پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ایران رتبه نخست تولید علم در جهان اسلام است

به گزارش کرونا، محمد جواد دهقانی روز سه شنبه در جشن چهل و پنجمین سالگرد راه اندازی دانشگاه کاشان افزود: ایران از نظر استناد به مقاله های علمی و پژوهشی دارای رتبه ۲۸ در جهان و رتبه نخست در بین کشورهای اسلامی است. وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات پایگاه های بین المللی در۲۰

اختصاصی کرونا

کد خبر : 46759
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲

کرونا :

ایران رتبه نخست تولید علم در جهان اسلام است

به گزارش کرونا، محمد جواد دهقانی روز سه شنبه در جشن چهل و پنجمین سالگرد راه اندازی دانشگاه کاشان افزود: ایران از نظر استناد به مقاله های علمی و پژوهشی دارای رتبه ۲۸ در جهان و رتبه نخست در بین کشورهای اسلامی است.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات پایگاه های بین المللی در۲۰ سال گذشته، سهم کشورهای اسلامی در تولید انتشارات علمی از حدود ۱٫۵ درصد به بیش از ۸ درصد رسیده است.
رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: این میزان در همه کشورهای اسلامی بطور میانگین از رشد سالانه ۱۲ درصدی برخوردار بوده که برای ایران این رقم از یک درصد به بیش از ۱٫۸ درصد و در واقع به ۱۸ درصد در۲۰ سال گذشته رسیده است.
دهقانی یادآور شد: هرچند رتبه ایران در بین کشورهای اسلامی و جهان خیلی خوب است اما با توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر استمرار حرکت علمی کشور، هم اکنون نیز این حرکت با شتاب ادامه دارد تا شاخص های جدیدی برای توسعه علمی کشور رقم بخورد.
وی ادامه داد: نتیجه پژوهش ها و مقاله های ایران از یکهزار مورد در۲۰ سال گذشته به افزون بر ۵۳ هزار مورد رسیده که رشد سالانه ۲۳ درصدی داشته و در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی(رشد سالانه ۱۳ درصد) نزدیک به ۲ برابر و در مقایسه با سایر کشورها(رشد سالانه ۴ درصد) بطور تقریبی ۶ برابر شده است.
به گفته رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، نزدیک به ۲۲ درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی از نظر کمی هم اکنون از سوی جمهوری اسلامی ایران عرضه می شود.
به گزارش کرونا، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری(RICeST) در سال ۱۳۷۰ بر اساس تفاهمنامه ای بین فرهنگستان علوم جهان سوم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف تامین مدرک های علمی مورد نیاز اعضای هیات علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسه های پژوهشی ایران و کشورهای منطقه، در شیراز راه اندازی شده است.
هم اکنون افزون بر ۲ هزار و۵۰۰ واحد دانشگاهی در کشور فعالیت دارند که نزدیک به سه میلیون و۸۰۰ هزار نفر از جمله ۵۵ هزار دانشجوی خارجی در انها تحصیل می کنند.
در جشن دستاوردها و افتخارهای دانشگاه کاشان به مناسبت بزرگداشت روز بین الملل این دانشگاه، همزمان با چهل و پنجمین سالگرد آن از کتاب موسوم به 'حیات طبیعی' (تحلیلی بر شکل گیری توسعه دانشگاه کاشان)، رونمایی و از چند نفر از مسوولان و استادان این دانشگاه نیز قدردانی شد.
نزدیک به هفت هزار و ۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر در ۱۵۴ رشته و گرایش دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه کاشان به تحصیل اشتغال دارند.
۶۱۳۶/۸۱۲۳/۶۰۲۷

ایران رتبه نخست تولید علم در جهان اسلام است 3

سیاسی

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi