پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خداحافظی با خانه‌ها و خاطرات

یاسوج- کرونا نیوز- آسمان پنجمین صبح پس از زمین‌لرزه در سی‌سخت اگرچه آفتابی بود اما خیلی زود سایه کوه‌ها روی شهر افتاد و از ظهر، سوز سرما در استخوان نفوذ می‌کرد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 57787
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

کرونا :

خداحافظی با خانه‌ها و خاطرات

شهر پر از رفت و آمد خودروها بود و در هر گوشه ای گروهی به صورت خودجوش در حال خدمت رسانی به مردم بودند تمام کوچه ها پر بود از خودروهایی که اقلام مورد نیاز مردم را توزیع می کردند.

پس از ورود به شهر سی سخت در نگاه اول نمی شد چیزی تشخیص داد. به نظر همه چیز سر جای خودش بود. خانه ها به همان زیبایی گذشته  بود تنها نشان زمین لرزه درهای باز و دیوارهای فرو ریخته بود. نخستین اثر زمین لرزه هنرستان شبانه روزی نرجس بود. هنرستانی که دخترانش این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا در خانه هایشان بودند و شانس آوردند خوابگاه تعطیل بود.

اگرچه کارشناسان نوسازی مدارس گفته بودند ۶ مدرسه تخریب شده اند اما بر اساس مشاهدات میدانی به نظر می رسد یک خوابگاه هنرستان پسرانه و ۷ مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی داشتند.

با اینکه  ظاهر خانه ها و حتی تصاویر ترک ها چیزی نشان نمی داد اما دیدن ترک ها از نزدیک  دلهره آور بود و گویی  خانه ها در زمین لرزه به بالا پرتاب شده و دوباره سر جای خود قرار گرفته اند که دیوارها اینچنین عمیق متلاشی شد اند که می توان از ترکها بیرون آنها را نیز دید.

واقعیت این است درصد کمی از خانه ها در بنا و ساختمان داخلی هیچ خسارتی ندیده اند که در همین خانه ها وسایل منزل و دیوارهای بیرونی خسارت فراوان دیده است.تعداد کمی از منازل هم نیاز به مقاوم سازی و تعمیرات دارند و بیش از ۵۰ درصد منازل هم باید تخریب و بازسازی شوند.

خداحافظی با خانه‌ها و خاطرات 1

اما یکی از مسائلی که نیاز به  چاره اندیشی دارد مساله مستاجران و ساکنان منازل سازمانی است. صاحب خانه  ها تکلیفشان مشخص است یا باید خانه را از نو بسازند و یا تا زمانی که شرایطشان بهبود پیدا کند دست نگه دارند اما مستاجران  در شرایط فعلی باید به شهر یاسوج مهاجرت کنند و  اینکه اجاره بها در یاسوج چه اندازه است و آیا در این فصل و ماه منزل اجاره ای پیدا می شود یک بعد ماجراست و بعد دیگر این است که باید رهن و ودیعه مسکن را از صاحبخانه هایی پس بگیرند که همه زندگیشان آوار شده است.

کارمندانی که در منازل سازمانی ساکن هستند نیز مشکلاتی کم و بیش مشابه مستاجران دارند با این تفاوت که طرف حسابشان دولت است و ودیعه ای هم ندارند و در شرایط بسیار سختی قرار گرفته اند.

رئیس بنیاد مسکن: پیگیر افزایش تسهیلات مسکن در سی سخت هستیم
دنبال کنید

برخی هم که منازل نوسازشان در این زمین لرزه آسیب جدی دیده است که با توجه به اینکه تسهیلات ساخت منازلشان را هنوز پرداخت نکرده اند، پس تسهیلاتی به آنها تعلق نمی گیرد که باید چاره ای هم برای آنها اندیشید و نباید به این دلیل شرایطشان از این که هست سخت تر شود.

گشت و گذار این حس را ایجاد می کند که شهر خالی از سکنه شده است و این همه خدمات به خانه های خالی ارایه می شود که واقعیت هم همین است چون سوز سرما اجازه نمی دهد همه اعضای خانواده در سی سخت بمانند و همه به صورت موقت به خانه دوست و آشنا رفته اند ،تنها بعضی از اعضای خانه برای نگهبانی از اموال مانده اند. انگار شور زندگی از شهر رخت بسته است.

امروز بسیاری آواربرداری را آغاز کردند و با چشمی گریان و دلی خونین با خاطراتشان خداحافظی می کردند. نیروهای بسیجی در حال تخلیه اسباب و اثاثیه به جامانده از زلزله در خانه هایی بودند که کار ارزیابی و برآورد خسارتشان تمام شده بود. دیدن رنج آدم ها قلب را می فشارد.

با اینکه همه اذعان داشتند که چادر جوابگوی دمای منفی ۶ درجه این شب های سی سخت نیست اما اینکه آن همه چادری که توزیع شده در اختیارچه کسانی قرار گرفته هم نیاز به نظارت دارد.

برخی مدعی هستند چند خانواده مشخص که گویی برای خود دکانی باز کرده بودند و کسانی را که با آنها آشنایی نداشتند دعوت می کردند و از خسارت هایی که دیده اند می گفتند و سعی می کردند با مظلوم نمایی توجه ها را به سمت خودشان بکشند.در عوض خانواده هایی هم بودند که همه زندگیشان نابود شده بود اما اجازه نمی دادند تصویری از آنها منتشر شود.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در روزهای گذشته افتاد اعلام شماره حساب های شخصی برای جمع آوری کمک های مردمی بود که در این میان گاهی سو استفاده هایی از این حساب ها می شد  اما امروز با دستور دادستان کل کشور این حساب ها مسدود و یکی از راه های سودجویی حذف شد.

نکته دیگر اینکه برخی مغازه ها و فروشگاه های مایحتاج اولیه خانواده ها فعالیت خود را از سر گرفته اند و این موضوع احساس بهتری در مردم ایجاد کرده است.

 باید همانگونه که وزیر راه و شهرسازی گفته است ناظران ساختمان های نوساز تخریبی حتما شناسایی و معرفی شوند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

تدوین کتاب عشایر و دفاع از حریم کشور به کهگیلویه و بویراحمد واگذار شد 
دنبال کنید

در نهایت باید گفت سی سخت روی گسل است و نه در گذشته و نه در آینده منازل مسکونی با بیش از دو طبقه  و مدارس بیش از یک طبقه در آن نمی تواند امنیت داشته باشد. حالا که این شهر به کلی تخریب شده و قرار است دوباره ساخته شود روی مجوزها باید نظارت جدی شود تا شاهد اتفاقات از این دست در آن نباشیم.

خداحافظی با خانه‌ها و خاطرات 2

با توجه به سرمای شهر سی سخت که تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، تامین کانکس برای زلزله زدگان تا زمانی که منازل مسکونی آنان احداث شود ضروری ترین نیاز است. می توان با برنامه ریزی کانکس به صورت امانی یا با تسهیلات و یا به صورت دائمی در اختیار مردم قرار داد. ضمن اینکه به نظر می رسد با توجه به زلزله خیز بودن شهر سی سخت می توان برای محلات کانکس هایی در نظر گرفت که در مواقع زمین لرزه مردم به آنها پناه ببرند و این کانکس ها به اموال عمومی تبدیل شود.

امروز رییس جمهوری در پی گزارش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اقدامات به عمل آمده درباره زلزله استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان، تاکید کرد که بازسازی همه مناطق زلزله زده کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان، تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

خدمات دولت به مردم زلزله زده سی سخت همچنان ادامه دارد و دولت اعلام کرده تا پایان یافتن این بحران در کنار مردم زلزله زده سی سخت خواهد ماند.

بر اساس آخرین اطلاعات جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد  زلزله‌زدگان شهرستان دنا به وسایلی همچون اجاق گاز، بخاری، پتو، لوازم‌خانه، موکت، مواد خوراکی، ست‌های بهداشتی و کانکس نیاز دارند.

زلزله ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر ساعت ۲۲ و پنج دقیقه و ۳۴ ثانیه چهارشنبه شب ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ شهر سی ‌سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند.

براساس این گزارش ،زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد ، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است .این زلزله تلفات جانی نداشته اما ۶۳نفر مجروح برجای گذاشته است.

این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.

 ۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi