جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هدف غرب از برجام تضعیف ایران در صحنه های بین المللی بود/ تیم مذاکره کننده هسته ای در دام سیاست غرب گرفتار شد

سعدالله زارعی گفت: بکار بردن این ادبیات در مقابل قضیه برجام که منفعتی شامل حال کشور ایران شد، دست ما را در جایگاه پرسش گری از غرب و مطالبه گری خواهد بست. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ قریب به دو سال از اجرای برجام بر میگذرد و آنچه در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 41140
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۹:۰۰
سعدالله زارعی گفت: بکار بردن این ادبیات در مقابل قضیه برجام که منفعتی شامل حال کشور ایران شد، دست ما را در جایگاه پرسش گری از غرب و مطالبه گری خواهد بست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ قریب به دو سال از اجرای برجام بر میگذرد و آنچه در این بین برای مردم ایران هنوز به عنوان قضیه ای مبهم است همانا اجرای تعهدات ایران و حتی فراتر از آن طبق توافقات بین المللی است ولی در مقابل غرب بخصوص آمریکا هر روز که از عمر برجام نافرجام می گذرد عرصه فعالیت های اقتصادی و سیاسی را بر جمهوری اسلامی ایران تنگ تر می نمایند و با سوء استفاده از این موضوع تحریم های جدیدتری وضع می نمایند و به عنوان حربه ای برای تضعیف کشور ایران در عرصه های بین المللی به سود خود استفاده می کنند.

به همین دلیل پایگاه خبری چهارفصل برای شناخت بیشتر نسبت به قضیه برجام از زوایای مختلف، گفتگوی اختصاصی با سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی انجام داده است تا از روند اجرای برجام بیشتر آگاهی یابد.

سعدالله زارعی به چهارفصل گفت: برجام برمبنای یک تصور از جانب طرف ایرانی شکل گرفت و آن تصور این بود که می تواند با مقداری تنزل از حقوق خودش به گشایش اقتصادی دست پیدا کند و برخی موانعی که بر سر راه تبادل ارز و کالا است را به نوعی بردارد، گمان این بود که یک توافق بین المللی که در آن کشورهای اصلی مخالف ایران شرکت کنند و پای این برجام را امضاء بزنند و بعد هم امضای آنها مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل قرار بگیرد و تبدیل به قطعنامه ۲۲۳۱ شود.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: این مسئله تضمین لازم را برای اینکه ایران بتواند برخی موانع اقتصادی را که غربی ها مصوب آن بودند از پیش پای خود بردارد محقق می شود اما در اینجا به یک نکته توجه نشده بود و آن نکته هم این است که اساسا تحریم ها با هدف تضعیف جمهوری اسلامی ایران تنظیم و به تصویب رسیده بود و مسئله غرب در واقع مسئله هسته ایران نبوده است بلکه هسته ای یکی از مسائلی بود که غربی ها در واقع می خواستند مورد هسته ای را از ایران دور کنند و کشور ما را از یک حق مسلم شناخته شده محروم نمایند.

یک قول ویژه از وزیر گردشگری به مردم سی‌سخت/اذعان ضرغامی به یک ضعف بزرگ در حوزه گردشگری+فیلم
دنبال کنید

وی افزود: از نظر غربی ها تنزل ایران در برجام الزاما باید نقطه آغاز تنزل در همه مسائلی باشد که غربی ها روی آن حساسیت دارند که در راس آنها نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و به تعبیر درست تر نقشی که ایران در جهت به هم زدن طرحهای استعمارگرانه غربی ها ایفا می نماید و ایران از این نقش فاصله بگیرد. در کنار مسئله برجام بحث موشکی ایران هم مطرح بود اما اساس مسئله غربی ها با ما قطع نفوذ جمهوری اسلامی و همینطور تضعیف مداوم وضعیت اقتصادی ایران بود.

زارعی اشاره نمود: متاسفانه تیم هسته ای ما از این نکته که پیش افتاده به نظر می رسید و فهم آن نیاز به اطلاعات زیاد و هوش زیاد هم نداشت غفلت کردند و در عمل هم دیدیم که فشار اقتصادی ادامه پیدا کرد. داعیه غربی ها از جمله کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در خصوص مسئله اساسی تر یعنی نفوذ منطقه ای ایران و بعد هم مسئله موشکی ادامه پیدا کرد و هنوز هم ادامه دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در واقع باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تنزل ایران در پرونده هسته ای از نظر غربی ها فقط نقطه آغاز است که اگر این نقطه آغاز با مسائل دیگر مثل بحث موشکی و موضوع نفوذ منطقه ای ایران همراه نشود، یعنی تنزل ایران در پرونده موشکی و منطقه ای اتفاق نیافتد این نقطه آغاز ارزشی برای غرب نخواهد داشت چون محدودیت برنامه هسته ای ایران و پذیرش بعضی تاخیرها از سوی طرف ایرانی مسئله ای نیست که در دراز مدت کمکی به غرب نماید زیرا که ایران می تواند بعد از هشت و یا ده سال به فعالیت های هسته ای خود برگردد و این فعالیت ها را با همان شتاب قبلی ادامه بدهد.

راهپیمایی ۱۳ آبان در ۱۷ شهر کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد
دنبال کنید

سعدالله زارعی ادامه داد: به نظرم تیم مذاکره کننده هسته ای ایران از موضوع شیطنت غرب غفلت کردند و نتیجه آن عمل کلی ایران به تعهدات برجامی خودش و حتی فراتر از مقدار تعهد برجام بود و از آن سو هم با بد عهدی نه فقط آمریکایی ها و حتی خود اروپایی ها روبرو شدند که در این قضیه هم داستان هستند.

وی افزود: آقای روحانی در مصاحبه تلویزیونی که بعد از دوسال از تصویب برجام، انجام داد با صراحت کامل اعلام کرد که موانع بانکی از طرف غربی ها برطرف نشده است، این قضایا نشان دهنده این است که ما در این مسئله به یک سند بین المللی و به تعهد کشورهای قلدر مآب بیش از حد اعتماد کردیم و در واقع تیم مذاکره کننده به مباحثی که در چنین تعهداتی وجود دارد و روالی که غربی ها در اهمال یک جانبه سیاست های خودشان دارند، کم توجهی کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: ایران با یک دیپلماسی فعال می تواند همین مسئله برجام را تبدیل به یک موضوعی بکند که در واقع از آن برای وادار کردن غربی ها به عقب گرد استفاده نماید، یعنی اگر این را ما دست بگیریم و به عنوان سند خطاب به کشورها و دولت ها این را بگوییم ببینید این یک نمونه ای بود که ایران با حسن نیت جلو آمد و سرانجام آن این بود که به حسن نیت ایران پاسخ داده نشد.

سعدالله زارعی در پایان گفت: بنابراین دلیلی وجود ندارد که ایران در پرونده های دیگر با غربی ها همکاری داشته باشد که اگر این رویه در پیش گرفته شود ما از پذیرش برجام یک ضرر موقت کرده ایم و می توانیم در این راه یک سود دراز مدت را بدست بیاوریم، اما اگر حالت انفعالی داشته باشیم و خودمان دائما درصدد توجیه این مسئله باشیم که برجام نقض نشده است و برای ایران منافع زیادی داشته است؛ بکار بردن این ادبیات در مقابل قضیه برجام دست ما را در جایگاه پرسش گری از غرب و مطالبه گری خواهد بست.

انتهای پیام/

منبع : دانا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi