جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سرانه جنگل های کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری اعلام شد

گچساران – کرونا نیوز – مدیرکل دفتر جنگلداری و بهره برداری سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه سرانه جنگل هر ایرانی ۲ دهم هکتار است گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد با سرانه ۱.۴ هکتار دارای بیشترین سرانه این سرمایه خدادادی در کشور است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 66616
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱

کرونا :

سرانه جنگل های کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری اعلام شد

محمد امین کیا پاشا  روز چهارشنبه در حاشیه آیین بذرپاشی جنگل  های دیل از توابع شهرستان گچساران در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز  اظهار داشت: بالا بودن سرانه جنگل ها در این استان زاگرس نشین مسوولیت شهروندان برای صیانت را سنگین کرده است.

وی با یادآوری اینکه تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و رطوبت، ریز گردها، آفت ها و امراض از  عواملی است که باعث آسیب به جنگل ها می شود ، اضافه کرد: پویش مردمی احیای جنگل های زاگرس امروز دهم آذر در ۱۱ استان زاگرس نشین شروع شده و قرار است در این آیین ها بخش قابل توجهی جنگل بذرپاشی شود.

کیاپاشا ابراز داشت: بذر مورد نیاز عملیات بذرپاشی از گونه های ارژن، بادام کوهی و بلوط تامین شده است.

مدیرکل دفتر جنگلداری و بهره برداری سازمان جنگلها و مراتع و آبخیز داری کشور تصریح کرد: منطقه زاگرس ۶ میلیون هکتار وسعت دارد که یک میلیون هکتار از این میزان براساس عواملی مانند خشکیدگی درختان بلوط،کم بارشی و سایر عوامل طبیعی و انسانی آسیب دیده است .

وی اظهار داشت: جنگل های زاگرس با داشتن ۴۰ درصد از وسعت جنگل های کشور در شرایط نرمال بارندگی سالیانه بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب آب را می توانند در خود ذخیره کند.

وی گفت: مساحت جنگل های کشور افزون بر ۱۳.۴ میلیون هکتار است و بیش از ۸۰ میلیون هکتار از مساحت کشور را مراتع و ۳۰ میلیون هکتار را نیز بیابان تشکیل داده است.

مدیرکل دفتر جنگلداری و بهره برداری سازمان جنگلها و مراتع و آبخیز داری کشور عنوان کرد: ۸۵ درصد از مساحت  کشور معادل ۱۳۵ میلیون هکتار را عرصه های طبیعی تشکیل داده است.

حواشی حضور نماینده بویراحمد در دانشگاه فرهنگیان و لغو جلسه+فیلم
دنبال کنید

به گفته کیا پاشا جنگل های کشورمان در پنج نقطه رویشی هیرکانی، ارس باران، زاگرس، خلیج فارس و عمان و ایران تورانی قرار دارند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران نیز در این آیین گفت: پویش مردمی احیای جنگل‌های این شهرستان در وسعت ۶۰ هکتار با مشارکت تشکل های مردمی انجام می شود.

مجید نظری بر اهمیت توسعه فرهنگ جنگل کاری و حفظ عرصه های طبیعی تاکید کرد و افزود: برای اجرای طرح های توسعه جنگل کاری از ظرفیت جوامع محلی استفاده می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: تاکنون ۲ هزارو ۶۷۲ هکتار جنگل دست کاشت در این شهرستان ایجاد شده است.

وی ادامه داد:  طرح احیا و توسعه جنگل‌های گچساران در مناطق کمبل، پشکان و پربالی که در معرض بیشترین میزان فرسایش خاک هستند اجرا شده و درختان کنار، کاج، سرو و کهیر که با آب و هوای منطقه سازگاری دارد در این جنگل‌ها غرس شده است.

نظری گفت: ۳۲۰ هزار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

وی افزود: گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل دارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi