پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

جنگ طلبی محمد بن سلمان به بهانه ” قیچی کردن بال های ایران” در خاورمیانه

حوادث و اتفاقات اخیر در عربستان سعودی آبستن حوادث تلخی برای منطقه خاورمیانه می باشد. آنچه که هم اکنون در این کشور عربی در جریان است در چارچوب یک نقشه دقیق بوده و مقدمه ای است برای یک ” جنگ تمام عیار ” مذهبی و با پوشش ” قومی عربی “، که هدف اصلی آن قیچی کردن ” بال های ” ایران در عراق، یمن، سوریه و لبنان است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 38794
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶

کرونا :

جنگ طلبی محمد بن سلمان  به بهانه ” قیچی کردن بال های ایران” در  خاورمیانه

سید عبدالمناف محسنی – حوادث و اتفاقات اخیر در عربستان سعودی آبستن حوادث تلخی برای منطقه خاورمیانه می باشد. آنچه که هم اکنون در این کشور عربی در جریان است در چارچوب یک نقشه دقیق بوده و مقدمه ای است برای یک ” جنگ تمام عیار ” مذهبی و با پوشش ” قومی عربی “، که هدف اصلی آن قیچی کردن ” بال های ” ایران در عراق، یمن، سوریه و لبنان است.

هرچند روابط ایران و عربستان با اعدام ” شیخ باقر النمر ” رهبر شیعیان عربستان از ژانویه ۲۰۱۶ و متعاقب آن حمله به سفارت عربستان در تهران که منجر به تعطیلی سفارت عربستان و قطع روابط دیپلماتیک تهران- ریاض گردید، همچنین حادثه ی تلخ شهادت صدها نفر از حجاج ایرانی هنگام انجام مناسک حج بر اثر سوء تدبیر و سهل انگاری دولت سعودی، بحرانی شده و حتی به نقطه ی انفجار رسیده بود، اما امروزه تهدیدهای دولت سعودی برای شروع جنگ، جدی تر از قبل است.

محمد بن سلمان در سال۲۰۱۵ تنها چند ماه بعد از انتصاب به وزارت دفاع، قدرت نظامی سعودی و توان همراه نمودن دول عربی با عربستان را در حمله به ” یمن ” آزمایش نمود، هرچند در ابتدا وعده ی پیروزی سریع را داده بود، اما نتیجه ی دلخواه را بدست نیاورد و ثمره ی این جنگ نابرابر” سه ساله “، گرفتاری در باتلاق یمن، قحطی ۱۷ میلیون یمنی، کشته شدن هزاران کودک و زن، نابودی تمامی زیرساخت های یک کشور مسلمان و عربی و محکومیت ائتلاف عربی در مجامع بین المللی را به همراه داشت.

ازطرف دیگر با شکست داعش در عراق و سوریه و به هدر رفتن میلیاردها دلار سعودی که در حمایت همه جانبه از داعش خرج شده بود، شکست دیگری در کارنامه ی سیاه دولت سعودی ثبت شد. محمد بن‌سلمان بعد از رسیدن به مقام ولیعهدی، اینک خود را در قامت ” پادشاهی عربستان ” می بیند و سعی دارد با بلندپروازی و جاه طلبی، عربستان را از مدل سنتی به دیکتاتوری شخص محور تغییر دهد. در این راستا با گرفتن ” ژست ” اصلاحات غرب پسند همانند دادن مجوز رانندگی به زنان، و با پاکسازی جبهه ی داخلی تحت لوای ” مبارزه با فساد ” که تا کنون دهها نفر از شاهزاده ها و ۴۰ نفر از وزرای سابق و فعلی را با چراغ سبز دولت آمریکا – که شعار حقوق بشر و دموکراسی آن همه جا را فراگرفته – و بدون هیچ‌گونه مقاومت داخلی یا محکومیت بین‌المللی پشت میله های زندان قدرت طلبی خود محبوس نموده و بر ارکان قدرت سیاسی و مذهبی – اقتصاد، رسانه، امنیتی و نیروهای نظامی و ” هیئت علمای بزرگ و علمای بیداری” – مسلط شد و تلاش می کند جنون قدرت خود را با به آشوب کشاندن منطقه سیراب نماید و بعد از استحکام قدرت داخلی در پی اجرای نقشه های خود در بیرون از مرزهای عربستان برآید.

پاسخ به نامه‌ی آقای روحانی رئیس‌جمهور درخصوص سرانجام مذاکرات هسته‌ای
دنبال کنید

حمله به ایران و متحدان سنتی ایران، منطقه را به سوی ناامنی و بحران مجدد سوق خواهد داد. سخنان محمد بن سلمان مبنی بر تجاوز نظامی مستقیم ایران به عربستان، بعد از شلیک موشک به قلب ریاض از طرف نیروهای” یمن ” و حمایت فوری دولتمردان آمریکایی از سخنان شاهزاده سعودی و تهدید مقامات عربستان به باز شدن ” جبهه دوم ” در جنگ با یمن، در کنار استعفای تامل برانگیز سعد حریری نخست وزیر لبنان در ریاض، که در تاریخ بی سابقه بوده و باعث بهت و حیرت همگان بخصوص شهروندان لبنانی شده ضلع دیگر پازل سعودی است برای شروع جنگ مذهبی با پوشش ” قومی – عربی ” و با هدف قیچی نمودن ” بال های ” نیروهای شیعی ایران در عراق، لبنان، سوریه و یمن است. منطقه ی ملتهب و آشوب زده ی خاورمیانه با سیاست های نابخردانه ی ولیعهد جوان و کم تجربه ی سعودی در لبه ی یک جنگ تمام عیار ایستاده و از مرحله لفاظی جلوتر رفته و شکل عملی به خود گرفته است.

نباید حوادث فوق باعث غافل ماندن از مسائل پشت پرده شود که در آینده ای نزدیک خود را عیان خواهند کرد.

اقدام بن سلمان در پاکسازی داخلی و درگیر نمودن لبنان با استعفای سعد حریری در ریاض برخلاف عرف و قوانین دیپلماتیک، تروریستی خواندن ” حزب الله” لبنان، شکست های پی درپی و مفتضحانه ی داعش در عراق و سوریه و تصرف دو شهر ” القائم و البوکمال ” در دو طرف مرز عراق و سوریه که آخرین پایگاه داعش بودند، می توانند مقدمه ای باشند برای شروع یک جنگ منطقه ای دیگر که دوباره پای قدرت های فرامنطقه‌ای را به منطقه ی ” آشوب زده ی خاورمیانه ” باز خواهد کرد.
برای درک درست و فهمیدن میزان یک خطر و بحران یا تحرکات نظامی و سیاسی مهم در هر نقطه ای از جهان، بایستی افزایش و کاهش قیمت انرژی و فعالیت بورس ها و بازارهای مالی را رصد نمود. رشد قیمت نفت به بالاترین میزان قیمت خود در دوسال اخیر و سیر نزولی بورس های کشور های حوزه خلیج فارس بخصوص عربستان، زنگ خطری است برای تحرکات نظامی عربستان با حمایت آمریکا.

شفاف سازی یک مدیر ارشد گازی
دنبال کنید

احتمال درگیری نظامی ایران و عربستان به دلایل ذیل بسیار زیاد خواهد بود؛

حمله عربستان به لبنان به بهانه سرکوب حزب الله و نابودی تمامی زیرساخت های آن کشور، با توجه به استعفای حریری و ماندگاری وی در ریاض و واکنش حزب الله به حملات عربستان و نشانه گیری اسرائیل توسط موشک های حزب الله و دخالت مستقیم ایران و سوریه به حمایت از حزب الله لبنان در این جنگ ناخواسته.

اشغال کشور قطر به عنوان متحد ایران با کمک نیروهای مصری، اماراتی، اردن و سودانی و حمایت ایران از قطر.

هجوم آمریکا، اسرائیل و عربستان به سوریه و دخالت مستقیم ایران و روسیه در کنار سوریه.

تحریک کرد های سوریه و رویارویی آنها با محورمقاومت و درگیر شدن مجدد ایران در این مناقشه و حمایت ترکیه از سوریه در کنار ایران.

هر یک از موارد فوق می توانند احتمال رویارویی نظامی دو کشور را به واقعیت نزدیک و منطقه را با ناامنی و جنگی ویران کننده دچار کند، گرچه تاکنون مسئولین جمهوری اسلامی با عقلانیت محوری و دوری از هیاهوهای ” ژورنالیستی ” و با تاکید بر شعارهای اصولی انقلاب همانند ” امت اسلامی ” تا کنون از بازی در میدان عربستان خودداری نموده، اما نمی توان از بازی گردانی مهره های فرامنطقه ای در میدان چالش زای خاورمیانه و دیکته کردن سیاست های جنگ طلبانه به بهانه فروش تسلیحات خود غافل ماند.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi