شماره : 109679
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴

تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس محورهای مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تشریح کرد.

علی خضریان در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت درباره مصوبه مجلس مبنی بر ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفته بازار جلوگیری کنیم بنابراین طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محورهای این مصوبه است.

طراح، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی گفت:طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحدهای خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود، افزود:ساماندهی سکوهای ثبت اگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس با اشاره به اینکه طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود، ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحدهای طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحدها را از دیگر محورهای این مصوبه برشمرد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109679 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۳۴:۵۰
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109676
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴

زنگ خطر خالی شدن ادارات آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به تفاوت حقوق پرداختی ایجاد شده بین کادر اداری آموزش و پرورش با معلمان حاضر در کلاس، گفت: این تفاوت حقوق در کنار دو برابر شدن اضافه التدریس یا حق التدریس معلمان، منجر به خالی شدن ادارات آموزش و پرروش و حتی مدیریت و معاونت مدرسه می‌‎شود.

حسین حق وردی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با تأکید بر اینکه تصمیم گیری ها در آموزش و پرورش باید با در نظر گرفتن همه جوانب امر باشد، عنوان کرد: به عنوان نمونه اخیراً طی بخشنامه ای در آموزش و پرورش اعلام شده که حق التدریس معلمان قرار است که ۲ برابر شود که این تصمیم به خودی خود، تصمیم درستی است اما با در نظر گرفتن همه جوانب نیست.

نماینده مردم شهریار، ملایر و شهرقدس در مجلس ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد اما حق الزحمه مدیران یا حق مدیریت یا حق معاونت مدارس را افزایش ندهیم، عرصه از حضور مدیر و معاون مدرسه خالی می‌شود و همه نیروها تمایل به حق التدریس ۲ برابر شده می‌روند لذا این تصمیم باید در کنار افزایش حق مدیریت یا حق معاونت در مدارس باشد.

وی یادآور شد: موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، افزایش حقوق کادر اداری آموزش و پرورش است که برخی از گروه های شاغل در ادارات مشمول رتبه بندی معلمان نیز نشده اند، موضوعی که به تفاوت فاحش حقوقی آن‌ها با معلمان حاضر در کلاس های درس انجامیده و منجر به نارضایتی آن ها شده است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر آموزش و پرورش باید هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت حق التدریس‌ها اقدام کند. متأسفانه هنوز حق الزحمه امتحانات و تصحیح اوراق سال های گذشته پرداخت نشده  است که باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109676 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۳۴:۰۲
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109673
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳

تکلیف مدیریت اجرایی پسماندهای الکترونیکی در کشور مشخص نیست

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: تکلیف مدیریت اجرایی پسماندهای الکترونیکی در کشور مشخص نیست و کاملا غیر اصولی مدیریت می‌شوند.

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم‌زمان با هفته زمین پاک با اشاره به این که پسماندهای الکترونیکی یکی از خطرناکترین پسماندها در جهان محسوب می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه عملا این پسماندها در کشور طبق قانون مدیریت نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه باید سازوکار مناسبی برای این پسماندها در کشور دیده شده و متولی مشخصی در این حوزه داشته باشیم، گفت: هفته زمین پاک به کارهای نمادین اختصاص پیدا کرده و عملا کار چشمگیر و اثرگذاری در این حوزه دیده نمی‌شود.

رفیعی معضل پسماندها را یکی از اولویت‌های حوزه محیط زیست خواند و تاکید کرد: پسماندها می‌توانند ثروت تولید کنند، ولی مهم‌تر از آن کاهش اثرات مخرب محیط زیستی آنها است که در کشور ما به معضلی جدی به خصوص در استان‌های شمالی و استان‌های مسافرپذیر تبدیل شده است./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109673 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۳۳:۱۸
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109670
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲

خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشر قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشر قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.
ایشان همچنین هدف واقعی آمریکا و غرب از تحریم و فشار بر ایران را، تسلیم و تبعیت محض ملت و نظام اسلامی خواندند و تأکید کردند: ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران و جمهوری اسلامی، در مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی‌ها تسلیم نمی‌شود و با تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌های پیشرفت و شکوفایی، به افق روشن آینده دست خواهد یافت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر صمیمانه از تلاش، نجابت و همت جامعه کارگری، بوسه پیامبر(ص) بر دستان پینه‌بسته یک کارگر را بالاترین تجلیل از کار و کارگر خواندند و افزودند: اسلام برای کار و عمل، ارزش و احترام ذاتی قائل است و براساس آموزه‌های قرآنی و روایی، تلاش هر فرد برای کسب روزی و نان حلال، همچون عبادات، عمل صالح محسوب می‌شود.

ایشان توجه افکار عمومی به «نگاه اسلام به کار و کارگر» را ضرورتی مهم و زمینه‌ساز پیشرفت کشور دانستند و افزودند: دنیای مادی برای کارگر، صرفاً به عنوان وسیله تولید ثروت، اهمیت قائل است اما اسلام به علت قائل بودن ارزش مبنایی برای کار، کارگر را نیز دارای ارزش ذاتی می‌داند؛ به‌گونه‌ای که به فرموده پیامبر خاتم(ص)، خداوند هرکسی که کارش را درست، متقن و محکم انجام دهد، دوست دارد.

رهبر انقلاب تکیه بر نقاط حساس اقتصادی در نام‌گذاری سالهای اخیر را ناشی از اهمیت موضوع اقتصاد خواندند و با تأکید بر اینکه کارگر ماهر، با روحیه و پرانگیزه رکن «جهش تولید» است، گفتند: تحقق شعار امسال براساس نظر کارشناسان و صاحب‌نظران، نیازمند مشارکت مردم است که در این صورت، مشکلات کاهش می‌یابد و با تقویت اقتصاد کشور، دست کارگر هم پر می‌شود.

ایشان، کار و کارآفرین را دو همکار خط مقدم جنگ اقتصادی  تحمیلی دشمنان بر ملت ایران برشمردند و افزودند: این دو عنصر اصلی مبارزه با آمریکا، هرقدر بهتر تلاش کنند و هرقدر زمینه تلاش مؤثر برای آنان فراهم‌تر شود، توفیقات بیشتری نصیب کشور و ملت خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به استناد آمار، جامعه کارگری و خانواده‌های محترم آنها را حدود نصف جمعیت کشور خواندند و خطاب به مسئولان تأکید کردند: اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود و این بسیار مهم است.

ایشان در تبیین وظایف قوا و دستگاه‌ها در قبال جامعه کارگران، تضمین امنیت شغلی را از مهمترین مسائل دانستند و افزودند: کارگری که با قناعت و نجابت مشغول کار است باید به آینده شغلی خود اطمینان داشته باشد.

رهبر انقلاب با اشاره به تعطیلی واحدهای تولید و حتی کارخانجات بزرگ در مقاطعی، گفتند: در یکی دو سال اخیر به همت مسئولان، هزاران کارگاه تعطیل‌شده یا نیمه تعطیل، احیا شده که این کار مهم باید ادامه یابد.

ایشان مسئله بیمه‌ها را هم، برای جامعه کارگری مهم خواندند و با انتقاد از اجرانشدن سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی، گفتند: این سیاست‌ها، مدت‌ها پیش ابلاغ شد و رئیس جمهور هم دستور تهیه آئین‌نامه‌ را داد اما در عمل، کارها جلو نرفته و سیاست‌ها اجرا نشده است.
ایمنی نیروی کار و ارتقای مهارت‌های شغلی دو نیاز دیگر جامعه کارگری بود که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند و افزودند: مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی نیروی کار، به پیشرفت کشور و افزایش سطح کیفی کار کمک می‌کند و به نفع کارگران و کارفرمایان است.

ایشان، آموزش و پرورش را هم در کمک به مهارت‌افزایی در کشور، بسیار مؤثر دانستند و گفتند: مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها می‌‌توانند در کنار آموزش‌های نظری، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هم ارائه و با دادن گواهینامه مهارتی، به اشتغال صحیح و راحت جوانان کمک کنند.

کشف استعدادهای درخشان در میان کارگران و فراهم‌آوردن میدان و مجال نوآوری و خلاقیت برای آنها، توصیه دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان و کارفرمایان و کارآفرینان بود.

رهبر انقلاب پس از تبیین وظایف مسئولان، به وظایف جامعه کارگری پرداختند و با اشاره به مسائلی همچون امانت دانستن کار، انجام محکم و متقن کار، و انضباط و احساس مسئولیت در محیط کار، گفتند: کارگران عزیز، کار را ارزش بدانید؛ چرا که با کار شما کشور آباد و برای ایران آبرو و سرافرازی و قدرت ایجاد می‌شود.

ایشان تبدیل شدن کار به ارزش در اذهان عمومی را موجب افزایش میل و اشتیاق به کار دانستند و گفتند: در این صورت هر کارگری در نگاه مردم، یک انسان ارزشمند می‌شود و جوانان هم در فرآیند تولید بهتر نقش‌آفرینی می‌کنند؛ در حالی که امروز متأسفانه برخی جوانان نه میل به کار دارند نه در جستجوی آن هستند و برخی هم فقط پشت‌ میزنشینی را کار می‌دانند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شعار سال، یکی از وظایف مهم مسئولان را شناسایی و تبیین زمینه‌های مشارکت مردم در تولید همچون ایجاد شرکت‌های تعاونی، کمک به تولیدات خانگی و صنایع دستی، مساعدت در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت فعالیت‌های کشاورزی و دامداری خواندند و گفتند: صاحبنظران اقتصادی در دولت و خارج دولت راه‌های فراوان مشارکت در تولید را به مردم نشان دهند و مسئولان، زمینه مشارکت را فراهم و آسان کنند.

ایشان هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید را ضروری برشمردند و گفتند: این کار به درستی انجام نمی‌شود که مسئولان بانکی باید توجه و اقدام کنند.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان، صحبت از مسائل اقتصادی بدون توجه به تحریم‌های به گفته آمریکا و اروپایی‌ها بی‌سابقه را غیرممکن دانستند و گفتند: غربی‌ها درباره هدف از وضع تحریم‌ها علیه ایران به دروغ مسائلی مانند سلاح هسته‌ای، حقوق بشر و حمایت از تروریسم را مطرح می‌کنند.

ایشان در تبیین تناقض و بهانه‌های دروغین غربی‌ها به نمونه غزه اشاره کردند و افزودند: از نظر آنها مردم تحت بمباران غزه تروریست هستند اما دولت خبیث و جعلی و بی‌رحم صهیونیستی که ظرف شش ماه نزدیک به ۴۰ هزار نفر از جمله چند هزار کودک را قتل عام کرده، تروریست نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هدف واقعی بدخواهان ایران از تحریم را در تنگنا گذاشتن جمهوری اسلامی برای تبعیت از خطوط استعماری و استکباری و تسلیم در مقابل زورگویی‌های آنها دانستند و افزودند: برخی -ان‌شاءالله خیرخواهانه- دائم توصیه می‌کنند که یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود؛ در حالی که توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارند.

ایشان با اشاره به سخنرانی چند سال قبل خود در موضوع هسته‌ای و بیان این مسئله که «آمریکایی‌ها مشخص کنند که به چه حدی از عقب‌نشینی ایران در مسئله هسته‌ای قانع خواهند شد»، گفتند: آنها هرگز حاضر نیستند این حد را مشخص کنند چرا که می‌خواهند با پیشروی قدم به قدم، در نهایت تجهیزات هسته‌ای کشور را مانند آن کشور شمال آفریقا جمع‌آوری و صنعت هسته‌ای ایران را تعطیل کنند؛ در حالیکه بخش‌های مختلف کشور همچون سلامت، پزشکی و دیگر عرصه‌ها به نتایج فعالیت‌های هسته‌ای نیاز دارند.

رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر هدف اصلی آمریکایی‌ها از تحریم یعنی تبعیت و تسلیم محض ملت ایران و جمهوری اسلامی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، گفتند: آنها می‌خواهند ثروت، آبرو و سیاست‌های ایران مانند برخی کشورها، در دست آمریکا باشد اما نظام اسلامی و غیرت اسلامی و ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران محال است که تسلیم زورگویی آنها شوند.

ایشان، تحریم‌ها را باعث صدمه زدن به اقتصاد کشور و ایجاد مشکلات اقتصادی خواندند اما افزودند: همین تحریم‌ها موجب شکوفایی استعدادها و بروز ظرفیت‌های داخل کشور هم شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرصت‌سازی از دشمنی دشمن را خاصیت یک ملت زنده برشمردند و افزودند: توصیه همیشگی بنده به جوانان و مسئولان و مردم غیور و متدین کشور همین است.

ایشان، پیشرفت‌های تسلیحاتی را نمونه‌ای از تبدیل تحریم‌ها به فرصت خواندند و افزودند: این پیشرفت که یک جایی خود را نشان داد، همه دشمنان را متعجب کرد که ایران اسلامی چگونه توانسته است در شرایط تحریم این تعداد سلاح پیشرفته را تولید کند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ان‌شاءالله بیشتر و بهتر و پیشرفته‌تر از این سلاح‌ها نیز تولید خواهد شد، البته پیشرفت‌ها منحصر به تسلیحات هم نیست و در بخش‌های مختلف پزشکی، سلامت و بعضی بخش‌های صنعتی و مهندسی، ایران جزو پیشتازان و برجستگان جهانی است؛ ضمن اینکه در بعضی بخش‌ها هم عقب هستیم که در صورت همت و تلاش، در آنها هم پیشرفت خواهیم کرد.

ایشان تحریم‌ها را رو به کم‌اثر شدن دانستند و افزودند: اخیراً در یکی از گزارش‌های منابع بین‌المللی، به افزایش تولید ناخالص ملی ایران اشاره شده بود که این، یعنی در کشور بیشتر و بهتر کار می‌شود، دل به کمک بیرون از مرزها بسته نشده و تحریم‌ها نتوانسته ایران را از پا درآورد و این روحیه باید در کشور تقویت شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به راهپیمایی و تظاهرات ملت‌‌ها در حمایت از فلسطینی‌ها و برافراشتن پرچم‌های فلسطین و حزب الله در خیابان‌های اروپا و آمریکا، متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به حمایت از تروریسم به بهانه حمایت از مظلومان غزه را موجب رسوایی اتهام‌زنندگان خواندند و افزودند: اکنون نه تنها ملت ایران بلکه همه ملت‌ها از فلسطین حمایت می‌کنند.

ایشان پرسیدند: آیا آن فلسطینی که در مقابل ظلم شهرک‌نشین غاصب برای غصب خانه خود ایستادگی می‌کند تروریست است؟ آیا جبهه ظلم‌ستیز و با غیرت مقاومت تروریست است یا آنها که با بمباران مردم فاجعه‌آفرینی می‌کنند؟ و البته به جایی نرسیدند و نخواهند رسید.

ایشان در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان، گفتند: برای ملت ایران معلوم باشد و معلوم هم هست که علت دشمنی زورگویان با آنها، دروغ‌هایی که سر هم می‌کنند نیست بلکه این است که ایران مستقل زیر بار زورگویی آنها نمی‌رود و حاضر نیست دنباله‌رو سیاست‌های شکست‌خورده، عقب‌مانده، ناکام و خلاف ارزشهای الهی و فطرت بشری آنها باشد؛ سیاست‌هایی که به اعتراف برخی تحلیلگران غربی، در حال نابود کردن اعتبار ۲۰۰ ساله آمریکا است.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه توقع پیروی ملت با سابقه و ریشه‌دار ایران از این سیاست‌های شکست‌خورده، بیهوده است، گفتند: ملت ایران، ایستاده و محکم است که البته باید ایستادن را در عمل، کار، تحقیقات و اتحاد ملی خود نشان دهیم که در این صورت و با شرط پرهیز از تنبلی و کاهلی، از دل سختی‌ها و گرفتاری‌های تحمیلی بدخواهان، فرصت‌ها و گشایش‌های بیشتری برای پیشرفت ظهور خواهد کرد و ملت ایران، به فضل الهی، به افق روشن آینده خواهد رسید./

پایان پیام

 

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109670 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۳۲:۲۹
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109667
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

حرکت به سمت ساختارهای چابک و تنظیم‌گر در مسیر حکمرانی خانواده‌محور امری ضروری است

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: تحول و اصلاح نظام بروکراتیک به سمت حذف زواید سنگین و حرکت به سمت ساختارهای چابک و تنظیم‌گر در مسیر حکمرانی خانواده‌محور امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت؛ فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان مجلس در «همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده» در موضوع «حکمرانی خانواده‌محور» نکاتی را به شرح زیر مطرح کرد:

در نسبت میان حکمرانی و خانواده می‌توان چند نگاه داشت. نخستین نگاه، نگاهی است که در آن خانواده «موضوع» سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد. مسائل و آسیب‌های خانواده در نسبت با نقطه مطلوب مشخص شده و برای رفع آن‌ها خدمات و حمایت در نسبت با نهاد خانواده تعریف می‌شود در واقع این نگاه به نوعی انفعالی و مبتنی بر «مسأله و آسیب نسبت به خانواده» است.

در رویکرد و نگاه دوم یک سطح از این بالاتر بوده و حکمران به نوعی تلاش می‌کند در راستای مراقبت و حمایت از نهاد خانواده همه ارکان خود را وارد عمل کند و به یک معنا پیوست خانواده را در نظر بگیرد.

این رویکرد هم مانند قبلی خانواده را «موضوع» سیاست‌گذاری‌ها می‌داند اما این سیاست‌گذاری در معنای موسع آن در تمام ارکان و ابعاد در نظر گرفته می‌شود. این نگاه به نوعی مبتنی بر «حمایت همه‌جانبه از خانواده» است.

در رویکرد و نگاه سوم، خانواده عامل و کنشگر بوده و درواقع نگاه مبتنی بر «فرصت» به این نهاد خواهیم داشت؛ خانواده صرفاً نهادی دارای مسأله و آسیب یا نهادی که باید مورد مراقبت قرار گیرد نخواهد بود، بلکه در کنار آن، این نهاد نهادی دارای ظرفیت‌ و فرصت برای حل مسائل اجتماعی و دستگیر حکمران است.

 این رویکرد سوم، حکمرانی خانواده‌محور است؛ خانواده در این جا صرفاً دریافت‌کننده خدمات نیست، نهادی نیست که حاکمیت به دنبال رفع مسائل و حل آسیب‌های آن باشد. در این‌جا خود خانواده حلال مسائل خود و مسائل اجتماعی است.

تحقق رویکرد خانواده‌محوری الزاماتی دارد از جمله اینکه مستلزم شناخت دقیق ظرفیت‌ها، تحولات و تغییرات این نهاد است و علاوه بر این، در این مدل حکمرانی مسائل، آسیب‌ها و نیازهای حمایتی خانواده توسط خود این نهاد بازشناسی شده و خانواده خود در حل این مسائل یاری‌گر حاکمیت است.

 درواقع فرآیندهایی هوشمند و فاعلانه برای مشارکت و مداخله خانواده در تصمیم‌سازی باید تعریف شود همچنین خانواده در بازشناسی و حل سایر مسائل اجتماعی نیز در میدان است در این شرایط حکمرانی مستلزم درجه‌ای از اعتماد به این نهاد است.

تحول و اصلاح نظام بروکراتیک به سمت حذف زواید سنگین و حرکت به سمت ساختارهای چابک و تنظیم‌گر در مسیر حکمرانی خانواده‌محور امری ضروری است./

پایان پیام

 

 

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109667 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۳۱:۴۶
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109664
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

بررسی کلیات طرح فهرست تصویب نامه های قانون نامعتبر دوره فترت

بررسی کلیات طرح فهرست تصویب نامه های قانون نامعتبر دوره فترت در دستور کار هفته آینده کمیسیون قضایی مجلس قرار دارد.

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت؛ دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اعلام شد:

شنبه ۸ اردیبهشت ماه:

بررسی لایحه اصلاح تبصره ( ۶ ) الحاقی به ماده واحده قانون ابطال اسناد فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه در کمیته حقوق خصوصی

یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه:

بررسی کلیات طرح فهرست تصویب نامه های قانون نامعتبر دوره فترت

بررسی لایحه اصلاح تبصره ( ۶ ) الحاقی به ماده واحده قانون ابطال اسناد فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه

 دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه:

بررسی کلیات طرح فهرست تصویب نامه های قانون نامعتبر دوره فترت در کمیته حقوق خصوصی

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه:

بررسی کلیات طرح فهرست تصویب نامه های قانون نامعتبر دوره فترت./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109664 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۳۰:۳۲
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109661
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹

اعضای کمیسیون بهداشت از شرکت پالایشگاه و پژوهش خون بازدید می‌کنند

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی سه شنبه هفته آینده از شرکت مادر تخصصی پالایشگاه و پژوهش خون بازدید می‌کنند.

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت؛ دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اعلام شد:

یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه:

بررسی آخرین وضعیت پرداخت حق بیمه پرداختی بیمه شخص ثالث، سرنشین و مازاد سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور رئیس بیمه مرکزی، معاونان درمان و توسعه وزارت بهداشت، رئیس خزانه داری کل کشور، مسئولان سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور

یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه:

بازدید از شرکت مادر تخصصی پالایشگاه و پژوهش خون./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109661 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۹:۴۳
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109658
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

فقر مالی و کمبود معلم از دلایل رشد جاماندگان از تحصیل است

نایب رئیس کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمار اعلامی از بازماندگان تحصیل بسیار قابل توجه است، گفت: طی آماری که وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده این آمار و ارقام بازماندگان از تحصیل به حدود ۶۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده اما با تمام این تفاسیر رقم قابل توجهی است چرا که جاماندگان از تحصیل به دلیل عواملی از جمله فقر مالی و تامین هزینه‌های زندگی ترک تحصیل کرده و فرصت ادامه تحصیل را نداشته‌اند.

مهدی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبر گزاری خانه ملت در مورد  ۹۳۰ هزار دانش آموز جامانده از تحصیل،گفت: ترک تحصیل و باز ماندگان از تحصیل در زمره آسیب‌های نظام تعلیم و تربیت کشور است که این دو مسئله مقوله‌های جدا از یکدیگر و امری انکار ناپذیر هستند. بازماندگان از تحصیل لازم التعلیمانی هستند که به علل مختلف موفق به ادامه تحصیل نشدند از طرفی دانش آموزان ترک تحصیل وارد نظام فرآیند آموزشی شده‌اند اما به علل مختلف از تحصیل باز مانده و ترک تحصیل کردند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمار اعلامی از بازماندگان تحصیل بسیار قابل توجه است، افزود:  طی آماری که وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده این آمار و ارقام بازماندگان از تحصیل به حدود  ۶۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده اما با تمام این تفاسیر رقم قابل توجهی است چرا که جاماندگان از تحصیل به دلیل عواملی از جمله فقر مالی و تامین هزینه‌های زندگی ترک تحصیل کرده و فرصت ادامه تحصیل را نداشته‌اند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به عدم تامین زیرساخت‌های لازم برای آموزش و پرورش، یادآور شد: دلایل جا ماندن دانش آموزان از تحصیل تنها در فقر خلاصه نمی‌شود، بلکه در برخی از مسائل فرهنگی و بومی نقش پررنگی در جا ماندن کودکان از تحصیل دارد که این موضوع در روستاها و برای دختران به دلیل باورهای غلط به وضوح دیده می‌شود حتی گاهی از اوقات دوری و عدم دسترسی به مدارس متناسب با جنسیت مانعی برای ادامه تحصیل آنان می‌شود، دولت و آموزش و پرورش برای رفع این مشکلات مدارس شبانه روزی را طراحی کرده اما در تامین هزینه‌های اولیه این مدارس ناتوان هستند و توجه لازم صورت نمی‌گیرد. 

این نماینده مردم در مجلس به عدم وجود زیرساخت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: از سویی دیگر عدم امکانات، برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش و زیر ساخت‌های آموزشی در بسیاری از مناطق محروم به ویژه روستاهای تابعه منجر می‌شود موانعی در تحصیل دانش آموزان ایجاد شود که مستلزم وقت و هزینه بسیار برای آنان است.

اسماعیلی با بیان اینکه تعدادی از آمار و ارقام دانش آموزان ترک تحصیلکرده به عدم حمایت دولت و بی توجهی آموزش و پرورش باز می‌گردد، گفت: بخشی از دلایل جاماندگان از تحصیل به عدم تامین تجهیزات لازم آموزشی از کمبود معلم گرفته تا تجهیزات و فضای آموزشی کافی را شامل می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معلمان در ادامه تحصیل دانش آموزان نقشی اساسی دارند، یادآور شد: بی‌تردید در نظام تعلیم و تربیت اثرگذاری معلم بیشتر از خانواده خواهد بود و معلمان علاوه بر نکات آموزشی به مسائل اخلاقی و فرهنگی بسیار اشاره می‌کنند، اگر دانش آموزان از این فضا دور شوند بدون شک آسیب پذیری بیشتری خواهند داشت.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ترک تحصیل دانش آموزان تاثیری بسیاری در افزایش رشد بزه اجتماعی خواهد داشت، تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش آمار جاماندگان از تحصیل به انگیزه دانش آموزان باز می‌گردد، متاسفانه بسیاری از فارغ التحصیلان ما با وجود داشتن مدرک دکترا بیکار هستند و به اعتقاد بنده  باید فاغ التحصیلان کارآفرین باشند از سویی دیگر مسئولان و متولیان ذیربط باید حمایت‌های لازم را از نظام آموزشی کشور انجام دهند چرا که تحصیل آینده خوبی را برای جوانان ما رقم می‌زند و آنان را از بزهکاری و مفاسد اجتماعی دور نگه می‌دارد.

اسماعیلی در پایان با تاکید بر نقش آموزشی علمی و رفتاری معلمان بر لازم التعلیمان خاطرنشان کرد: بی تردید مدارس و مراکز آموزشی در پرورش سرمایه‌های اجتماعی تاثیر بسزایی دارند باید توجه داشته باشیم که معلمان با تعلیم و تربیت از ورود جوانان به بزه‌های اجتماعی پیشگیری می‌کنند و تاثیر آموزش آنان به لحاظ علمی،رفتاری،آموزش و پرورش انکار ناپذیر است./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109658 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۸:۴۹
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109655
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اشاره مطالبات مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار امروز با کارگران، عنوان کرد: دغدغه‌هایی که مقام معظم رهبری در این دیدار درخصوص جامعه کارگری مطرح فرمودند، نشان دهنده این بود که معظم له هم شناخت کافی از مشکلات کارگران و جامعه کارگری کشور و هم اشراف کامل بر مطالبات کارگران دارند.

ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار امروز با جمعی از کارگران به مناسبت روز کارگر، عنوان کرد: دغدغه‌هایی که مقام معظم رهبری در این دیدار درخصوص جامعه کارگری مطرح فرمودند، نشان دهنده این بود که معظم له هم شناخت کافی از مشکلات کارگران و جامعه کارگری کشور و هم اشراف کامل بر مطالبات کارگران دارند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در این دیدار مقام معظم رهبری هم راجع به کارفرمایی، هم راجع به کارگری صحبت فرمودند و هم به حلقه هماهنگی بین کارگر و کارفرما اشاره کردند و اینکه دولت هم به عنوان حاکمیت نظارت داشته و تنظیم‌کننده باشد را یادآور شدند که می‌طلبد ما به این قشر اهمیت بیشتری بدهیم.

اسماعیلی با اشاره به امنیت شغلی کارگران به عنوان یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری، گفت: در بحث امنیت شغلی که رهبر انقلاب در دیدار با کارگران مطرح فرمودند، هم دولت و هم مجلس اقداماتی انجام داده است. یکی از این موارد مربوط به قراردادهای سفید امضایی است که قبلاً بین کارگر و کارفرما امضا می‌شد که ما در یک قانونی این قراردادها را مشمول جرایم کردیم و اگر کسی قرارداد سفیدامضا ببندد، حداقل ۶ ماه زندان جریمه دارد. خوشبختانه پس از این مصوبه که در راستای همان تامین امنیت شغلی کارگران در کوتاه مدت و طولانی مدت است، تعداد این قراردادها کمتر شده است.  

وی افزود: بحث دیگری که مجلس در راستای همین تامین امنیت شغلی دنبال می‌کند و دو سال است در مجلس و کمیسیون اجتماعی پیگیر آن هستیم، بحث ساماندهی کارکنان شرکتی دولت است که در حال حاضر در جریان است، خوشبختانه شورای نگهبان اخیراً موافقت خود با آن را اعلام کرده و در حال حاضر در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام است. امیدواریم هرچه زودتر پاسخ نامه‌ای که کمیسیون اجتماعی نوشتیم را  بدهند و در اسرع وقت تصمیم بگیرند، زیرا این طرح دقیقاً در راستای امنیت شغلی نیروهای شرکتی و کارگری است.

رئیس کمیسیون اجتماعی همچنین با اشاره به بحث ایمنی نیروی کار که از مطالبات مقام معظم رهبری در این جلسه بود؛ گفت: این مطالبه در حال حاضر در قالب لایحه ایمنی و بهداشت کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال پیگیری است و خوشبختانه نسبت به سال‌های قبل آمارها بهتر می‌شود.  یعنی ایمنی کاری که بازرسان وزارت کار به‌صورت نوبه‌ای انجام می‌دهد، نشان می‌دهد وضعیت بهداشت یا ایمنی کار نسبت به قبل بهتر شده است، اما همان‌طور که مقام معظم رهبری هم اشاره داشتند، می‌طلبد که بیشتر از این‌ها کار انجام شود.

اسماعیلی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب انتقادی هم درخصوص اجرا نشدن سیاست‌های کلی تامین اجتماعی داشتند، عنوان کرد: پس از اینکه مقام معظم رهبری این سیاست‌های کلی را ابلاغ فرمودند، رئیس جمهور مسئولیت دبیرخانه این موضوع را برعهده وزیر کار قرار داد. در همین راستا چندین جلسه و ۱۴کمیته تخصصی در زمان حجت عبدالملکی – وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- شکل گرفت تا عملاً کارهایی که انجام نگرفته در میدان انجام بگیرد، اما با تغییر و تحولاتی که در وزاتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش آمد-تغییر وزیر- یک خلاء در این موضوع به وجود آمد و کار ناقص ماند.

وی افزود: امروز پس از پایان دیدار با مقام معظم رهبری با کارگران به همراه دیگر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس که در این دیدار حضور داشتند، به مجلس برگشتیم و در جلسه‌ای که در کمیسون داشتیم، قرار بر این شد یک برنامه‌ریزی انجام دهیم تا این خلائی که مقام معظم رهبری به درستی به آن اشاره کردند را شناسایی و جلسات کمیته‌ها را احصاء کنیم و ببینم آخرین جلسات آن کی بوده و چرا در عمل به ظهور و بروز نرسیده است تا بتوانیم اجرای این سیاست‌ها را پیگیری کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید اجرای این سیاست‌ها را به عنوان یک کار در حوزه تامین اجتماعی پیگیر باشد، بنده در حاشیه و بعد از دیدار امروز مقام معظم رهبری با وزیر کار هم صحبت و رایزنی کردم تا با همکاری و هم‌فکری بتوانیم در اسرع وقت بتوانیم این ماموریت محوله مقام معظم رهبری -که گلایه به حقی هم داشتند- را جامعه عمل بپوشانیم.

اسماعیلی دلیل وقفه افتادن در اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی را تغییر و تحولات بین سرپرست چندماهه وزیر قبلی کار و حواشی آن و انتخاب وزیر جدید خواند و افزود: این قبیل مسائل باعث شد اجرای این سیاست‌ها مشمول زمان شود که با توجه به فرمایشات امروز مقام معظم رهبری باید هرچه سریعتر این خلاء را جبران کنیم و در شأن فرمایش مقام معظم رهبری انجام شود./

پایان پیام  

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109655 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۸:۰۶
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109652
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از شاغلام فوتبال ایران

رئیس فراکسیون ورزش مجلس با حضور در منزل غلامحسین پیروانی به عیادت این پیشکسوت فوتبال رفت.

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، محمد مهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس با حضور در منزل غلاحسین پیروانی ضمن عیادت از این مربی بازیکن ساز و دوست داشتنی ورزش کشور و استان فارس و آرزوی صحت و بهبودی، از خدمات غلامحسین پیروانی در طول سالیان متمادی به ورزش کشور قدردانی کرد.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از دکترملک حسینی پزشک جراح وی به نمایندگی از جامعه ورزش، از مردم عزیز کشورمان به ویژه علاقه مندان به فوتبال خواست برای سلامتی کامل غلام پیروانی دعا کنند.

در این دیدار همچنین تصویری از غلامحسین پیروانی توسط دختر هنرمند فراشبندی نقاشی شده بود که به وی تقدیم شد.

لازم به ذکر است، غلامحسین پیروانی ماه گذشته توسط دکترملک حسینی مورد عمل جراحی روده بزرگ قرار گرفت. در این عیادت علی دوران برادر شهید دوران و مربی اسبق فوتسال نیز رئیس فراکسیون ورزش مجلس را همراهی کرد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109652 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۷:۱۰
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109649
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها

نایب رئیس کمیسیون شوراها در مجلس، گفت: تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بدون شک نگاه مردم نسبت به انقلاب و نظام را تغییر نخواهد داد و تنها تلاشی سیاسی و بی اثر برای جلب توجه و کسب رضایت صهیونیست ها است.

محمدحسن آصفری  در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با اشاره به حمایت آمریکا از جنایات صهیونیست ها، گفت: بزرگترین حامی مالی انتخابات آمریکا شرکت های صهیونیستی هستند و برای تامین هزینه های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید آنها را راضی نگه دارند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: تحریم جدید علیه ایران و یا وتو عضویت فلسطین در سازمان ملل برای جلب رضایت اسرائیل است و برای ما اهمیت چندانی ندارد و حتی اقدامات تروریستی که در دنیا توسط آمریکا انجام می شود برای دلخوشی صهیونیست ها انجام می شود تا ضربه ای به رژیم کودک کش صهیونیستی وارد می شود اما صدای  آمریکا بلند می شود.

نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور خاطرنشان کرد: رفتارهای دوگانه آمریکا برای همه دنیا نخ نما شده است و مردم آزاده دنیا به این رفتارها آشناهستند و تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بدون شک نگاه مردم نسبت به انقلاب و نظام را تغییر نخواهد داد و تنها تلاشی سیاسی و بی اثر برای جلب توجه و کسب رضایت صهیونیست ها است./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109649 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۶:۱۲
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109646
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵

تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر انقلاب به مسئولان

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث امنیت شغلی کارگران به عنوان یکی از نکات یا تذکرات جدی مقام معظم رهبری در دیدار باکارگران به مسئولان، عنوان کرد: همه ساله مقام معظم رهبری دغدغه‌شان را مطرح می‌کنند و امسال صریح‌تر مطرح کردند که بالاخره باید کاری کنیم کارگری که با قناعت و نجابت مشغول به کار است به آینده شغلی خود اطمینان داشته باشد و امنیت پایدار برای کارگران ایجاد شود.

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار امروز با هزارن نفر از کارگران کشور به مناسبت روز کارگر، عنوان کرد: ابتدا از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنیم که با شناخت عمیق از وضعیت کارگران کشور، مسائل پیش روی جامعه کارگری را مطرح می‌کنند. هر سال که ما خدمت ایشان شرفیاب می‌شویم، نکات جدیدی را مطرح می‌کنند که این نکات می‌تواند راهکاری برای مسئولین و دست‌اندارکاران باشد که در این مواقع چه کار کنند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس مسائل بیمه‌ای و تامین اجتماعی کارگران کشور را از مسائل مطرح شده توسط رهبر انقلاب در دیدار با کارگران خواند که می‌تواند از اولویت‌های  اول این حوزه باشد و افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین در مصادیق شعار سال به نقش کارگران و مسئولان در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور مطالبی تبیین و تحلیل فرمودند.

بابایی کارنامی تصریح کرد:  از نکات یا تذکرات جدی که مقام معظم رهبری در این دیدار به مسئولان یادآور شدند، یکی در بحث امنیت شغلی کارگران بود. همه ساله مقام معظم رهبری دغدغه‌شان را مطرح می‌کنند و امسال صریح‌تر مطرح کردند و آن هم این بود که بالاخره باید کاری کنیم کارگری که با قناعت و نجابت مشغول به کار است به آینده شغلی خود اطمینان و امید داشته باشد و امنیت پایدار برای کارگران ایجاد شود تا در نتیجه آن اقتصاد کشور هم رونق پیدا کند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم افزود: مطالبه و تذکر دیگر رهبر معظم انقلاب بحث بیمه تامین اجتماعی و ابلاغیه‌های مرتبط با تامین اجتماعی بود. ایشان از عدم اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی گلایه داشتند که کاملا درست و به جا بود و از این نظر باید از ایشان تشکر کرد. ما  در این زمینه در مجلس منتظر لایحه دولت هستیم، غفلت دولت در این موضوع قابل قبول نیست و در این بخش حتماً باید زودتر دست به کار شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه گفت: رهبر انقلاب در این دیدار علاوه بر تبیین وظایف مسئولان، اشاره‌ای هم به وظایف جامعه کارگری داشتند از کارگران خواستند به انضباط، بهره‌وری در کار توجه و اهتمام داشته باشند. از طرف دیگر هم راجع به معیشت، رفاه، مسکن کارگران و مردمی سازی اقتصاد  تذکرات لازم را دادند. از همه مهم‌تر به جامعه آماری کارگران کشور اشاره کردند، یک کلیدواژه و عبارت بسیار خوب به کار بردند و فرمودند اگر حال جامعه کارگری خوب باشد، حال ملت هم خوب خواهد بود.

بابایی کارنامی ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنین فرمودند بیش از ۵۰ درصد از جامعه امروز ما کارگران و خانواده ایشان هستند، لذا ما باید همه اقدامات و تمهیدات خود را برای بهتر کردن حال و وضعیت کارگران در همه حوزه‌های امنیت شغلی، بیمه‌ها، رفاه و… به کار بگیریم. خوشبختانه مجلس همواره در این زمینه اعلام امادگی کرده، الان هم همانند همیشه در خدمت جامعه کارگری هستیم. فراکسیون کارگری هم با پیگیری عالمانه مقام معظم رهبری و برای رسیدن به استانداردهای لازم براساس افزایش وضعیت و ارتقاء فرهنگ کار در کشور توان لازم را بگذارد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پایان با اشاره به گلایه به حق رهبر انقلاب از عدم اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی، تصریح کرد: دولت باید سیاست‌های کلی را در قالب یک لایحه کامل و جامع به مجلس ارائه کند، مجلس در این زمینه رأساً نمی‌تواند کاری انجام دهد. مجلس هم همان‌گونه که قبلاً  آمادگی خود را اعلام کرده است، بارها در خدمتتشان بوده و الان هم هست، اما در بعد نظارتی از ابتدای مجلس ورود جدی خواهد کرد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109646 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۵:۱۱
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109644
۶ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱:۱۵

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

نیروهای مسلح یمن یک کشتی و ناوشکن آمریکایی را در خلیج عدن و یک کشتی اسرائیلی را در اقیانوس هند هدف قرار دادند.

– اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد این نیروها یک کشتی و ناوشکن آمریکایی را در خلیج عدن و یک کشتی اسرائیلی را در اقیانوس هند هدف قرار دادند.بر اساس بیانیه نیروهای مسلح یمن نیروی دریایی ارتش یمن با تعدادی موشک مناسب، ناو آمریکایی (MAERSK YORKTOWN) را در خلیج عدن هدف قرار داد.طبق این بیانیه در عملیات دیگر در اقیانوس هند ناو اسرائیلی (MSC VERACRUZ) با پهپاد هدف قرار گرفته است.کارشناس یمنی: «وعده صادق»، اسرائیل را به لاک دفاعی فرو بردانصارالله یمن: توحش آمریکایی علیه غزه، شکست می‌خوردهنیه:یمن اقتصاد اسرائیل را متلاشی کرد/حمایت قدرتمندانه ایرانبه این ترتیب یمنی‌ها طی سه عملیات دیگر در حمایت از غزه، دو ناوشکن آمریکایی را در خلیج عدن و یک کشتی اسرائیلی را در اقیانوس هند هدف قرار داده‌اند.انتهای پیام/

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109644 توسط تنظیم خبر : امین کائیدی شادگان و در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت ۰۱:۱۵:۴۷
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109641
۵ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

احیای خط لوله گاز صلح روی میز ایران و پاکستان

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس گفت: به تازگی موضوع انتقال گاز ازسوی وزرای نفت ایران و پاکستان مورد بررسی قرار گرفته و طرف پاکستانی اعلام کرده؛ در حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های مختلف جهت تسریع برای اجرای خط لوله گاز صلح هستند.

احمد امیرآبادی فرآهانی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان به‌منظور پیگیری تزریق هرچه سریع‌تر گاز به خط لوله آی‌پی، گفت: از آنجا که پاکستان یکی از کشورهای بسیار مهم منطقه است، جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوبی با این کشور دارد به همین دلیل طی چند سال گذشته از نظر روابط اقتصادی و تراز تجاری ما با این کشور افزایش داشته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این سفر احیای موضوع خط لوله صلح انتقال گاز به پاکستان مدنظر دولت بود، افزود: اگرچه طرح انتقال گاز ایران به پاکستان از حدود ۱۵ سال گذشته طراحی و اجرا شده و ایران به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده و حتی لوله گاز را تا مرز پاکستان کشیده، اما این کشور هنوز تعهدات خود را انجام نداده است.

وی ادامه داد: در روز نخست سفر رئیس‌جمهور به پاکستان، موضوع انتقال گاز ازسوی وزرای نفت دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و طرف پاکستانی اعلام کرد؛ برای تسریع در اجرای خط لوله صلح در حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های مختلف هستند.  

امیرآبادی‌فراهانی مهم‌ترین پروژه در حوزه انرژی بین دو کشور، احداث خط لوله صادرات گاز از ایران به پاکستان دانست و گفت: به‌یقین اگر دولت پاکستان موضوع گاز طبیعی را از طریق ایران به کشورش برساند، رضایتمندی خوبی را در داخل و به نفع دولت این کشور شکل خواهد داد چراکه تامین گاز آن‌ها از طریق (ال.پی.جی) است و بسیار گران تمام می‌شود و این خط لوله صلح می‌تواند در اقتصاد، رشد صنعت و آسایش مردم پاکستان مفید باشد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: پیشنهاداتی برای عملیاتی کردن این خط لوله وجود دارد، اما برخی کشورهای ثالث خارج از منطقه با ایجاد موانع، دخالت‌هایی در این مورد دارند که دولت پاکستان باید بدون توجه به آنها منافع مشترک دو ملت را مد نظر قرار دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: وزیر نفت پاکستان نیز پس از نشست دیروز اعلام کرد، فرصت‌های خیره‌کننده‌ای میان دو کشور برای تعمیق همکاری‌های تجاری و اقتصادی وجود دارد و ایران و پاکستان به همکاری‌های خود برای رفاه منطقه و تأمین منافع ملت‌های یکدیگر ادامه می‌دهند./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109641 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۳۱:۱۹
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109638
۵ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

اختصاص 7 همت به طرح دارویار نتیجه تلاش‌های کمیسیون بهداشت مجلس است/ نشست مشترک با وزیر بهداشت برای تبادل نظر در مورد مسائل حوزه سلامت

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، گفت: توجه به مشکلات حوزه سلامت توسط کمیسیون به گونه ای است که در پی نشست با مسئولان وزارت بهداشت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، سازمان برنامه ۷ همت بابت پرداخت مطالبات ذی نفعان اصلی یعنی داروخانه ها و شرکت های پخش اختصاص داد و این مهم در ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ ابلاغ و باعث شد که اتفاق مبارکی در زمینه تامین دارو ایجاد شود.

سلمان اسحاقی در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت در تشریح نشست مشترک اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان و مسئولان این وزارت خانه، گفت: اعضای کمیسیون به مناسبت هفته سلامت با حضور در محل وزارت بهداشت نشست مشترکی را با وزیر و مسئولان این وزارت خانه برگزار کردند.

وی افزود: هدف از این نشست  قدردانی از تلاش های متولیان امر سلامت برای رفع مشکلات این حوزه در سال گذشته و همچنین تبادل نظر در مورد تبیین راه و چشم اندازهای سال ۱۴۰۳ در حوزه سلامت بود.  

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس یازدهم ادامه داد: تامین دارو، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از موضوعات مهمی است که در اولویت کمیسیون بهداشت مجلس قرار دارد و برای تحقق این مهم باید هماهنگی هایی میان متولیان یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با محوریت سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه انجام شود و این مهم در نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اسحاقی افزود: بحث معیشت کادر درمان، تبدیل وضعیت نیروهای طرحی و استفاده از ظرفیت این نیروها و تعرفه گذاری پرستاری از جمله مسائل و موضوعات مطروحه توسط اعضای کمیسیون بود همچنین استفاده از ظرفیت برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۳ در پیشبرد اهداف نظام سلامت مورد بررسی قرار گرفت که وزیر بهداشت هم گزارشی در این رابطه ارائه کرد؛ امیدواریم با اجرای صحیح برنامه بتوان در ۵ سال آینده لوایح بودجه را به گونه ای تبیین و تدوین کنیم که بتوان از ظرفیت برنامه برای بهبود وضعیت حوزه سلامت استفاده کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزیر بهداشت در پایان این نشست از تلاش های کمیسیون بهداشت برای توجه به مشکلات حوزه سلامت تشکر و قدردانی کرد و نقش کمیسیون در راستای جهاد تبیین و ایجاد انسجام و همبستگی میان دستگاه های مختلف از جمله بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه های صمت، اقتصاد و بهداشت را بسیار تاثیرگذار و مهم دانست و اشاره کرد که در اغلب اوقات که وزارت خانه با موانعی روبرو شده کمیسیون با ورود جدی و برگزاری جلسات مستمر با حضور متولیان امر توانست نقش حائز اهمیتی به ویژه در حوزه دارو و شیرخشک داشته باشد.

وی ادامه داد: توجه به مشکلات حوزه سلامت توسط کمیسیون بهداشت به گونه ای است که در پی نشست کمیسیون بهداشت با مسئولان وزارت بهداشت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، سازمان برنامه ۷ همت بابت پرداخت مطالبات ذی نفعان اصلی یعنی داروخانه ها و شرکت های پخش اختصاص داد و این مهم در ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ ابلاغ و باعث شد که اتفاق مبارکی در زمینه تامین دارو ایجاد شود./

پایان پیام

 

 

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109638 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۳۰:۲۴
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109635
۵ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹

به دنبال تبادل کالا از طریق نمایشگاه «ایران اکسپو» هستیم

وزیر صنعت،معدن و تجارت از برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو در کشور خبر داد و گفت:هدف ما از برگزاری نمایشگاه، تبادل کالا از طریق کالاست.

علی آبادی

عباس علی‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای تقویت توسعه تجارت غیر نفتی و تحقق فرمان مقام معظم رهبری در زمینه «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: نخستین اقدام وزارت صمت برای توسعه تجارت غیرنفتی و عمل به شعار سال،برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو است که در حال برگزاری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هدف ما در برگزاری این نمایشگاه،علاوه بر صادرات و واردات کالا آن هم با استفاده از ظرفیت های ارزی و تجارت سنتی، تبادل کالا از طریق کالاست.نمایشگاه ایران اکسپو به دنبال شناسایی ظرفیت کالایی کشور و همچنین نیازهای آن است تا در قالب این نمایشگاه این ظرفیت ها و نیازها به هم ملحق شوند.مواردی از جمله توسعه تجارت آزاد و توسعه تجار ترجیحی و سایر الگوی دنیا جز برنامه های این وزارتخانه جهت تقویت توسعه تجار غیر نفتی بوده و هست.

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109635 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۹:۲۳
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109632
۵ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد/ الزامات رشد و شکوفایی اقتصادی در مجلس دوازدهم

بابک نگاهداری از تدوین و انتشار کتاب اولویت‌های پیشنهادی دوازدهمین دوره مجلس در این مرکز و توجه به الزامات رشد و شکوفایی اقتصادی در رویکردهای مجلس دوازدهم در این کتاب خبر داد.

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از انتشار و رونمایی از کتاب اولویت‌های پیشنهادی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این مرکز خبر داد و با اشاره به اینکه مجلس دوازدهم از چند ماه آینده کار خود را شروع می‌کند، گفت: این مجلس می‌تواند نقشی قابل‌ اعتنا در تحقق اهداف عالیه نظام، سیاست‌های کلان و برنامه‌های توسعه کشور ایفا کند.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس به ‌عنوان عقل منفصله نهاد تقنین، در این عرصه نقشی تأثیرگذار دارد، افزود: این نقش در صورتی ایفا می‌شود که سازوکارهای لازم برای بهره‌گیری از دیدگاه صاحب‌نظران و خبرگان کشور درباره قانون‌گذاری در کشور ایجاد شود.

نگاهداری گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس باید مبتنی بر نظام پژوهشی روش‌مند و قاعده‌مند، اولویت‌های کشور در هر عرصه را مشخص و راهبردها و رویکردهای تحقق این اولویت‌ها را تبیین کند.

وی با بیان اینکه کتاب مذکور در راستای تحقق این نقش مرکز پژوهش‌های مجلس، منتشر شده، افزود: این کتاب با تحقیق و مطالعه دفاتر تخصصی این مرکز در حوزه‌های مختلف کشور منتشر شده است.

تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: اولویت‌های پیشنهاد شده در این کتاب، حاصل مطالعات انجام شده در طول بیش از ۲۰ سال فعالیت مرکز پژوهش‌ها بوده است. در کنار این تجربیات، از مطالعات انجام شده با عنوان پویایی‌شناسی ابر چالش‌های کشور نیز بهره گرفته شده ‌است.

نگاهداری با بیان اینکه در تدوین این کتاب از دانش علمی کارشناسان مرکز استفاده‌ شده، گفت: تلاش کردیم تا ساختاری روش‌شناختی برای احصا و استنباط مسائل اولویت‌دار کشور تدوین کنیم که از سه منبع نشات گرفته است؛ نظرخواهی از نمایندگان مجلس، نظرات تخصصی کارشناسان مرکز و خبرگان بیرون از مرکز و نظرخواهی عمومی.

وی ادامه ‌داد: در بخش اول پژوهشگران ما با نمایندگان مجلس که در حوزه‌های خاص صاحب‌نظر هستند، مصاحبه کرده و اولویت‌های اظهار شده از سوی آنان را، دسته‌بندی کردند. در بخش دوم، کارشناسان دفاتر و گروه‌های پژوهشی مرکز با همکاری خبرگان و صاحب‌نظران، در زمینه تخصصی خود، اولویت‌های پیشنهادی را جمع‌آوری کرده و در بخش سوم ما در قالب فرم نظرخواهی برخط، اولویت‌های مدنظر مردم را گردآوری کردیم.

نگاهداری بیان کرد: در انتخاب مسائل فرض بر آن بوده که مسائلی مطرح شود که در صورت عدم اقدام، آسیب جدی به‌ دنبال خواهند داشت یا مسائلی را مدنظر قرار دادیم که در صورت توجه به آن‌ها، برای کشور فرصت آفرین هستند.

معیارهای دسته‌بندی مسائل کتاب

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: دسته‌بندی مسائل در این کتاب براساس این پیش فرض انجام شده که انتخاب راه‌حل‌ها، با استفاده از فرصت‌های پیش رو و با تکیه ‌بر سیاست‌های کلان کشور صورت خواهد گرفت.

وی ادامه ‌داد: معیارهایی مانند ضرورت و فوریت مسئله، امکان‌پذیری، اهمیت از نگاه مردم و فعالان بخش مربوطه و ضرورت ورود مجلس به موضوع نیز در تعیین اولویت‌های مجلس دوازدهم، مورد توجه قرار گرفته است.

نگاهداری توضیح داد: پس از این مرحله، متخصصان مرکز پژوهش‌های مجلس، ارتباط میان اولویت‌ها و دسته‌بندی آن‌ها را تحلیل کردند تا به مقولات کلان‌تر برسند. از تحلیل مضمون و رابطه این مقولات، ما به پنج هدف راهبردی دست یافتیم که می‌تواند بازتاب‌دهنده استراتژی و رویکرد بالقوه مجلس دوازدهم به مسائل کشور راه‌حل‌های آن باشد.

وی در ادامه اهداف راهبردی مدنظر در کتاب اولویت‌های پیشنهادی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برشمرد و گفت: اولین هدف ما ناظر به توسعه سرمایه انسانی و عدالت اجتماعی بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس توضیح داد: در دهه‌های گذشته، کشور ما عملکرد خوبی در رشد بهداشت، آموزش و پرورش، آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی داشته است اما به‌ دلیل رشد اقتصادی پایین و تحریم‌های دهه گذشته، کیفیت خدمات اجتماعی و رفاهی و سرمایه انسانی آسیب جدی دیده ‌است.

ضرورت توجه به کارآمدسازی نظام تأمین اجتماعی

نگاهداری بیان کرد: از این منظر، هم‌زمان با اقداماتی در جهت رشد و شکوفایی اقتصادی، نیازمند کارآمدسازی نظام تأمین اجتماعی، توسعه و هوشمندسازی سازوکارهای رفاه‌بان و اثربخش‌سازی سیاست‌های محرومیت زدایی و رفع فقر هستیم که این اقدامات به‌طور ویژه باید از طریق رفع موانع نهادی، کاهش هدر رفت منابع و شناسایی نظام‌مند گروه‌های هدف، برنامه ریزی و دنبال شود که دستیابی به همه این اهداف، نیازمند رشد اقتصادی و صنعتی‌سازی کشور است.

وی به ‌ضرورت تقویت هم‌بستگی ملی و افزایش سرمایه اجتماعی براساس واقعیات تاریخی و امروزی جامعه ایران اشاره و اظهار کرد: در کنار اهمیت ذاتی هم‌بستگی ملی و اعتماد برای یک جامعه پویا، باید درنظر داشت که در سال‌های اخیر، دشمنان کشور و نظام تلاش سازمان‌یافته‌ای با هدف تضعیف عوامل پیونددهنده و هویت‌بخش ملت ایران داشته‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه ‌داد: بنابراین، تلاش مؤثر و غیرنمایشی برای حفاظت و ارتقای هم‌بستگی ملی و سرمایه اجتماعی کشور، از ضرورت‌های استراتژیک کشور در برهه کنونی است.

اهمیت ارتقای آموزش و سلامت در مجلس دوازدهم

نگاهداری با بیان اینکه آموزش و سلامت نیز در این کتاب مورد توجه بوده، گفت: برای توسعه سرمایه انسانی و عدالت اجتماعی، باید اقداماتی برای رسیدن به توسعه و تقویت نظام حفاظت از سلامت جسمی و روانی جامعه داشته ‌باشیم.

وی افزود: در حوزه آموزش نیز نیازمند کیفیت‌بخشی و ارتقای اثربخشی نظام آموزشی هستیم که این سیاست، باید همراه با افزایش سرمایه اجتماعی از یک سوء و رشد و شکوفایی اقتصادی از سوی دیگر، همراه باشد.

نگاهداری دومین هدف راهبردی در این کتاب را رشد و شکوفایی اقتصادی عنوان کرد و افزود: کشور ما به‌عنوان کشوری در حال توسعه و پیشرفت، برای رفع نیازهای داخلی و جانماندن از رقابت‌های اقتصادی منطقه‌ای و جهانی، نیازمند تمرکز جدی بر رشد اقتصادی به‌ویژه در حوزه صنعت و دانش‌بنیان است.

وی ادامه ‌داد: هم‌زمان با کاهش ناترازی در حوزه‌های مختلف مانند بودجه عمومی کشور، بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، نیازمند استفاده از راهبردهایی کارآمد معطوف به ارتقای ثبات و پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد کلان، رشد سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات با تأکید بر مزیت‌های نسبی هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: رفع این نیاز، مستلزم به‌کارگیری بسته‌ای منسجم از سیاست‌ها با هدف حذف مداخلات ناضرور دولت، تعادل‌بخشی پایدار در بازارهای مختلف، توسعه تعامل‌پذیر با اقتصاد جهانی، تمرکز بر صادرات غیرنفتی، افزایش بهره‌وری و تقویت نظام شبکه‌ای تولید و شکوفایی محیط کسب و کار است.

مسئله منابع مشاع در کشور

وی دیگر هدف راهبردی در این کتاب را حفظ سرمایه سرزمینی و محیطی دانست و گفت: مسئله منابع مشاع در کشور، وضعیتی تراژیک و حساس است که این امر در حوزه آب، اهمیتی ویژه دارد.

نگاهداری با بیان اینکه منابع عمومی و مشترک شهروندان به‌عنوان منابع مشاع شناخته می‌شوند، افزود: در صورت عدم تعادل میان بهره برداری و حفاظت از این منابع، رو به فرسایش و نابودی می‌گذارند.

وی با تأکید بر وضعیت بحرانی مدیریت منابع آب در کشور، ادامه ‌داد: منابع آب کشور، کیفیت هوا، جنگل‌ها و منابع طبیعی و همچنین کیفیت محیط کالبدی زندگی مردم را می‌توان از جمله منابع مشاع و عمومی دانست که در معرض خطر هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در ادامه راهبرد حفظ سرمایه سرزمینی و محیطی، لازم است علاوه‌بر توجه به مهاجرت‌های داخلی و خارجی در کشور، تمهیداتی در جهت تعادل‌بخشی جمعیت و منابع در راستای پراکنش متوازن ثروت‌های کشور در مناطق مختلف را مورد نظر قرار داد.

ضرورت مبارزه نظام‌مند با فساد

نگاهداری به ارتقای کیفیت حکمرانی و تقویت نهادهای مدنی به‌عنوان چهارمین هدف راهبردی مدنظر در این کتاب اشاره کرد و گفت: ما از یک سو نیازمند مبارزه نظام‌مند با فساد در نهادهای حکمرانی و ارتقای ظرفیت و کیفیت نهادها و سیاست‌های عمومی هستیم و از سوی دیگر به تقویت نهادهای اجتماعی نیرومندی نیاز داریم که در امور عمومی مشارکت داشته و به پشتوانه حاکمیت قانون، بر امور و نهادها نظارت کنند.

وی بیان کرد: در خصوص مجلس، تقویت کارکردهای پارلمان و ارتقای نظام قانون‌گذاری و تنظیم‌های بخشی در راستای سیاست‌های کلی نظام ضرورت دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه ‌داد: در ساختار اداری کشور نیز نیازمند تمرکززدایی و تفکیک امور ملی و محلی با توجه به الزامات تاریخی، وحدت و مصالح ملی و عمومی هستیم.

نگاهداری توضیح داد: ضروری است که نقش دولت در امور محلی تا حد امکان به کارکرد قیمومتی تقلیل یابد و از سوی دیگر فرآیندها و سازوکارهای اداری و محلی در قالبی شفاف و تحت نظارت مردم صورت گیرد تا از شیوع فساد، حامی پروری و رابطه سالاری جلوگیری شود.

وی به‌ضرورت ارتقای قدرت ملی اشاره کرد و گفت: امنیت ملی از دو منظر داخلی و خارجی باید مورد اهتمام باشد؛ در سطح خارجی نیازمند تقویت بنیه دفاعی و بازدارندگی کشور هستیم که همزمان با آن باید به‌دنبال گسترش و تعمیق روابط خارجی و تسهیل سازوکارهای بین المللی برای تجارت و کمک به راهبرد توسعه صادرات باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه گفت: در کتاب حاضر و براساس این پنج محور کلان، اولویت‌های پیشنهادی برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار موضوع امور اجتماعی، فرهنگی و آموزش، امور اقتصادی، صنعت، معدن و انرژی، امور زیربنایی، کشاورزی و محیط‌زیست و حوزه حکمرانی، سیاسی، امنیتی و دفاعی دسته بندی شده‌است./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109632 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۸:۴۰
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109629
۵ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷

بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی مشکلات حوزه دارو است زیرا اگر در زمان مناسب منابع لازم را اختصاص می دادند وزارت بهداشت می توانست در این راستا بهتر عمل کند.

حسینعلی شهریاری در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت در مورد مخالفت نمایندگان مجلس با ارسال گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضائیه، گفت: رئیس مجلس در دی ماه ۱۴۰۲ به مسئولان مربوطه تذکر داد که باید طی دو ماه آینده مشکلات حوزه دارو را حل کنند و پس از طی این مدت کمیسیون را موظف به تدوین گزارشی در قالب ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی و قرائت آن در صحن علنی کرد بنابراین کمیسیون گزارش مفصلی را تدوین و در نشست علنی امروز مجلس قرائت کرد.

وی افزود: بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی مشکلات حوزه دارو است زیرا اگر در زمان مناسب منابع لازم را اختصاص می دادند وزارت بهداشت می توانست در این راستا بهتر عمل کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم ادامه داد: از دیدگاه ما و مردم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی سلامت است و به جای اینکه کمیسیون بهداشت و مجلس به طور مداوم به دنبال پیگیری این مسائل باشند مسئولان وزارت بهداشت باید به صورت جدی این مسائل را پیگیری کنند.

شهریاری یادآور شد: در نهایت در نشست امروز موضوع ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه رای گیری و مورد مخالفت نمایندگان مجلس قرار گرفت البته معتقدم به طور معمول گزارشاتی که توسط مجلس به قوه قضائیه ارسال می شود نتیجه و بازخوردی نداشته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: مردم نگران تامین داروی بیمارانشان هستند و از سویی برخی، مجلس به ویژه کمیسیون بهداشت را مسبب این مشکلات می داند بنابراین ما به وظیفه خود عمل و این گزارش را برای قرائت در صحن علنی آماده کردیم و امیدواریم مسئولان مربوطه به وظیفه خود برای رفع مشکل کمبود دارو و شیرخشک عمل کنند./

پایان پیام

 

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109629 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۷:۴۷
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109626
۵ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶

تکلیف کمیسیون اصل نود به وزارت کشور برای قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان طی 2 ماه آینده

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، گفت: در راستای بررسی کیفیت نان در نشست این کمیسیون تأکید شد که هر چه سریعتر دستورالعمل پخت نان کامل به صورت فراگیر ابلاغ و بر اجرای آن نظارت کامل اعمال شود چرا که عدم رعایت نکات فنی تخمیر سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

علی خضریان در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، با اشاره به نشست عصر روز گذشته (سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه) کمیسیون اصل نود به ریاست نصرالله پژمانفر، گفت: این نشست با موضوع بررسی افزایش کیفیت، غنی‌سازی و کاهش ضایعات نان و همچنین بررسی عملکرد دستگاه‌ها در خصوص زنجیره ارزش نان و ارتقاء بهره‌وری برگزار شد که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، مدیران وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، کشور، امور اقتصادی و دارایی، سپاه پاسداران، سازمان ملی استاندارد و کارشناسان دانشگاهی و مراکز پژوهشی حضور داشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: با توجه به مضرات فراوانی که آرد تصفیه شده (سفید) برای سلامت انسان دارد و مشروح آن در گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس به استناد مطالعات داخلی و خارجی آمده و نارضایتی‌هایی که از این محل در اذهان مردم ایجاد شده است، کمیسیون اصل نودم قانون اساسی پیرو اظهار نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها به موضوع ورود کرد و با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی جلسه‌ای تشکیل داد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: در این جلسه مصوباتی به تصویب اعضای کمیسیون رسید تا در اسرع وقت و با قید فوریت، اقدامات قابل نظارت با محوریت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور توسط دستگاه‌های مسئول انجام شود.

این نماینده مجلس در تشریح مصوبات کمیسیون اصل نود، گفت: تدوین استاندارد نان کامل و ابلاغ آن، تدوین شیوه نامه پخت نان کامل و نظارت بر اجرای آن توسط نانوایی‌ها، فرهنگ‌سازی مصرف نان کامل، حمایت از راه اندازی کارخانجات آرد کامل در سطح استان‌های کشور، توسعه استفاده از آرد کامل در صنف نانوایی، افزایش تعداد نانوایی‌هایی که از آرد کامل استفاده می‌کنند، اقتصادی کردن تولید آرد کامل و پخت نان کامل از جمله مصوبات اصلی کمیسیون بود.

خضریان اظهار کرد: در حال حاضر با وجود زحمات قابل تقدیری که دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشیده است، ولی هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. در جلسه امروز کمیسیون تأکید شد که آرد کامل باید نرخ گذاری صحیحی داشته باشد تا کارخانجات آرد برای ورود به این حوزه تشویق شوند. همچنین بیان شد که قیمت تمام شده نان کامل باید به نحوی باشد که اقشار مستضعف نیز بتوانند از این نعمت بهره‌مند شوند و باید کارگروه‌های نظارتی در سطح استان‌ها امکان نرخ گذاری متفاوت برای واحدهای پخت نان کامل را فراهم کنند.

وی گفت: در این جلسه تأکید شد که هر چه سریعتر دستورالعمل پخت نان کامل به صورت فراگیر ابلاغ و بر اجرای آن نظارت کامل اعمال شود چرا که عدم رعایت نکات فنی تخمیر سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. از این رو باید اقدامات اساسی برای فرهنگ‌سازی مصرف نان کامل و ایجاد هدفمند و برنامه‌ریزی شده مطالبه مردمی در این زمینه انجام شود. از سوی دیگر دستگاه‌های مربوطه به ویژه وزارت بهداشت باید نسبت به افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه اصول پخت نان کامل در نانوایی‌ها اقدام کند تا از این طریق امکان نظارت فراگیر و مردمی فراهم شود و اطلاعیه‌ای در این زمینه در نانوایی‌ها نصب شود.

خضریان ادامه داد: در این نشست مطرح شد که موضوع پخت نان کامل باید به عنوان هنر-صنعت، مجدداً در روستاهای کشور با رعایت موازین بهداشتی احیاء شود تا ضمن ایجاد اشتغال، منجر به بهبود هر چه بیشتر سلامت مردم شود. نانوایان باید طی یک نامه مشخص، در خصوص نحوه پخت نان کامل و رعایت اصول مربوطه آموزش حرفه‌ای ببینند. همچنین فراهم سازی دسترسی نانوایان علاقه‌مند به پخت نان کامل چه در روستا و چه در شهر به آرد کامل توسط شرکت بازرگانی دولتی در اسرع وقت فراهم شود.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون، دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی می‌بایست ظرف یک ماه نسبت به ارائه برنامه جامع توسعه نان کامل مشتمل را بر اهداف کمی و زمان‌بندی به کمیسیون اقدام کند. از سوی دیگر وزارت کشور نیز ظرف دو ماه اقدامات لازم برای قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان کامل را به عمل آورده و مقرر شد سازمان ملی استاندارد حداکثر تا خردادماه آیین نامه مربوط به کارخانجات تولید آرد کامل را تصویب کند و وزارت بهداشت نتایج مطالعه اثرات مصرف نان کامل بر سلامت مردم را در اسرع وقت بررسی و اقدام به فرهنگ‌سازی کند. از سوی دیگر مقرر شد سازمان ملی استاندارد ظرف دو ماه نسبت به بازنگری و کاهش درصد سبوس‌گیری با تأکید بر نان لواش و تافتون اقدام کند./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109626 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۶:۵۰
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109623
۵ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵

موانع صادرات محصولات ایرانی در گمرکات عراق باید مرتفع شود

عسگری در دیدار با نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عراق، گفت: تلاش به موقع و تسریع در انتقال محصولات کشاورزی از مبداء ایران به بازار عراق ضرورتی است که گاه در مرزها و گمرکات دو کشور با خللی مواجه است.

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، عبدالهادی علی محمد نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نمایندگان عراق روز گذشته سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه با محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این دیدار  با اشاره به سابقه و رابطه تاریخی و همجواری دو کشور، گفت: عراق از ظرفیت‌های بسیاری برای گسترش و توسعه مناسبات برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران از تعمیق همکاری‌ها با این کشور استقبال می‌کند.

وی با اشاره به مناسبات و تعاملات دو کشور در عرصه های گوناگون، ارتقاء سطح مراودات در بخش کشاورزی را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری‌ها بر شمرد و اظهار کرد: دیرینگی تعاملات دو کشور نیاز به تقویت و تعمیق مناسبات در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کشاروزی دارد و گسترش مراودات دو جانبه و چند جانبه از سوی دو کشور حائز اهمیت است.

عسکری نقش دو کشور در تعاملات سیاسی و اقتصادی را برجسته و مهم بر شمرد و تقویت مجالس دو کشور در تحکیم همکاریهای دوستانه را مورد تأکید قرار داد و گفت: همکاری‌های پارلمانی از مهمترین محورهای مورد علاقه جمهوری اسلامی ایران برای بسط و گسترش مناسبات با مجلس نمایندگان عراق است و گروه های دوستی پارلمانی ایفاگر این نقش مهم در ارتقاء سطح مناسبات پارلمانی دو کشور هستند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی از ارتقاء سطح همکاری‌ها در حوزه‌های کمیسیون‌های خاص و مشترک به ویژه کمسیون کشاورزی با مجلس نمایندگان عراق حمایت می‌کند و اهمیت خاصی برای تعاملات کشاورزی در زمینه کشت فراسرزمینی، آموزش و تعاملات متخصصین و محقیقن دو کشور قائل است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تبادل تجارب متخصصین بخش کشاورزی و اعزام آنان به ایران و عراق بیان کرد: ضرورت دارد تا در راستای منافع مشترک نیروهای متخصص و زبده دو کشور در علوم مختلف به ویژه کشاورزی در جهت انتقال تجارب و علوم روز در این موضوع به دو کشور سفر کنند.

وی افزود: تلاش به موقع و تسریع در انتقال محصولات کشاورزی از مبداء ایران به بازار عراق ضرورتی است که گاه در مرزها و گمرکات دو کشور با خللی مواجه است و موانعی در مسیر صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق ایجاد کرده است و پیگیری کمیسیون کشاورزی مجلس نمایندگان عراق برای رفع این مشکل، حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های این کمیسیون در جهت تصمیم گیری و مشارکت پارلمان‌های دو کشور افزود: صادرات محصولات، تکنولوژی و فراورده های کشاورزی به افزایش تراز تجاری دو کشور منجر می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نمایندگان عراق: لزوم افزایش مراودات تجاری و همکاری‌های دو کشور برای ارتقاء سطح مناسبات

عبدالهادی علی محمد نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نمایندگان عراق نیز در ادامه این دیدار گفت: دو کشور مسلمان ایران و عراق از امکانات و ظرفیت‌های فراوانی برای تعمیق مناسبات برخوردارند که باید از این فرصت‌ها استفاده شود.

وی با بر شمردن اشتراکات دو کشور عراق و جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف، افزود: بستر مناسب و خوبی در زمینه‌های مختلف به ویژه پارلمانی برای ارتقای مناسبات دو کشور ایجاد شده که می تواند در راستای منافع مردم دو کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نمایندگان عراق ضمن ابراز خرسندی از تعاملات موجود بین دو کشور به ویژه مناسبات کشاورزی نسبت به ارتقای روابط تجاری بین ایران و عراق، بر افزایش مراودات تجاری و همکاری‌های دو کشور برای ارتقاء سطح مناسبات تاکید کرد.

در پایان این دیدار نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عراق ضمن دعوت از رئیس کمیسیون کشاروزی مجلس شورای اسلامی به عراق، تقویت بیش از پیش همکاری‌های کشاورزی دو کشور را خواستار شد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109623 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۵:۵۹
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109620
۵ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵

حقوق سرایداران مدارس در سال جدید 2 میلیون تومان افزایش یافت

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از افزایش ۲ میلیون تومانی حقوق نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس در سال جدید خبر داد و گفت: پیگیری های ما برای ارتقای وضعیت معیشت این نیروهای خدوم و زحمتکش که از ارکان نظام تعلیم و تربیت هستند، ادامه دارد.

مهدی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای ارتقای حقوق و شأن نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس، عنوان کرد: یکی از ارکان مهم نظام تعلیم و تربیت کشور، سرایداران یا خدمتگزاران مدارس هستند که همواره این نیروهای خدم و زحمتکش از دریافتی بسیار پایینی برخوردار می‌شوند.

 نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: تلاش‌هایی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس برای ارتقا حقوق و معیشت این عزیزان صورت گرفت و حتی مصوبه ای در لایحه برنامه هفتم توسعه نیز برای افزایش حقوق آن ها آمد و دولت موظف است که فوق العاده ویژه برای این نیروهای خدماتی در نظر گیرد.

وی ادامه داد: نهایتاً این موضوع مورد توجه وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی قرار گرفت و طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده با پیگیری های کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، افزایش  ۲ میلیون تومانی حقوق در سال جدید برای سرایداران در نظر گرفته شد.

 نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: پیگیر خواهیم بود تا گام‌های بعدی نیز هرچه سریع‌تر برای ارتقا شأن و منزلت سرایداران و نیروهای خدمتگزار در مدارس نیز برداشته شود و این انتظاری است که از آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی و همچنین سازمان برنامه و بودجه وجود دارد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109620 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۲۵:۰۴
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109618
۵ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱:۱۵

نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل

با گذشت ده روز از واکنش تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، بسیاری از تحلیلگران برجسته روابط بین الملل نمی توانند حیرت و شگفتی خود را از قدرت عملیاتی ایران در پاسخ به اسرائیل پنهان کنند.

– اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عملیات انتقامی ۱۴ آوریل جمهوری اسلامی ایران و حمله مستقیم موشکی – پهپادی به قلب قلمرو رژیم صهیونیستی که برای نخستین بار در تاریخ رویارویی تهران و تل آویو به وقوع پیوست، باعث شده برخی از اندیشمندان، نظریه‌پردازان و پژوهشگران سرشناس در سطح جهان نسبت به این رویداد شگرف واکنش نشان دهند و آن را بی‌سابقه تحلیل کنند.مرشایمر: عملیات انتقامی ایران اسرائیل را شوکه کرد «جان مرشایمر»، نظریه‌پرداز برجسته مکتب واقع‌گرایی در روابط بین الملل و استاد دانشگاه شیکاگو در این باره تأکید کرد اسرائیل در برابر انتقام شوکه‌ کننده ایران در ۱۴ آوریل ۲۰۲۴، ناچار شد از اصل اساسی بازدارندگی خود (حملات چندین برابری به هرگونه تهدید) عدول کند. مرشایمر در این باره گفت: «اسرائیلی‌ها انتظار نداشتند ایران حمله به کنسولگری دمشق را تلافی کند، اما ایران این کار را به روشی انجام داد که اسرائیلی‌ها توان تلافی هم‌سطح را نداشته باشند.» وی افزود: «ایران پس از انجام حمله خود را مقید به حمله متقابل به هرگونه اقدام تهاجمی مجدد از سوی اسرائیل کرد و این تعهد را در رسانه‌ها به صورت عمومی بیان کرد. نتیجه این شد که آمریکایی‌ها و بسیاری از دیگر متحدان غربی اسرائیل، برای جلوگیری از یک جنگ دیگر وارد عمل شده و سعی کردند تل آویو را راضی به ندادن پاسخ کنند.» مرشایمر با بیان اینکه اگر اسرائیل انتقام ایران را تلافی نکند یا مجبور به انجام حمله‌ای در سطح پایین‌تر از ایران شود، اقدام تل آویو اثری نخواهد داشت، گفت: «این برای اولین بار است که کشوری مانند ایران قادر شده از سرزمین خود به اسرائیل حمله کند. این از منظر اسرائیل، واقعا شوکه‌کننده است.» جان مرشایمر در ادامه تصریح کرد: «اکنون پرواضح شده که اسرائیلی‌ها اشتباه کردند، محاسبات آنها اشتباه بود، زیرا تصور می‌کردند تهران اقدامی نخواهد کرد. اما در مقابل ایرانی‌ها در انجام حمله بسیار عاقلانه رفتار کردند. آنها اسرائیلی‌ها را در وضعیتی قرار دادند که هیچ گزینه خوبی برای تلافی کردن ندارند».دنیس راس: اسرائیل برای دفاع از خود به ائتلاف بین المللی نیازمند است «دنیس راس»، دیپلمات و نویسنده مشهور آمریکایی که ریاست اداره سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه آمریکا در زمان جورج بوش پسر را نیز در کارنامه دارد نیز در مقاله‌ای برای وب‌سایت «پراجکت سیندیکیت» می‌نویسد: پرتاب بیش از ۳۰۰ پهپاد، راکت و موشک کروز و بالستیک به سوی اسرائیل، باعث شد تقابل ایران و اسرائیل از سایه بیرون آید. راس در ادامه با اشاره به نقش ائتلاف دفاعی متشکل از آمریکا، بریتانیا و فرانسه برای کمک به ارتش اسرائیل در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی، می نویسد: شرایط تغییر کرده است. همانطور که ارتش اسرائیل اذعان می‌کند، هنگام مواجهه با تهدیدات در هفت جبهه، مهم است که اسرائیل از کمک برخوردار بود و اسرائیلی‌ها باید قدر حضور بخشی از یک ائتلاف را در مواجهه با ایران، نیروهای نیابتی آن و حامیان روسی آن‌ها بدانند. راس همچنین ضمن تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود در برابر ایران نیازمند ائتلاف دفاعی بین المللی است معتقد است، تل آویو باید برای حفظ حمایت بین المللی غرب هرچه سریع‌تر جنگ در غزه را به فرجام برساند وگرنه این حمایت کمرنگ خواهد شد.یوشکا فیشر: حمله انتقامی ایران نماد تغییر نظم جهانی است از سوی دیگر «یوشکا فیشر»، وزیر خارجه و معاون صدراعظم پیشین آلمان نیز با پیش کشیدن موضوع عملیات انتقامی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل نوشت: «این واقعیت که ایران جرأت می‌کرد تا خطر حمله مستقیم به اسرائیل را به جان بخرد، گویای تغییر نظم جهانی است و قدرت‌های دیگر مصون از چالش‌های اساسی و امنیتی نخواهند بود.» فیشر تصریح می‌کند که پس از سال‌ها رویارویی نیابتی کار تهران و تل آویو از سطح جنگ سایه‌ها گذشته و به حملات مستقیم کشیده است. حمله به اسرائیل احتمال «جنگ علنی» با آمریکا را نیز افزایش می‌دهد، به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که حکومت ایران یا از خود بسیار مطمئن است، یا خواسته نمایش قدرت جدی انجام دهد. فیشر در ادامه تأکید می‌کند که اگرچه ایران به صورت غیرمستقیم ضد حمله خود را به اطلاع آمریکا رساند، اما این حمله می‌تواند ماهیت جنگ اسرائیل و فلسطین را دگرگون سازد و از دعوا بر سر سرزمین به یک نبرد منطقه‌ای و حتی جهانی مبدل سازد. فیشر تأکید می‌کند با وجود تحریم‌های شدید آمریکا و متحدان غربی اسرائیل و ایجاد ائتلاف‌هایی علیه ایران، اما «از نظر ژئوپلیتیک، وضعیت کاملاً متفاوت است. ایران یکی از برندگان بزرگ دوران گذار از نظم جهانی لیبرال به رهبری ایالات متحده است.»رابین رایت: ایران در حمله به اسرائیل از همه ظرفیت خود استفاده نکرد همچنین «رابین رایت»، پژوهشگر مشهور آمریکایی مسائل خاورمیانه که سابقه همکاری با سیا را در کارنامه دارد با اشاره به اینکه گستره و ابعاد حمله ۱۴ آوریل ایران در پاسخ به هجوم اسرائیل به کنسولگری دمشق، آمریکا را شوکه کرد گفت: «واشنگتن انتظار داشت برد آن بسیار کوچکتر باشد، مثلاً شاید تنها با ۱۲ موشک بالستیک. هنگامی که فرماندهی مرکزی ایالات متحده تخمین را به بیش از صد افزایش داد، مقام آمریکایی مسئول اطلاع‌رسانی در ارتش آمریکا که مشغول نگارش این برآورد و اصلاح عدد تخمینی بود، از ترس دچار لرزش دست شد!» رایت با اشاره به اینکه حمله انتقامی ایران باعث شده تهران در برابر آمریکا و اسرائیل بی‌پرواتر شود افزود: «ایران به تدریج بزرگترین زرادخانه موشکی منطقه را ساخته است. این کشور تنها بخشی از دارایی های خود را در حمله به اسرائیل به کار برد – که هزاران موشک بالستیک و کروز و صدها هواپیمای بدون سرنشین تخمین زده می شود. از سال ۱۹۸۲، این کشور همچنین گسترده ترین شبکه متحدان خود را در چهار کشور لبنان، سوریه، عراق و یمن ایجاد کرده است. آنها با هم اقدام به صدها حمله به اسرائیل و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه و همچنین کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ در سراسر منطقه کرده اند. پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از سال ۲۰۱۹ نیز زمان را محدود کرده است تا در صورت اتخاذ تصمیم سیاسی برای پیشبرد مرگبارترین سلاح جهان، بتواند بمب بسازد. با این حال، جسارت لفاظی آن در مورد شکست اسرائیل و خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه غیرواقعی و دست نیافتنی است. در پایان، به طور فزاینده ای شبیه یک رژیم خطرناک بی پروا و منزوی به نظر می رسد.»ایتمار رابینوویچ: حمله ایران، وضعیت اسرائیل را پیچیده تر کرد – تهدیدات اسرائیل علیه ایران پوشالی بود «ایتمار رابینوویچ»، سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در آمریکا که هم اکنون استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه تل آویو است و با موسسه بروکنیگز نیز همکاری دارد درباره پاسخ ایران نوشت: «جامعه امنیتی و رسانه های اسرائیل بر سر موضوع پاسخ به این حمله گسترده و بی سابقه دچار اختلاف نظر شدند. اکثریت اعضای کابینه خواستار تلافی در سطحی مشابه بودند. استدلال اصلی آنها نیاز به حفظ (یا بازگرداندن) بازدارندگی اسرائیل بود. برخی از آنها پیش از حمله مورد انتظار چنین پاسخی را تهدید کرده بودند و نمی‌خواستند این تهدیدات پوشالی و توخالی شود. این اختلاف نظر میان آمریکا و کابینه اسرائیل نیز بروز کرد.» رابینوویچ افزود: «این حمله، دستور کاری دشوارتر و پیچیده تر از قبل را به اسرائیل تحمیل می کند؛ زیرا اکنون باید در عین اینکه مشغول تکمیل جنگ در غزه و کسب دستاوردهایی محسوس در آن، حل بحران اسرائیلی‌های دربند حماس و آماده شدن برای جنگ فرسایشی در امتداد مرز با لبنان است برای چالش مستقیم با ایران هم ظرفیت بیشتری کنار بگذارد.داوود کُتّاب: حمله ایران شانس برقراری صلح در غزه را افزایش داد «داوود کُتّاب»، روزنامه نگار مشهور فلسطینی و استاد پیشین دانشگاه پرینستون آمریکا با اشاره به لزوم صدور یک قطعنامه الزام آور از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ در غزه نوشت: اقدام ایران می‌تواند به طرزی متناقض ضامن برقراری صلح در غزه شود.پاسخ ایران به اسرائیل/ نماینده ایران در سازمان ملل چه گفت؟رئیس سابق موساد: بهتر است به حمله ایران پاسخ ندهیم وی در ادامه می نویسد: «اکنون دیگر طرف‌های درگیر به منتهای رویارویی پایین تر از سطح جنگ رسیده اند و فراتر رفتن از این حد می‌تواند باعث شود که جنگی دیگر به وجود بیاید. برای جلوگیری از این روند و در این نقطه حساس شورای امنیت باید قطعنامه‌ای الزام آور برای پایان دادن به جنگ در غزه وارد عمل شود.» کتاب معتقد است چنین اقدامی ترمز تحولات را خواهد کشید و باعث توقف روند فعلی خواهد شد.انتهای پیام/

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109618 توسط تنظیم خبر : امین کائیدی شادگان و در روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت ۰۱:۱۵:۴۶
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109612
۴ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰

مشکین شهر به عنوان منطقه آزاد اردبیل مدنظر مسئولین قرار گیرد

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس گفت: طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام منطقه آزاد استان اردبیل از یک نقطه آغاز شود آن هم بدون ذکر نام و نقطه مذکور. تعیین ساز و کاری برای محرومیت‌زدایی سه استان در اولویت است و بخش ارشد شهرستان مشکین‌شهر مدنظر بود که نه تنها محروم‌ترین نقطه استان بلکه محروم‌ترین منطقه کشور است.

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، محمود عباس‌زاده مشکینی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام منطقه آزاد استان اردبیل از یک نقطه آغاز شود آن هم بدون ذکر نام و نقطه مذکور. تعیین ساز و کاری برای محرومیت‌زدایی سه استان در اولویت است و بخش ارشد شهرستان مشکین‌شهر مدنظر بود که نه تنها محروم‌ترین نقطه استان بلکه محروم‌ترین منطقه کشور است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس افزود: با توجه به صحبت‌هایی که با رئیس جمهور داشتیم بنای ایشان هم بر این بود که اولویت با مناطق محروم است، از سوی دیگر در هفته گذشته خبری به نقل از مسئولین استان منتشر شد مبنی بر اینکه شروع منطقه آزاد از منطقه بیله‌سوار خواهد بود، جایی که زمین‌های حاصلخیزش واقعا سرمایه کشور بوده و در سال چندین بار می‌شود در آنجا عملیات کاشت انجام داد لذا نمی‌دانیم انتشار این خبر تست افکار عمومی بود و یا خیر. بالاخره نماینده مردم تا ۷ خرداد ماه تقاضای مردم را فریاد خواهد زد لذا از دوستان انتظار داریم عدالت را در انتخاب نقطه‌ای که قرار است فعالیت منطقه آزاد در آن شروع شود رعایت کند./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109612 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۴۰:۳۰
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109610
۴ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷

پایان نشست علنی 4 اردیبهشت ماه/ جلسه بعدی 9 اردیبهشت ماه

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان جلسه علنی ۹ اردیبهشت ماه را به صدا درآورد.

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۱:۴۹ دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) رأس ساعت ۷:۴۵ دقیقه با ادامه رسیدگی به دستور کار هفتگی برگزار خواهد شد./

پایان پیام

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109610 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۳۷:۴۱
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 109608
۴ / ۲ / ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶

ادامه قطع برق صنایع در تابستان ضررهای بیشتر اقتصادی به همراه دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزارت نیرو هنوز رغبتی برای بخش خصوصی برای تولید برق و فروش آن در داخل یا خارج از کشور ایجاد نکرده است، گفت: با توجه به ادامه این مشکلات، تابستان سال جاری نیز شاهد قطع برق صنایع هستیم به همین دلیل به وزارت نیرو توصیه می‌کنم روند در پیش گرفته را تغییر دهد.

فریدون عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو به دلیل قطع برق صنایع و کشاورزان در فصل تابستان با هدف جلوگیری از خاموشی منازل مسکونی، گفت: ناترازی برق در کشور نگران کننده است و با نزدیک شدن به فصل گرما استفاده مردم از وسایل سرمایشی بحث کمبود برق بیشتر خواهد شد، هرچند وزارت نیرو به‌منظور مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی منازل  برنامه‌های در نظر گرفته تا رفاهیات مردم تامین شود اما این کمبود برق را با قطع برق صنایع و کشاورزان جبران می‌کند که این قطعی برق ضررهای بسیار اقتصادی برای آن‌ها به دنبال دارد.

نماینده کازرون و کوه‌چنار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید میزان ضررهای ناشی از قطع برق به صنایع ارزیابی و بررسی شود، ادامه داد: اگرچه طبق قانون صنایع باید برق مورد نیاز خود را تامین کنند و بخش خصوصی نیروگاه‌های کوچک را راه‌اندازی کردند اما وزارت نیرو به دلایل مختلف همچون زیست‌محیطی اجازه آوردن برق تولیدی آن‌ها را در مدار نمی‌دهند چراکه مثلا موتور ژنراتورهای خریداری شده توسط صنایع دست دوم است در حالی که کشورهای دیگر اصلا دستگاه‌های نو یا آکبند خود را به ما نمی‌فروشند و صنایع مجبور به خرید دستگاه‌های دست دوم هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نیرو هنوز رغبتی برای بخش خصوصی برای تولید برق و فروش آن در داخل یا خارج از کشور ایجاد نکرده است و تمامی این مشکلات سبب شده تابستان سال جاری نیز همچنان شاهد قطع برق صنایع باشیم به همین دلیل به وزارت نیرو توصیه می‌کنم روندی که در پیش گرفته است را تغییر دهد./

پایان پیام / ندا نعمتی

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 109608 توسط نویسنده ویژه خانه ملت و در روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت ۱۲:۳۶:۱۵
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر