جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علائم و درمان کمردرد براثر کرونا

دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد : با توجه به اینکه کرونا یک بیماری جدیدی است که جامعه بشری با اپیدمی آن روبرو شده است لذا با گذر زمان علائم و عوارض بهتر و بیشتر مشخص می گردد. یکی از علایم شایع در زمان ابتلا به کرونا درد های عضلانی و از جمله کمردرد است. در مقاله کرونا

اختصاصی کرونا

کد خبر : 64061
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸

کرونا :

علائم و درمان کمردرد براثر کرونا

دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد : با توجه به اینکه کرونا یک بیماری جدیدی است که جامعه بشری با اپیدمی آن روبرو شده است لذا با گذر زمان علائم و عوارض بهتر و بیشتر مشخص می گردد. یکی از علایم شایع در زمان ابتلا به کرونا درد های عضلانی و از جمله کمردرد است. در مقاله کرونا و کمردرد به علائم احتمالی و درمان های آن می پردازیم:

کرونا و کمردرد دکتر محمدرضا کاظمی

کمردرد در کورونا

در گزارشاتی که پس از پاندمی کرونا عنوان شده‌اند کمر درد می تواند هم از علائم کرونا باشد و هم از عوارض آن. دردهای قسمتی میانی و پایینی کمر در این بیماری با شروع علائم دیده شده که متاسفانه حتی پس از پایان دوران بیماری هم بسیاری از بیماران با آن درگیر هستند.

علل ایجاد کمردرد

هنگامی که ویروس وارد بدن می شود سیستم ایمنی بدن با شناسایی یک عامل خارجی (ویروس) شروع به تولید واسطه‌های شیمیایی ضد ویروس و پروتئین های ضد التهابی (اینترلوکین) می کند و این التهاب که ناشی از جدال بین بدن و ویروس است می تواند ایجاد التهاب در مفاصل و عضلات اطراف آن هم بکند که موجب ایجاد احساس درد می گردد علاوه بر ماهیت التهابی بیماری، استراحت های طولانی به دلیل ضعف بدنی و محدودیت حرکت می تواند موجب ضعف عضلات و تغییرات بیومتریک ستون فقرات شود که خود این مساله هم می‌تواند موجب طولانی شدن کمر درد در بیماران مبتلا به کرونا بشود.

از سوی دیگر قرنطینه‌های اجتماعی، کاهش فعالیت های ورزشی و باشگاهی و بخصوص محدودیت استخرها و تغییر در سبک زندگی افراد در همه گیری کرونا موجب کاهش سطح فعالیت افراد شده که همه این موارد به شکل مضاعف موجب ضعف عضلات و افزایش کمردرد شده است.

از چهار بازی خود تاکنون چهار پیروزی کسب کرده ایم
دنبال کنید

علایم کمردرد براثر کرونا

داشتن کمردرد به تنهایی لزوماً به معنی ابتلا به کرونا نیست. اگر احساس دردهای پراکنده عضلانی و کمردرد و درد مفاصل به همراه سایر علائم شبیه سرماخوردگی مانند سرفه و تب از دست دادن بویایی چشایی سردرد گلودرد و… باشد باید به کرونا شک کرد به دلیل درگیری سیستم عصبی مرکزی و مغز با این ویروس حتی ممکن است این دردها تا ماه ها پس از بهبود کرونا هم کم و بیش وجود داشته باشند.

درمان کمردرد کرونا

درمان کمردرد کورونا

اگر علائم خفیف باشد درمان های روتین بیماری و مصرف ضد التهاب هایی مانند ناپروکسین که جهت کرونا تجویز می شود باعث کاهش علائم و بهبود کمردرد خواهد شد. در کنار آن می توان از کمپرس های گرم و استراحت و نوشیدن مایعات فراوان استفاده کرد. گهگاه در برخی موارد دردها بسیار شدید و غیرقابل تحمل است که در این صورت ممکن است نیاز به بررسی و تزریقات اینترونشنال ستون فقرات توسط پزشک باشد.

دکتر محمدرضا کاظمی به بیمارانی که اقدامات درمانی گفته شده در این مقاله را انجام داده اند و بهبودی حاصل نشده است، پیشنهاد می دهند در کلینیک درد توسط فوق تخصص درد مورد معاینه قرار بگیرید تا بهترین راهکار درمانی براساس وضعیت بیمار توصیه گردد.

کمردرد بعد از واکسن کرونا

پرواضح هست که تزریق واکسن موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری و همچنین در صورت ابتلا موجب کاهش شدت بیماری و مرگ و میر می شود. با این حال پس از تزریق واکسن ها ممکن است کمر دردهای خفیف تا متوسط در افراد ایجاد بشود که در این صورت بهتر است از ضد دردهای متداول مانند استامینوفن در کنار کمپرس کمر و مصرف مایعات جهت تخفیف علائم کمر درد استفاده بشود.

مجلس از توسعه همکاری ایران و ترکیه در بُعد تجاری و اقتصادی حمایت می‌کند
دنبال کنید

منبع : https://drkazemipain.com

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi