پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

«یالا یالا بارونی»،اداب کهگیلویه و بویراحمدی ها برای بارش باران/کهگیلویه و بویراحمد در محرض کم بارانی+تصاویر

گزارش/ درزمانهای قدیم در بین عشایر و ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد سنتی مرسوم بود که وقتی مدتهای طولانی باران نمی بارید آن را به جا می آوردند و اصطلاحا به آن «یالا یالا بارونی» گفته می شود که به نوعی می توان آن را دعای طلب باران نام نهاد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چرام؛ فرهنگ

اختصاصی کرونا

کد خبر : 40953
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰:۲۵

کرونا :

«یالا یالا بارونی»،اداب کهگیلویه و بویراحمدی ها برای بارش باران/کهگیلویه و بویراحمد در محرض کم بارانی+تصاویر
گزارش/
درزمانهای قدیم در بین عشایر و ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد سنتی مرسوم بود که وقتی مدتهای طولانی باران نمی بارید آن را به جا می آوردند و اصطلاحا به آن «یالا یالا بارونی» گفته می شود که به نوعی می توان آن را دعای طلب باران نام نهاد.
«یالا یالا بارونی»،اداب کهگیلویه و بویراحمدی ها برای بارش باران/کهگیلویه و بویراحمد در محرض کم بارانی+تصاویر 6

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چرام؛ فرهنگ به عنوان زیربنایی ترین نهاد در جامعه است که قدمت و کهنی آن باعث ماندگار شدن آداب و رسوم گذشتگان نیز خواهد شد.

 

فرهنگ غنی و پر بار استان کهگیلویه وبویراحمد با تغذیه از سه سرچشمه پربار فرهنگی یعنی فرهنگ انسان ساز اسلام ، فرهنگ چند هزار ساله آریایی و فرهنگ بومی منطقه و بهره مند از سه پشتوانه اساسی یعنی زندگی عشایری ، زندگی روستایی و زندگی شهر نشینی سرشار از آداب و رسوم و باورهایی است که در برخی موارد باعث اتفاقات خوبی میشود.

 

آداب و رسوم و اعتقادات خاص مردم استان کهگیلویه وبویراحمد که متأثر از متغیرهای عمده اسلام ، سرزمین ، فرهنگ های دیگر ، اقلیم و ساختار جغرافیایی ویژه این استان است و مبین شکل خاصی از خرده فرهنگ درون مردم این استان را نشان می دهد.

 

مردم استان کهگیلویه وبویراحمد برابر آداب و رسوم گذشتگان خود در سال های کم بارشی با برپایی نماز و دعا از خداوند بارش باران را طلب می کنند که همراه با آداب و رسومات خاصی انجام می شود.

 

 

آئینی مقدس و همیشه ماندگار در فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد که در ایامی که بارش باران کم بوده و محصولات کشاورزی مردم در معرض خطر باشند، انجام می گیرد.

حماسه ای دیگر توسط چرامی ها/تصاویر جالب از تاسوعای حسینی در چرام+تصاویر
دنبال کنید

 

 درزمانهای قدیم در بین عشایر و ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد سنتی مرسوم بود که وقتی مدتهای طولانی باران نمی بارید آن را به جا می آوردند و اصطلاحا به آن «یالا یالا بارونی» گفته می شود که به نوعی می توان آن را دعای طلب باران نام نهاد.

 

یالایالابارونی چیست؟

«یالا یالا بارونی»،اداب کهگیلویه و بویراحمدی ها برای بارش باران/کهگیلویه و بویراحمد در محرض کم بارانی+تصاویر 7

ابتدا گروهی از مردم با قرار گذاشتن باهم، در محلی مشخص جمع می شوند و با شعارهای گوناگونی مراسم خویش را شروع و با جمع آوری آرد از خانه ها به مراسم خود ادامه می دهند.

 

 

معمولا با شعار یالایالابارونی به طرف درب خانه ها حرکت می کنند و وقتی به درب خانه ای رسیدند، صاحب خانه با سطلی آب از آنها استقبال خواهد کرد و بعد از این طالبان باران با شعار (آبی که ریختین، خیرش را بدین) درخواست آرد صورت می گیرد که اگر صاحب خانه، آرد تحویل دهد، از سوی این افراد جواب می گیرد ( خدا بدت) یعنی خدا به شما خیر و برکت بدهد.

«یالا یالا بارونی»،اداب کهگیلویه و بویراحمدی ها برای بارش باران/کهگیلویه و بویراحمد در محرض کم بارانی+تصاویر 8

سپس بعد از گشت کامل در محله و جمع اوری آرد کامل و کافی به خانه شخص ریش سفید محله می روند تا با آرد جمع اوری شده نانی از نوع( گرده) تهیه کنند  و در این نان یک “ریگ” یا سنگ کوچک قرار می دهند و وقتی نان آماده شد، به صورت تکه تکه بین افراد حاضر در مراسم تقسیم می شود و بعد از آن “ریگ یا سنگ” جاسازی شده در قسمتی از نان ” گرده”، در سهمیه هر کس پیدا شد باید به آب انداخته شود ولی با وساطت ریش سفیدان از حضار این مراسم، چند روزی فرصت گرفته می شود که اگر باران نبارد در پایان مهلت تعیین شده باید توسط افراد حاضر در مراسم” یالا یالا بارونی” یا ( دعای باران) به آبی که از قبل مشخص شده انداخته شود.

توزیع بسته لوازم التحریر700هزار ریالی توسط بهزیستی چرام به خانواده های بی بضاعت
دنبال کنید

 

در ضمن اگر خانه ای به آنها آرد نمی داد، بچه ها می خواندند که”حُونی که خُشک خُشکه ، پِرش گی گَله مُشکِه” یا “خانه ای که خسیس یا دست خشک است ، پر از فضله موش است؛منظور صاحب خانه خسیس است.

 

این مورد یکی از رسوم سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد است که هر ساله در این استان انجام میشود و روحیه خاصی را به مردم هر منطقه منتقل می کند.

«یالا یالا بارونی»،اداب کهگیلویه و بویراحمدی ها برای بارش باران/کهگیلویه و بویراحمد در محرض کم بارانی+تصاویر 7

گفتنی است که این آئین کهن سال های سال است که در بیشتر مناطق و روستاها به فراموشی سپرده شده که در برخی مناطق اندک مشاهده میشود و برای نسل جوان نیز تازگی دارد که باید این سنن حفظ و به آیندگان دست به دست شود.

انتهای پیام/

پایگاه اطلاع رسانی چرام
یالا یالا بارونی
کهگیلویه و بویراحمد

لینک منبع

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi