دکتر اردشیر صالحپور کیست؟!!/ فتح طهران،تابلوی عزیمت مسلم بن عقیل
دکتر اردشیر صالحپور نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مدرس تئاتر متولد ۱۳۳۶ ایذه و صاحب مدرک دکترای تخصصی پژوهش هنر از دانشگاه هنر است. از او آثاری چون “گرامافون و نمایش”، “بنفشههای سوگوار”،” پیکرکها”، “عروسکها و صورتکهای ایران باستان” به چاپ رسیده است. صالحپور بیش از ده عنوان نمایشنامه نوشته، چند نمایش را کارگردانی کرده و سابقه بازیگری در تئاتر را نیز دارد.
کرونا :
دکتر اردشیر صالحپور نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مدرس تئاتر متولد ۱۳۳۶ ایذه و صاحب مدرک دکترای تخصصی پژوهش هنر از دانشگاه هنر است. از او آثاری چون “گرامافون و نمایش”، “بنفشههای سوگوار”،” پیکرکها”، “عروسکها و صورتکهای ایران باستان” به چاپ رسیده است. صالحپور بیش از ده عنوان نمایشنامه نوشته، چند نمایش را کارگردانی کرده و سابقه بازیگری در تئاتر را نیز دارد.
مدیریت تئاتر استانهای کشور، عضویت در کانون ملی منتقدان تئاتر، مدیریت اجرایی جشنوارههای تئاتر، مدیریت پخش هنری انجمن موزههای جهانی(ایکوم ایران) و دبیری جشنواره تئاتر عروسکی نیز در کارنامه صالحپور دیده میشود.او سابقه ۲۰ ساله تدریس در دانشکدههای مختلف هنری را دارد و عضو هیات علمی مرکز فرهنگ و هنر است.
از کتاب «فتح طهران» بگویید؟
این کتاب از زبان اسبهاست. اسبی نیله (خاکستری رنگ روشن) که بسیار در ایل شهره بوده است و اگر در «تفنگ نه دال» ماجرا از زبان تفنگ ابراز میشود اینجا راوی اسبی است نجیب که در جنگ و انقلاب مشروطه شرکت داشته و از دل همان تابلوی نقاشی قدیمی بیرون میآید تا با ما همکلامی و همدلی کند. فانتزی و تخیل این ماجرا برایم جالب بود. مجبور شدم مدتی با اسبها زندگی کنم، به سراغ آنها بروم و حال و هوا و روحیات و خلقیات آنان را دریابم.
نوعی رفتارشناسی اسبها را برای نگارش از زبان آنان لازم داشتم. مقالات و مجلات زیادی را درباره آنان خواندم. با سوارکاران و کارشناسان و مربیان سوارکاری صحبت کردم. این اطلاعات و ملزومات در روند نوشتن بسیار مرا کمک میکرد. ساعتها به تابلو و اسبها و سواران آن خیره میشدم. جزئیات خیلی رهگشا بود.
زاویه دید را یافتم. تخیل و فانتزی هنری کارآمد و مؤثر بود. تاریخ را از خشکی و یکدستی نجات میدهد، بدان زندگی میبخشد. همان سفیدیهای متن و سکوت میان کلمات که وجه پنهان و ناگفته تاریخ است. روایت عنصری کارساز و مقومی برای طرح و نقل ماجراست.
بشر به طور کلی قصه و قصهگویی را دوست دارد. تخیل آن را رنگآمیزی میکند و لطافت میبخشد. «فتح طهران» فصول متفاوتی دارد ولی اسبی نیله همه ماجرای مشروطه را به هم وصل و بازگو میکند. پیونددهنده فصول و دلهاست. آری به قول «رولان بارت» روایت به سادگی وجود دارد.
از کتاب «تابلوی عزیمت مسلم بن عقیل» بگویید؟
نویسنده:
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰