جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جای خالی نمادهای سنتی در آذین بندی دهه فجر در شهر یاسوج +تصاویر

شهر یاسوج مرکز یکی از استان های لر نشین حوزه زاگرس است که که گویی در این شهر لر نشین هیچ آثاری از آثار سنتی که نماد آن "گمبول" است دیده نمی شود و مسئولان شهرداری نیز چندان راغب به استفاده از این سنت کهن در دهه فجر نیستند. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 41496
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷

کرونا :

جای خالی نمادهای سنتی در آذین بندی دهه فجر در شهر یاسوج +تصاویر
شهر یاسوج مرکز یکی از استان های لر نشین حوزه زاگرس است که که گویی در این شهر لر نشین هیچ آثاری از آثار سنتی که نماد آن "گمبول" است دیده نمی شود و مسئولان شهرداری نیز چندان راغب به استفاده از این سنت کهن در دهه فجر نیستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، دهه فجر است و در  این مدت همه شهرها و کل کشور ایران آذین بندی می شود به یاد روزی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و برای همیشه جاودان ماند تا درس عبرتی شود برای آنها که نمی خواستند پیروزی انقلاب اسلامی را ببینند.

 

 این روزها همه شهرها توسط شهرداری ها و همه خانه ها و مدارس تزئین می شوند  که نشان دهیم خوشحالیم نشان دهیم در بهمن ۵۷ چه اتفاق بزرگی رخ داد اتفاقی که همه مردم ایران خواستار آن بودند و به همت امام خمینی(ره) و مردم شهید پرور ایران محقق شد.

 

در دهه فجر یکی از مهمترین  کارها برگزاری جشن های مختلف و اذین بندی شهر است و هر شهر با توجه به سنت هایی که دارد جشن هایی را در نقاط مختلف بر گزار می کند جشن هایی که بوی استقلال،آزادی و جمهوری اسلامی می دهند شهر یاسوج نیز در این شادی همراه مردم سراسر کشور است.

 

جای خالی نمادهای سنتی در آذین بندی دهه فجر در شهر یاسوج +تصاویر 4
 

یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز توسط شهرداری تزئین می شود با توجه به اینکه در یاسوج نماد خاصی که متعلق به دلیرمردان و شیررزنان این دیار باشد وجود ندارد بهتر است شهرداری یاسوج این بار کاری متفاوت انجام دهد و اذین بندی شهر را با وسایل سنتی انجام دهد.

استان کهگیلویه وبویراحمد در سالی که گذشت
دنبال کنید

 

اصالت را هیچگاه نباید از یاد برد و باید به فرزندانمان بیاموزیم که هیچگاه سنت های قدیمی خود را فراموش نکنند و جشن هایی برگزار کنند که از سنت های استان نیز پیروی کنند البته  به دلیل مصادف شدن ایام فاطمیه با بهمن امسال جشن های دهه فجر از ۱۵ بهمن به بعد در کشور آغاز می شود.

 

جای خالی نمادهای سنتی در آذین بندی دهه فجر در شهر یاسوج +تصاویر 5
 

 به شهرداری یاسوج پیشنهاد می کنیم این بار  در کنار آذین بندی کردن شهر با پرچم های ایران، پرجم ها و لامپ های رنگی از گمبول نیز استفاده کنند تا شهر یاسوج رنگ سنتی خود را حفظ کند چرا که هم در رنگ های مختلف وجود دارند و هم یک بار مصرف نیستند که بعد از استفاده  دور ریخته شوند.

 

همان گونه که می بینیم این روزها برای تزئین ماشین های عروس از  گمبول استفاده می کنند همچنین برای گرفتن کلیپ های عروسی همچون گذشته عروس سوار بر اسب و داماد به دنبال اوست مسئولان نیز بیایند برای این سنت تلاش کنند.

 

انتهای پیام

منبع : دانا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi