم حالتی جدی به خود گرفت و موجبات تکاپو در میان مسوولان برای رسیدن به خواسته‌های نهایی عموم جامعه شد.

در گزارش پیش رو بر نامگذاری سال های گوناگون از طرف مقام معظم رهبری مروری کوتاه داریم.

** ۱۳۸۲ خورشیدی، «نهضت خدمتگزاری به مردم»
رهبر معظم انقلاب ۱۳۸۲ خورشیدی را سال «نهضت خدمتگذاری به مردم» عنوان کردند تا در آن مسوولان سه قوه مبارزه با مفاسد اقتصادی و مالی را تا ریشه کن کردن آن در دستگاه های دولتی تداوم بخشند و به این مبارزه بپیوندد و نهضتی را برای خدمت رسانی به مردم آغاز کنند. ایشان رقابت صحیح، مشروع و مقبول را «رقابت در خدمت رسانی» دانستند و خطاب به مسوولان فرمودند: «توصیه می کنم که حساب ها را طوری تنظیم کنند و برنامه ها را طوری تدوین کنند که جوانان کشور ما بتوانند مزه شیرین مبارزه با فساد و تلاش برای خدمت رسانی را بچشند وحقیقتا احساس کنند.»

** ۱۳۸۳ خورشیدی، «پاسخگویی سه قوه به ملت ایران»
مقام معظم رهبری در آغاز این سال پاسخگویی سه قوا نسبت به عملکرد خود در مدت زمان تصدی گری امور را لازم و مناسب دانستند و عنوان کردند: «مسوولان دولتی و قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی به مردم بگویند که برای خدمت به عموم ملت ایران، برای تولید علم، برای استقرار عدالت و رفع فقر و فساد و تبعیض در جامعه که اصلاح واقعی در جامعه اینهاست برای نهضت عدالت‏خواهی و برای نهضت مبارزه با فساد، چه اقدامات عمده‏ای را انجام داده‏اند.» به تعبیر رهبر معظم انقلاب در این پاسخگویی، مسوولان به کمبودها و نواقص کار خود پی‏ خواهند برد و مردم هم با آشنایی بیشتر با عملکرد دستگاه‏ها، منتظر شروع دوره‏ها، کارها و مسوولیت های جدید خواهند بود.

** ۱۳۸۴ خورشیدی، «همبستگی ملی و مشارکت عمومی» 
سال ۱۳۸۴ مصادف بود با تهدیدهای ایالات متحده و کشمکش اروپا و جمهوری اسلامی بر سر فعالیت های هسته‌ای. این امر موجب شد تا مقام معظم رهبری مطبوعات، احزاب و سیاست‌ مداران داخلی را به نوعی همبستگی و دوری از مناقشات داخلی دعوت کند و با توجه به انتخابات ریاست جمهوری این سال را سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی نام نهادند. در این سال همچنین شروع سند چشم ‏انداز ۲۰ ساله‏ آغاز مهمی در کشور بود. مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خویش فرمودند: «سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور همچون حلقه های زنجیره ای است که در دوره های کوتاه مدت چهارساله تشکیل شده اما به لحاظ اهمیت فراوان تعیین کننده سرنوشت کشور در بیست سال آینده است؛ از این رو در سال های نخست اجرای این سند زیرساخت های این چشم‏اندازِ مهم و سازه‏ها و ساز و کارهای آن، در استحکام بنای پیشرفت کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.»

** ۱۳۸۵ خورشیدی، سال پیامبر اعظم(ص)
تخریب حرم عسگریین و بی حرمتی به آن، اهانت به حرمت پیامبر(ص) و به علت آن که ۲ بار تاریخ رحلت حضرت محمد(ص) به تاریخ قمری در تقویم این سال بود، موجب شد این سال از طرف مقام معظم رهبری به سال «پیامبر اعظم(ص)» نامگذاری شود. به تعبیر ایشان در این سال یاد و نام پیامبر اکرم(ص) از همیشه زنده‌ تر شد زیرا بدون شک در چنین شرایطی «امت اسلام و ملت بیش از همیشه به پیغمبر اعظم خود به هدایت او، به بشارت و انذار او، به پیام و معنویت او و به رحمتی که او به انسان‌ها درس داد و تعلیم داد نیازمند است.»

** ۱۳۸۶ خورشیدی، سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی
آیت الله خامنه ای در پیام نوروزی خود فرمودند: «با نگاه به حوادث و مسائل جهانی بروشنی درمی‌یابیم که دشمنان ملت ایران درصدد آنند که دشمنی خود را از دو راه با ملت ایران به تحقق برسانند یکی، ایجاد تفرقه در میان صفوف ملت؛ از میان بردن یکپارچگی ملت ایران؛ و دومی، ایجاد مشکلات اقتصادی و تلاش برای توقف ملت ایران در زمینه‌های گوناگون سازندگی کشور و رفاه عمومی خود».با توجه به این دو اولویت برای این سال نام اتحاد ملی، انسجام اسلامی برگزیده شد. این سال از طرف رهبر معظم انقلاب سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» نامگذاری شد تا ملت ایران که به برکت اسلام و نظام جمهوری اسلامی به خودآگاهی و اعتماد به نفس دست یابند و با امید و تلاش همه جانبه ملی فاصله‏های طولانی را با سرعت سپری کنند. به تعبیر ایشان در این سال دشمنان می کوشند تا با ایجاد مشکلات اقتصادی، ملت ایران را در زمینه ‏های سازندگی و رفاه عمومی متوقف سازند و این مهم را با ایجاد تفرقه در میان صفوف ملت و از میان بردن یکپارچگی و وحدت به بهانه قومیت، مذهب و گرایش های صنفی بدست بیاورند.

بازداشت عوامل نمایش پرچم طالبان در تهران
دنبال کنید

** ۱۳۸۷ خورشیدی، «نوآوری و شکوفایی»
مقام معظم رهبری در ادامه اندیشه های مدبرانه خود ۱۳۸۷ خورشیدی را که با بحران اقتصادی کشورهای جهان همراه بود، سال «نوآوری و شکوفایی» نام نهادند و تاکید کردند که باید کارهای نو و ابتکاری در سایه‌ مدیریت صحیح و تدبیر درست در فعالیت کشور وارد شود. . ایشان در این نامگذاری به پیشرفت دانشمندان هسته ای با وجود تحریم ها، راه اندازی آزمایشی نیروگاه بوشهر، پرتاب ماهواره امید و گذر از طوفان خانه‏ براندازِ رکود اقتصادی و بحران اقتصادی در جهان استناد کردند.

** ۱۳۸۸ خورشیدی، «حرکت مردم و مسوولان به سوی اصلاح الگوی مصرف»
این نامگذاری به دلیل اهمیت حیاتی و اساسیِ مصرف مدبرانه و عاقلانه منابع کشور بود. رهبر معظم انقلاب با انتقاد از اسراف های شخصی و عمومی و مصرف بی رویه منابع مختلف کشور بر تاکید اسلام و عقلای عالم نسبت به مدیریت عاقلانه و مدبرانه مصرف اشاره و عنوان کردند، یکی از مهمترین زمینه هایی که نیازمند تغییر و تحول جدی است، اسراف های شخصی و عمومی محسوب می شود.

** ۱۳۸۹ خورشیدی، «همت مضاعف و کار مضاعف»
مقام معظم رهبری این سال را به نام «همت مضاعف و کار مضاعف» نامگذاری کردند تا در این سال مسوولان و مردم با در نظر گرفتن اقتضائات و ظرفیت های کشور در بخش های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، عمرانی و اجتماعی با همت بیشتر راه‌ های نرفته را بپیمایند. ایشان در پیام نوروزی این سال دشمنان را «دشمن علم و ایمان ملت» دانستند که لازمه دفع آن تقویت علم و ایمان به صورت مضاعف است.

** ۱۳۹۰ خورشیدی، «جهاد اقتصادی»
در این برهه کشور با تحریم های جدی از طرف غرب روبرو شد و رهبر معظم انقلاب نخستین سال از دهه ۹۰ خورشیدی را به عنوان سال «جهاد اقتصادی» نامگذاری کردند. به تعبیر ایشان تحریم هایی که از طرف دشمنان علیه ملت ایران زمینه سازی و اعمال شد، مقصودی جز ضربه‌ زدن بر پیشرفت کشور نداشت تا از این راه حرکت شتابنده ایران در مسیر پیشرفت را با کندی مواجه کنند و مانع آن شوند. بر خلاف تصور غرب و مجامع بین المللی، آنها هرگز نتوانستند ایران را از این مسیر بازدارند و این نامگذاری بسیار مدبرانه بود. مقام معظم رهبری در این سال از مسوولان کشور اعم از دولت، مجلس، ارگان ها و نهادهای مرتبط با مسایل اقتصادی و نیز ملت ایران خواستند تا در عرصه اقتصادی حرکتی جهادگونه پیش بگیرند تا با اقدامی جهشی و مجاهدانه به معنای حقیقی کلمه پیشرفت و استقرار عدالت را در کشور نهادینه کنند.

** ۱۳۹۱ خورشیدی، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی»
تاکید رهبر معظم انقلاب بر تداوم جهاد اقتصادی و انتخاب این عنوان گویای توجه ایشان به حوزه اقتصاد در دهه پیشرفت و عدالت بوده است. نام گذاری این سال و تاکید های مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر توجه دقیق دولت مردان به حوزه اقتصاد نشان داد که لازمه تحقق آن نگاهی جهاد گونه و ایثارگرانه به شمار می رود. رهبر معظم انقلاب در بیاناتی در این زمینه فرمودند: «ما باید بتوانیم از کارِ کارگر ایرانی حمایت کنیم؛ از سرمایه‏ سرمایه ‏دار ایرانی حمایت کنیم؛ و این فقط با تقویت تولید ملی امکان‏ پذیر خواهد شد. سهم دولت در این کار، پشتیبانی از تولیدات داخلیِ صنعتی و کشاورزی است. سهم سرمایه ‏داران و کارگران، تقویت چرخه‏ ی تولید و اتقان در کار تولید است. و سهم مردم که به نظر من از همه ‏اینها مهمتر است مصرف تولیدات داخلی است. ما باید عادت کنیم، برای خودمان فرهنگ کنیم، برای خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالایی که مشابه داخلی آن وجود دارد و تولید داخلی متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلی مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجی بجد پرهیز کنیم؛ در همه زمینه ‏ها: زمینه ‏های مصارف روزمرّه و زمینه ‏های عمده ‏تر و مهمتر.»

** ۱۳۹۲ خورشیدی، «حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی»
مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود چشم انداز ۱۳۹۲ خورشیدی را امیدوارانه و همراه با پیشرفت، تحرک، ورزیدگی و حضور جهادی ملت ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی دانستند. این امر نشان دهنده اهمیت اقتصاد در کنار سیاست در تفکر رهبر معظم انقلاب بود و درجه اهمیت اقتصاد را در برهه حساس را یاد آور می شد. رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود فرمودند: «البته آن‌ چه را که ما در سال ۹۲ در پیش‌ رو داریم، باز عمدتاً در دو عرصه مهم اقتصاد و سیاست است. در عرصه اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ هم‌چنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهایی هم انجام گرفت؛ منتها ‌ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، یک مساله بلند‌مدت است؛ در یک سال به سرانجام نمی‌رسد. در زمینه امور سیاسی، کار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری است؛ که در واقع مقدرات اجرایی و سیاسی، و به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند.»

** ۱۳۹۳ خورشیدی، «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»
آنچه در ۱۳۹۳ خورشیدی به نظر مهم‌تر از همه به نظر می رسید، مسایل اقتصاد و فرهنگ بود. رهبر معظم رهبری حضور مردم و مسوولان را در عرصه اقتصاد و فرهنگ مهم دانستند و تاکید داشتند که بدون حضور مردم کار پیش نخواهد رفت و مقصود تحقق پیدا نخواهد کرد. از این رو شعار آن سال را با نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند. ایشان در ترسیم افق سال نو، دو مساله اقتصاد و فرهنگ را مهم تر از مسایل دیگر بر شمردند و تاکید کردند: برای تحقق شعار سال ۹۳ یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسوولان و آحاد مردم ضروری است.

معاون وزیر کشور: مدیریت جهادی، تداوم راه شهدای والامقام است
دنبال کنید

** ۱۳۹۴ خورشیدی، «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی»
رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند تا مردم و دولتمردان در کنار یکدیگر در بطن مسایل جاری کشور قرار بگیرند و توسعه و شکوفایی کشور را رقم بزنند. مقام معظم رهبری در نگاه اجمالی به مسایل سال ۱۳۹۴، همکاری‌های گسترده دولت و ملت را ضروری برشمردند و تأکید کردند: برای تحقق شعار سال ۹۴ یعنی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، باید هر دو کفه این شعار یعنی ملت عزیز، بزرگ، شجاع، بصیر، دانا و با همت ایران و همچنین دولت خدمتگزار، به یکدیگر اعتماد، و صمیمانه با هم همکاری کنند.

** ۱۳۹۵ خورشیدی، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»
مقام معظم رهبری همواره توجه به مسایل اقتصادی را بسیار مهم می دانند و همین مساله سبب شد تا ابشان این سال را با نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کنند. این موضوع نشان از اهمیت اقتصاد حکایت دارد، مساله ای مهم که از نگاه رهبری معظم انقلاب دور نماند. ایشان در سخنان خود تاکید کردند: بنابراین آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب میکنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده‌ مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک‌ سال همه‌ مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد. از همه‌ کسانی که در این راه تلاش کردند و تلاش می کنند، تشکر می کنم.

** ۱۳۹۶ خورشیدی، «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال»
آیت الله خامنه ای در این برهه تاکید داشتند: «تمرکز و برنامه‌ ریزی بر روی این نقاط کلیدی مطالبه رهبری و مردم از مسوولان و موجب پدید آمدن موفقیت های چشمگیر و محسوس است و مسوولان باید نتایج را در پایان سال به مردم گزارش کنند.» اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال موضوعی بود که همگان روی آن تمرکز داشتند و با حمایت از کالاهای ملی اقتصاد کشور را به پویایی رسانند. ایشان با تاکید بر اقتصاد مقاومتی فرمودند: «تمرکز و برنامه ریزی بر روی این نقاط کلیدی مطالبه رهبری و مردم از مسوولین و موجب پدید آمدن موفقیت های چشمگیر و محسوس است و مسوولین باید نتایج را در پایان سال به مردم گزارش کنند.»

** ۱۳۹۷ خورشیدی، «حمایت از کالای ایرانی» 
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود تاکید کردند: «سالی که از این لحظه آغاز می‌شود آنچه مهم است، این است که همه باید سخت کار کنند. بنده در شعارهای سال ها معمولاً مخاطب را مسوولین قرار می‌دادم؛ امسال مخاطب، همه‌ آحاد ملت و از جمله مسوولین خواهند بود. مقدمتاً عرض کنم، مساله‌ اقتصاد و فرهنگ و مسائل گوناگون همه مطرح است لکن مساله‌ اصلی ما امسال هم مساله‌ اقتصاد و معیشت مردمی است. همه باید تلاش کنند، همه باید کار کنند.» ایشان در پیام خود تاکید کردند:« آنچه مهم است، این است که همه باید سخت کار کنند. بنده در شعارهای سال ها معمولاً مخاطب را مسوولین قرار می دادم؛ امسال مخاطب، همه‌ آحاد ملّت و از جمله مسوولین خواهند بود. محور هم عبارت است از تولید ملّی؛ یعنی اگر چنانچه تولید ملّی را با شرحی که ان‌ شاء الله در سخنرانی عرض خواهم کرد همه تعقیب کنند و دنبال‌ گیری کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتیِ مردم هم مساله‌ اشتغال، هم مساله‌ سرمایه‌گذاری و بقیّه‌ چیزها حل خواهد شد. آسیب های اجتماعی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد؛ یعنی محور، تولید ملّی است. بنابراین اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. »

** ۱۳۹۸ خورشیدی، «رونق تولید»
آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال جدید به عنوان سال «رونق تولید» تاکید کردند که راه حل مشکل معیشت مردم رونق تولید است.
آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در پیام نوروزی فرمودند:امسال مسئله‌ی «تولید» مطرح است. میخواهم مسئله‌ی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را ان‌شاءالله در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذاست که مسئله‌ی تولید به نظر من مسئله‌ی محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: «رونق تولید». باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند. از اوّل سال تا آخر سال ان‌شاءالله این معنا به صورت چشمگیری در کشور محسوس باشد. اگر این [طور] شد، امیدواریم که ان‌شاءالله حلّ مشکل اقتصادی راه بیفتد.
اینک ملت سرافراز ایران اسلامی با گوش جان سپردن به پیام رهبر معظم انقلاب رهنمودهای ایشان را در سال جدید نقشه راه خود برای رسیدن به خودکفایی و اقتصاد ملی قرار می دهند و برای رسیدن به ایرانی آبادتر همت خویش را به کار می بندند.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi