جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

استانی شدن انتخابات مجلس به نفع کدام جریان سیاسی است؟

نماینده ادوار مجلس گفت: نمی توان قضاوت کرد که به نفع کدام جریان می شود اما در مجموع در جهت منافع کلی نظام خواهد بود. گروه سیاست نامه نیوز: تصویب استانی شدن انتخابات مجلس در پارلمان جدی شده است. البته این موضوع موافقان و منتقدان قدری دارد که ادله های محکمی ارائه می کنند. حسین

اختصاصی کرونا

کد خبر : 46423
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳

کرونا :

استانی شدن انتخابات مجلس به نفع کدام جریان سیاسی است؟

نماینده ادوار مجلس گفت: نمی توان قضاوت کرد که به نفع کدام جریان می شود اما در مجموع در جهت منافع کلی نظام خواهد بود.
گروه سیاست نامه نیوز: تصویب استانی شدن انتخابات مجلس در پارلمان جدی شده است. البته این موضوع موافقان و منتقدان قدری دارد که ادله های محکمی ارائه می کنند.

حسین سبحانی نیا از موافقان استانی شدن انتخابات مجلس است. او به نامه نیوز گفت: در دوره های قبل که در مجلس حضور داشتم این مسئله مطرح شد و با آن موافق بودم. معتقدم این طرح می تواند برای منافع ملی مفید باشد. استانی شدن وزن نمایندگان را افزایش می دهد، نمایندگان مطرح و شناخته شده و دارای دیدگاه های کلان در استان انتخاب می شوند و مورد رأی و حمایت مردم قرار می گیرند.

وی افزود: استانی شدن انتخابات به هر صورت موجب می شود احزاب نقش و جایگاه های بهتری پیدا کنند و یکی از مشکلات ما در دوره های گذشته این بود که احزاب ما با پشتوانه مردمی و اعتبار ملی نبودند. به هر صورت نمایندگان وقتی بیرون مجلس هستند یک نگاهی دارند اما وقتی به مجلس می آیند نگاه دیگری پیدا می کنند. آنها باید پشتوانه تحلیلی سیاسی از کشور و منافع ملی داشته باشند که ندارند، بر همین اساس کمتر دارای دیدگاه آینده نگرانه و جامع اقتصادی هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: وقتی نماینده برآمده از حزب باشد، حزب به عنوان پشتوانه می تواند نماینده را کمک کند. این از مشکلاتی بود که تاکنون داشتیم بنابراین احزاب باید در کشور نهادینه شوند و مردم بدانند به چه کسی رأی می دهند و با چه دیدگاهی؟

آمادگی ایران جهت همکاری در حوزه های نفت و گاز با بولیوی
دنبال کنید

وی ادامه داد: احزاب هر کدام اساسنامه و مرامنامه و اصول مورد قبول خود را مطرح می کنند. وقتی افرادی که مورد حمایت هر حزبی باشند وارد مجلس می شوند، آن حزب باید پاسخگوی عملکرد، رفتار و کارهای نماینده باشد و پشتش را خالی نکند. از طرفی مردم به حزب رأی دادند تا آخر پای کار باشد، اگر نبود، می تواند عملکردش از طرف افکارعمومی مورد نقد قرار بگیرد.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار کرد: در استانی شدن انتخابات مسائل منطقه ای جایش را به مسائل کلان و ملی می دهد. بیشتر نمایندگان بحث ها را در جهت منافع ملی مطرح می کنند. همچنین نمایندگان از کارهای دست و پاگیر منطقه ای رها می شوند و این امور به شوراهای محلی واگذار می شود. در مجموع اگر برگزاری استانی انتخابات مجلس تصویب شود، محاسنش بر معایبش می چربد.

وی درپاسخ به این تحلیل منتقدان که می گویند «استانی شدن انتخابات مجلس، تحزب را تقویت نمی کند بلکه نمونه حوزه انتخابیه تهران را در کشور تکثیر می کند، کافی است نمایندگان از گیت مجلس رد شوند احتمال دارد بلافاصله گرایش دیگری پیدا کنند»، گفت: معتقدم این لیست ها مثل لیست امید حزبی نبودند بلکه براساس مصالحی گروه ها دور هم جمع شدند. بعد هم که وارد پارلمان می شوند متشتت عمل می کنند.

سبحانی نیا اظهار کرد: اگر در کشور ۱۰-۱۵ حزب شناسنامه دار شناخته شده باشند، طبعا می توانند کاندیداهایی را معرفی کنند و فردا نیز پاسخگوی اعمال و رفتار نمایندگان مورد حمایت شان باشند ولی امروز چنین نیست، بر همین اساس کسانی که روزی طرفدار دولت بودند، امروز یکی یکی خط خودشان را از دولت جدا می کنند. در واقع درصدد توجیه بر می آیند که چرا زمانی از آقای روحانی حمایت کردند و امروز منتقدش شدیم. این نوع رفتارها برای فرار از مسئولیت پاسخگویی است.

روحانی: دوران کرونا را باید حداقل تا ۶ ماه آینده در نظر بگیریم
دنبال کنید

وی در پاسخ به این سئوال که استانی شدن انتخابات به نفع اصولگراها می شود یا اصلاح طلبان؟ گفت: نمی توان قضاوت کرد که به نفع کدام جریان می شود اما در مجموع در جهت منافع کلی نظام خواهد بود/.نامه نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رویا چهارشنبه , 26 دی 1397 - 18:55

به نفع دولت است

علی چهارشنبه , 26 دی 1397 - 18:55

اینکه سوال نداره /به نفع همین هاست که مطرحش کردن

علیدوست چهارشنبه , 26 دی 1397 - 18:56

معلومه که برای منافع ملی و برای نمایندگان پولدار است

5645 پنجشنبه , 16 اسفند 1397 - 6:41

سوال اینجاست آیا نمایندگان سود می برند یا مردم؟

logo-samandehi