جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پانزده حاشیه خواندنی جشنواره فرهنگی هنری ایل قشقایی در گچساران

به مناسبت اعیاد شعبانیه جشنواره فرهنگی هنری ایل قشقایی با حضور نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی امنیتی استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، پروفسور صدیق، استاد اسدالله مردانی، جمعی از مسئولان استانی، شهرستانی و هنر دوستان و علاقمندان به موسیقی قشقایی و اقشار مختلف مردم در محل

اختصاصی کرونا

کد خبر : 43176
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۸:۲۰

کرونا :

پانزده حاشیه خواندنی جشنواره فرهنگی هنری ایل قشقایی در گچساران

به مناسبت اعیاد شعبانیه جشنواره فرهنگی هنری ایل قشقایی با حضور نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی امنیتی استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، پروفسور صدیق، استاد اسدالله مردانی، جمعی از مسئولان استانی، شهرستانی و هنر دوستان و علاقمندان به موسیقی قشقایی و اقشار مختلف مردم در محل سالن بشارت با اجرای زنده و زیبای هنرمندان صاحب نام و چیره دست ایل بزرگ قشقایی برگزار شد.

اما این جشنواره حاشیه های زیادی داشت

  1. حضور اردلان زینل زاده  شهردار سابق دوگنبدان به همراه برادرش دکتر اردوان زینل زاده متخصص معروف قلب و عروق و یکی از افتخارات استان کهگیلویه و بویراحمد در جشنواره فرهنگی و هنری قشقایی گچساران
  2. عدم حضور حاج علیرضا پناهپوری یکی از چهره صاحب نام و محبوب قشقایی ها که در انتخابات مجلس دهم نقش پررنگ و تاثیر گذاری در ریختن آرای قشقایی گچساران به سبد غلامرضا تاجگردون داشت کاملا مشهود بود.
  3. هنرمندان نامدار و چیره دست و صاحب نام قشقایی ها با اجرای بسیار زیبا بارها مورد تشویق حاضرین و علاقمندان به موسیقی قشقایی از ایلات مختلف شدند.
  4. از اجرای برنامه لالایی خوانی بانو افسانه جهانگیری در این جشنواره جلوگیری شد که در این خصوص یکی از مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: اجرای برنامه لالایی خوانی بانو افسانه جهانگیری جزء برنامه جشنواره نبوده و دست اندرکاران جشنواره این برنامه را پیش بینی نکرده بودند.
  5. حضور دکتر علی محمد علیمردانی تنها مدیر کل قشقایی استان کهگیلویه و بویراحمد در جشنواره فرهنگی و هنری ایل قشقایی
  6. اعتراض یک بانوی قشقایی در هنگام سخنرانی غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت به تبعیض و بی عدالتی در جذب نیرو و نادیده گرفتن جوانان قشقایی در استخدام ها یکی از حاشیه های این جشنواره بود.
  7. خداحافظی خسرو طاهری  چهره کهنه کار و صاحب نام قشقایی هایی گچساران در عرصه سیاست و فعال فرهنگی و اجتماعی که گفته می شود به کسوت بازنشستگی نائل گردیده و قصد دارد به شهر شیراز مهاجرت بکند.
  8. اعتراض پدر پیمان اسدی ورزشکار ملی در رشته واترپلو به نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت از عدم توجه و تبعیض مسئولان شهرستان به فرزندش
  9. حضور رحمان خوشبخت شهروند قشقایی گچساران که سالهاست بدنبال گرفتن مجوز یک دکه ثابت در راهرو های ادارات گچساران در حال دوندگی است از حاشیه های دیگر این جشنواره بود. گفته می شود بعداز انتشار تقاضای این شهروند گچسارانی در پایگاه خبری کبنانیوز، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در این خصوص دستورات لازم جهت همکاری و مساعدت نسبت به تقاضای این شهروند قشقایی داده است.
  10. حاشیه جالب ،فیلم برداری مسئولان ردیف جلوی همایش بود که یکی از اتفاقات جالبی است که این روزها مسئولان و حتی افراد بدون مسئول را تبدیل به خبرنگار و روابط عمومی کرده است.
  11. حضور مدیران کل استان به دعوت دکتر تاجگردون را هم باید یکی از حواشی این همایش خواند مدیران کلی که در خیلی از وقت ها وقت آن را نداشتند که در جلسات اداری در شهرستان حضور داشته باشند در این همایش با خوشحالی و سرحال شرکت کرده بودند .
  12. تبلیغات دور جایگاه همایش هم حاشیه ای دیدنی بود که در می توان گفت تقریبا در هیچ همایشی در گچساران دیده نشده بود تبلیغاتی که بوی حمایت صاحبان صنف ها از همایش را می داد و همچنین نشان از اتفاقات و یا فرهنگ دیگری هم می داد.
  13. رقص مردان قشقایی در میان موسیقی های در حال اجرا را هم باید از حواشی های جالب این همایش دانست رقصی که نشان از رقص محلی قشقایی ها و قدمت اینگونه رقص ها داشت.
  14. جالب تر آنکه همه ی مهمانان و میزبانان از کلاهی نام می بردند که به کلاه دو گوش قشقایی معروف است و باید افزود ،در  زمان ناصر خان قشقایی که از زندان رضاشاه گریخته بود و در پی ایفای نقش مؤثری در مقام ایلخانی ایل قشقایی بود، کلاهی جدید (دو گوشی) به قشقایی‌ها عرضه کرد که در رنگ‌های نخودی، مازویی و خاکستری، از نمد ساخته می‌شد. این کلاه به سرعت توسط مردان قشقایی پذیرفته شد و به سمبلی از قدرت، خودمختاری و هویت قشقایی‌ها بدل شد.
  15.  اعتراض و گلایه شدید بعضی از اعضای برگزار کننده این جشنواره از نحوه تجلیل و تقدیر از دست اندرکاران جشنواره که در این خصوص عنوان کردند: یک تیم بزرگ که شامل افرادی زیادی می باشد چندین ماه با تلاش و زحمات شبانه روزی و همچنین کمک های مالی مقدمات برگزاری این جشنواره بزرگ را آماده کرده اما متاسفانه نقش و زحمات و تلاش های عده زیادی از اعضای برگزار کننده نادیده گرفت شد و چند نفر به نام خود این جشنواره را مصادره کردند.
زمان، مکان و سخنرانان روز خبرنگار در استان اعلام شد
دنبال کنید

 

پانزده حاشیه خواندنی جشنواره فرهنگی هنری ایل قشقایی در گچساران 5پانزده حاشیه خواندنی جشنواره فرهنگی هنری ایل قشقایی در گچساران 6

پانزده حاشیه خواندنی جشنواره فرهنگی هنری ایل قشقایی در گچساران 7

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi