پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

باور به انحراف انقلاب اسلامی از اهداف اولیه / چرا این روزها برخی مسئولان ریزش دارند؟!

عدم جامع‌نگری نسبت به اهداف انقلاب اسلامی باعث گردید برخی انقلابیون به صورت کاریکاتوری برخی از ابعاد یا بخش‌‌‌ها را برجسته بخواهند و موانع تحقق آن را نبینند.

برخی هدف انقلاب را دموکراسی و آزادی دانستند، برخی حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی مدنظرشان بود، برخی روشنفکران مبارزه با استکبار را از اهداف پسینی انقلاب می‌دانند، برخی حضور منطقه‌ای ایران را بی‌ربط با انقلاب می‌دانند، برخی کارکرد‌های ولایت فقیه در قانون اساسی را جزو شعار‌‌ها اولیه انقلاب نمی‌دانند و نقش روحانیت را قابل حذف می‌پسندند و…

اختصاصی کرونا

کد خبر : 42730
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳

کرونا :

باور به انحراف انقلاب اسلامی از اهداف اولیه / چرا این روزها برخی مسئولان ریزش دارند؟!

نخستین گام در مطالعه هر پدیده، تبیین مفهومی آن است. شاید به تعداد اندیشمندانی که در مورد انقلاب قلم زده اند، تعاریفی از انقلاب ارائه شده باشد. این تعاریف کم و بیش وجوه اشتراک و اختلاف نسبت به یکدیگر دارند و هر یک از آنها زاویه ای از زوایای انقلاب را آشکار می سازد. آنچه مسلم و قطعی است این که بر روی هیچ تعریف مفهومیِ رضایت بخش و مورد پذیرش عموم، اتفاق نظر وجود ندارد.

در کالبدشکافی تعاریف انقلاب به مؤلفه هایی نظیر دگرگونی بنیادین و ساختاری، تغییر نهادها، جابه جایی نخبگان، خشونت و بی نظمی و… برمی خوریم که بر اساس تحلیل انقلاب های جهان، در تعریف انقلاب جای گرفته اند. وقوع انقلاب اسلامی ایران که یکی از بزرگ ترین پدیده های تاریخ در قرن بیستم بوده و در زمره مهم ترین جنبش های سیاسی ـ اجتماعی به شمار می آید، تعاریف موجود و نیز نظریه های انقلاب را به چالش کشید و ضرورت ارائه تعریف جدیدی از انقلاب را به دنبال آورد.

وجه عدم اتفاق نظر در درک مفهومی انقلاب، مربوط به پیچیدگی آن به عنوان یک پدیده اجتماعی است که به پیچیدگی و ناشناختگی انسان برمی گردد. با این وجود گفتنی است که شاید بتوان از طریق درک اشارت و رمزهای ضمنی اینگونه دگرگونی ها، به تصوری رضایت بخش از معنای انقلاب دست یافت.

انقلاب اسلامی خصوصیات منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر انقلاب های جهان ممتاز می سازد و مفهوم جدیدی از انقلاب به دست می دهد. برخی از این خصوصیات از نظر خلف صالح معمار بزرگ انقلاب اسلامی از این قرارند:

۱ ـ برخورداری از پشتوانه عظیم فلسفه و فقه و معارف شیعه در طول هزار سال،

۲ ـ انقلاب اجتماعی همه جانبه همراه با تحول بنیادین در زندگی انسان ها،

۳ ـ استواری بر پایه فرهنگ و اعتقاد و ایمان در مراحل اوج گیری و سازندگی انقلاب،

۴ ـ بهره مندی از رویکرد ارزشی و هدف گیری اصلاح مفاسد جهانی و بشری،

۵ ـ حاکم سازی فرهنگ توحیدی به جای فرهنگ الحادی و استبدادی،

۶ ـ شکل گیری بر مبنای نظم و انضباط انقلابی.

با توجه به این خصوصیات است که انقلاب اسلامی یک تفسیر اسلامی و الهی بوده و به معنی زنده کردن دوباره اسلام است؛ چنان که رهبر معظم انقلاب می فرماید:

انقلاب یک تفسیر اسلامی و الهی است. ما انقلاب را یک تحوّل اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی می دانیم که به دنبال آن ها تحول اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و آنگاه رشد همه جانبه ابعاد انسان ها می آید. همان طور که در آیه قرآن است «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» هر وقت انسان ها خصلتهای بد، ضعفها، نقص ها و بی ایمانی ها را در خودشان تغییر دادند، اوضاع و احوال اجتماعی آنها تحول پیدا خواهد کرد. هیچ چیز هم جلوگیر آن نخواهد بود. برای شروع این حرکت و تحول همگانی، انسان ها باید احساس تکلیف کنند.

باور به انحراف انقلاب اسلامی از اهداف اولیه

عدم جامع‌نگری نسبت به اهداف انقلاب اسلامی باعث گردید برخی انقلابیون به صورت کاریکاتوری برخی از ابعاد یا بخش‌‌‌ها را برجسته بخواهند و موانع تحقق آن را نبینند.

پیوند نور با دلهایی لبریز از نور
دنبال کنید

برخی هدف انقلاب را دموکراسی و آزادی دانستند، برخی حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی مدنظرشان بود، برخی روشنفکران مبارزه با استکبار را از اهداف پسینی انقلاب می‌دانند، برخی حضور منطقه‌ای ایران را بی‌ربط با انقلاب می‌دانند، برخی کارکرد‌های ولایت فقیه در قانون اساسی را جزو شعار‌‌ها اولیه انقلاب نمی‌دانند و نقش روحانیت را قابل حذف می‌پسندند و…

یکی فقر موجود در برخی طبقات  اجتماعی را سند انحراف انقلاب تفسیر کند.دیگری اسلامیت نظام را تقابل با مردم و انتخابات قلمداد می‌نماید و به چالش و کشمکش و رویارویی یا انزوا رو می آورد.
سر جمع این نگرش‌ها نشان می‌دهد که تصورات و سلایق فردی از اول جایگزین چیستی و ماهیت انقلاب اسلامی قرار گرفته است و در بستر زمان به ناسازگاری تبدیل شده است.راه درمان این موضوع رجوع جامع و غیر گزینشی به اندیشه و اهداف امام است.

پیام انقلاب اسلامی

هر انقلابی نظیر زلزله یا آتشفشان تأثیرات کم و بیش منطقه ای و بین المللی دارد و برای ایجاد عمق استراتژیک خود، پیامی را عرضه می کند. هر چه پیام انقلاب پرجاذبه تر باشد، انسان های بیشتری به پذیرش و حمایت و الگوپذیری از آن روی می آورند. انقلاب اسلامی ایران که امتیاز اساسی اش، اتکای به جهانبینی اسلامی بود، در زمانی به وقوع پیوست که حرکتهای لیبرالی و سوسیالیستی جاذبه خود را از دست داده بودند. گرچه بسیاری از روشنفکران چپ گرا همچنان القا می کردند که تنها ایدئولوژی بسیج کننده ملت ها، مارکسیسم است.

انقلاب اسلامی مردم ایران این پیام را به دنیا عرضه کرد که بسیج کننده ترین ایدئولوژی ها اسلام است و اسلام مکتبی است که نه تنها توانایی سازماندهی یک مبارزه عظیم را دارد، بلکه در دوران پیچیده عصر ماشینی با همه معارضه ها و تضادهایی که سیاستهای جهانی دارد، قادر به حل مشکلات جامعه و اداره آن بوده و بقا و ماندگاری اش را تضمین می کند. به عبارت دیگر انقلاب اسلامی ایران، گشودن جبهه تازه ای فراروی همه انسان های مظلوم و محرومی است که از نارسایی و نابسامانی تمدن تحمیلی استعماری رنج می برند و شعار نه شرق و نه غربی این انقلاب، بیانگر نفی هر گونه ظلم و ستم بر بشریت است. برخی از پیام های انقلاب اسلامی را می توان به صورت زیر برشمرد:

۱ ـ لزوم خروج انسان از یوغ بردگی و بندگی طاغوت و رستن از ذلت و خواری،

۲ ـ روی آوردن به عبودیت خدا و رستگاری،

۳ ـ برآشفتن در مقابل همه بدی ها و کجی ها و نابسامانی ها،

۴ ـ مبتنی بودن حکومت و قدرت سیاسی بر پرهیزکاری، عدالت و حقیقت،

۵ ـ ضرورت دین گرایی و خدامحوری و نیز بازگشت از مسیر انحرافی دوران غرور جاهلانه شکوفایی علم.

حاصل سخن در یک کلام این که پیام انقلاب، پیام معنویت است، یعنی بشرِ سرگشته امروز که از عدم تأمین نیازهای برتر و والاتر و ندیدن و نداشتن صفا و محبّت و مهربانی و نیافتن نوعی معرفت والا به ستوه آمده است، به دنبال مکتبی است که علاوه بر تأمین نیازهای مادی، نیازهای معنوی او را نیز برآورده سازد و چون شاهد بود هر جایی که این انقلاب نفوذ کرد، معنویت را هم با خود به آنجا برد، گمشده خود را در پیام انقلاب اسلامی یافتنی دید. بنابراین با قاطعیت می توان گفت رویکرد دین گرایی حاضر که در اطراف و اکناف جهان معاصر روبه توسعه و گسترش نهاده، محصول و ثمره دریافت این پیام است.

هیئت نظارت بر مطبوعات خانه رسانه های ایران
دنبال کنید

آرمان و اهداف انقلاب اسلامی

ارزش و اهمیت هر انقلابی بسته به آرمان و اهدافی است که تعقیب می کند. بزرگی و کوچکی آرمان ها و اهداف تا حدود زیادی تعیین کننده میزان هزینه ای است که برای هر انقلابی باید صرف کرد. هر چه آرمان ها و اهداف یک انقلاب، متعالی تر و پرجاذبه تر باشد، تحمل سختی ها و فشارها در مسیر دستیابی به آنها، آسان تر و شیرین تر خواهد بود. انقلاب اسلامی ایران نیز از ابتدا آرمان ها و اهداف مشخصی را برای خود ترسیم نمود و رهبر و ملت از آغاز تا کنون در جهت دستیابی به آنها از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند. برخی از آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی به دیدگاه مقام معظم رهبری عبارتند از:

۱ ـ عدالت خواهی،

۲ ـ تربیت و تزکیه انسان و در نتیجه جامعه سازی بر مبنای آن،

۳ ـ تشکیل نظام توحیدی و تلاش برای دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی،

۴ ـ دستیابی به حیات طیّبه،

۵ ـ برخورداری از رفاه، امنیت، دانش، عزت سیاسی، استقلال اقتصادی و رونق تجاری،

۶ ـ حاکمیت اسلام و قرآن در زندگی بشر،

۷ ـ تکریم انسان و نفی فقر و فساد و تبعیض و در نتیجه احساس خوشبختی و سعادت،

۸ ـ باز گرداندن عزّت اسلامی به مسلمانان.

علاوه بر موارد یادشده، اهداف دیگری نظیر استقلال، آزادی، رشد معنوی، تعالی مادی، ایجاد محیط امن و باکرامت و… نیز جزء اهداف انقلاب به حساب می آیند. مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:

دین یک نظام اجتماعی به بشر ارائه می کند و نه فقط یک سلسله عبادات و عادات. هرچند عبادات و عادات نیز انباشته از روح زندگی و در جهت همان نظام است و این نظام اجتماعی مبتنی بر همان جهان بینی است و ساخته به شکل آن است. آزادی و برابری انسان ها، عدل اجتماعی، خودآگاهی افراد جامعه، مبارزه با کژی و زشتی، ترجیح آرمان های انسانی بر آرزوهای شخصی، توجه و یاد الهی، نفی سلطه های شیطانی و دیگر اصول اجتماعی نظام اسلامی و نیز اخلاق و رفتار شخصی و تقوای سیاسی و شغلی، همه و همه ملهم و زاییده آن جهان بینی و برداشت کلی از جهان و انسان است. اسلام، نظام های مبتنی بر زور و قلدری و زاینده ظلم، جهل، اختناق، استبداد، تحقیر انسان و تبعیض نژادها، ملت ها، خون ها و زبان ها را رد می کند و غلط می شمرد و با هر آن نظام و کس که به ستیزه نظام اسلامی کمر بندد، با شدت و مقاومت می ستیزد و به جز آن، با همه انسان ها چه هم کیش و چه ناهم کیش به محبت و مساعدت امر می کند. بر چنین پایه ها و با چنان هدف هایی انقلاب اسلامی در ایران پدید آمد و نظام جمهوری اسلامی را بنا نهاد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس شنبه , 11 فروردین 1397 - 12:24

باسلام وتحیت وتشکر از پرداختن به موضوع
تیتر بامحتوا متن هماهنگی ندارد .اگرچه محتوای متن درست بوده .همانگونه که اشاره فرمودید انقلاب تاثیرات وابعاد منطقه ای وفرامنطقه ای داشته ودارد انقلاب از اهداف خود عدول نکرده ودر مسیر انحراف هم قرار نگرفته ونمی گیرد ولی برخی مسولین نظام جمهوری اسلامب از اهداف انقلاب اسلامی فاصله گرفته وبه مسیر انحرافی نزدیکتر شده اند اگر مردم هوشیاری به خرج ندهند وبا اگاهی مسایل داخلی وخارجی را رصد نکنند ودر اثر القایات ییرونی ازارزشگذاری ارزشها فاصله بگیرند در اثر پدیده نفوذ نااهلان بر مسند ارزشگذاری قرار گرفته واضد ارزشها جایگزین ضد ارزشها خواهند شد ونظام برامده از اهداف انقلاب اسلامی رنگ وبوی دیگری به خود می گیرد ودیگر این نظام بستر وحامل مناسبی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نخواهد بود ومی طلبد که دردرون نظام خانه تکونی انجام شود.وغربال گری صورت گیردـ که قطعا مردم مومن این غربالگری را عملیاتی خواهند کرد چون مردم انقلاب کردند وخود مراقب خواهند بودوباسعه ثدر خانه تکانی را انجام داده ومسولین ناکارامد را که خلاف اندیشه انقلاب حرکت کرده راکنار زده تا انقلاب اسلامی ایران را به انقلاب جهانی موعود متصل کنند
ان شالله

logo-samandehi