جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برنامه ملی نجات دریاچه ارومیه نهایی شده است

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار عصر شنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: این برنامه هفته پیش در نشستی ارایه شد که در آن نظر همه دستگاه ها و طیف وسیعی از کارشناسان لحاظ شده است. وی اضافه کرد: براساس این برنامه ملی تلاش می شود در 10 سال دریاچه ارومیه نجات یابد. رییس سازمان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 4217
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۱

کرونا :

برنامه ملی نجات دریاچه ارومیه نهایی شده است

برنامه ملی نجات دریاچه ارومیه نهایی شده است 3

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار عصر شنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: این برنامه هفته پیش در نشستی ارایه شد که در آن نظر همه دستگاه ها و طیف وسیعی از کارشناسان لحاظ شده است.

وی اضافه کرد: براساس این برنامه ملی تلاش می شود در 10 سال دریاچه ارومیه نجات یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه احیای تالاب های اطراف دریاچه ارومیه وضعیت خوبی پیدا کرده است، ادامه داد: با توقف کامل سد سازی و آبگیری سدهای جدید به وسیله شورای عالی آب و کارگروه، نجات دریاچه ارومیه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: همچنین موضوع انجام ارزیابی زیست محیطی برای سدها و بازنگری بسیاری از فعالیت ها از جمله جاده میان گذر دریاچه ارومیه نیز در دستور کار سازمان حفظ محیط زیست قرار گرفته است.

ابتکار درباره آموزش کشاورزان این منطقه نیز یادآور شد: طرح مشترکی با کشور ژاپن و برنامه عمران ملل متحد در تهران آغاز شده که علاوه بر پوشش 41روستای اطراف دریاچه، اصلاح الگوی مصرف آب، کشت و توسعه پایدار کشاورزی با هدف کاهش مصرف و بازگشت آب به دریاچه در آن مورد تاکید قرار گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره مقابله با پدیده ریزگردها هم گفت: در نخستین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، گزارشی از وضعیت گرد و غبار و منشا خارجی آن از سوی این سازمان ارایه شد که هم اکنون کارگروه ملی برای مقابله با این پدیده تشکیل و فعال است.

ابتکار افزود: همچنین برنامه اقدام ملی در این زمینه آماده است که در جلسه دیگر این شورا به تصویب می رسد.

وی گفت: در زمینه همکاری بین المللی نیز کارهای خوبی انجام شده ولی با توجه به ناامنی ها و اقدامات تروریستی که هم اکنون در عراق شاهد آن هستیم، بسیاری از این مناسبات را خدشه دار کرده و امیدواریم با امنیت و آرامش بتوانیم برنامه های محیط زیست شامل توسعه درختکاری و عملیات تثبیت خاک را دنبال کنیم.

بیانیه ۳۰ بندی فراکسیون محیط‌زیست در حمایت از بیانات رهبر انقلاب
دنبال کنید

ابتکار ادامه داد: همچنین در داخل کشور نیز منابع گرد و غبار داخلی در سطح هر استان مشخص و شناسایی شده و در اولویت تثبیت خاک و کاشت نهال قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: با توجه به این که خیلی از پدیده های گرد و غبار منشا داخلی دارند، باید با مدیریت در سرزمین خودمان بتوانیم نسبت به کاهش این رخدادها اقدام کنیم.

* توقف تولید بنزین داخلی دستاورد مهم برای کشور است

معاون رییس جمهوری درباره بنزین تولید داخل کشور گفت: مرجع تشخیص آلودگی هوا و انطباق کیفیت سوخت با استانداردها از تکالیف قانونی سازمان محیط زیست است.

ابتکار اضافه کرد: از سال 88 کیفیت بنزین عرضه شده در کشور دچار افت کیفی شده و به دلیل پایین بودن استانداردهای بین المللی، آلودگی های مضاعفی در کشور ایجا شده است.

وی بیان کرد: این گزارش ها در این سازمان در دوره های قبل بوده ولی اعلام نشده بود و با وجود گزارش های کارشناسان، دانشگاهیان و شورای شهر تهران یک سکوت خبری در این زمینه وجود داشته است.

ابتکار یادآور شد: نمی توانیم تحت عناوین و دلایل مختلف سلامت مردم را به مخاطره بیندازیم.

وی اظهار کرد: همه گزارش ها در این زمینه به صورت کامل وجود دارد و سازمان محیط زیست نیز بر موضع کارشناسی خود که از حمایت دولت هم برخوردار بوده، ایستاده است.

* لایحه هوای پاک مرحله نهایی را در دولت می گذراند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در دولت های گذشته بسیاری از این استانداردها و سیاست ها بویژه در منطقه عسلویه رها شده بود و این شرایط یکی از بدترین شرایط زیست محیطی را برای این منطقه بوجود آورده است.

راه اندازی ۵ کارخانه جدید نمکزدایی
دنبال کنید

وی افزود: در نشست امروز با برخی مسوولان عسلویه خواستار ارایه برنامه عملیاتی برای کاهش آلودگی ها و اصلاح فرایندها شدیم و این را پیش شرط برای سفر به عسلویه قرار دادیم.

ابتکار گفت: براساس قانون صنایع بزرگ که مشمول خود اظهاری و گزارش وضعیت خروجی های هوا و فضا به صورت آنلاین هستند تا پایان سال 93 فرصت دارند برای نصب سیستم آنلاین و اتصال به شبکه سازمان حفاظت محیط زیست اقدام کنند.

وی افزود: در استان بوشهر 9 واحد تا امروز پایش آنلاین انجام داده اند و امیدواریم تا پایان سال همه صنایع به این سیستم متصل شوند.

ابتکار اظهار کرد: هم اکنون لایحه هوای پاک در دولت در حال نهایی شدن است که اجرا شدن آن می تواند بسیاری از این معضلات را مرتفع سازد.

* استحصال زمین از دریا زیان بار است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: استان بوشهر با توجه به بحث انرژی، صنعت و جاذبه های بسیار زیاد گردشگری، باید برای سواحل خود نیز برنامه ریزی داشته باشد.

وی افزود: نباید اجازه دهیم که به دلیل فقدان یک برنامه و رویکرد جامع بخش هایی از این سواحل محدود و یا در اختیار فعالیت خاصی قرار بگیرد.

ابتکار اضافه کرد: به همین دلیل به یک برنامه ریزی و نگاه آمایشی در این زمینه نیاز داریم که سازمان محیط زیست برنامه ها، سیاست ها و پیشنهادهایی در این مورد دارد.

وی در باره استحصال زمین از دریا هم گفت: استحصال زمین به سواحل؛ به آبزیان و تنوع زیستی دریا آسیب جدی وارد می کند که در مدیریت سواحل همه این موار

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi