شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از کجا بذر گل بخریم ؟

هر روزه شاهد پیشرفت در زمینه های مختلف علم و فناوری و همچنین صنایع برای رسیدن به دست آوردهای جدید هستیم باتوجه به افزایش نیاز بشر به امکانات جدید و همچنین نیازهای اولیه تحقیقات در زمینه افزایش کیفیت، بالابردن راندمان، بهبود روش های تولید، کاهش نیاز های اولیه محصول و همچنین اقتصادی تر شدن و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 59812
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

کرونا :

از کجا بذر گل بخریم ؟

هر روزه شاهد پیشرفت در زمینه های مختلف علم و فناوری و همچنین صنایع برای رسیدن به دست آوردهای جدید هستیم باتوجه به افزایش نیاز بشر به امکانات جدید و همچنین نیازهای اولیه تحقیقات در زمینه افزایش کیفیت، بالابردن راندمان، بهبود روش های تولید، کاهش نیاز های اولیه محصول و همچنین اقتصادی تر شدن و سودآور شدن محصولات لازم است در جهت رسیدن به این فاکتورها زمان بیشتری صرف شود. علم کشاورزی نیز از این قضیه مستثنی نیست و دانشمندان و گیاه شناسان زیادی در زمینه تولید بذر گل وهمچنین ساخت محل هایی که تحت عنوان گلخانه به آن اشاره می شود و ماشین آلات و ابزارآلات مورد نیاز این حرفه تحقیق و تولید به صورت مستمر در حال انجام است.

 

از کجا بذر گل بخریم ؟ 5

دستاوردهایی که در این زمینه انجام شده است باعث شده است که تولیدات محصولات کشاورزی که می تواند شامل محصولات زراعی و باغی که مورد مصرف انسان و حتی دام قرار می گیرد و انواع گل و گیاهان به منظور تزئین محیط های باز و بسته محل های زندگی و همچنین اماکن و مصارف پزشکی و داروئی و بهداشتی و موارد بیشماری انجام گردد فروش بذر گل با کیفیت در تنوع بالا و گونه های مختلف در این زمینه ها می تواند شاخه ای مهم و حائز اهمیت باشد.

باتوجه به پیشرفت های انجام شده و نیاز به بهره مندی از فواید بیشمار گیاهان در زمینه های مختلف گلخانه دارها و صاحبان کسب و کار مرتبط در این زمینه ها بیش از پیش نیازمند هم سو و هم جهت کردن خویش با این تکنولوژی ها در جهت رسیدن به اهداف خود می باشند.

همان طور که می دانید برای ساخت یا تولید محصول با کیفیت در هر زمینه ای به مواد اولیه با کیفیت بالا نیازمند می باشیم در زمینه تولید گل و گیاهان برگ زینتی لازم است از بذرهایی با کیفیت بالا که به بذرهای f1(هیبرید) یا s1 (لقاح پذیر) به عنوان بانک مادری در جهت تولید گل های با کیفیت و تولید محصولاتی با کیفیت f2 که حاصل از پیوند های اولیه با کیفیت می باشد برخوردار باشیم.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر شما کارشناسان عزیز که در زمینه تولید و فروش این گونه گیاهان در فضاهای گلخانه ای مشغول می باشید به تشریح موارد بالا می پردازیم.

 

بذرهای هیبرید:

از کجا بذر گل بخریم ؟ 6

همسو با پیشرفت هایی که پس از دوره صنعتی شدن در تمامی تخصص ها و فنون ایجاد شد نیاز به تولید بیشتر از یک محصول در صنایع کشاورزی بیش از پیش دارای اهمیت گشت. این نیاز سبب گشته تا بتوانیم از زمین های زراعی محدود بدون افزایش مصرف آب و کود و سایر مواردی که برای پرورش گیاهان نیاز است به محصولی بیشتر دست یابیم در کل بذرهای هیبرید را می توان این گونه تعریف کرد که حاصل از پیوند دو والد که از لحاظ ژنتیکی و فنوتیپ از یکدیگر متمایز هستند ایجاد شده و در نتیجه حاصل این اتفاق بذری تولید شده است که از لحاظ صفات برتری نسبت به هر دو والد خود دارد زیرا توانسته است که صفات برتر از دو سمت را برای خود کسب نماید معمولا این گونه از بذرها در همه زمینه ها چه گلهای زینتی چه محصولاتی که میوه آن یا بخش هایی از آن مورد مصرف انسان قرار می گیرد از لحاظ کیفیت و حجم تولیدی بیشتر از نمونه های اصلاح نشده می باشد.

به این ترتیب چنانچه پرورش دهندگان گلهای زینتی و گیاهان برگ زینتی بخواهند در زمینه توسعه و افزایش راندمان خود به صورت صحیح اقدامی را انجام دهند لازم است که پایه ترین ماده اولیه خود که بذر می باشد را به عنوان قدم اول تغییر دهند و از میان بذرهای f1 و یا s1 که بعدا در مورد آن نیز مطالبی گفته می شود انتخاب نمایند از دیگر محاسنی که این گونه بذرها دارند می توان به مقاومت آنها در برابر آفات و بیماری ها و محصولاتی معمولا بزرگتر و درشت تر ، ظاهری جذاب تر، رنگ و لعابی بهتر و ماندگاری بالاتری نسبت به محصولات بومی اشاره کرد. حتی می توان گفت به دلیل مقاومتی که محصولات هیبرید دارد در طی مراحل کاشت از  آماده سازی بذر، جوانه زنی، پرورش و همچنین گل دهی از سرعت بالاتری برخوردار می باشند .

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای مشکلات کلان فرهنگی راه‌حل‌ ارائه دهد
دنبال کنید

تمامی این فواید باعث شده است تا گلخانه های زیادی در سراسر جهان تنها راه توسعه و سودآوری بیشتر خود را در انتخاب این گونه بذرها ببینند شاید همین دلیل باعث شده است که در برابر هزینه های بالای خرید این محصولات واکنش نشان ندهند.

البته در زمینه بذرهای هیبریدی همچنین تحقیقات در حال انجام است و رسیدن به دو پیوند موفق که حاصل آن محصولاتی با کیفیات بالا به وجود آمده است انتهای راه برای تولید کنندگان نبوده است امروزه در جهان مراکزی در جهان وجود دارد که توانسته اند از ترکیب سه گانه و یا حتی از ترکیب شش نوع گیاه به یک بذر جدید دسترسی پیدا کنند که از گزینه های قبلی از کیفیت خیلی بالاتری برخورداند و البته هنوز به صورت معمول برای تولید کنندگان نمی باشد و به مرحله تولید صنعتی نرسیده است.

از جمله شرکت هایی که توانسته اند به صورت موفق در این زمینه فعال باشند می توان به شرکت پان امریکن ، بناری آلمان و شرکت ساکاتا ژاپن اشاره کرد.

 

از کجا بذر گل بخریم ؟ 7

نمونه عکس از گلهای گازانیا از یک شرکت آمریکایی که بذر آن هیبرید f1 بده به اندازه گلها، طراوت و تراکم آن دقت بفرمایید

شاید برای شما این سوال به وجود آمده است که حالا که می توان با انتخاب صحیح بذر نسبت به تولید بیشتر و بهتر اقدام کرد از کجا باید خرید خود را انجام دهیم. در این زمینه می توان برند موفق و ثبت شده بذرکو را به عنوان اولین برند که توانسته است به صورت تخصصی در زمینه تهیه انواع بذر گل و گیاهان زینتی فعالیت داشته باشد را به شما معرفی می نمائیم.

از جمله موفقیت های این برند می توان به ارتباط مستقیم با شرکت های تولید کننده محصولات f1 در سراسر جهان که مورد تائید سازمان ها و مراکز اعتبار سنجی می باشد اشاره کرد. برند تجاری بذرکو با آماده سازی بستری مناسب در فضای مجازی برای خرید آسان و امن جهت مصرف کنندگان این حیطه در سراسر کشور از سال ۱۳۹۳ توانسته نیازهای گلخانه های صنعتی زیادی را فراهم نماید و همچنین با گلخانه های زیادی وارد تعامل شده و از آنها بذرهای f2 با کیفتشان را خریداری نموده و به متقاضیان دیگر پس از احراز کیفیت ارائه نماید.

بذر های S1

همانند بذر های F1 که دارای ویژگیهای منحصر به فردی می باشد بذر های S1 نیز دارای قابلیت های مطلوبی می باشد که از جمله آن می توانیم به لقاح پذیری و مقاومت این بذر ها در برابر امراض نام ببریم. این گونه بذر ها در موسسه ای به نام همزادن که در کشور هلند مستقر می باشد تولید می گردد. کاشت بذر های S1 باعث شده است که گلخانه داران بتوانند مدیریت بهتری را در مراحل تولید داشته باشند. زیرا این بذرها به خاطر اصلاحاتی که بر روی آنها انجام شده است سازمان یافته تر می باشد. این گفته به این معتاست که واکنش ها و صفات این گونه بذر ها از قبل پیش بینی شده است. به نحوی که توانسته است ریسک بالا در صنعت کشاورزی را کاهش دهد و به خاطر مثاومت بالای محصولات تولیدی از این گیاهان در برابر انواع امراض فرصت کافی جهت تصمیم درست را به گلخانه داران و کارشناسان هدیه کند.

همکاری سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با اسرائیل قطع شود / مذاکرات صلح متوقف شود
دنبال کنید

البته در کنار محاسنی که هر روش و هر محصولی دارا می باشد معایب و مضراتی می تواند قرار داشته باشد. که این موضوع در مورد بذر های F1 و S1 نیز صدق می کند.

اولین نکته ای که به چشم می خورد این است که قیمت این بذر ها از محصولاتی که از کیفیت پایین تری برخوردار هستند به مراتب بالاتر می باشد و گاهاً تا ۱۰ برابر بذر های معمولی قیمت گذاری می شود. که شاید در موارد زیاد به دلیل افزایش چند برابری محصول این موضوع به چشم نیاید. البته در مورد میوه ها این گونه بذر ها باعث می شود که بو و مزه آنها از بین برود و یا اینکه کمتر شود که این مورد در مورد گل ها و گیاهان برگ زینتی از اهمیت خاصی برخوردار نمی باشد. ولی در کل در پیوندی که برای ایجاد بذر به وجود می آید تمام ویژگی ها و صفات به طور کامل انتقال پیدا نمی کند و این نکته را باید فراموش نکرد.

باید بدانیم که در صورتیکه بخواهیم از گیاهانی که از بذر های F1 و S1 به وجود آمده اند بذر جدیدی تهیه کنیم حاصل بذر F2 و S2 می شود که بدون شک به اندازه والد های خود از برتری برخوردار نیست. البته به عنوان یک مطلب مهم این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که محصولات هیبرید به خاطر اینکه به روش های تغییرات ژنتیکی به وجود نمی آید و یک پیوند کانالیزه شده طبیعی می باشد در راستای طبیعت و حفظ محیط زیست می باشد. و نگرانی از این بابت به هیچ وجه به وجود نمی آید. همانطور که می دانید در روش های تراریخته و یا تغییر ژنتیک در ساختار سلول های بنیادی گیاه تغییراتی به وجود آمده است و یا در مواردی از دی ان ای یا سلول های حشرات یا موجوداتی دیگر استفاده شده است که بتوان یک یا تعدادی از صفات آن که معمولاً در تعداد و مقاومت بیشتر در مورد امراض می باشد افزایش پیدا نماید. که این صفت به عنوان ژن قالب عمل می کند که این روش از تولید به دلیل اینکه امکان دارد در دراز مدت تغییراتی را در محیط زیست به وجود بیاورد و یا حتی بر روی انسان ها یا موجودات زنده اعمال کند مورد پذیرش نمی باشد.

با توجه به مطالب گفته شده آگاهی لازم جهت انتخاب درست در زمینه خرید بذر و این که از کجا بهترین بذر گل را تهیه کنیم به شما داده شد و همچنین تعدادی از تولید کنندگانی که در این زمینه فعال می باشند معرفی و با آنها آشنا شدید امید است با انتخاب درست و به جا از فروشندگان معتبر در این زمینه بتوانید خرید خوبی داشته باشید.

 

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi