چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

گندمزارهای دیم کهگیلویه و بویراحمد در انتظار سخاوت آسمان

گچساران- کرونا نیوز – گندمزارهای دیم کهگیلویه و بویراحمد پس از کم بارشی های ۴۰ روز گذشته تاکنون تشنه آب و در انتظار سخاوت آسمان برای بقا هستند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 59350
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

گندمزارهای دیم کهگیلویه و بویراحمد در انتظار سخاوت آسمان

به گزارش کرونا نیوز، با توجه به اینکه ۷۸درصد از مزارع کهگیلویه و بویراحمد دیم است پراکنش نامناسب بارندگی های سال زراعی جاری محصولات آنان را در آستانه نابودی قرار داده است.

بهره برداران کهگیلویه وبویراحمد که پس از ماه ها تلاش اکنون در آستانه برداشت محصولات خود قرار دارند به شدت نگران کاهش بازدهی مزارع دیم خود هستند.

آنان با یادآوری هزینه های سرسام آور نهاده های کشاورزی (بذر، کود و سم) و دست مزد تجهیزات مکانیزه برای انجام عملیات کشت می گویند: در صورت نباریدن باران و کاهش میزان سود دهی تنها منبع درآمدآنان معیشتان به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

میانگین بارش های سال زراعی جاری در کهگیلویه و بویراحمد ۵۰۹میلی متر است که ۳۲ میلی متر بیشتر از مدت مشابه پارسال است اما پراکنش نامناسب باران منجر به تشنه شدن مزارع دیم شده است.

میانگین بلند مدت سالیانه بارش باران در این استان ۵۳۹میلیمتراست. 

باراندگی فروردین کمتر از نیم میلی متر

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد می گوید:میزان بارش باران در فروردین امسال در استان کمتر از نیم میلی متر بوده است.

ولی بهره مند اظهار داشت: از دهه دوم اسفند تاکنون بارندگی قابل توجهی در کهگیلویه وبویراحمد ثبت نشده است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از بارندگی های امسال در پاییز گزارش شده است بیان کرد: پراکنش بارندگی های دی و بهمن نیز در استان نامناسب بوده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: بارندگی های پراکنده ای برای هفته آینده در کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده اما میزان آن به اندازه ای نیست که برای دیمزارهای استان اثربخش باشد.

انتقاد امام جمعه یاسوج از وضعیت 2 سد/ توضیحات استاندار و دستور وزیر کشور
دنبال کنید

تاثیر کم بارشی بر مزارع دیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبو احمد گفت:تاخیر بارندگی های بهاری  بر کشتزارهای دیم گندم استان اثر گذاشته  و در صورت نباریدن باران در فروردین ماه بخش زیادی از محصولات این مزارع از بین می رود.

شهرام عسکری با اشاره به اینکه ۷۸ درصد از مزارع گندم کهگیلویه و بویراحمد به صورت دیم کشت می شود اظهار داشت: در صورت نباریدن باران در هفته آینده میزان تولید گندم استان کاهش چشمگیر خواهد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: میزان تولید در صورت بارندگی مطلوب ۱۴۰ هزار تن پیش بینی شده که از این میزان بخشی برای مصرف خانوار و ۷۰هزار تن آن خرید تضمینی می شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم چهارهزار تومان برای هر کیلوگرم اعلام شده گفت: کاهش میزان تولید وضعیت معیشتی بهره برداران را به طور جدی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عسکری ابراز داشت:۱۰۰ هزار هکتار از مزارع استان  پاییزه  سال ۱۳۹۹ زیر کشت گندم رفت که ۷۸ هزار هکتار آن در مزارع دیم بوده است.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی تولید می کنند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi