پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

با بستن شیرهای نفت رژیم پهلوی ضربه بزرگی خورد

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در صنعت نفت، گفت: ۴ واحد نمک زدایی جمعاً با ظرفیت اسمی ۳۳۰ هزار بشکه در روز پس از انقلاب ساخته شده است. هوشنگ صیدالی، ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران را دومین تولید

اختصاصی کرونا

کد خبر : 46520
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۶:۵۶

کرونا :

با بستن شیرهای نفت رژیم پهلوی ضربه بزرگی خورد

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در صنعت نفت، گفت: ۴ واحد نمک زدایی جمعاً با ظرفیت اسمی ۳۳۰ هزار بشکه در روز پس از انقلاب ساخته شده است.

هوشنگ صیدالی، ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران را دومین تولید کننده بزرگ نفت خام نفتخیز جنوب ذکر کرد و گفت: قرار گرفتن تلمبه خانه گوره و چندراهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت، گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.

وی تشریح کرد: پیش از انقلاب تولید ما صیانتی نبوده و ما حتی واحدهای تقویت فشار را هم نداشتیم. بعد از انقلاب در شرکت نفت و گاز گچساران ۵۸۳ حلقه چاه حفاری شده و تعداد چاه های ما به ۸۱۳ حلقه چاه رسیده است؛ ۴ واحد نمک زدایی جمعاً با ظرفیت اسمی ۳۳۰ هزار بشکه در روز پس از انقلاب ساخته شده و تعداد واحدهای نمک زدایی شرکت گچساران را ۷ عدد رسانده است. دو کارخانه گاز  و گاز مایع و یک ایستگاه پیش تراکم، جمعاً با ظرفیت اسمی ۱۳۷۰ میلیون فوت مکعب در روز پس از انقلاب احداث شده در صورتی که پیش از آن فقط کارخانه ان جی ال ۹۰۰ راه اندازی شده بود.

صیدالی ادامه داد: ۱۴ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز جمعاً با ظرفیت اسمی ۱۸۵۳ میلیون فوت مکعب در روز، ۴ دستگاه تفکیک گر سیار، ۲۶ تفکیک گر سر چاهی هم در سال های پس از انقلاب اسلامی ساخته شده‎اند.

وی اظهار کرد: ما همواره توانسته ایم به صد درصد تعهدات و برنامه های خودمان عمل کنیم؛ استقرار سیستم‎های مدیریتی کیفیت، زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه ای، مدیریت کیفیت ویژه صنایع نفت وگاز و تمدید اعتبار آنها طی سال های متوالی در شرکت نفت گچساران محقق شده است. به طور کلی ۱۳۸ مورد پروژه سرمایه ای با برآورد کل حدود ۹ هزار میلیارد تومان پس از انقلاب در حوزه شرکت نفت و گاز گچساران و توسط این شرکت و مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفتخیز شرکت ملی نفت انجام شده است.

مجموعه پدخندق نفت گچساران میزبان هیئت هاکی ایلام، شهرداری اراک، خواهد بود
دنبال کنید

صیدالی با تشریح پروژه های انجام شده در حوزه مسئولیت های اجتماعی و توسعه و عمران مناطق محروم از محل اعتبارات نفت، بیان کرد: کمک به احداث یا تعمیر و نگهداری ۲۵ آموزشگاه با اعتباری معادل ۷۱۰۰ میلیون ریال، احداث بیش از ۲۰ واحد آموزشی و واگذاری آنها به آموزش و پرورش، کمک به احداث استخرهای سر پوشیده و روباز ، چندین سالن ورزشی ، زمین چمن فوتبال و هاکی با اعتباری بالغ بر ۱۶ هزار میلیون ریال، احداث ۲۹ سالن ورزشی و چمن مصنوعی درسطح شهرستان گچساران، احداث زیرگذر شهری دوگنبدان، کمک به احداث جاده ها و معابر، اصلاح شبکه آبرسانی، احداث مسکن محرومان، احداث اورژانس و غیره (جمعاً ۹ پروژه) با اعتبار بالغ بر ۱۱۵۵۰ میلیون ریال، کمک به احداث مجمتع فرهنگی هنری، کمک به خرید ساختمان کانون فرهنگی بانوان، کمک به تکمیل مسجد صاحب‌الزمان(ع)، ‌کمک به تکمیل حوزه علمیه امام‌جعفر صادق(ع) در گچساران‌ جمعاً با اعتباری بالغ بر ۴۲۰۰ ‌میلیون ریال، کمک به احداث شهربازی، پارک ۲۰ هکتاری، پارک نفت، احداث درمانگاه در شهرک نفت، احداث سالن ورزشی و زمین چمن فوتبال در کوی کارکنان دولت جمعاً با اعتباری  بالغ بر ۵۴۱۰۰ میلیون ریال و کمک به آسفالت و احداث جاده های روستایی و تأمین آب شرب (جمعاً ۱۷ پروژه ) با اعتباری  بالغ بر ۶۸۵۰ میلیون ریال از جمله پروژه هایی است که در شهرستان گچساران انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با تاکید بر مساله حفاظت از محیط زیست، گفت: امروز ما نفت سوزی نداریم و برای به نزدیک صفر رساندن فلرینگ، بخشی از فلرها را با توان مهندسین شرکت مجدد به سیستم برمی گردانیم و برای بخش دیگر تعریف پروژه شده و به بخش خصوصی واگذار می شود.

نفت و گاز چگونه فراورش می‌شود
دنبال کنید

صیدالی با اشاره به دقت شرکت گچساران در استفاده بهینه از منابع آب و برق، گفت: تابستان امسال یکی از بهترین تابستان های ما از لحاظ میزان آب مخازن بود، زیرا گروه ویژه ای برای رصد نشتی آب شبکه گذاشتیم و دقت ویژه ای در صرفه جویی در مصرف آب داشتیم؛ با کاهش مصرف آب، تلمبه خانه های ما به جای ۵ پمپ با ۲ پمپ کار می کردند و مصرف برق ما کاهش پیدا کرد.

این مقام مسئول ایجاد فرصت های شغلی فراوان برای اشتغال در پروژه های پیمانکاری و نیز فراهم آمدن زمینه توسعه و پیشرفت شغلی صنعتگران و کسبه و رونق اقتصادی عمومی در شهرستان گچساران را از نتایج فعالیت های صنعت نفت در این شهرستان دانست.

صیدالی افزود: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دارای ۱۶ مخزن در مدار است که عمده تولید نفت از مخازن گچساران ، بی بی حکیمه و رگ سفید-۲ است. مخازن بینک، گلخاری، نرگسی، چلینگر، پازنان-۲،  منصور آباد، سیاهمکان، گرنگان، سولابدر، ‌ چهاربیشه، رودک، کیلورکریم و خویز نیز به ترتیب چهارمین تا شانزدهمین مخازن در مدار این شرکت محسوب می شوند.

وی با اشاره به نقش مهم همت و همکاری خانواده صنعت نفت در روزهای انقلاب، گفت: با بستن شیرهای نفت رژیم پهلوی ضربه بزرگی خورد؛ با خروج نیروهای خارجی از صنعت نفت، تلاشگران صنعت نفت امور فنی را به دست گرفتند و حتی در زمان جنگ نیز نگذاشتند لحظه ای تولید نفت متوقف شود.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi