پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

جاهای دیدنی اصفهان – با جاذبه های گردشگری اصفهان آشنا شوید

گردش و سفر کردن به مناطق مختلف جهان، یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاق‌هایی است که هر انسان علاقه‌مند به سفر، رویای آن را در ذهن خود می‌پروراند. امروزه علم روانشناسی، سفر و گردشگری را از جمله فعالیت‌های بسیار تاثیرگذار در سلامت روح و البته جسم انسان‌ها می‌داند و روانشناسان بر این باور هستند که سفر و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 48549
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵

کرونا :

جاهای دیدنی اصفهان – با جاذبه های گردشگری اصفهان آشنا شوید

گردش و سفر کردن به مناطق مختلف جهان، یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاق‌هایی است که هر انسان علاقه‌مند به سفر، رویای آن را در ذهن خود می‌پروراند. امروزه علم روانشناسی، سفر و گردشگری را از جمله فعالیت‌های بسیار تاثیرگذار در سلامت روح و البته جسم انسان‌ها می‌داند و روانشناسان بر این باور هستند که سفر و تماشای جاذبه های گردشگری سراسر جهان، دارویی شفابخش برای روح و جسم انسان‌ها در هر برهه از زمان است. به طور قطع هر انسان سفردوستی به خوبی می‌داند که از اصول اولیه و ابتدایی هر گردش و مسافرت، شناخت جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی مکانی است که برای مسافرت انتخاب می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی جاهای دیدنی اصفهان بپردازیم تا هنگام سفر به این شهر شگفت‌انگیز، فهرست نسبتا کاملی از جاذبه های گردشگری اصفهان را در اختیار داشته باشید.

 

چرا اصفهان نصف جهان است؟

کاملا طبیعی است که تمامی افراد ساکن در این کره خاکی، به دلایل مختلف از جمله هزینه‌های سفر، نداشتن وقت کافی و …، توانایی مسافرت به مناطق دور از محل سکونت خود ندارند؛ بنابراین بهترین گزینه، سفر به شهرها و مناطق داخلی کشور است.

شهر اصفهان، یکی از شهرهای قدیمی کشور و دارای اماکن دیدنی بسیار، با قدمتی قابل توجه است که هر سال گردشگران و مسافران زیادی را در خود میزبان است.

اصفهان نصف جهان

جاذبه های گردشگری اصفهان در سراسر جهان از شهرت ویژه‌ای برخوردار است و همین امر سبب شده است که از این شهر، به نصف جهان یاد شود؛ چرا که می‌گویند اگر گردشگری اصفهان را ببیند، گویی که نصف جهان را دیده است!

 

مشهورترین جاذبه های گردشگری اصفهان

سی‌وسه‌ پل

سی و سه پل اصفهان

از مشهورترین اماکن دیدنی اصفهان ، اثری است تاریخی و بسیار زیبا و تماشایی که به «سی‌وسه پل» شهرت دارد. این اثر تاریخی، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است که قدمت آن به پادشاهی شاه عباس صفوی بازمی‌گردد.

جالب است بدانید که این مکان دیدنی را «پل الله‌وردی خان» نیز می‌نامند که سازندگان آن را در اوایل قرن ۱۱ هجری قمری روی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اصفهان ، یعنی «رودخانه زاینده‌رود» احداث کرده‌اند.

سی‌وسه پل را می‌توان از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان در شب معرفی کرد که چشم هر بیننده و گردشگری را به خود خیره می‌سازد.

 

عمارت عالی‌قاپو

عالی قاپو اصفهان

از دیگر جاهای دیدنی اصفهان، بنایی است تاریخی و متعلق به دوران حکومت صفویان که به نام «عمارت عالی‌قاپو» نامگذاری شده است. البته این جاذبه گردشگری اصفهان در دوران گذشته به نام‌های دیگری مانند «دولت‌خانه مبارکه نقش‌ جهان» و «قصر دولت‌خانه» شهرت داشت.

کاخی بسیار زیبا که با ارتفاعی برابر با ۳۸ متر، از نمادهای قدرت بالای حکومت صفوی و از دیگر شاهکارهای معماری در تاریخ ایران شناخته می‌شود.

 

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان

به طور یقین، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری اصفهان ، «میدان نقش جهان» است که بیشتر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی، آن را از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی اصفهان در شب معرفی می‌کنند. نقش جهان در واقع میدانی است قدیمی و البته بسیار زیبا که در دوران حکومت تیموریان ساخته شده است.

شاید از دلایل منحصر به فرد بودن میدان نقش جهان در مقایسه با دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان ، وجود چندین اثر تاریخی و ارزشمند ایران مانند «سردر قیصریه»، «مسجد شیخ لطف‌الله» و «عمارت عالی‌قاپو» در این میدان زیبا است که بر شهرت آن نیز افزوده است.

 

پل خواجو

پل خواجو اصفهان

از شاهکارهای معماری در حوزه‌ پل‌سازی جهان، اثری است تاریخی و فوق‌العاده زیبا به نام «پل خواجو» که در زمان حکومت تیموریان ساخته شده است.

پل خواجو از جاذبه های گردشگری و یکی از دوست‌داشتنی‌ترین جاهای دیدنی اصفهان در شب است که نورپردازی قابل تحسینی که در آن انجام شده است، بر زیبایی و جذابیت این مکان دیدنی، افزوده است.

همچنین پل خواجو در فصل زمستان، درست زمانی که فرشی سپید از دانه‌های برف آن را سفیدپوش کرده است، به یکی از بدیع‌ترین مکان های گردشگری در زمستان تبدیل می‌شود.

 

مدرسه چهار باغ

چهارباغ اصفهان

معمولا برای مسافرت به اصفهان و تماشای مکان های دیدنی و تاریخی این شهر کهن، فصل بهار و ایام نوروز انتخاب می‌شود؛ ولی بد نیست با زیبایی‌ها و جاهای دیدنی اصفهان در فصل پاییز نیز آشنا شوید.

یکی از این جاذبه های گردشگری اصفهان در فصل پاییز ، «مدرسه چهارباغ» است که به دلیل قرارگیری در «خیابان چهارباغ» به این نام شهرت یافته است.

گروهی از خبرنگاران آلمانی از آثار تاریخی کاشان دیدن کردند
دنبال کنید

حضور درختان متعدد در اطراف و داخل مدرسه چهارباغ، فضایی رویایی و دلنشین را در فصل زیبای پاییز ایجاد می‌کند که می‌توان از این اثر کهن به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی اصفهان در پاییز نام برد.

از ویژگی‌های معماری در این جاذبه گردشگری اصفهان، کاشی‌کاری‌ها و تزئینات طلا و نقره است که در قسمت‌های مختلف آن انجام شده است.

 

باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان

«باغ پرندگان» یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری اصفهان و از پرطرفدارترین اماکن دیدنی در اصفهان است که نه تنها در فصل گرم سال، بلکه در دیگر فصل‌های سال از دیدنی های محبوب به‌شمار می‌رود. خوشبختانه مسئولان این مکان دیدنی، با تدابیر و راهکارهای قابل توجه و موثری که برای اداره و نگهداری آن انجام داده‌اند، توانسته‌اند گام بزرگی در جذب گردشگران و مسافران در تمام فصول سال، به ویژه فصل زمستان بردارند و این مکان دیدنی را به یکی از جاهای دیدنی اصفهان در زمستان هم، تبدیل کنند.

باغ پرندگان اصفهان زیستگاه حدود ۴ هزار قطعه پرنده در گونه‌های مختلف است که سقفی از تور به مساحت ۴۰ هزار متر مربع روی آن قرار دارد. این سقف روی ستون‌هایی که ارتفاع آن‌ها از ۲۲ متر تا ۲۵ متر برآورد شده، ساخته شده است.

 

باغ گل‌ها

باغ گل ها اصفهان

گل یکی از زیباترین و محبوب‌ترین آفریده‌های خالق هستی است که جهان به خود دیده است. حال اهمیت دادن به رشد و پرورش این نعمت الهی در تمامی قرن‌ها به ویژه در عصر حاضر، امری بسیار ضروری و لازم است.

دلیل این مسئله را نیز می‌توان خطراتی که دنیای تکنولوژی و زندگی صنعتی، طبیعت و محیط زیست را تهدید می‌کند، عنوان کرد. خوشبختانه در اصفهان مکان های دیدنی و فضاهای سبز متعددی وجود دارد که یکی از زیباترین و محبوب‌ترین آن‌ها «باغ گل‌ها» است.

این باغ که علاوه بر تفریحی بودن، فرهنگی، آموزشی و تحقیقی نیز است، حضور چشمگیری از گردشگران و مسافران را در فصل پاییز و زمستان شاهد است و به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز و زمستان شناخته می‌شود.

 

چهل‌ستون

چهل ستون اصفهان

«باغ چهل‌ستون» از دیگر جاهای دیدنی اصفهان است که مساحت آن برابر با ۶۷ هزار متر مربع عنوان شده است. «جهان‌نما» نام دیگر این جاذبه‌ گردشگری اصفهان است.

جالب است بدانید که باغ، در ابتدا به صورت کلاه فرنگی ساخته شده است و به همین دلیل آن را به عنوان ساختمان نخستین کاخ چهل‌ستون معرفی می‌کنند.

نکته‌ قابل توجهی که در مورد کاخ چهل‌ستون، وجود دارد، وجه تسمیه و علت نامگذاری این جاذبه گردشگری اصفهان است.

چهل‌ستون که شهرت خود را مدیون معماری زیبا، آیینه‌کاری‌های استادانه، نقاشی‌های بزرگ دیواری و ستون‌هایی از جنس چوب است، در واقع متشکل از ۲۰ ستون است. ولی به دلیل انعکاس تصویر این ستون‌ها در حوض مقابل آن، «چهل‌ستون» نامیده می‌شود.

 

موزه هنرهای تزئینی

موزه هنرهای تزئینی

از دیگر جاهای دیدنی اصفهان در پاییز و زمستان ، مکانی است فرهنگی، تاریخی و هنری که به نام «موزه هنرهای تزئینی» نامگذاری شده است.

این جاذبه گردشگری اصفهان را به دلیل فضای سرپوشیده‌ای که دارد، می‌توان گزینه‌ای مناسب در فصل سرما درنظر گرفت و از این رو یکی از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز و از مکان های دیدنی این شهر در زمستان محسوب می‌شود.

خط و کتابت، آثار لاکی و روغنی، نگارگری، آثار چوبی، آثار فلزی، دستبافته‌ها و آبگینه و سرانجام سفال و چینی، بخش‌های هفت‌گانه‌ موزه را تشکیل می‌دهد.

بد نیست بدانید که این موزه در یک ساختمان تاریخی به نام «عمارت رکیب‌خانه» ـ یکی از بناهای تاریخی که در عصر یازدهم هجری قمری و در زمان شاه عباس اول احداث شده ـ دایر است.

 

آتشگاه

معبد آتش اصفهان

از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان ، «آتشگاه» یا «کوه آتشگاه» است که قدمت آن به دوران ایران باستان باز می‌گردد. این اثر باستانی در فاصله ۸ کیلومتری از مرکز شهر اصفهان قرار دارد و در فاصله کمی از «زاینده‌رود» روی کوهی قرار گرفته است.

آتشگاه که یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی اصفهان است، در زمان پهلوی بازسازی و مرمت شد و همچنان میزبان حضور گردشگران و مسافران است.

 

عمارت هشت بهشت

هشت بهشت اصفهان

«عمارت هشت بهشت» یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است که در بعضی از فصل‌های سال، به دلیل موقعیت مکانی، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.

فضای سبز اطراف عمارت و حوض هشت‌ضلعی زیبا در وسط سرسرا، چشم‌اندازی زیبا و رویایی نه فقط در بهار و تابستان، بلکه در پاییز و زمستان را به گردشگران هدیه می‌دهد.

در بحث پروژه دشتک دیل همه اعتبارات آن باید جذب شود
دنبال کنید

از این رو می‌توان عمارت یا باغ هشت بهشت را از آن دسته جاذبه های گردشگری اصفهان نام برد که می‌تواند به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز ، درنظر گرفته شود.

عمارت هشت‌ بهشت، در دو طبقه و قسمت مرکزی آن به صورت ۴ صفه احداث شده است. معماری زیبا و تحسین‌برانگیز این بنای تاریخی، زیبایی قابل توجهی را برای آن به ارمغان آورده است و همواره این بنای تاریخی و زیبا یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی اصفهان شناخته می‌شود.

 

کلیسای وانک

کلیسای وانک اصفهان

اگر در فصل سرد سال، عازم اصفهان هستید و قصد دارید از جاذبه های گردشگری این شهر زیبا و دوست‌داشتنی بازدید کنید، «کلیسای وانک» یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما است.

این بنای تاریخی دارای قدمتی حدود ۴ قرن است و تاریخچه ساخت آن به سال ۱۶۵۵ میلادی بازمی‌گردد.

پلان داخلی کلیسای وانک نمونه‌ای از معماری ارمنی است و در مقابل، نمای خارجی آن به سبک معماری ایرانی ساخته شده است و همین امر از نکات جالب توجه در مورد این بنای تاریخی است. نقاشی‌هایی زیبا روی تمامی دیوارها، ساق گنبد، طول گنبد، تمامی زاویه‌های داخل کلیسا و طاق‌نماها که با استفاده از رنگ روغن به زیبایی نقش بسته است، مشاهده می‌شود و جذابیت این مکان را دو چندان کرده است.

 

بازار قیصریه

بازار قیصریه اصفهان

از دیگر جاهای دیدنی اصفهان ، «بازار قیصریه» این شهر است که در بین مسافران و گردشگران از شهرت بالایی برخوردار است. نام دیگر این بازار تاریخی، «بازار شاهی» نام دارد که قدمت آن به دوران حکومت صفویان باز می‌گردد.

بازار قیصریه که یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است، دربردارنده مجموعه‌ شگفت‌انگیز تاریخی و بهره‌مند از معماری بسیار زیبا و ستودنی است که به دلیل وسعت زیاد بازار، در گروه بزرگ‌ترین بازارهای قدیمی سراسر جهان، قرار گرفته است.

سرپوشیده بودن این مکان می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای گردش در ایام سرد سال درنظر گرفته شود و انتخابی مناسب به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان در زمستان و پاییز باشد.

 

 مسجد شیخ لطف‌الله

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

یکی دیگر از بناهای تاریخی که در شهر اصفهان واقع شده است و به عنوان یکی از پربازدیدترین مکان های دیدنی اصفهان شناخته می‌شود، «مسجد شیخ لطف‌الله» است که در در میدان نقش جهان قرار دارد.

این مسجد تاریخی با معماری زبردست به نام «محمدرضا اصفهانی» به استادی و هنرمندی تمام در دوران حکومت شاه عباس اول، ساخته شده است.

مسجد شیخ لطف‌الله را یکی دیگر از شاهکارهای هنر معماری ایرانی معرفی می‌کنند و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه و تزئیناتی که در بخش‌های مختلف این بنای تاریخی صورت گرفته است، باعث حیرت و تحسین بازدیدکنندگان می‌شود.

 

منار جنبان

منار جنبان اصفهان

«منارجنبان» شاهکار دیگر معماری ایرانی در شهر اصفهان است که امروزه از آن به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان و از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی این شهر، یاد می‌شود.

معماری جالب و منحصر به فرد این اثر دیدنی، آن را متمایز از دیگر بناهای تاریخی کرده است. دلیل شهرت این جاذبه گردشگری به منارجنبان، تکان خوردن مناره و لرزیدن تمامی ساختمان هنگام حرکت دادن یکی از مناره‌ها است.

 

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان

اگر اهل بازدید از بناهای مذهبی ایران هستید، «مسجد جامع» می‌تواند یکی از مناسب‌ترین مکان های دیدنی و از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اصفهان در گروه بناهای مذهبی باشد.

این مسجد زیبا و تاریخی که لقب کهن ترین ساختمان اصفهان را نیز به خود اختصاص داده است، بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

جالب است بدانید که پس از تحقیقات و کاوش‌هایی که روی مسجد انجام شده است، باستان‌شناسان موفق به کشف آثاری بسیار قدیمی از دوران «آل بویه» و عصر سوم هجری شده‌اند.

 

سایر جاهای دیدنی اصفهان

از دیگر جاهای دیدنی اصفهان که تماشا و بازدید از آن‌ها می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز و جالب باشد، باید به کلیسای بیت لحم، کلیسای گئورگ مقدس، کلیسای مریم و هاکوپ مقدس، بازار تاریخی اصفهان، بازار بزرگ اصفهان، پارک صفه، قلعه سارویه، کاروانسرای عباسی، مسجد حکیم و محله جلفای اصفهان اشاره کرد. همچنین فراموش نکنید که هنگام سفر به اصفهان حتما از غذاهای سنتی این شهر مانند خورش ماست و بریانی میل کنید و طعم لذیذ آن‌ها را به خاطر بسپارید.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi