جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

یک هزار و ۸۶۹ خانوار عشایری در ۸۷ منطقه شهرستان دوگنبدان اسکان دارند

فرماندارگچساران گفت:طرح بیولوژیک یکهزارو ۶۰۰ متر مکعب سازه مکانیکی در روستای دژ سلیمان و با اعتبار ۴ میلیارد ریال در دست اجراست،این طرح با هدف احیاء و افزایش مراتع و جنگل ها، ذخیره نزولات آسمانی و جلوگیری از فرسایش خاک انجام می شود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ظهر امروز نشست تسهیل گری پروزه های

اختصاصی کرونا

کد خبر : 45668
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸

کرونا :

یک هزار و ۸۶۹ خانوار عشایری در ۸۷ منطقه شهرستان دوگنبدان اسکان دارند
فرماندارگچساران گفت:طرح بیولوژیک یکهزارو ۶۰۰ متر مکعب سازه مکانیکی در روستای دژ سلیمان و با اعتبار ۴ میلیارد ریال در دست اجراست،این طرح با هدف احیاء و افزایش مراتع و جنگل ها، ذخیره نزولات آسمانی و جلوگیری از فرسایش خاک انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ظهر امروز نشست تسهیل گری پروزه های منابع طبیعی و  آبخیزداری گچساران از طریق مدیریت مشارکتی با حضور فرماندار، معاون مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد و دیگر مسئولان شهرستانی در سالن جلسات فرمانداری این شهربرگزار شد.

عبدالرحیم رحیمی، فرماندارگچساران در این نشست درخصوص حوزه  روستای دژ سلیمان و مناطق عشایری آبگندی و دریلا این شهرستان ،گفت: برای تامین آب زمین های کشاورزی منطقه آبگندی باید ۲۱ کیلومتر خط انتقال اجرا شود که تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح اقتصادی هزینه شده که ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سال ۹۷-۹۶ بوده است.

وی افزود:برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی در مناطق عشایری این شهرستان تاکنون تمهیدات لازم انجام شده  وهم اکنون سه کانون توسعه و اسکان در گچساران در حال بهره برداری است که
تاکنون ۳۵۰ خانوار عشایری در مناطق پاکوه، کلاغ نشین و پشتکوه گچساران و باشت اسکان داده شده‌اند.

فرماندارگچساران اظهارکرد:بیش از یک هزار و ۸۶۹ خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر در در فصل قشلاق در ۸۷ منطقه عشایری این شهرستان از جمله دریلا، آبگندی و کلاغ نشین اسکان دارند.

وی گفت: طرح آبرسانی به منطقه عشایری آبگندی در تابستان امسال آغاز شده که با افتتاح از این طرح ۸۶۰ خانوار عشایری از مزایای آن بهره مند خواهند شدکه با بهره برداری از این طرح عشایر کوچرو این شهرستان در تمام فصول سال در این منطقه اسکان خواهند یافت.

نفت وگاز گچساران در دیداری دوستانه به میدان می رود
دنبال کنید

رحیمی تصریح کرد:در حوزه آبخیزداری طرح بیولوژیک یکهزارو ۶۰۰ متر مکعب سازه مکانیکی در روستای دژ سلیمان و با اعتبار چهار میلیارد ریال در دست اجراست،این طرح با هدف احیاء و افزایش مراتع و جنگل ها، ذخیره نزولات آسمانی و جلوگیری از فرسایش خاک انجام می شود.

فرهام جلیلی،رئیس منابع طبیعی گچساران نیز درادامه این نشست گفت:این اولین نشست تسهیل گری در پروژه های آبخیزداری در راستای اقدامات آموزشی، ترویجی و مشارکتی در پروژه های آبخیزداری در این شهرستان است و این نشست به منظور همکاری و مشارکت دیگر دستگاه‌ها به منظور ایجاد وحدت رویه و برداشت مشترک از شیوه اقدام عملیات مربوط به فعالیت آموزشی و ترویجی در حوزه‌های آبخیزداری برگزار شده است.

وی افزود:توجه به حجم بالای کاری منابع طبیعی، همکاری همه  دستگاه‌ها را می‌طلبد و مبنا و اساس کار منابع طبیعی، آبخیزداری است که هدف از برگزاری تسهیل گری در پروژه های آبخیزداری این شهرستان، ذخیره نزولات آسمانی با احداث سازه‌های سیمانی در مراتع جهت جلوگیری از وقوع سیل و جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب آن صورت خواهد گرفت.

 جلیلی اظهارکرد: یکی دیگر از اهداف تسهیل‌گری در پروژه های آبخیزداری این شهرستان، احیای مراتع، افزایش مراتع و احیای جنگل و همچنین تثبیت سفره های آب زیرزمینی از اهداف کلی  این طرح است.

 رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران افزود: مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‎های جنگلی و مرتعی و همچنین کاهش هزینه در امر حفاظت و کاهش حجم تخریبات در عرصه‌های ملی از اهداف کلی این طرح  است و طرح تسهیل‌گری و  توانمندسازی ساکنان در مناطق عشایرنشین این شهرستان در منطقه دریلا و آبگندی و همچنین در روستای دژ سلیمان اجرا خواهد شد.

خبرنگاران گچسارانی مهمان ویژه مجلس شورای اسلامی
دنبال کنید

 جلیلی گفت: این طرح برای اینکه  مردم در منطقه ساکن هستند و کار کشاورزی و دامپروری انجام می دهند باید در راستای حفظ و احیای پوشش گیاهی صورت گیرد وامسال در روستای دژ سلیمان طرح‌های مکانیکی و روش احیاء بیولوژیک در دست اجراست.

وی افزود: ساخت یکهزارو ۶۰۰متر مکعب سازه مکانیکی با اعتباری به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان در روستای دژسلیمان جهت جلوگیری و کنترل سیلاب و فرسایش خاک، بهبود وضعیت پوشش گیاهی و حفاظت از اراضی کشاورزی در دست اجرا است.

رئیس منابع طبیعی گچساران اظهارکرد:این طرح بر اساس تخصیص اعتبار در دیگر مناطق عشایرنشین این شهرستان از جمله دریلا و آبگندی اجرا خواهد شد؛۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

وی افزود:۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی جنوب این شهرستان به بیابان تبدیل شده است که در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ هکتار مراتع گچساران زیر پوشش جنگل دست کاشت قرار گرفته است.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi