جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

حادثه در جاده های کهگیلویه و بویراحمد سبقت می گیرد

یاسوج – دو پروژه مهم مواصلاتی یاسوج به اصفهان و پاتاوه به دهدشت بعنوان شاهراه حیاتی اتصال شمال به جنوب کشور پس از گذشت ۲۳ سال هنوز تکمیل نشده است و هر روزه شاهد حوادث مرگبار رانندگی در این محور هستیم. به گزارش خبرنگار قدس آنلاین استان کهگیلویه و بویراحمد با قرار گرفتن در جنوب

اختصاصی کرونا

کد خبر : 38170
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۹:۲۰

کرونا :

حادثه در جاده های کهگیلویه و بویراحمد سبقت می گیرد

یاسوج – دو پروژه مهم مواصلاتی یاسوج به اصفهان و پاتاوه به دهدشت بعنوان شاهراه حیاتی اتصال شمال به جنوب کشور پس از گذشت ۲۳ سال هنوز تکمیل نشده است و هر روزه شاهد حوادث مرگبار رانندگی در این محور هستیم.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین استان کهگیلویه و بویراحمد با قرار گرفتن در جنوب غربی کشور،‌ شاهراه حیاتی اتصال شمال به جنوب کشور محسوب می گردد.‌ استانی چهارفصل با طبیعتی بکر و لذت بخش که با وجود مساحت کم،‌ از عمده ترین منابع تولید نفت و گاز کشور است.

کهگیلویه و بویراحمد با وجود خدمات فراوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان از توسعه نیافتگی و محرومیت رنج می برد

کهگیلویه و بویراحمد هر چند پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد خدمات فراوانی بوده است اما همچنان از توسعه نیافتگی و درد محرومیت رنج می برد و از حیث اشتغال و بهره مندی از صنایع مختلف در میان استان ها در پایین ترین رتبه ها قرار دارد.

وجود زیرساخت های ارتباطی هوایی و زمینی از جمله ریل و جاده از مهم ترین عوامل رشد و توسعه یک منطقه است که این استان در حوزه های یادشده نیز وضعیت مناسبی ندارد و از جمله استان هایی است که کم ترین نرخ پروازها را داراست و علاوه بر عدم بهره مندی از خطوط ریلی در حوزه راه سازی نیز با مشکلات عدیده ای روبروست،‌ چنانچه هر ساله بیش ترین نرخ حوادث جاده ای را از آن خود می کند و جمع کثیری از مردمان و نخبگان خود را به این واسطه از دست می دهد.

در زمان سفر مقام معظم رهبری به این استان طرح های بزرگی از جمله جاده پاتاوه به دهدشت و جاده یاسوج به بابامیدان برای این استان تعریف شد اما پس از گذشت ۲۳ سال هنوز خبری از تکمیل آن پروژه ها نیست.

پروژه محور مواصلاتی پاتاوه به دهدشت کریدور شمال به جنوب

پروژه محور مواصلاتی پاتاوه-دهدشت با دارابودن  ۱۱ تونل و طول ۱۳۶کیلومتر، پروژه ای حیاتی در قلب استان کهگیلویه وبویراحمد است که بعد از سال ها بلاتکیفی هنوز به سرانجام نرسیده و این مطالبه عمومی مردم استان امروز به یک موضوع مهم تبدیل شده است به گونه ای که مردم دیگر نقاط کشور نیز خواهان به سرانجام رسیدن این پروژه هستند.

تکمیل این پروژه به عنوان کریدور شمال به جنوب می تواند بسیاری از مشکلات ترانزیتی کشور را حل کند و زمینه توسعه این استان و سایر استان های درگیر را فراهم آورد و علاوه بر کاهش حجم ترافیک در مرکز استان،‌ موجب کاهش چشم گیر حوادث رانندگی گردد.

آن چیزی که معلوم است تعطیلی این پروژه در برهه ای از زمان در دولت اصلاحات بود که باعث شد این پروژه حیاتی تا مدت زیادی در خاموشی به سر ببرد و همین باعث شد که افتتاح و به بهره برداری رسیدن این پروژه مهم از مطالبات سفر مقام معظم رهبری به استان بود در حاشیه برود.

پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه پاتاوه به دهدشت در دولت های نهم و دهم

تعطیلی این پروژه حیاتی در برهه ای از دولت اصلاحات روند پیشرفت آن را به شدت کاهش داد و موجب به انزوا رفتن این مطالبه مهم رهبر معظم انقلاب در آن مقطع زمانی گردید. با به روی کار آمدن دولت مهروزی در سال ۸۴، پیشرفت چشمگیری در روند احداث این پروژه در طول هشت سال صورت گرفت به طوری که ۷۵ درصد از آن تکمیل و به بهره برداری رسید.

فتاح: هیچ پروژه‌ای به خاطر تحریم معطل نمانده است
دنبال کنید

با شروع به کار دولت تدبیر و امید،‌ به دلایلی همچون بیلان زیاد کاری و افزایش میزان بدهی­ها به قرارگاه خاتم الانبیا،‌ وضعیت رکودی که پیش تر در دولت اصلاحات بر این پروژه سایه انداخته بود،‌ مجدداً حکم­فرما شد اما این وضعیت به واسطه مطالبات عمومی و پیگیری مسئولان دوام چندانی نیاورد گرچه در حال حاضر تکمیل ۲۵ درصد باقی مانده پروژه نیازمند جذب اعتبارات و نگاه ملی مسئولان است.

از دیگر پروژه های مهم راه سازی در استان کهگیلویه و بویراحمد محور مواصلاتی یاسوج به اصفهان است،‌ محوری که با طول ۱۰۰ کیلومتر در کنار منظره­های طبیعی تماشایی و همجواری با رودخانه بشار و پوشش زیبای درختان بلوط بواسطه موقعیت راهبردی آن در اتصال مرکز به جنوب کشور از تردد بالا و حجم ترافیکی سنگینی برخوردار است و متأسفانه کوهستانی بودن،‌ عرض کم و بی احتیاطی رانندگان سالانه افراد زیادی را در این مسیر به کام مرگ می کشاند.

وضعیت سنگین ترافیک و نرخ بالای تصادف در این مسیر نیازمندی این استان به بزرگراه را بیش از پیش کرده است. کهگیلویه و بویراحمد در حالی در حوزه راه محروم است که علاوه بر عدم بهره مندی از آزادراه و بزرگراه در راه‌های معمولی نیز از محرومیت رنج می‌برد و همه‌ساله شاهد تصادفات و سوانح مرگباری در این جاده‌های غیراستاندارد و غیراصولی هستیم.

حادثه در جاده های کهگیلویه و بویراحمد سبقت می گیرد 4

پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه مهم محور غیرایمن یاسوج به اصفهان پس از گذشت ۱۱ سال

پروژه دوبانده کردن محور یاسوج به اصفهان از سال ۸۵ کلید خورد و تاکنون تا ۳۵ کیلومتری مرکز استان از هرچهار طرف آزاده راه احداث شده است اما این میزان پاسخگوی نیاز استان و افزایش ایمنی جاده های استان نیست.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با روزنامه قدس با اشاره به اهمیت پروژه های مذکور گفت: این دو پروژه تا حدودی در هم آمیخته اند، در واقع محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت از حدود ۳۰ کیلومتری جاده یاسوج به اصفهان یک انشعاب از راه اصلی است، که ۵۰ کیلومتر اول آن نیز تعیین تکلیف شده است.

غلام محمد زارعی افزود: دو قطعه ۷ کیلومتری و ۴ کیلومتری از این پروژه در مرحله واگذاری به پیمانکار است و عملیات تامین اعتبار، مطالعات و نقشه برداری آن به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: این پروژه یک نوبت به پیمانکار واگذار شد به دلیل مشکلات برگزاری مناقصه ابطال شد.

تکمیل پروژه تقاطع غیرهم سطح منطقه گندی خوری تسهیل کننده مسائل ترافیکی محور یاسوج به اصفهان

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس با اشاره به عملیات ساخت و ساز پروژه راه یاسوج به اصفهان گفت: ۸۰ کیلومتر از این پروژه در محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که ۵۰ کیلومتر از عملیات چهار خطه کردن این محور به پایان رسیده است.

زارعی با بیان اینکه این مسیر کریدور شمال به جنوب کشور است افزود: شاهد بار ترافیکی بسیار زیادی در این مسیر از حیث حمل بار و مسافر هستیم و امیدواریم به یک جاده ایمن برسیم که هم مردم استان از آن بهره مند شوند و هم سایر هموطنان بتوانند با آرامش خاطر در آن رفت و آمد کنند.

رونق اقتصاد و اشتغال منطقه با اتمام پروژه‌های طرح جامع پایانه مرزی رازی
دنبال کنید

زارعی در بخش دیگری از گفت و گو با اعلام اینکه زمان بهره برداری از پروژه مسیر پاتاوه به دهدشت سال ۹۸ خواهد بود گفت: مسیر پاتاوه به دهدشت که بخشی از مسیر بندر امام خمینی به سمت تهران است نقش مهمی در حمل و نقل زمینی به عهده دارد.

زارعی افزود: ۳ قطعه از این پروژه در محدوده شهرستان بویراحمد قرار دارد که ۲ قطعه اول آن به اتمام رسیده است.

زارعی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیرهم سطح منطقه گندی خوری در هفته دولت گفت: این پروژه در حال تکمیل است و با احداث آن بخشی از مسائل ترافیکی محور یاسوج به اصفهان هموار خواهد شد.

تکمیل پروژه پاتاوه به دهدشت تا پایان سال ۹۷ به شرط تأمین اعتبار لازم

اما محمدعلی علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تأکید بر اهمیت محورهای مواصلاتی یادشده زمان تکمیل پروژه پاتاوه به دهدشت را به شرط تأمین اعتبار،‌ پایان سال ۹۷ عنوان کرد.

علیمردانی گفت: این پروژه ۱۳۸ کیلومتر است که ۲۸ کیلومتر از آن در سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

علیمردانی در خصوص محور یاسوج به اصفهان نیز به خبرنگار ما گفت: ۴۰ درصد از این پروژه چهار خطه تکمیل شده است.

وی اضافه کرد: با تکمیل این دو پروژه مهم و ملی در سطح استان شاهد کاهش چشمگیر نرخ تصادفات جاده ای خواهیم بود.

حادثه در جاده های کهگیلویه و بویراحمد سبقت می گیرد 5

تعریض جاده یاسوج به اصفهان عاملی برای رشد تصادفات جاده ای!

در ادامه پیگیری وضعیت این دو پروژه به سراغ اسفندیار تباشیر رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد رفتیم، ایشان اما نگاه متفاوتی به مسئله داشت و تعریض جاده یاسوج به اصفهان را عاملی برای رشد تصادفات جاده ای عنوان کرد و گفت: با تعریض این راه ارتباطی متوسط سرعت رانندگی بالا رفته است و این موضوع باعث وقوع تصادفات جاده ای شده است.

ایشان با اشاره به نرخ بالای تصادفات این مسیر و کمبود ایمنی آن گفت: با وجود چهار خطه شدن بخشی از مسیر،‌ این محور هنوز ایمنی لازم را ندارد.

سرهنگ تباشیر گفت: با تکمیل عملیات ساخت چند قطعه پل در محور یاسوج به اصفهان که به نوعی خود جزو نقاط حادثه خیز هستند و نصب تابلوهای علائم رانندگی و تجهیزات الکترونیکی می توان نرخ تصادفات این مسیر را کاهش داد.

اینک و به دلایل یادشده مردم این استان از دولتمردان انتظار دارند همان گونه که در بزنگاه­های مختلف برادری خود را ثابت کرده‌اند در عوض مسئولان مربوطه نیز به جای پرداختن به موضوعات فرعی و غیرضروری چون تغییر نام استان با تأمین زیرساخت ها و امکانات رفاهی،‌ مسیر رشد،‌ توسعه و اشتغال زایی منطقه را فراهم آورند و مانع از از دست رفتن تعداد زیادی از هموطنان در حوادث جاده ای به واسطه غیرایمن بودن این مسیرها شوند.

لینک منبع

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi