در پی رشدهای پیاپی شاخص و قیمت‌ها، بازار سرمایه نیاز به اصلاح و استراحت داشت که در چند روز گذشته با چاشنی شایعات و کاهش قیمت دلار این اصلاح قیمت از شدت بیشتری برخوردار شد.

مهدی کاظمی اسفه عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نوسانات روزهای اخیر شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها در بورس گفت:هیجانات ناشی از تصویب یا عدم تصویب پیوستن ایران به یکی از کنوانسیون‌های مرتبط با نهاد ویژه اقدام مالی در مجلس یکی از دلایلی است که می‌توان از آن به عنوان یکی از عوامل افت قیمت‌ها و ریزش شاخص در روزهای گذشته نام برد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته با تصویب CFT در مجلس و تکمیل تعهدات حقوقی چهارگانه کشورمان به استانداردهای مالی و بانکی‌ FATF، هر چند برای لحظاتی واکنش سهامداران به این اتفاق مثبت بود، اما ادامه روند کاهشی نرخ دلار و همچنین انتشار برخی شایعات موجب ریزش دوباره قیمت‌ها و شاخص در بازار شد.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران همچنین از ادامه نگرانی‌های ناشی از ریزش قیمت دلار به عنوان یکی دیگر از دلایل افت شاخص و قیمت‌ها در روزهای گذشته نام برد و افزود: رشد قیمت ارز به طور سنتی یکی از عوامل و محرک‌های افزایش قیمت‌ها به ویژه شرکت‌ها و صنایع صادرات‌ محور است؛ بنابراین خبر کاهش نرخ ارز، رشد قیمت ‌سهام این شرکت‌ها را با کاهش همراه می‌کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز یکی از مشکلات شرکت‌ها و صنایع از این منظر است که سرمایه‌ گذاری‌ ها و پروژه‌های این شرکت‌ها و در مجموع برنامه‌ریزی برای خرید مواد اولیه و برآورد هزینه تمام شده محصولات و کالاها را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

والیبال نشسته مردان از روز جمعه ۱۶ آبان آغاز می شود
دنبال کنید

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: علاوه بر این در پی رشدهای پیاپی شاخص و قیمت‌ها، بازار سرمایه نیاز به اصلاح و استراحت داشت که در چند روز گذشته با چاشنی شایعات و کاهش قیمت دلار این اصلاح قیمت از شدت بیشتری برخوردار شد.

وی همچنین از دغدغه‌های سیاسی موجود در کشور به عنوان یکی دیگر از عواملی یاد کرد که بر رفتار این روزهای معامله‌ گران در بازار سهام تاثیرگذار است و افزود: ریسک‌های سیاسی همواره به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم در تعیین سمت و سوی معاملات اثرگذار بوده‌اند.

کاظمی اسفه در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت جهانی نفت تا چه اندازه می‌تواند خبر خوب و مثبتی برای بازار سرمایه باشد نیز گفت: به طور کلی و سنتی افزایش قیمت نفت برای اقتصاد ما که وابستگی به آن دارد خبر خوب و مناسبی است که اثر مثبت خود را بر معاملات بازار سهام می‌گذارد.

اما در این بین نکته مهم اعمال تحریم‌ها و کاهش تولید و فروش نفت است که می‌تواند بر استراتژی معامله‌ گران اثرگذار باشد. ضمن اینکه افزایش و کاهش قیمت نفت بسته به مواد اولیه و فروشی که شرکت‌ها دارند می‌تواند بر سودآوری آنها اثرات متفاوتی داشته باشد.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در خصوص وضعیت بازار سرمایه در هفته‌های پیش رو نیز اذعان داشت: بسته به اتفاقات و تصمیماتی که در سطح اقتصاد کشور و مناسبات سیاسی و بین‌المللی می‌افتد، قیمت‌ها و شاخص افزایشی یا کاهشی می‌شود، اما در این بین نکته مهم رفتار معامله‌ گران به ویژه تازه‌ واردان به بازار سهام است که باید به دور از هیجان باشد.

هیچ تلاش و خدمتی شیرین تر از خدمت به علوم قرانی نیست
دنبال کنید

وعده بورس بین‌الملل در مناطق آزاد

مشاور رییس‌جمهور با تکرار وعده و برنامه‌های قبلی اعلام شده روز گذشته اظهار داشت: به زودی یک بورس بین‌المللی در مناطق آزاد ایجاد می‌شود.

مرتضی بانک از ایجاد بورس بین‌الملل در مناطق آزاد نیز خبر داد و گفت: بورس بین‌الملل، از جمله ظرفیت‌های جدیدی بوده که در کشور از آن به خوبی استفاده نشده و می‌تواند ظرفیت جدیدی در کشور را فراهم کند.

بانک یکی از مشکلات کنونی بورس کشور در سرزمین اصلی را نداشتن مکانیسم اقناع برای حضور سرمایه‌گذار خارجی دانست و توضیح داد که سازمان مناطق آزاد در راه‌اندازی بورس بین‌الملل، این نقص را رفع کرده و آیین‌نامه بورس بین‌الملل مصوب شده که امید می‌رود در دولت هم تصویب شود.

وی در تشریح مختصات بورس بین‌الملل در مناطق آزاد گفت که این بورس با سرمایه مشترک داخلی و خارجی راه‌اندازی می‌شود و فعالیت‌های آن با شیوه و زبان بین‌المللی بوده و حتی تقاضاها هم بر اساس تقاضای بین‌المللی است.

به گفته مشاور رییس‌جمهور، در بورس بین‌الملل، ارزی رد و بدل نمی‌شود و فعالیت آن هم بر اساس سهام طرح عمرانی و یا سرمایه‌‌ گذاری بوده که در مناطق آزاد و یا سرزمین اصلی در بورس عرضه می‌شود و افراد مختلف هم می‌توانند وارد آن شوند که در نهایت زمینه مناسبی برای جذب ارز خارجی است.

بانک، تصریح کرد: بانک تسویه حساب بورس بین‌الملل، یک بانک معتبر و بین‌المللی خواهد بود و ناظر مالی و بازرسان آن هم بین‌المللی هستند .