پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

محمد ایمانی

کدام برجام سرِ حال است؛ رافع تحریم یا مادر تحریم ها؟!

آقای روحانی امروز گفت “ترامپ مُرد و برجام زنده ماند؛ برجام، سر حال‌ تر از دیروز است. ترامپ برج ساز بود؛ سیاست بلد نبود، اما جدیدی ها بلدند”! این سخنان در حالی مطرح شد که چند ساعت قبل تر، وزیر خارجه جدید آمریکا تاکید کرد “ایران بزرگترین بانی تروریسم است”. سناتور لندزی گراهام در جلسه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 56784
تاریخ انتشار : شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴

کرونا :

محمد ایمانی

کدام برجام سرِ حال است؛ رافع تحریم یا مادر تحریم ها؟!

آقای روحانی امروز گفت “ترامپ مُرد و برجام زنده ماند؛ برجام، سر حال‌ تر از دیروز است. ترامپ برج ساز بود؛ سیاست بلد نبود، اما جدیدی ها بلدند”!

این سخنان در حالی مطرح شد که چند ساعت قبل تر، وزیر خارجه جدید آمریکا تاکید کرد “ایران بزرگترین بانی تروریسم است”. سناتور لندزی گراهام در جلسه سنا از بلینکن پرسید “آیا هنوز ایران را بزرگترین بانی تروریسم در دنیا می‌دانید؟” و او بلافاصله با قاطعیت گفت “بله!”.

بلینکن همچنین گفت “ما خواهان محدودیت‌ های طولانی‌ تر و قوی‌ تر هستیم! بایدن معتقد است اگر ایران به توافق بازگردد، ما هم به توافق برمی گردیم. اما، همراه با متحدان مان، به عنوان سکویی برای یک توافق طولانی‌ تر و قوی‌تر برای رسیدگی به مسئله موشکی و فعالیت‌ های بی‌ ثبات‌ کننده ایران استفاده خواهیم کرد”.

مفهوم سخنان بلینکن، تداوم رفتار خصمانه با ایران است. دولت ترامپ با هماهنگی دموکرات ها و جمهوری خواهان کنگره، تحریم های گسترده را به بهانه تروریسم و اقدامات بی ثبات کننده ایران به اجرا گذاشت.

زیر سازی کاتسا (مادر تحریم ها) در دولت اوباما آغاز شده بود؛ همچنان که تحریم های سیسادا و آیسا و ویزا، یادگار دولت اوست. مجموعه این تحریم ها در واقع اعلام جنگ با ایران بوده و اقدامات خصمانه آمریکا ادامه خواهد داشت.

از طرف دیگر حتی اگر تحریم های هسته ای هم تعلیق شود -که با اما و اگر روبه روست- انبوه تحریم های پسا برجامی و ضد برجامی سر جای خود است و هیچ تحریم نفتی و بانکی و مالی موثری لغو نخواهد شد. این البته ربطی به اقدامات فریبکارانه (شیرینی آدامسی) ندارد.

اگر می توانستند مادر تحریم ها را هم بزک می کردند
دنبال کنید

اکنون باید از آقای روحانی پرسید که از کدام برجام زنده و سر حال حرف می زند؟ حقوق پایمال شده، یا تعهدات یکطرفه شده ایران؟!

کاری که آمریکایی ها بلدند خدعه و کلاهبرداری است؛ اما روحانی، کاربلد کدام کار است؟ ایستادن پای خطوط قرمز منافع ملی؟ یا کمک به تداوم و تشدید تحریم ها به اعتبار ماندن در توافق به هر قیمت؟! به معنای دوم می توان گفت مادر تحریم ها و مایه زاد و ولد آن، خود برجام است.

از یاد نمی بریم که ترامپ پیش از خروج از برجام، به واسطه خانم موگرینی از روحانی تضمین گرفت که ایران در برجام می ماند و پیمان شکنی آمریکا را پاسخ نمی دهد.

۱۵۰۰ تحریم این گونه توسط دولت اوباما و ترامپ روی هم انباشته شد تا هر کدام، فرصت باج خواهی جدید باشد. خوش بینانه اگر نگاه کنیم، آن که کار بلد نبود، آقای روحانی بود: با میراث برجامی “تحریم پلاس”؛ “برجام و تحریم به توان ده”!

نویسنده:محمد ایمانی

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi