پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نفس های فرهنگ غنی قوم لر به شماره افتاده است / وقتی مسئولان کهگیلویه وبویراحمد همه هم و غمشان سیاست است

فرهنگ سازی در حوزه فرهنگ بومی استان به شکل ضعیف و نسبت به فرهنگ مهاجم به صورت بسیار کم انجام می گیرد که کارایی لازم در این زمینه نداشته است و هر روز شاهد افول فرهنگ بومی و محلی کهگیلویه وبویراحمد در عرصه های مختلف بوده ایم. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل

اختصاصی کرونا

کد خبر : 41402
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵

کرونا :

نفس های فرهنگ غنی قوم لر به شماره افتاده است / وقتی مسئولان کهگیلویه وبویراحمد همه هم و غمشان سیاست است
فرهنگ سازی در حوزه فرهنگ بومی استان به شکل ضعیف و نسبت به فرهنگ مهاجم به صورت بسیار کم انجام می گیرد که کارایی لازم در این زمینه نداشته است و هر روز شاهد افول فرهنگ بومی و محلی کهگیلویه وبویراحمد در عرصه های مختلف بوده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ فرهنگ تعاریف مختلفی را به خود دیده است که از میان این تعاریف می توان به این تعریف که فرهنگ مجموعه ای از آداب، رسوم، روابط اجتماعی ونوع روابط در زندگی جمعی اشاره کرد که هر روز دچار تغییر و تحولاتی می گردد.

در میان فرهنگ ها، فرهنگ قوم لر به عنوان یکی از قوم های اصیل ایران در همه جای کشور شناخته شده است که آداب و رسوم خاص خود را به دنبال دارد که باعث شده است ویژگی منحصر بودن آن بیشتر چشم هر بیننده ای را به خود جلب کند.

نفس های فرهنگ غنی قوم لر به شماره افتاده است / وقتی مسئولان کهگیلویه وبویراحمد همه هم و غمشان سیاست است 8

نفس های فرهنگ غنی قوم لر به شماره افتاده است / وقتی مسئولان کهگیلویه وبویراحمد همه هم و غمشان سیاست است 9

لر قومی است که در جنوب غربی ایران اسکان یافته است و گویش خاص خود را دارد که به زبان فارسی هم بسیار نزدیک است و که به عنوانی گویشی شیرین در میان بخشی از مردم ایران زمین جریان دارد.

اما این روزها که کشور مورد سایش فرهنگی قرار گرفته است و در بسیاری از بخش های فرهنگی باعث شده است که فرهنگ اصلی جای خود را به فرهنگ جایگزین از آن سوی مرزها شود و این جایگزینی در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز خود را بیش از پیش به نمایش گذاشته است به طوری که طی یک بازه ۱۰ ساله پوشش شهرهای اصلی این استان از پوشش بومی به پوشش مدرن تبدیل شده است.

محمد پور ده بزرگ ،چهره ای ملی و ذی نفوذ در سطح کلان کشوری است
دنبال کنید

نفس های فرهنگ غنی قوم لر به شماره افتاده است / وقتی مسئولان کهگیلویه وبویراحمد همه هم و غمشان سیاست است 10

همواره در جامعه ما تکاپوی سنت و مدرنیته در حال انجام است که این دو در برخی از موارد مقابل هم قرار می گیرند و فرهنگ را هم زیر چرخ های خود قرار می دهند که در شرایط فعلی کشور نیز این تقابل بیشتر از هر زمان دیگری نشان می دهد و این موضوع در استان ما بسیار بیشتر پدیدار می گردد چرا که فرهنگ بومی و عشایری در مقابل فرهنگ مهاجر از خارج مرزهای استان قرار گرفته است.

پوشش محلی این استان که یکی از خصوصیات آن بود در حال حاضر حال و روز خوشی را تجربه نمی کند و لباس بومی و محلی این استان صرفاً برای شرکت در مراسمات و جشن ها مورد استفاده قرار می گیرد و با فرسایش فرهنگی که در استان انجام گرفته است پوشیدن آن در سطح شهرها خصوصاً مرکز استان به نوعی با رویکرد غیرقابل قبول از سوی دیگر افراد جامعه مورد سرزنش قرار می گیرد.

نفس های فرهنگ غنی قوم لر به شماره افتاده است / وقتی مسئولان کهگیلویه وبویراحمد همه هم و غمشان سیاست است 11

در یاسوج شاهد این بوده ایم که بعد از گذشت یک دهه این پوشش محلی و بومی جای خود را به پوشش های جدید داده است و چهره این شهر را از یک حالت بومی و محلی به یک چهره مدرن تبدیل کرده است.

البته این موضوع در خانواده نیز رسوخ پیدا کرده است و شاید برای خود شما هم اتفاق افتاده باشد که کودکان خود را از یادگیری گویش لری محروم کرده باشند و یادگیری زبان فارسی صرف را در روند آموزشی و تربیتی فرزندان خود قرار داده باشند.

همچنین در بحث بازیهای محلی نیز شاهد رکود هستیم که این موضوع روز به روز نیز بیشتر می شود و با ورود ابزار مدرن شاهد این هستیم که تلفن همراه، تبلت و رایانه جای بازیهای محلی که ایجاب کننده تحرک،  نشاط و ارتباط اجتماعی بود را گرفته اند و این موضوع در کنار آسیب های جسمی و روانی به جامعه نیز آسیب وارد کرده است و بازیهای محلی به حاشیه رفته اند.

پیام نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت شهادت سید نوید موسوی
دنبال کنید

نفس های فرهنگ غنی قوم لر به شماره افتاده است / وقتی مسئولان کهگیلویه وبویراحمد همه هم و غمشان سیاست است 12

نفس های فرهنگ غنی قوم لر به شماره افتاده است / وقتی مسئولان کهگیلویه وبویراحمد همه هم و غمشان سیاست است 13

سنت هایی که در فرهنگ لر وجود داشته است با وجود هجمه های دنیای امروز در معرض خطر قرار گرفته است و فرهنگ سازی در حوزه فرهنگ بومی استان به شکل ضعیف و نسبت به فرهنگ مهاجم به صورت بسیار کم انجام می گیرد که کارایی لازم در این زمینه نداشته است و هر روز شاهد افول فرهنگ بومی و محلی کهگیلویه وبویراحمد در عرصه های مختلف بوده ایم.

حال این فرهنگ نیاز به احیا دارد که در زمینه های مختلف باید برای این احیاسازی تلاش های مختلف انجام بگیرد که شاهد این باشیم فرهنگی که با حاشیه رانده شده است دوباره به متن جامعه برگردد و این فرهنگ اصیل ایرانی در اقیانوس فرهنگ های نابه هنجار گم نشود.

از طرفی مسئولان استان که هر روز در جلسات و محافل سیاسی مختلف حضور پیدا می کنند، تدبیری در این زمینه به خرج نمی دهند و این موضوع به عنوان یک معضل خود را در معرض نمایش گذاشته است که در سال های آتی شاهد این خواهیم بود که چیزی از فرهنگ قوم لر نخواهد ماند.

انتهای پیام/

منبع : دانا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi