شماره : 39374
۱۶ / ۹ / ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴

تفاوت «رویداد سیاسی » با «پدیده ی سیاسی»

پدیده سیاسی نقاط عطف اخبار و تحولات سیاسی را به ما نشان می دهند که معمولا به عامل زمان بستگی ندارند، زیرا مربوط به اموری هستند که از یک زمان شروع شده و در زمان مشخص به پایان رسیده اند.

پدیده سیاسی نقاط عطف اخبار و تحولات سیاسی را به ما نشان می دهند که معمولا به عامل زمان بستگی ندارند، زیرا مربوط به اموری هستند که از یک زمان شروع شده و در زمان مشخص به پایان رسیده اند.

مانند پدیده ی انقلاب اسلامی ایران که به تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران انجامید که دارای تاثیرات شایان توجهی در ایران و منطقه و در سطح بین الملل بوده است.

اما رویداد سیاسی ، تحولات روزانه سیاسی را شامل می شوند که اولا عامل زمان در آن نقش و تاثیر تعیین کننده دارد، دوما نقطه عطف محسوب نمی شوند، و سوما بر محیط پیرامون خود تاثیرات اندکی دارند و باعث تغییر ریشه ای نمی شوند مثل انتخابات ریاست جمهوری که به تغییر رئیس جمهور منجر می شود ، اگر چه ممکن است خبری مهم باشد، یک پدیده سیاسی محسوب نمی شود.

یک تحلیل گر با تجربه همیشه می داند که چطور بین پدیده سیاسی و رویداد سیاسی تفاوت قائل شود و با روش مناسب هر کدام را تحلیل کند.

تفاوت تحلیل پدیده سیاسی از رویداد سیاسی:

تحلیل پدیده سیاسی ساده تر است زیرا نتایج و آثار آن با گذشت زمان مشخص شده و اطلاعات موثق با جزئیات و تنوع روایات بیشتر موجود است.

ثانیا دقیق تر است زیرا تحلیل گر منابع مطمئن و بیشتری در دسترس دارد و ثالثا عمیق تر است زیرا تحلیل گر زمان و فرصت کافی دارد تا پدیده را در ابعاد مختلف بررسی و کندکاو کند.

اما در رویداد سیاسی که همین امروز اتفاق افتاده مثل سقوط دولت حاکم به دلیل رای عدم اعتماد مجلس به آن دولت که چند روز قبل اتفاق افتاده است اما آثار آن بر سایر تحولات همچنان ادامه دارد، کار تحلیل گر دشوار خواهد بود.

تولید نفت اوپک در بالاترین سطح
دنبال کنید

همچنین منابع کمتری در دسترس است که به دشواری کار می افزاید و مخدوش بودن خبرها یا کذب بودن آن ها می تواند تحلیل را متزلزل کند.

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 39374 توسط تنظیم خبر : امین کائیدی شادگان و در روز پنجشنبه 16 آذر 1396 ساعت ۲۳:۰۴:۰۷
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر