جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه روستای ده بزرگ و حادثه انفجار ۱۳۵۹ ،این روزها در نمایشگاه مطبوعات گچساران

ده بزرگ، روستایی از توابع بخش باشت شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است. این روستا در شهرستان باشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵ نفر (۱۸خانوار) بوده‌ است . تقریبا تمامی ساکنان این روستا در طول سالهای گذشته و پس از بروز حوادث مختلف

اختصاصی کرونا

کد خبر : 21668
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵

کرونا :

تاریخچه روستای ده بزرگ و حادثه انفجار ۱۳۵۹ ،این روزها در نمایشگاه مطبوعات گچساران

ده بزرگ، روستایی از توابع بخش باشت شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.

این روستا در شهرستان باشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵ نفر (۱۸خانوار) بوده‌ است . تقریبا تمامی ساکنان این روستا در طول سالهای گذشته و پس از بروز حوادث مختلف یا به دلخواه از این روستا مهاجرت کرده و به شهرهای باشت ، گچساران ، شیراز و تهران مهاجرت نموده اند .

روستا شامل دو گروه ده بزرگی ها و سادات بحرینی میباشند . سادات بحرینی از نوادگان شخصی به نام سید حسین میباشند که در زمانهای قدیم به دلیل قدرت گرفتن وهابیون ، بحرین را ترک کرده و به همراه خانواده پدری از بحرین به ایران آمدند و در بوشهر سکنی گزیدند . یکی از فرزندان خانواده در منطقه بهبهان و سیدحسین در روستای ده بزرگ ازدواج کرده و مستقر شدند .

نسب کسانی همچون آیت الله سید عبدالله بهبهانی مجتهد و مرجع تقلید شیعه و از روحانیون برجسته جنبش مشروطه و نهضت تحریم توتون و تنباکو از این خانواده میباشد .

رابطه ده بزرگی ها و سادات بحرینی به دلیل زندگی طولانی مدت در کنار یکدیگر و ازدواج های بین هردو گروه خوب و شایسته است و مردم نیز عمدتا هردوگروه را ده بزرگی میشناسند . ده بزرگی ها : خانواده های گرامی ، نوری ، محمدپور و … سادات بحرینی : خانواده های بلادی ، حسینی ، موسوی ، خاتم نسب ، مسلمی و …

روستای ده بزرگ قدمتی 2000 ساله دارد و چون ادعای حکومت جنوب را کرده بودند با لشکر نادر شاه درگیر شدند . به علت زخمی شدن اسب نادر شاه توسط طه حسین ده بزرگی در جنگ سپاهیان نادرشاه با ساکنین ده بزرگ ، این روستا پس از تصرف به دستور نادر شاه تخلیه و ساکنین به شیراز تبعید شدند . پس از تبعید به شیراز و به دنبال عدم اطاعت و سرپیچی دوباره از دستورات نادرشاه عده ای باز به حوالی بوشهر و برازجان تبعید شدند که این گروه پس از انحلال حکومت افشاریان به روستای ده بزرگ بازگشتند .

گام‌های بلند بسیج سازندگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی/بازدید و افتتاح طرح های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی باشت+تصاویر
دنبال کنید

در حادثه انفجاری که در 29 مرداد سال 1359 رخ داد 59 نفر از مردم و جوانان این روستا جان خود را از دست دادند مردم شهرها ، روستاها و مناطق همواره به واسطه امور مذهبی و اخلاقی و انسانی ساکنین ده بزرگ ، به آنان احترام ویژه ای داشتند .

این روزها در گچساران نمایشگاه مطبوعات آن دوران در کتابخانه مرکزی(فردوسی) به همت حسنی ریاست کتابخانه های گچساران برگزار شده است که بخشهایی از تاریخچه ده بزرگ و حادثه انفجار 1359 این روستا را با عکسهایی از همان دوران می توان دید.

 

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi