پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

محمد ایمانی

چرا توقع آمریکا، غلط زیادی است؟

آمریکا و غرب از دولت ایران انتظار دارند مذاکرات را از همان جا که متوقف مانده، ادامه دهد. و حال آن که دولت اوباما ادعا کرد دولت بعدی آمریکا هیچ تعهدی نسبت به برجام ندارد و طبق مصالحی که تشخیص می‌دهد، تصمیم می‌گیرد(!) جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید ۲۷ دی ۹۵: “ما برای آینده توافق

اختصاصی کرونا

کد خبر : 64232
تاریخ انتشار : شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

کرونا :

محمد ایمانی

چرا توقع آمریکا، غلط زیادی است؟

آمریکا و غرب از دولت ایران انتظار دارند مذاکرات را از همان جا که متوقف مانده، ادامه دهد. و حال آن که دولت اوباما ادعا کرد دولت بعدی آمریکا هیچ تعهدی نسبت به برجام ندارد و طبق مصالحی که تشخیص می‌دهد، تصمیم می‌گیرد(!)

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید ۲۷ دی ۹۵: “ما برای آینده توافق در دولت بعدی تضمین نداده‌ایم. اوباما بارها گفته که این دولت درخصوص آنچه دولت بعد می‌کند، هیچ تضمینی نداده است. دولت بعدی بر اساس اینکه چه چیزی را در راستای منافع ملی تشخیص می‌دهد، تصمیم مقتضی را درقبال توافق خواهد گرفت»!

وقتی ‌ترامپ روی کار آمد، از توافق خارج می‌شود. بایدن هم اگرچه ژست منتقد می‌گرفت، اما وقتی دولت تشکیل داد، به جای بازگشت به برجام، رویکرد ترامپ را ادامه داد. بنابراین تا دو ماه (اوایل فروردین امسال) از مذاکرات طفره رفت؛ پس از آن نیز در چند نوبت بر تحریم‌ها افزود.

♦️بایدن و ترامپ با رضایت اروپا اذعان کرده‌اند تعهد اوباما را محترم نمی‌شمارند.‌ بنابراین آمریکا و‌ تروئیکای اروپایی غلط می‌کنند در حالی که برای اصل تعهد دولت آمریکا، ارزش قائل نیستند، ادعا کنند مذاکرات باید از همان‌جا که با دولت قبلی ایران پیش برده‌اند، پیگیری شود.

🔹به جز شخص آقای روحانی، هیچ‌کس دیگر در دولت سابق – به‌ویژه ظریف و عراقچی به‌عنوان متولیان مذاکره- ادعا نمی‌کردند توافق نهایی شده و تنها جزئیات مختصر باقی مانده است. فقط روحانی (به‌خاطر خالی بودن دستش از کمترین دستاورد قابل عرضه به مردم) مدعی توافق فرمالیته بود.

♦️حتی آقایان ظریف و عراقچی و دیگران هم اذعان داشتند که آمریکا نه حاضر به لغو ۱۵۰۰ تحریم پسابرجامی است ، نه راستی‌آزمایی موثر لغو تحریم‌ها پیش از عضویت دوباره در برجام را می‌پذیرد، و نه تضمین می‌دهد که دولت آمریکا مجدداً مرتکب عهدشکنی نشود.

جنگ آذربایجان و ارمنستان یا فتنه ای جدید از طرف استکبار بر علیه ایران
دنبال کنید

🔹آمریکا با درکی که از شخصیت روحانی و تهیدستی وی داشت، در صدد بود بدون ادای مطالبات مشروع ایران، صرفا بتواند دوباره عضو برجام شود و به مکانیسم ماشه آن دسترسی پیدا کند. این رفتار خدعه‌آمیز، طبیاً مورد مخالفت مجلس ، هیئت نظارت تحت نظر شورای عالی امنیت ملی، و رهبر انقلاب قرار گرفت.

♦️دولت آمریکا اکنون در حالی که رسما توافق را زیر پا گذاشته و خبط و خیانتش محرز است، نمی‌تواند به همراه سه دولت اروپایی دنباله‌رو، برای دولت جدید ایران تعیین تکلیف کند. آمریکا همین ماه‌ها متهم است که حتی به متحدان خود هم خیانت می‌کند و مطلقا قابل اعتماد نیست.

🔹دولت ‌اشرف غنی در افغانستان، و دولت ماکرون در فرانسه، آخرین موارد خیانت آمریکا را تجربه کرده و به صراحت اذعان کرده‌اند آمریکا قابل اعتماد نیست. اردوغان رئیس دولت ‌ترکیه نیز طی روزهای اخیر دست‌کم دو بار اعلام کرده آمریکا قابل اعتماد نیست.

♦️دولت آمریکا به جای بازی با واژه مذاکره، باید قبل از هر چیز برای اعتبار نابود شده خویش چاره کند تا بتواند حداقل اعتماد دولت جدید جمهوری اسلامی و ملت ایران را کسب کند.

🔹دولت قبلی ایران، شش ساله پس از اجرای برجام را سرگرم مذاکرات در وین و نیویورک و پاریس و توکیو و… برای سر عقل آوردن دولت‌های اوباما و ‌ترامپ و بایدن برای انجام رفتار مسئولانه بود؛ اما کمترین موفقیتی به دست نیاورد.

♦️مذاکره برای مذاکره، از همان دی ماه ۹۴ که آمریکا سرگرم کارشکنی در انجام تعهدات (لغو تحریم‌ها) شد، بی‌حاصل بود و با این وجود، شش سال دیگر ادامه یافت و اکنون با رسیدن به نقطه ‌اشباع، مطلقا جای تداوم و ارزش تکرار را ندارد.

حرکت با سرعت تمام به سمت دیوار
دنبال کنید

🔹کیهان

نویسنده:محمد ایمانی

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi