شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نداشتن بصیرت از پیچیدگی‌‌ و پیشامد مسیر انقلاب / چرا این روزها برخی مسئولان ریزش دارند؟!

امروز باید ببینیم خطوطی که با امام (ره) مقابله داشتند،حالا چه جریانی را همراهی می کنند؟، بعضی از افرادی که امروز مقابل ولی فقیه قرار گرفتند، از ابتدا هم با امام (ره) نبودند، بصیرت یعنی اینکه بدانید چه می خواهید تا بدانید چه باید با خودتان داشته باشید، نداشتن تحلیل و بصیرت از پیچیدگی‌‌های موجود و پیشامدهای مسیر انقلاب اسلامی،  پیامدهای مثبت اتفاقات در جامعه ، پختگی اجتماعی و سیاسی مردم است، چرا امامان جمعه هر جمعه مردم را به تقوا دعوت می کنند؟!!!

اختصاصی کرونا

کد خبر : 42843
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۹:۴۲

کرونا :

نداشتن بصیرت از پیچیدگی‌‌ و پیشامد مسیر انقلاب / چرا این روزها برخی مسئولان ریزش دارند؟!

امروز باید ببینیم خطوطی که با امام (ره) مقابله داشتند، حالا چه جریانی را همراهی می کنند؟ مثل دو، دو تا چهار تا نتیجه می دهد که این جریان منحرف است برخی از افراد خوش سابقه ما گرفتار غفلت شدند، از لجاجت با اشخاص وارد مقابله نظام شدند. بعضی هم مانند طلحه و زبیر منافع خود را به همراهی امام معصوم ترجیح دادند.

بعضی از افرادی که امروز مقابل ولی فقیه قرار گرفتند، از ابتدا هم با امام (ره) نبودند

بعضی از افرادی که امروز مقابل ولی فقیه قرار گرفتند، از ابتدا هم با امام (ره) نبودند، با دنیایی بودند که در کنار امام گیرشان می آمد. آنها باغ و بستانهایی کاشته بودند که با پیروزی انقلاب نصیبشان می شد. زمان رسول خدا (ص) هم خیلی ها با نیت های دنیایی همراه حضرت شدند. البته بعضی ها هم بودند که ابتدا با نیت پاک همراه امام (ره) و انقلاب شدند اما در امتحان های بعدی- مردود شدند. خدا سنت امتحان را هیچ وقت تعطیل نمی کند. آدم تا دم مرگ در معرض آزمایش است. با یک غفلت کوچک، راننده ماهری که سال ها تخلف نکرده سقوط می کند و با تمام همراهانش به دره سقوط می کند. غفلت خیلی خطرناک است. برخی از افراد خوش سابقه ما گرفتار غفلت شدند، از لجاجت با اشخاص وارد مقابله نظام شدند. بعضی هم مانند طلحه و زبیر منافع خود را به همراهی امام معصوم ترجیح دادند.

بصیرت یعنی اینکه بدانید چه می خواهید تا بدانید چه باید با خودتان داشته باشید

در زندگی پیچیده اجتماعی امروز، بدون بصیرت نمی شود حرکت کرد. جوان ها باید فکر کنند، بیندیشند بصیرت خودشان را افزایش بدهند، معلمان روحانی، متعهدان موجود در جامعه ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانشگاهی و حوزوی، باید به مساله بصیرت اهمیت بدهند ؛ بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن ، بصیرت در شناخت موانع راه. بصیرت در شناخت راه های جلوگیری از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرتها لازم است. وقتی بصیرت بود، آن وقت شما می دانید با کی طرفید، ابزار لازم را با خودتان بر می داریـد . یک روز شما می خواهید در خیابان قدم بزنید، خب، با لباس معمولی، با یک دمپایی هم می شود رفت تو خیابان قدم زد؛ اما یک روز می خواهید بروید قله دماوند را فتح کنید ، آن دیگر تجهـیزات خودش را می خواهد. بصیرت یعنی اینکه بدانید چه می خواهید تا بدانید چه باید با خودتان داشته باشید.

باید بصیرت داشت. اگر بصیرت وجود داشت و عزم مقابله وجود داشت، خیلی از رفتارهای ما ممکن است تغییر پیدا کند؛ آن وقت وضعیت بهتر خواهد بود بعضی از کارها از روی بی بصیرتی است.
بصیرت چشم ظاهری است اما بصیرت تعـلق است تا آدم دوست ودشمن خود را بشـناسد. به ظواهر و حرف ها فریب نخورد و بتواند خطوط و جریان های حق و باطل را بشناسد.

نداشتن تحلیل و بصیرت از پیچیدگی‌‌های موجود و پیشامدهای مسیر انقلاب اسلامی

مسیر انقلاب اسلامی با موانع بسیار پیچیده، توطئه‌های گوناگون و مبارزه همه‌جانبه دشمنان و بعضاً ضعف مدیریتی و اعتقادی درونی مواجه است. مقایسه ایران با برخی کشور‌‌ها بدون توجه به متغیرهای مزاحم یا حتی مقایسه و شاخص‌آوری از دوران پهلوی برخی را منفعل می‌کند و به چراهای تولیدی نمی‌توانند پاسخ بدهند.

برخی پیچیدگی‌‌ها اجرای عدالت را درست نمی‌فهمند، فقط می‌دانند که آنچه مراد بود محقق نشده است و کمتر به اسباب و علل می‌پردازند، به طور مثال چرایی بدحجابی و ابعاد آن و نیمه پر لیوان انقلاب در رشد فرهنگی جوانان را نمی‌توانند باهم ببینند. مصلحت‌‌ها و ملاحظات نظام در برخورد با پدیده‌ها، ملاحظات حقوقی عرف بین‌الملل که بعضاً تحمیل می‌شود یا چرایی ورود ایران به برخی مسائل برون‌مرزی را نمی‌توانند تحلیل کنند. چرایی آسیب‌های اجتماعی یا حتی ریزش نخبگان برایشان قابل هضم نیست و راه‌حل مشخصی هم ندارند. نهایتاً به انزوا یا پرخاشگری روی می‌آورند.

اندر حکایت اظهار نظر فرمانده آزاده سردار محسن رضایی
دنبال کنید

مقام معظم رهبری در خطبه نماز جمعه ۲۶/۹/۱۳۷۸ بخشی از ریزش را که ناشی از عدم بصیرت است اینگونه نقل می‌کنند: «من اصلاً نمی‌خواهم غصه‌‌ها و غم‌‌ها را مطرح بکنم. بحمدالله غمگسار داریم. خدای متعال و اولیای او، بهترین غمگسارند. در همه مراحل زندگی این طور بوده است، امروز هم همان طور است. اما اگر من فقط بخواهم یک اشاره بکنم، غم بزرگ این است که همان طور که قبلاً اشاره کردم بعضی عناصری که هیچ سودی در سلطه امریکا بر این کشور ندارند، از روی غفلت و اشتباه و ضعف‌‌‌ها و عقده‌ها، برای سلطه امریکا در این کشور تلاش می‌کنند! البته اشخاص مختلف هستند. بعضی‌‌ها عقده‌ای دارند، بعضی‌‌ها کینه‌ای دارند، بعضی‌‌ها گلایه‌ای از کسی دارند برای خاطر دستمالی، قیصریه را آتش می‌زنند برای خاطر یک دشمنی و یک کینه شخصی و یک محرومیت از فلان مسئولیت که مایل بوده به او بدهند و مثلاً نشده، برای یک اشتباه در فهم، می‌بینند که حرفی می‌زنند، اقدامی می‌کنند، موضعی می‌گیرند و کاری می‌کنند که به ضرر تمام می‌شود و در خدمت دشمن قرار می‌گیرد. (۲۶/۹/۱۳۷۸ khamenie. ir)

 پیامدهای مثبت اتفاقات در جامعه ، پختگی اجتماعی و سیاسی مردم است

یکی دیگر از پیامدهای مثبت اتفاقات در جامعه ( بلخص اتفاقات امروز استان کهگیلویه و بویراحمد) ، پختگی اجتماعی و سیاسی مردم است . وقوع یک اتفاق در جامعه اسلامی ، موجب می شود ، مردم در تحلیل های سیاسی خود و در شناخت دوست و دشمن ، به رشد قابل توجهی برسند .

خدای متعال به پیغمبرش در آن دوران دشوار مکه می فرماید : ای پیغمبر من با بصیرت حرکت می کنم «قل هذه سبیلی ادعوا إلی الله علی بصیره أناو من اتبعنی » خود پیغمبر با بصیرت حرکت می کند . تابعان و پیـروان و مدافعان فکر پیغمبر هم با بصیرت . این مال دوران مکه است آن وقتی که هنوز حکومتی وجود نداشت جامعـه ای وجود نداشت ؛ مدیریت دشواری نداشت . بصـیرت لازم بود ؛ در دوران مدینه به طریق اولی .
اینکه رهبر در طول چند سال گذشته همیشه روی بصیرت تأکید می کرد به خاطر این است که یک ملت که بصیرت دارد ، مجموعه جوانان یک کشور وقتی بصیرت دارند ، آگاهانه حرکت می کنند و قدم بر می دارند همه تیغ های دشمن در مقابل آنها کند می شود . بصیرت نبود ، انسان ولو با نیت خوب ، گاهی در راه بدقدم می گذارد . شما در جبهه جنگ اگر راه را بلد نباشید ، اگر نقشه خوانی بلد نباشید ، اگر قطب نما در اختیار نداشته باشید ، یک وقت نگاه می کنید ، می بینید در محاصره ی دشمن قرار گرفته اید . راه را عوضی آمده اید ، دشمن بر شما مسلط می شود این قطب نما همان بصیرت است .

 

چرا امامان جمعه هر جمعه مردم را به تقوا دعوت می کنند؟!!!

ما مهمترین عاملی که می تواند ، نقطه مقابل اتفاقات قلمداد شود و مانع بروز و ظهور آن شود و یا عواقب آن را به حداقل برساند ، گسترش فرهنگ مبتنی بر تقوای الهی است . جایگاه و عملکرد تقوا در فرهنگ دینی نقطه مقابل جایگاه و عملکرد فتنه در فرهنگ غیر دینی است ، که در آن به جای خدا ، انسان با آرمان ها و اهداف مادیش چون قدرت ، ثروت و لذت محور می باشد . از ویژگی های اتفاقات ، گسترش شک و تردید، آمیختگی حق و باطل ، شبهه پراکندگی و متزلزل کردن پایه های یقین بود ، در حالیکه تقوا عامل ایجاد یقین و از بین برنده شک و تردید و شبهه ها است .

اقدام در تراز حماسه سلیمانی
دنبال کنید

« وَ اِنَّما سُمِّیتِ لانّها تشبهُ الحَقَّ ، فَامّا اولیاءُ الله فَضیاؤهم فیها الیقین ، و دلیلهم سمت الهدی ، و اما أعدإ اللهَ فدعاؤهم فیها اضلال و دلیلهم العمی » .

به این دلیل شبهه را شبهه نامند ؛ که شبهه حق است . اولیای خدا ، با روشنای یقین ، از جو شبهه ها می گذرند و به سوی رستگاری راه می پویند ، ولی دشمنان خدا فرصتی می یابند و دعوت گر خلق به سوی گمراهی می شوند که دلیل راهشان نیز جز کوری نیست .

و همچنین می فرمایند :
« اِن مَن صرحت له العبر عما بین یدیه من المثلات ، حجزته التقوی عن تقحُّمِ الشبهات» .
« بی شک اگر برای کسی فاجعه های تاریخ – که فراروی او است – عریان شود ، حاصلش تقوایی خواهد بود که او را از ناسنجیده به آب زدن و در امواج فتنه ها فرو افتادن باز خواهد داشت . »

امام (ع) در این سخنان عبرت گرفتن را برای رعایت تقوا لازم دانسته اند و اشاره می کنند که هرکس از پیشامدهای ناگوار عبرت بگیرد تقوا او را از افتادن در شبهات باز می دارد ، چگونگی ارتباط بین عبرت گرفتن و تقوا به این صورت است : هر کس که در توجه به حقایق ، عقل راهنمایش باشد و نور بصیرت او را بر مشاهده آفات دنیا آماده سازد و از دگرگونی حالات عبرت ها به دست آورد و از کسانی که همت خود را به دنیا منحصر کرده و دنیا را جای همیشگی خود دانسته اند ، پند گیرد ، خواهد دید که همه امور دنیا باطل و سایه های زوال پذیرند . بنابراین خداوند ترس و تقوای خود را در دل چنین شخصی می افکند و این ترس از خدا او را از افکنده شدن در امور باطل باز می دارد . منظور از شبهات نیز در اینجا امور دنیوی باطل و گذرا است که خود را شبیه حق و بادوام نشان می دهند و مقدمه در افتادن به فتنه می باشند .

امام (ع) در سخنی دیگر تقوا را راز رهایی و راه برون رفت از تاریکی و ظلمات فتنه ها می دانند .
« وَ اعلموا أنَّه مَن یتّق الله یَجعل که مخرجاً مِن الفتن و نوراً من الظلم » .
« و بدانید هر که تقوای الهی پیشه کند ، خداوندش از بن بست فتنه ها گریز گاهی و از امواج سیاه روشنی ویژه ای عطا می کند . »
بخشی از کلام امیر المومنین (ع) یعنی « من یتق الله یجعل له مخرجاً » آیه قرآن است و بیرون رفتن از فتنه ها و رهایی از تاریکی های ظلم در واقع تفسیر آیه می باشد .

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi