پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر

جوانان دیار بام نفت ایران روزی امید آن داشتند که رونق شهر و دیارشان را با افتتاح طرح های تولیدی به نظاره بنشینند؛اما امروز درب‌های زنگ زده همان صنایع ، قفل و زنجیرهای بزرگ بر دروازه کارگاه‌ها و کارخانه‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی اش دل هر جوان بیکاری را به درد می‌آورد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 39702
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷

کرونا :

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر

به نقل از پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،جوانان دیار بام نفت ایران روزی امید آن داشتند که رونق شهر و دیارشان را با افتتاح طرح های تولیدی به نظاره بنشینند؛اما امروز درب‌های زنگ زده همان صنایع ، قفل و زنجیرهای بزرگ بر دروازه کارگاه‌ها و کارخانه‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی اش دل هر جوان بیکاری  را به درد می‌آورد.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 1

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 2

امروز رکود و تعطیلی بر سر شهرک‌های صنعتی گچساران سایه انداخته و اغلب صنایع و واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک ها در حالت غیرفعال یا نیمه فعال به سر می‌برند،همان شهرک‌های که  قرار بود صنایع کوچک را در دل خود جای دهد و دیار بام نفت ایران را از باتلاق بیکاری، فقر و محرومیت بیرون بکشند و با وعده های مسئولین در زمره شهرستان های صاحب تولید و اشتغال قرار گیرد.

هرچند شهرستان نفتخیزگچساران افزون بر ۲۰درصد دراقتصاد کشور سهیم است ،اما با این وجود از لحاظ صنعت و تولید محصولات ممتاز جایگاه در خور توجهی را بدست نیاورده و تنها بنابر ضرورت ایجاد طرح‌های اشتغالزا، کارگاه‌های تولیدی در این شهرستان راه اندازی شد که بسیاری از آن‌ها به دلیل مشکلات فراوان تعطیل و یا نیمه فعال هستند.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 3

جوانان تحصیل کرده گچساران هر چند در سال های آغاز به کار واحدهای تولیدی و صنعتی به ایجاد شغل و فرار از معضل بزرگ بیکاری دل خوش کرده بودند اما رفته رفته با تعطیلی این واحدها و اخراج کارگرانش دیگر حسابی برای فعالیت در شهرک‌های صنعتی باز نکردند تا همچنان شهرستان غنی از نفت و گازکشور از محرومیت عمیق و تاریخی در رنج و عذاب باشد.

این درحالی است که تعطیلی کارخانه‌های تولیدی تنها به شهرک‌های صنعتی سرایت نکرده است بلکه کارخانه‌هایی که از قدمت بیشتری برخوردار هستند نیز در معرض تعطیلی و اخراج کارگران قرار گرفته‌اند.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 4

هرچند به نظر می رسد مشکلات شهرک های صنعتی  بعد از سال ها تعطیلی به یک، دو، سه و چند عامل ربط ندارند بلکه این مشکلات همانند کلاف سردرگمی شده است که حل همه آنها وقت گیر و هزینه براست ودر برخی موارد، کارخانه های راکد چند مشکل حقوقی، بانکی، مالی، اقتصادی و مدیریتی با هم دارند که حل آنها را بسیار سخت کرده است.

این درحالی است که مسئولان می گویند در مورد چالش های این واحدها به مشکلاتی مانند بازار، بدهی های تامین اجتماعی، ماشین آلات، مسائل زیربنایی، حقوقی، مدیریتی، تسهیلات، و پیچیدگی های بانکی اشاره می شود.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 5

رضا شریفی رئیس صنعت، معدن و تجارت گچساران در این خصوص می گوید:۷۰واحد صنعتی و تولیدی در شهرک های صنعتی گچساران (شهرک صنعتی امامزاده جعفر و شهرک صنعتی چهاربیشه )مستقر هستند.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 6

وی می افزاید:از این تعداد واحد تولیدی ۱۹ واحد فعال(با ظرفین پایین) و ۱۲واحد نیمه فعال(رو به غیرفعال) با حدود ۳۰۰ نفر اشتغال زایی در حال فعالیت هستند و مابقی غیر فعال است.

شریفی عمده ترین مشکلات واحدهای تولیدی گچساران را کمبود سرمایه در گردش، کمبود مواد اولیه، مشکلات مدیریتی و فقدان تجهیزات و فن آوری مورد نیاز روز برمی شمرد.

وی بیان می کندکه تعطیلی برخی واحدهای تولیدی و صنعتی اکنون یکی از مشکلات در حوزه صنعت این شهرستان است وعدم سرمایه در گردش ، کمبود نقدینگی ،معوقات و بدهی های بانکی منجر به تعطیلی و نیمه تعطیل شدن تعداد بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی و مهمتر از آن بیکاری کارگران بسیاری شده است.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 7

رئیس صنعت، معدن و تجارت گچساران بر رفع موانع تولید در گچساران تأکید می کند و می گوید: باید زمینه ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی تعطیل شده گچساران جهت راه‌اندازی مجدد ارائه شود،که همکاری بانک ها دراین خصوص بسیار ضروری است.

اگرچه ممکن است گفته شود واحدهای صنعتی راکد یا غیرفعال به سختی می توانند دوباره به عرصه تولید وارد شوند اما طرفداران فعال کردن این واحدها نیز استدلال های محکمی دارند.نبود زیرساخت های مورد نیاز و نیزکمبود نقدینگی در شهرک های صنعتی عاملی برای غیرفعال بودن بخش عمده ای از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی گچساران است که در صورت حمایت مسئولان می توان شاهد رشد و رونق تولید در این شهرستان بود.

معرفی جدیدترین فیلم های ترسناک 2022 + دانلود رایگان
دنبال کنید

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 8

تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی، تجهیز و نوسازی دستگاه های مورد نیاز واحدهای تولیدی، پرداخت دست مزد کارگران و هزینه های آب، برق، گاز باعث شده که نگهداری و توسعه واحدهای تولیدی بدون دریافت حمایت دولتمردان امکان پذیر نباشد.

پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به واحدهای تولیدی راهکاری خوب برای تامین نقدینگی و تزریق اعتبار است اما طولانی بودن دوره انتظار از سویی و قوانین دست و پاگیر اداری از سوی دیگر بسیاری از متولیان واحدهای تولید و صنعتی  را از دریافت این تسهیلات ناامید کرده است.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 9

داریوش دیودیده رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می گوید: راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی غیرفعال در کهگیلویه و بویراحمد با جدیت زیادی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به غیرفعال بودن برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در استان می افزاید:پروژه رونق تولید در این استان در دست اجرا است که در قالب این پروژه واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان که مشکل نقدینگی دارند می‌توانند به سامانه بهین یاب جهت دریافت تسهیلات ثبت نام کنند.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 10

دیودیده ادامه می دهد: پس از ثبت نام متقاضیان دریافت تسهیلات در سامانه بهین یاب، ما طرح‌ها را بررسی می‌کنیم و براساس نیازهای متقاضیان تسهیلاتی به آن‌ها اعطا می‌کنیم.

وی می گوید: در حال حاضر ۷۵۰ واحد تولیدی و صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۶۰۰ واحد فعال و ۱۵۰ واحد نیمه فعال و غیرفعال بوده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان و کمک به راه‌اندازی مجدد واحدهای غیرفعال تأکید می کند.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 11

دیودیده تصریح می کند: حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد به طور قطع سبب رونق تولید و اشتغال در این استان می‌شود و این می‌طلبد که همه در این زمینه تلاش و همکاری کنند.

باید توجه داشت که تعداد زیادی از واحدهای تولیدی و صنعتی در گچساران اکنون به دلیل نبود سرمایه در گردش، کمبود نقدینگی ومنابع مالی و رکود، تعطیل و نیمه تعطیل هستندهرچندتعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در گچساران و به دنبال آن بیکار شدن تعدادی از کارگران اکنون به یکی از معضلات و مشکلات بزرگ در این شهرستان تبدیل شده است.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 12

کمبود نقدینگی سبب تعطیل و نیمه تعطیل شدن ۶۰ درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی در گچساران شده و تعدادی از کارگران این واحدها را خانه‌نشین کرده است،در حال حاضر بیش از ۳۸ واحد تولیدی و صنعتی در گچساران راکد بوده و تعداد ۱۲ واحد تولیدی و صنعتی در این شهرستان نیز نیمه فعال هستند.

با این تفاسیر حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد به نرخ بیکاری استان هم اشاره می کندو می گوید: نرخ بیکاری استان در سال گذشته از ۱۷.۷ درصد به ۱۳.۳ درصد رسید که طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان ۱۲.۵۹ درصد اعلام شده که آمار کاهش نرخ بیکاری نزدیک بهم بوده و استان به لحاظ نرخ بیکاری خوب عمل کرده است.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 13

وی بیان می کند: کمترین نرخ بیکاری شهرستانی استان ۸.۹۳ درصد و بیشترین نرخ بیکاری ۱۷.۷ درصد بوده است، ضمن اینکه جمعیت بیکار استان براساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۲۸ هزار نفر هستند.

نوروزی از افزایش نرخ مشارکت در استان خبر می دهد و ادامه می دهدکه نرخ مشارکت در استان از ۳۵ به ۳۷.۷ درصد افزایش یافته است که به نرخ کشوری نزدیک است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیزمی گوید : برای راه اندازی یک واحد صنعتی جدید به سرمایه گذاری های کلان، رایزنی های گسترده و زمان زیادی لازم است اما رفع مشکلات واحدهای راکد، هزینه و زمان کمتری نیاز دارد.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 14

مجید محنایی افزود: در دهه های گذشته بخش زیادی از سرمایه کشور صرف راه اندازی این واحدها شده است و نمی توان حجم عظیم این سرمایه گذاری ها را بدون تدبیر، رها کرد.

معاون فرماندار: مسجد صاحب الزمان (عج) شهر دوگنبدان میزبان آیین بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی
دنبال کنید

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز ادامه می دهد: مهمترین مشکل واحدهای صنعتی استان کمبود یا نبود سرمایه درگردش است که باعث می شود به خوبی نتوانند در بازار حضور داشته باشند.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 15

سهراب بنام افزود: مواد اولیه، مسائل حقوقی – قضایی، نبود مهارت های مدیریتی و کوچک بودن بازار استان از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد در این استان است.

این درحالی است که علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست اخیر بررسی وضعیت اجرایی طرح ها و پروژه های اقتصادی گچساران گفته بود: عملیات احداث کارخانه پتروشیمی گچساران با عبور از مشکلات ،مطابق برنامه ریزی ادامه دارد و امید است که با همت مسئولان تا پایان  سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 16

وی نیز بیان کرده بود که کارخانه پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در دست ساخت است که با بهره برداری از این طرح صنعتی بیش از ۲ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.این طرح صنعتی سالانه یک میلیون تن اتیلن تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی خواهد کرد.

وی اظهارکرده بود: منابع ریالی و ارزی پتروشیمی گچساران تاکنون امید بخش بوده است.تامین خوراک پتروشیمی گچساران گاز اتان است که مشکلات تامین خوراک و زیرساخت های گاز و آب این طرح صنعتی و اشتغالزا نیز باید از سوی متولیان امر برطرف شود.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 17

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلیس در خصوص راکد بودن بسیاری از واحدهای تولیدی صنعتی گفت:بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی بخش صنعت باعث شده است تا بسیاری و از تولیدکنندگان نتوانند مطالبات بانک ها را پرداخت کنندو ساماندهی بازار به صورت شبکه ای از تولید تا بازاریابی و فروش راهکاری برای حمایت از رونق اشتغال در کشور است.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 18

وی افزود:راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی و واحدهای راکد و نیمه فعال می‌تواند به چرخه اقتصاد کشور کمک کند که دولت تلاش دارد تا با راه‌اندازی واحدهای راکد و نیمه‌فعال در جهت اشتغالزایی و رونق تولیدات داخلی گام موثری بردارد.

تاجگردون یادآور شد: مسئولان استان و شهرستان نیز می‌توانند با کمک به این واحدهای تولید و برطرف کردن مشکلات آن‌ها به برطرف شدن مشکل تولیدات داخلی و اشتغالزایی کمک کنند.

تاجگردون در ادامه برای رفع معضل بیکاری در گچساران نیز تصریح کرد: بیش از  چهار طرح صنایع پایین دستی پتروشیمی در گچساران اجرا خواهد شد که این طرح ها شامل واحد الفین یک میلیونی، واحد ۵۰۰ هزار تنی پلی اتیلن، طرحMTP و زنجیره تولید متانول و پروپیلن و تولید محصولات اسید فرمیک و وینل استات منومر VAM است.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 19

وی گفت: عملیات طرح تولید اسید فورمیک و اسید استیک در زمان سفر هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد در این شهرستان آغاز شد.محصولات تولیدی این طرح در چرم سازی، نساجی و خوراک دام و به عنوان آنتی بیوتیک و ماده ضد باکتری و جلوگیری از قارچ استفاده خواهد شد.

تاجگردون گفت: با بهره برداری از این طرح بیش از ۷۰۰نفر مشغول بکار خواهند شد.

حال با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات عدیده‌ای که در گچساران وجود دارد نیاز مبرمی به برنامه‌ریزی دقیق و علمی مسئولان است تا مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی هر چه زودتر برطف شوندتا دیگر شاهد تعطیلی یا تعدیل نیرو در این واحدهای صنعتی نباشیم.

تعطیلی ۶۰درصداز واحدهای تولیدی و صنعتی درگچساران/ فاجعه بیکاری دربام نفت ایران+تصاویر 20

باید توجه داشت که گچساران شهرستانی نفتخیز اما محروم است که اگر وضعیت برنامه ریزی و اقدام و عمل اینگونه پیش برود نباید انتظار داشت که به این زودی ها تغییری در وضعیت توسعه ای این شهرستان ایجاد شود.

به نظر می رسد که مسئولان و  متولیان امر صنعت و تولیدباید دست از شعارزدگی برداشته و به صورت واقعی برای عملی نمودن شعار سال که «اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید» است برنامه ریزی نموده تا شاید چرخ های زنگ زده صنعت درگچساران روغن کاری شده و بار دیگر شاهد اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری در این شهر باشیم.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi