پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نایب‌رئیس فراکسیون امور ایرانیان خارج از کشور: مقامات گرجستان علت حوادث اخیر را بررسی نمایند/ رئیس گروه دوستی گرجستان و ایران: هیچ عاملی در روابط خوب گرجستان و ایران نمی تواند خدشه وارد کند

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت، علی اکبر کریمی نماینده اراک که جهت شرکت در همایش "تامین مالی نوآورانه و همبستگی بین المللی" به گرجستان سفر کرده بود، در حاشیه این همایش با "شالوا کیکناولیدزه" رئیس گروه دوستی گرجستان و ایران دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار تصریح کرد: در چند روز اخیر در ایران

اختصاصی کرونا

کد خبر : 46635
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲

کرونا :

نایب‌رئیس فراکسیون امور ایرانیان خارج از کشور: مقامات گرجستان علت حوادث اخیر را بررسی نمایند/ رئیس گروه دوستی گرجستان و ایران: هیچ عاملی در روابط خوب گرجستان و ایران نمی تواند خدشه وارد کند

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت، علی اکبر کریمی نماینده اراک که جهت شرکت در همایش "تامین مالی نوآورانه و همبستگی بین المللی" به گرجستان سفر کرده بود، در حاشیه این همایش با "شالوا کیکناولیدزه" رئیس گروه دوستی گرجستان و ایران دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار تصریح کرد: در چند روز اخیر در ایران نگرانی‌هایی بابت نحوه برخورد با مسافرین ایرانی در گرجستان مطرح شده و چون شما مسئول گروه دوستی پارلمانی گرجستان و ایران هستید، امیدواریم که بتوانید به رفع هر چه سریعتر این مشکلات کمک کنید، زیرا اخباری که در مورد نحوه برخورد برخی از ماموران گرجی با مسافرین ایرانی شنیده شده با مهمان‌نوازی گرجی‌ها فاصله زیادی دارد.

کریمی تاکید کرد: اگرچه ممکن است در میان ایرانی‌ها هم تعداد خیلی محدودی وجود داشته باشد که از آنان تخلفی صورت گرفته باشد اما به هر حال رفتار و نوع برخورد پلیس گرجی باید در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و توافقات دوجانبه باشد و حقوق قانونی کلیه مسافرین بطور کامل رعایت شود و امیدواریم این جلسه بتواند زمینه گسترش روابط و رفع سوء تفاهمات را فراهم سازد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بحث گردشگری یک بازار بزرگ است و از ایران هم مسافران زیادی به کشور شما می‌آیند که این مسئله باعث شده برخی از رقبای کشور شما از خراب شدن سطح روابط دو کشور خوشحال شده و نفع ببرند.

وی در ادامه با تشریح ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی موجود در استان مرکزی و اراک افزود: اراک یکی از قطب‌های صنعتی ایران و بزرگترین تولید کننده آلومینیوم، واگن قطار،  تجهیزات نفت و پتروشیمی و نیروگاهی، ماشین‌آلات راهسازی و کمباین و ماشین‌آلات کشاورزی در ایران است. بیش از ۳ هزار واحد صنعتی در استان مرکزی وجود دارد و آمادگی کامل برای توسعه همکاری‌های فیمابین ایران و گرجستان وجود دارد.

کریمی گفت: اتصال راه آهن دو کشور از طریق کشور آذربایجان طرح بسیار مهمی است که در حال حاضر در محور رشت به آستارا در تکمیل است و امیدواریم این طرح به زودی به انجام رسیده و بهره برداری شود.

همچنین در ادامه این دیدار،  قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، با اشاره به سابقه خوب مناسبات میان دو کشور، اظهار داشت: آقای شالوا کیکناولیدزه در توسعه روابط میان دو کشور گرجستان و ایران همیشه پیش قدم بوده‌اند و نسبت به ایران ابراز علاقه نشان داده‌اند و برخوردهای ناشایستی که در چندین روز گذشته با ایرانی‌ها صورت گرفته است توسط مقامات دو کشور در حال بررسی است و قطعاً برخوردهای خودسرانه تعدادی مامور نباید بر سطح روابط دو کشور تاثیر بگذارد.

تبدیل واحد پولی از ریال به تومان در راستای سهولت مبادلات اقتصادی و تجاری بوده و با این اقدام، کار مردم آسانتر می شود
دنبال کنید

وی افزود: فضای رسانه‌ای داخل کشور خیلی به این مسئله دامن زده‌اند که این فضاسازی کمکی به حل مشکل نخواهد کرد. من به همراه مسئولین گرجی دیداری از مرزها خواهیم داشت و جریانات اخیر را به دقت در دست بررسی داریم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، گفت. در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید گرجستان، با خانم "سالومه زورا بیشویلی"، رییس جمهور و"ماموکا بختاذره"، نخست وزیر گرجستان ملاقات کوتاهی داشتم و آنان بر لزوم حفظ روابط حسنه و گسترش ارتباطات دو جانبه تاکید داشتند.

همچنین در ادامه آقای کیکناولیدزه رئیس گروه دوستی گرجستان و ایران اظهار داشت: رفتار ناشایست برخی عوامل خودسر نمی تواند بر روابط دوستانه دو کشور تاثیرگذار باشد.

شالوا کیکناولیدز در این دیدار با اشاره به سابقه دوستانه طولانی مدت میان دو کشور، اظهار داشت: من همیشه از ملاقات با دوستان ایرانی خرسند می‌شوم و ما دوستان زیادی در ایران و همچنین در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم و خرسندیم که در سال های اخیر همکاری‌های دو کشور روند رو به رشدی را طی کرده است.

رییس گروه دوستی گرجستان و ایران گفت: در سال‌های گذشته میان مقامات دو کشور دیدارهای خیلی خوبی صورت گرفته و پارلمان هم همواره از توسعه همکاری‌ها میان دو کشور در زمینه‌های مختلف حمایت کرده است. نقش پارلمان‌ها در توسعه همکاری‌ها خیلی مهم است.

وی افزود: چندی پیش هم سفر گروه دوستی پارلمان گرجستان به ایران انجام گرفت و ملاقات‌های مهمی با مسئولین قوه مقننه و مجریه انجام شد. همواره مهمان‌نوازی ایرانیان زبانزد ما بوده است و ما باید تلاش کنیم که سفر مقامات بلند پایه ادامه پیدا کند و سفرجنابعالی و هیات همراه هم در همین راستا ارزیابی می‌شود و امیدواریم که به زودی شاهد سفر دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به گرجستان باشیم.

شالوا کیکناولیدزه گفت: ما در بخش‌های مختلف شاهد همکاری‌های خوب به خصوص در بخش‌های اقتصادی و تجاری بوده‌ایم و در حال حاضر در خصوص حوادث اخیر با سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران جلساتی داشته و آقای سفیر هم با مقامات گرجی، ملاقات های متعددی در این خصوص داشته اند.

وی تصریح کرد: مسئله بازگردانده شدن برخی از مسافرین ایرانی باید به زودی  در نشست‌ کمیته امور کنسولی کمیسیون مشترک دو کشور مطرح شود و در این نشست، مسائل و مشکلات موجود بررسی و قطعا حل و فصل خواهد شد. این اتفاقاتی که در مرز هم رخ داده، در حال پیگیری هستیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان و ایران تصریح کرد: به هر حال ممکن است افرادی تعمداً بدرفتاری‌ کنند تا مثلا روابط میان دو کشور را خدشه‌دار کنند اما این گونه اقدامات خودسرانه نمی‌تواند بر روابط دوستانه دو طرف تاثیرگذار باشد و ما پیگیر مسئله هستیم. بر اساس آمار موجود روابط میان دو کشور رو به گسترش است.

این برد را تقدیم مردم خونگرم گچساران می کنم
دنبال کنید

وی خاطرنشان کرد: به شما اطمینان می‌دهیم که هیچ برنامه‌ای علیه ایرانی‌ها در گرجستان اجرا نخواهند شد و رسانه‌ها موضوع را زیادی برجسته کرده‌اند و برخی گروه‌ها نیز بدان دامن می زنند. در گروه دوستی پارلمانی گرجستان و ایران تعداد زیادی از نمایندگان عضو هستند و این نشان دهنده علاقه گرجی‌ها به ایرانی‌هاست.

شالوا کیکناولیدز با اشاره به اقدامات متخلفانه برخی از مسافرین، اظهار داشت: تعداد محدودی از ایرانی‌ها مبادرت به واردات مواد مخدر به گرجستان می‌کنند و در یک مقطع زمانی این دستگیری‌ها به خاطر ورود مواد مخدر صورت گرفته است. البته باید گفت که فقط ایرانی‌‌ها نیستند که بازگردانده می شوند بلکه اتباع کشورهای دیگر نیز در این شرایط قرار دارند.

وی افزود: این توافقنامه لغو روادید، علاوه بر مزایای که داشت اما یکسری نواقص هم دارد که باید برطرف شود و در همین کمیته کنسولی مشترک باید این نواقص مورد بررسی قرار گیرد و مطمئن هستیم با رفع نواقص موجود، دیگر در آینده شاهد مشکلی نخواهیم بود.

رئیس گروه دوستی گرجستان و ایران در ادامه متذکر شد: برخی شرکت‌ها از نواقص موجود در توافقنامه لغو روادید سوء استفاده می کنند و با جلوگیری از این سوء استفاده ها، ایرانی ها به راحتی برای گردش و تفریح و حتی کار و تحصیل و سرمایه گذاری می توانند وارد گرجستان شوند. ما همچنان بر این اعتقاد هستیم که باید فضای دوستی میان دو کشور حفظ و گسترش پیدا کند و ضروری است که هر نوع نواقص و سوء تفاهمی که وجود دارد را برطرف نماییم.

وی در پایان گفت: سازمان‌های بین‌المللی از نظر سهولت کسب و کار در منطقه و جهان دارای رتبه‌های برتر شده و ما همواره سعی کرده‌ایم فضای خوبی برای سرمایه‌گذاران فراهم نماییم و از سرمایه‌گذاران خارجی حمایت می‌کنیم./

پایان پیام

سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۲

نایب‌رئیس فراکسیون امور ایرانیان خارج از کشور: مقامات گرجستان علت حوادث اخیر را بررسی نمایند/ رئیس گروه دوستی گرجستان و ایران: هیچ عاملی در روابط خوب گرجستان و ایران نمی تواند خدشه وارد کند نایب‌رئیس فراکسیون امور ایرانیان خارج از کشور گفت: در ایران دید خیلی خوب و مثبتی نسبت به گرجستان وجود دارد و علت سفر زیاد ایرانیان به این کشور هم نشانه این نگاه مثبت است و زمینه های زیادی برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور وجود دارد. http://cdn.icana.ir/d/019/201812108260746637.jpg نایب‌رئیس,فراکسیون,امور,ایرانیان,خارج,از,کشور:,مقامات,گرجستان,علت,حوادث,اخیر,را,بررسی,نمایند/,رئیس,گروه,دوستی,گرجستان,و,ایران:,هیچ,عاملی,در,روابط,خوب,گرجستان,و,ایران,نمی,تواند,خدشه,وارد,کند Icana

خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi