شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

غزه ایرانی؛ ابابیل منطقه

پایگاه خبری وال‌استریت ژورنال در گزارشی هشدارآمیز به مقامات آمریکا توصیه کرده هر چه سریع‌تر در برابر برنامه پهپادی ایران گام‌های تهاجمی‌تر بردارند. بنابر این گزارش، «پهپادهای ایران، توازن قوای نظامی را در خاورمیانه تغییر داده‌اند». این اعتراف، در ادامه سلسله گزارش‌‎های رسانه‌های غربی درباره قدرت پهپادی ایران تحلیل می‌شود؛ قدرتی که ژنرال کنت مکنزی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65224
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸

کرونا :

غزه ایرانی؛ ابابیل منطقه

پایگاه خبری وال‌استریت ژورنال در گزارشی هشدارآمیز به مقامات آمریکا توصیه کرده هر چه سریع‌تر در برابر برنامه پهپادی ایران گام‌های تهاجمی‌تر بردارند.

بنابر این گزارش، «پهپادهای ایران، توازن قوای نظامی را در خاورمیانه تغییر داده‌اند». این اعتراف، در ادامه سلسله گزارش‌‎های رسانه‌های غربی درباره قدرت پهپادی ایران تحلیل می‌شود؛ قدرتی که ژنرال کنت مکنزی چند ماه پیش درباره آن اذعان کرده بود پهپادهای ایران موجب شده برای نخستین بار پس از جنگ کره، آمریکا برتری هوایی را از دست بدهد! همچنین به گزارش مشرق، به تازگی گزارشی محرمانه توسط اندیشکده «C۴ADS» مستقر در واشنگتن برای دولت انگلیس تهیه شده که نشان می‌دهد ایران با استفاده از شبکه‌ای از شرکت‌های تجاری در سراسر جهان برای تهیه قطعات پهپادی، موفق شده ، متحدان حوثی خود را در یمن مسلح کند.

قدرت پهپادی ایران؛ بازیگر راهبردی مقاومت

در یک‌سال اخیر سلسله‌ای از نفتکش‌ها در آب‌های اطراف ایران دچار سانحه شده‌اند که البته از علت آن‌ها اطلاعات شفافی بدست نیامده است. اما آنچه مسلم است برخی از این حملات توسط ایران یا گروه‌های متحد ایرانی انجام شده است. به عنوان نمونه همان‌طور که گزارش وال‌استریت ژورنال تأکید کرده حمله مرگبار به نفتکش اسرائیلی مرسر استریت، با پهپادهای انتحاری متعلق به ایران انجام شده است؛ حمله‌ای که ضمن کشتن چند تن از خدمه کشتی موجب شد سلسله حملات به کشتی‌های تحت پرچم کشورمان در آب‌های آزاد خاتمه یابد. حملات پهپادی از نوار غزه به شهرک‌های اسرائیلی، حمله به پالایشگاه‌های نفتی عربستان توسط گروه‌های یمنی و حملات به پایگاه محل حضور نظامیان آمریکایی در عراق که همگی به ادعای رسانه‌ها و مقامات غربی توسط فناوری پهپادی ایران انجام شده سرنوشت نبرد گروه‌های مقاومت در سه جبهه فلسطین، عراق و یمن را تغییر داده است.

اگر تا چند سال اخیر از خود درباره یکی از مهم‌ترین عناصر بازدارندگی ایران سؤال می‌کردیم، بی‌شک به موشک‌های بالستیک و برد بلند سپاه اشاره می‌کردیم؛ اما به نظر می‌رسد کم‌کم پهپادهای ایرانی معادلات راهبردی منطقه را تغییر می‌دهند؛ از یک دهه پیش که ایران پهپاد «آر کیو ۱۷۰» را به زمین نشاند و آن را مهندسی معکوس کرد تا خرداد ۱۳۹۸ که سامانه بومی خرداد، پهپاد غول‌پیکر و گران‌قیمت گلوبال هاوک را هدف گرفت و لاشه آن را هدف تحقیقات خود قرار داد، نیروی پهپادی ایران پیشرفت‌های حیرت‌آوری کرده و از این پرنده‌های بدون سرنشین، یک عنصر بازدارنده جدید برای ایران ساخته است. اردیبهشت امسال، پهپاد راهبردی «کمان ۲۲» و پس از آن در مرداد پهپاد پهن‌پیکر «غزه» رونمایی شدند؛ پهپادهایی که هر کدام می‌توانند از مرزهای غربی کشورمان حرکت کنند و پس از ۲۴ ساعت پرواز مداوم و انجام عملیات در خاک فلسطین اشغالی به کشورمان بازگردند! به نظر می‌رسد تعریف مأموریت‌های برون‌مرزی برای پهپادهای ایران یک نشانه بارز حرکت نیروهای مسلح ایران به سمت دکترین دفاع تهاجمی باشد. این مسئله زمانی برای آمریکایی‌ها دردناک‌تر می‌شود که به تازگی تصاویری از مدل پهپادهای ایرانی «مهاجر ۶» در ونزوئلا دیده شده است؛ هرچند این تصاویر به احتمال زیاد صرفاً ماکت باشد، اما نشان از تولید پهپاد توسط برخی کشورهای آمریکای لاتین با کمک ایران دارد.

احساس خطر ناوگان دریایی آمریکا

پهپادهای ایران حتی سیطره آمریکا در آب‌های منطقه را هم به خطر انداخته است؛ در ماه‌های اخیر بارها تصاویر ضبط‌شده ناوگروه‌های آمریکایی در خلیج فارس توسط پهپادهای ایرانی سپاه منتشر شده که از توانایی پهپادهای ایرانی برای رصد ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس حکایت دارد. اهمیت این مسئله به حدی بوده که شهریور امسال ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه اعلام کرد یگان ویژه جدیدی را در خلیج‌فارس راه‌اندازی می‌کند. قدرت پهپادی ایران به حدی است که حتی وقتی ایران قرار است با روسیه قرارداد نظامی ببندد، صحبتی از پهپاد در میان نیست؛ چرا که ایران در برخی حوزه‌های پهپادی از روسیه هم جلوتر است.

به نظر می‌رسد قدرت پهپادی ایران که ساعت به ساعت در حال تقویت است، عرصه را در دریا، زمین و هوا برای بیگانگان حاضر در منطقه تنگ کرده است؛ به همین دلیل است که وال استریت ژورنال از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران با هدف مقابله با این حوزه خبر می‌دهد.

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi