جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بی‌بی‌سی بعد از پایان اغتشاشات هم به آشوبگران روحیه می‌دهد + عکس

بی‌بی‌سی فارسی در گزارش‌های بعد از پایان اغتشاشات، سعی در تقلیل هزینه‌های ناآرامی در افکار عمومی دارد تا بازتولید احتمالی اغتشاش در آینده موانع کمتری داشته باشد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چرام،به نقل از مشرق، سرانجام بعد از چند روز اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ در ایران به پایان رسید، اما رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین و در رأس همه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 40548
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲

کرونا :

بی‌بی‌سی بعد از پایان اغتشاشات هم به آشوبگران روحیه می‌دهد + عکس
بی‌بی‌سی فارسی در گزارش‌های بعد از پایان اغتشاشات، سعی در تقلیل هزینه‌های ناآرامی در افکار عمومی دارد تا بازتولید احتمالی اغتشاش در آینده موانع کمتری داشته باشد.
بی‌بی‌سی بعد از پایان اغتشاشات هم به آشوبگران روحیه می‌دهد + عکس 9

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چرام،به نقل از مشرق، سرانجام بعد از چند روز اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ در ایران به پایان رسید، اما رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین و در رأس همه آنها بی‌بی‌سی فارسی که با آغاز ناآرامی‌ها در چند شهر ایران با ذوق‌زدگی سعی در دامن زدن، هدایت و تشدید حوادث به سوی خشونت بیشتر را داشتند، هنوز هم ماجرا را تمام شده نمی‌دانند.

رفتار بی‌بی‌سی فارسی در چند روز اخیر بعد از پایان اغتشاشات نشان می‌دهد این شبکه انگلیسی سعی می‌کند تا حد امکان استفاده‌های تبلیغی و روانی خود را از اتفاقات چندروز گذشته ایران برده و حتی زمینه‌سازی برای تکرار اتفاقات در آینده را نیز در دستور کار خود دارد.

بی‌بی‌سی بعد از پایان اغتشاشات هم به آشوبگران روحیه می‌دهد + عکس 10

بی‌بی‌سی فارسی ابتدا با گزارشی تحت عنوان « از خرداد ۶۰ تا دی ۹۶؛ روش‌های مشابه در برخورد با اعتراضات اجتماعی» رفتار نظام ایران در مواجهه با حرکت‌های اعتراضی و اغتشاشات را هدف پژوهش‌های خود قرار داده است. ادبیات و داده‌های این پژوهش جانبدارانه از نتایج استخراج شده از آن بسیار جالب‌تر است؛ به عنوان مثال در این گزارش رفتار جمهوری اسلامی ایران در برخورد با اغتشاشات دی ماه ۹۶ در مقام مقایسه با حرکت مسلحانه تروریستی منافقین که منجر به کشتار هزاران نفر از هموطنانمان شد، قرار گرفته است و عنوانی که برای آغاز اقدام تروریستی منافقین در ۳۰خرداد ۶۰ انتخاب شده، «تظاهرات اعتراضی» بوده است!

این در حالی است که مسلحانه بودن حرکت منافقین در اسناد و نشریات این گروه تروریستی و در اعترافات اعضای دستگیر شده و جداشده از این فرقه بارها عنوان و اثبات شده است، اما بی‌بی‌سی از این حادثه به عنوان اتهامی اثبات نشده نام می‌برد و حتی به مسلحانه بودن آن هم به عنوان یک اتهام اثبات نشده شبهه وارد می‌کند!

بی‌بی‌سی بعد از پایان اغتشاشات هم به آشوبگران روحیه می‌دهد + عکس 11

از دیگر خطوطی که بی‌بی‌سی در گزارش‌های خود بعد از اغتشاشات دنبال می‌کند، سعی در تقلیل هزینه‌های ناآرامی در افکار عمومی است تا بازتولید احتمالی اغتشاشات موانع کمتری داشته باشد. به عبارت دقیق‌تر یکی از مؤلفه‌هایی که مردم را در اعتراض به حرکت‌های ناهنجار اغتشاش‌گران به خیابان کشید و شاید هم مانع پیوستن برخی به اغتشاشات شد، تبعات اینگونه اقدامات از جمله بروز ناامنی در کشور است. بی‌بی‌سی در برخی از گزارش‌های خود تمام سعی‌اش را کرده تا اثبات کند بروز این اتفاقات به ناامنی منجر نمی‌شود!

رییس‌ جمهوری در دیدار اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:رویکرد اصلی دولت آرامش در جامعه و ثبات اقتصادی است
دنبال کنید

بی‌بی‌سی بعد از پایان اغتشاشات هم به آشوبگران روحیه می‌دهد + عکس 12

این رسانه انگلیسی در خطابی غیر مستقم به مردم مخالف اغتشاش و آشوب توصیه‌ای با این عنوان ارائه کرده که «حرکت اعتراضی، الزاما ایران را به راه سوریه و یمن نخواهد برد». درواقع بی‌بی‌سی سعی کرده تا به مخاطبان خودش بقبولاند که شورش و اغتشاش و انجام و ادامه اقداماتی از این دست، برای کشور هزینه‌بر نبوده و ابایی از پیوستن به این حرکت نداشته باشند! بی‌بی‌سی در این مطلب و گزارشاتی از این دست همه سعی خود را کرده تا با بررسی موشکافانه ریشه‌های بحران سوریه و یمن، القا نماید که ایران به این وضعیت دچار نخواهد شد! و در ادامه همین راه برای تمایز قائل شدن میان بحران سوریه و اغتشاشات اخیر ایران، هرگونه نقش و هدایت خارجی در اعترضات ایران را انکار کرده و ادعا نموده که این حرکت‌ها فقط ریشه داخلی داشته است؛ البته باید توجه داشت که در عمق این خط بی‌بی‌سی، اعترافی جالب نیز مبنی بر ریشه‌های خارجی بحران سوریه و یمن نهفته است.

اعتراضات بی‌نتیجه نبوده!

اوج خط عملیات روانی بی‌بی‌سی فارسی را می‌توان در القای اثربخش بودن اعتراضات مشاهده کرد. به عبارت دقیق‌تر این خط عملیات روانی برای جلوگیری از فروکش نمودن روحیه ناامیدی در برخی مسببان اتفاقات اخیر ایران است.

درواقع بی‌بی‌سی فارسی با آسمان و ریسمان بافتن سعی کرده به مخاطب خود القا کند که اساساً این حرکت‌ها حتی اگر به دلیل عدم همراهی عمومی یا اقتدار نظام در برقراری و کنترل آرامش و امنیت به نتیجه کلان نرسد، اما نتایجی خرد را به همراه دارد؛ پس تکرار دوباره آن لازم است!

نبود اعتبار پروژه های نیمه تمام آموزش وپرورش چرام و همتی که خیرین شتافتند+عکس
دنبال کنید

بی‌بی‌سی بعد از پایان اغتشاشات هم به آشوبگران روحیه می‌دهد + عکس 13

طرح مسائلی مانند عدم افزایش قیمت بنزین یا عدم افزایش برخی کالاهای دیگر در مطلبی با عنوان «تغییر بنیادین لایحه بودجه و رویکرد اقتصادی دولت» از جمله مواردی است که بی‌بی‌سی در اثبات این ادعای خود مطرح نموده است. حال آنکه با یک سرچ ساده در خبرها می‌توان فهمید عدم افزایش قیمت بنزین چند روز پیش از آغاز اولین اعتراضات توسط چندین نفر از نمایندگان مجلس عنوان شده بود و این نمایندگان از رد این لایحه به صراحت صحبت کرده بودند.

در واقع بی‌بی‌سی تلاش کرده به مخاطبانش در داخل کشور آموزش دهد که می‌توان برای هر مشکل کوچک و بزرگی با تجمع و آشوب خواسته خود را تحمیل نمود.

بی‌بی‌سی بعد از پایان اغتشاشات هم به آشوبگران روحیه می‌دهد + عکس 14

القای ضد حکومتی بودن اعتراضات!

دیگر بهره‌برداری بی‌بی‌سی فارسی را می‌توان در القای ضد حکومتی بودن اعتراضات اخیر عنوان کرد. هرچند این خط در این شبکه انگلیسی از اولین ساعات آغاز اعتراضات در دستور کار قرار گرفته بود، اما بعد از پایان حوادث اخیر نیز به عنوان دست‌آورد و هدف اصلی تجمعات از سوی بی‌بی‌سی عنوان گردید. مطلبی در بی‌بی‌سی فارسی با عنوان «ماهیت اعتراضات و خاستگاه اجتماعی معترضان» دقیقاً بر همین مسئله پافشاری دارد که معترضان دیگر از شکاف‌های میان جناح‌های سیاسی در ایران خارج شده و فقط خواستار تغییر حکومت هستند.

بی‌بی‌سی بعد از پایان اغتشاشات هم به آشوبگران روحیه می‌دهد + عکس 15

این در حالی است که جمعیت تخریب‌کننده اموال یا شعارهای ناهنجار درصد کمی از اعتراضات را تشکیل می‌دادند و اکثریت افراد با مطالبات به حق اقتصادی و معیشتی و به شکلی مسالمت آمیز به خیابان آمده بودند.

در همین رابطه حداقل در گزارش‌های بعد از اغتشاشات بی‌بی‌سی، تقریباً اثری از خبرهای مربوط به آتش زدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران که باعث واکنش بسیاری از مردم شد و اقداماتی نظیر تخریب اموال عمومی دیده نمی‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت بی‌بی‌سی دوست ندارد به هیچ عنوان موج بوجود آمده از دست برود و با وجود گذشت چند روز از فروکش نمودن اغتشاشات، هعمچنان با رویکرد تحریک و تلاش برای بازتولید ناآرامی فعالیت می‌کند. 

لینک منبع

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi