چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

لایحه جامع انتخابات تحولی در قوانین و توزیع عدالت اجتماعی

با توجه به ضرورت سامان بخشیدن به قوانین و مقررات پراکنده در عرصه انتخابات ‘لایحه نظام جامع انتخابات’ با ارزیابی و لحاظ کردن نقاط ضعف و قوت قوانین موجود در خصوص انتخابات مختلف با استفاده از نقطه نظرات نخبگان، اساتید، متخصصان و صاحب ‌نظران در قالب ۱۶۱ ماده منطبق با سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 46785
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۹:۰۳

کرونا :

لایحه جامع انتخابات تحولی در قوانین و توزیع عدالت اجتماعی

با توجه به ضرورت سامان بخشیدن به قوانین و مقررات پراکنده در عرصه انتخابات ‘لایحه نظام جامع انتخابات’ با ارزیابی و لحاظ کردن نقاط ضعف و قوت قوانین موجود در خصوص انتخابات مختلف با استفاده از نقطه نظرات نخبگان، اساتید، متخصصان و صاحب ‌نظران در قالب ۱۶۱ ماده منطبق با سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری توام با کارشناسی دقیق تدوین و از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.
به اعتقاد فعالان سیاسی و احزاب، از نکات متمایز این لایحه می ‌توان به جامعیت، فراگیری، شفافیت هزینه‌ های انتخاباتی، برگزاری انتخابات الکترونیک و تدوین مجازات های متناسب با جرائم انتخاباتی و توجه به تحزب گرایی اشاره کرد که در صورت تصویب آن احزاب تقویت شده و کشور از برگزاری انتخابات سنتی فاصله خواهد گرفت.

* دیدگاه فعال سیاسی اصولگرا
دبیر حزب موتلفه در خراسان رضوی به خبرنگار کرونا گفت: سه نوع انتخابات شامل انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورای شهر و روستا و انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور برگزار می شوند.
حمیدرضا ترقی افزود: لایحه جامع انتخابات قوانین و مقررات مربوط به این سه نوع انتخابات را تجمیع و برای آنها یک سری ضوابط و مقررات تنظیم و مشخص کرده است.
وی ادامه داد: همچنین این لایحه هیاتهای اجرایی سه نوع انتخابات را یکنواخت کرده و ترکیبی جدیدی به هیات اجرایی داده که پیشتر در این هیات معتمدان شهر و روستا قرار داشتند اما در ترکیب جدید فرماندار، دادستان، نماینده وکلا، نماینده مطبوعات، نماینده احزاب و تشکلهای غیردولتی حضور یافته اند.
این فعالی سیاسی گفت: همچنین لایحه جامع انتخابات توانسته منابع مالی را برای انجام تبلیغات توسط نامزدهای انتخاباتی شفاف سازی کند، به این معنا که منابع مالی از کجا تامین و چگونه هزینه شوند.
وی افزود: در مجموع لایحه جامع انتخابات سه قانون متفاوت درباره سه نوع انتخابات را یکسان و نظارت بر روند اجرای انتخابات را نیز معطوف به نظارت بر اجرای صحیح قانون توسط هیاتهای اجرایی در همه مراحل انتخابات کرده است.
دبیر حزب موتلفه در خراسان رضوی
ترقی ادامه داد: با این حال لایحه جامع انتخابات همه موارد سه نوع انتخابات را یکسانسازی نکرده است. به عنوان مثال یکی از این تفاوتها مربوط به نظارت بر انتخابات شوراها است، به این معنا که نظارت بر انتخابات شوراها برعهده مجلس است نه شورای نگهبان اما نظارت بر انتخابات مجلس یا انتخابات ریاست جمهوری برعهده شورای نگهبان می باشد که در این لایحه همین رویه حفظ شده است.
وی گفت: در لایحه جامع انتخابات ضوابط و شرایط مربوط به انتخاب شوندگان تجمیع و خلاصه تر شده و کلمات و جملات اضافی و تکراری در این حوزه حذف شده اند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی افزود: تفاوت دیگری که بین سه نوع انتخابات وجود دارد مربوط به نحوه حضور نمایندگان نامزدهای انتخاباتی است که در برخی انتخابات این نمایندگان حضور داشتند اما در برخی دیگر حضور نداشتند. لایحه جامع انتخابات شرایطی را تعیین کرده که نمایندگان نامزدهای انتخاباتی در هر سه نوع انتخابات حضور پیدا کنند و زمینه حضور نمایندگان احزاب هم بر سر صندوقها فراهم شود.
وی ادامه داد: در مجموع به نظر می رسد لایحه جامع انتخابات خلاصه کردن سه قانون برای سه نوع انتخابات در یک قانون جامع است که این تجمیع از نکات مثبت این لایحه می باشد.
ترقی گفت: با این حال لایحه جامع انتخابات هنوز در حد یک لایحه است و مجلس در خصوص آن نظر خود را اعلام نکرده و قطعا مواردی از آن نیاز به بررسی بیشتری دارد.

* دیدگاه فعال سیاسی اعتدالگرا
دبیر جبهه اعتدال در شرق کشور نیز به خبرنگار کرونا گفت: لایحه جامع انتخابات یک نوع امیدواری برای فعالان حزبی، سیاسی و در کشور است که در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی سلامت انتخابات را بیش از پیش تضمین می کند.
محمدحسن ساقی افزود: در این لایحه به صورت شفاف وظایف عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات تشریح شده است، در حالی که پیشتر عواملی که در فرمانداریها برای اجرای فرآیند انتخابات مستقر می شدند بعضا به صورت سلیقه ای عمل می کردند.
وی ادامه داد: سلیقه ای عمل کردن عوامل اجرایی انتخابات باعث افزایش هزینه ها و کاهش تخلفات می شد اما تجمیع مقررات پراکنده و تبیین وظایف هر عضو از بخش اجرایی انتخابات در این لایحه مانع بروز آسیبهای محتمل پیشین می شود.
دبیر جبهه اعتدال در شرق کشور گفت: گردهمایی وزرای کشور، اطلاعات و ارتباطات، نماینده احزاب و نماینده کانون وکلا در قالب هیات اجرایی انتخابات که در این لایحه لحاظ شده نیز در مسیر اجرای انتخابات بسیار کارساز خواهد بود.
وی افزود: یکی از نقاط قوت لایحه جامع انتخابات دور کردن انتخابات از سلائق سیاسی، جناحی و پیش رفتن به سمت برقراری عدالت اجتماعی برای شهروندان در انتخابات است.
ساقی ادامه داد: در این لایحه به تحزبگرایی نیز توجه ویژه ای شده است، هر چند در صورت تصویب لایحه و اجرایی شدنش در موارد مربوط به احزاب شاهد بروز مشکلاتی باشیم اما حضور کارگروهی که با اعضای حقوقی در این لایحه پیش بینی شده، به جلوگیری از بروز تخلفات انتخاباتی کمک خواهد کرد.
وی گفت: تصویب لایحه جامع انتخابات در مجلس شورای اسلامی و اجرایی شدن آن مانع اعمال سلائق سیاسی در فرآیند انتخابات می شود ضمن اینکه در لایحه موارد مربوط به چگونگی برخورد با تخلفات انتخاباتی، جمع آوری تبلیغات بنرها و مشکلات دیگر مربوط به این حوزه بطور دقیق لحاظ شده اند.
دبیر جبهه اعتدال در شرق کشور افزود: نابرابری امکانات نامزدهای انتخاباتی یکی از آسیبهای انتخابات در کشور است به این معنا که اگر نماینده یا فردی با برخورداری از پشتوانه مالی یا امکانات وارد عرصه انتخابات می شد می توانست رای بیشتری بدست آورد. لایحه جامع انتخابات تلاش کرده وضعیت هزینه های انتخابات را سامان بخشد و شرایطی بوجود آورده که نامزدها از امکانات برابر در عرصه تبلیغات و مواردی از این دست برخوردار باشند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از امتیازات لایحه جامع انتخابات توجه به پراکندگی قوانین، مقررات و تجمیع آنها در یک قالب مشخص و رویه ثابت و قانونمند است که این امر می تواند به اجرای مناسب انتخابات و گسترش عدالت اجتماعی کمک شایانی کند.
ساقی اظهار امیدواری کرد لایحه جامع انتخابات در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان برسد زیرا تبدیل آن به قانون گامی رو به جلو در راستای تقویت دموکراسی، تحزبگرایی و جلوگیری از تخلفات انتخاباتی است.

پیگیری تکمیل جاده چریف عسلویه/وعده مدیرکل؛ پایان تابستان
دنبال کنید

* دیدگاه فعال سیاسی اصلاح طلب
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی نیز به خبرنگار کرونا گفت: لایحه جامع انتخابات دارای نکات مثبت بسیاری است که ارزش نهادن برای حقوق شهروندی، شفاف سازی فرآیند انتخابات و وظایف عوامل اجرایی و نظارتی، ساماندهی روند برگزاری انتخابات و جلوگیری از اتلاف وقت و تضییع برخی امکاناتی که از دولت گرفته می شود از جمله نقاط قوت این لایحه هستند.
رضا گلستانی افزود: لایحه جامع به نظامند کردن تبلیغات انتخابات و شیوه ورود داوطلبان به عرصه انتخابات به خوبی پرداخته است که می تواند در کنار طرح استانی شدن انتخابات که هم اینک در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، گام بلندی در سامان بخشیدن به قوانین و مقررات در عرصه انتخابات باشد.
وی ادامه داد: رفع نواقص فرآیند انتخابات از نقاط قوت لایحه جامع انتخابات است زیرا در دوره های گذشته انتخابات قوانین و مقررات پراکنده یا حتی نقص در آنها به وفور وجود داشته است.
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی گفت: در این لایحه قوانین و مقررات پراکنده مربوط به سه نوع انتخابات تجمیع و به یک دستورالعمل کامل برای اجرای انتخابات تبدیل شده که در هر سه نوع انتخابات کاربرد دارد.
وی افزود: یکی از محسنات این لایحه تعریف دقیق اعضای هیات اجرایی انتخابات است زیرا در دوره های گذشته همیشه از ضعف هیات اجرایی در عرصه انتخابات ضربه خورده ایم. وجود نگرشهای سیاسی و جناحی از هر طیفی اعم از اصولگرا، اصلاح طلب یا مستقل در هیات اجرایی انتخابات آسیب زیادی به انتخابات زده است اما تعریف دقیق اعضای هیات اجرایی انتخابات در این لایحه مانع از اعمال سلائق سیاسی در انتخابات شده و زمینه توسعه عدالت اجتماعی را برای شهروندان فراهم کرده است.
گلستانی ادامه داد: اضافه شدن اعضای خانه احزاب به عنوان اعضای هیات اجرایی انتخابات، پررنگ کردن نقش احزاب در انتخابات، صیانت آرا و توجه به حقوق مردم، رفع تبعیض بین نامزدهای انتخاباتی در برخورداری از امکانات و گسترش عدالت اجتماعی از دیگر نقاط برجسته لایحه جامع انتخابات هستند.
وی گفت: همچنین در این لایحه فرآیند دقیق و صحیح انتخابات تبیین شده به نحوی که وظایف شورای نگهبان و مسئولیتهای هیات نظارت بر انتخابات بطور کامل در آن پیش بینی شده است و طبق این لایحه اگر یک عضو از هیات نظارت وظایف قانونی خود را رعایت نکند به سرعت نسبت به جایگزینی وی اقدام می شود.
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی افزود: نبود انسجام در بحث قوانین انتخاباتی، پراکندگی قوانین و فقدان وحدت رویه در فرآیندهای اصلی همواره یکی از مشکلات انتخابات در کشور بوده اما در لایحه انتخابات این قوانین پراکنده تجمیع شده اند.
وی ادامه داد: ۴۰ سال از حیات پربرکت انقلاب اسلامی ایران می گذرد اما هنوز نحوه برگزاری انتخابات و نظام رای گیری سنتی است، در صورتی که باید قوانین انتخابات متناسب با شرایط روز باشد و خلاءهای قانونی در خصوص بکارگیری یک سری فناوریهای نوین برطرف شود.
گلستانی گفت: لحاظ کردن استفاده از فناوریهای نوین در عرصه برگزاری انتخابات، تنظیم قوانین مربوط به آن و انسجام در قوانین را می توان از نکات مثبت لایحه جامع انتخابات برشمرد.
وی افزود: فقدان نظام مالی شفاف در فعالیتهای تبلیغاتی نامزدها نیز از مواردی است که در شرایط عمومی و در شرایط اختصاصی نامزدها به وفور شاهد آن بوده و در فرآیند اجرای انتخابات در این بخش آسیب دیده ایم. در صورتی که نظام مالی در انتخابات شفاف شود به یک سری ابهامات پایان داده می شود که خوشبختانه به این موضوع در لایحه جامع انتخابات پرداخته شده است.
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی ادامه داد: یکی از مواردی که در بکارگیری شیوه های نوین تبلیغاتی بسیار موثر واقع خواهد شد پیش بینی مجازاتهای موثر و پیشگیرانه در برخورد با جرائم انتخاباتی است. در صورت تحقق این امر هیچگاه دیدگاههای سلیقه ای در انتخابات اعمال نمی شود.
وی گفت: حضور دبیران کل احزاب در هیات اجرایی انتخایات از جمله موارد مثبت لایحه جامع انتخابات است که می تواند مثمر ثمر واقع شود و به نوعی بازخورد خوبی هم در روند بحث انتخابات خواهد داشت.
گلستانی افزود: در این لایحه مراجع پنجگانه ای به منظور تعیین شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان از هر حیثی اعم از حقوقی، مدیریتی، علمی، اجرایی و غیره مشخص شده تا داوطلب برتر و کارآمد متناسب با شرایط مکانی و زمانی کشور تعیین شود.
وی ادامه داد: از نظر نوع شفاف سازی و سلامت برگزاری انتخابات هم می توان به حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای و مراکز تجمیع آرا اشاره کرد که در این لایحه تعداد و نحوه انتخاب و حضور آنان در روز رای گیری مشخص شده است.
دبیر حزب اسلامی کار در خراسان رضوی گفت: در مجموع لایحه جامع انتخابات بندها و تبصره های فراوانی دارد که در صورت تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی گام بلندی در مسیر اصلاح فرآیند انتخابات در کشور برداشته می شود.
۷۴۸۹/۱۸۵۸

لایحه جامع انتخابات تحولی در قوانین و توزیع عدالت اجتماعی 3

سیاسی

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi