جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد در آتش خشم سودجویان + تصاویر

جنگل ها و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد روزانه توسط افراد سودجو مورد تعرض قرار می گیرند که این امر ناشی از گستردگی جنگل ها، وجود جاده های دسترسی به جنگل ها و نبود نیروی کافی برای حفاظت از منابع ملی است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چرام،  هشت درصد جنگلهای کشور و ۲۰ درصد جنگلهای

اختصاصی کرونا

کد خبر : 37124
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵

کرونا :

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد در آتش خشم سودجویان + تصاویر
جنگل ها و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد روزانه توسط افراد سودجو مورد تعرض قرار می گیرند که این امر ناشی از گستردگی جنگل ها، وجود جاده های دسترسی به جنگل ها و نبود نیروی کافی برای حفاظت از منابع ملی است.
جنگل های کهگیلویه و بویراحمد در آتش خشم سودجویان + تصاویر 7

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چرام،  هشت درصد جنگلهای کشور و ۲۰ درصد جنگلهای زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد و در مساحتی افزون بر ۵۷ درصد خاک استان، هر روز در از ترس سوخته شدن و قطع شدن توسط افراد سودجود به خود می لرزند.

براساس اعلام مسئولان استان حدود ۹۰ درصد از مساحت کهگیلویه و بویراحمد را منابع طبیعی تشکیل داده و بقیه را نیز اراضی کشاورزی و شهرها و سکونتگاهها تشکیل می دهد و براین اساس اتخاذ تدابیری ویژه برای حفاظت هرچه بیشتر از این ثروت عظیم ضروری است.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد در آتش خشم سودجویان + تصاویر 8

جمع آوری بشکه های ذغال توسط نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده

امسال ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های استان طعمه حریق شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای امسال تاکنون به دلیل وقوع ۸۷ فقره آتش سوزی ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های استان طعمه حریق شده است.

عزت‌الله بهشتی‌فرد  در گفت و گو با خبرنگاران  با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۸۵ هکتار از اراضی ملی استان از دست سودجویان باز پس‌گیری و رفع تصرف شد، افزود: با همکاری دستگاه قضایی در این مدت ۶ هزار اصله نهال غیرمجاز در عرصه‌های منابع طبیعی جمع آوری و ۱۲۳ هکتار در بدو تصرف از دست سودجویان نیز رفع تصرف شده است.

حاشیه سازی برخی مدیران استان در سفر وزراء به کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد در آتش خشم سودجویان + تصاویر 9

متخلفی که ماهرانه چوب درختان جنگلی را با پوشاندن توسط کارتن های کهنه درخودرو جاسازی کرده ودرحال انتقال به استانهای مجاور بود توسط حفاظت منابع طبیعی شهرستان دنا شناسایی و توقیف شد.

بهشتی فرد از کاهش ۴۵ درصدی مساحت آتش سوزی‌ها جنگل‌های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: پارسال ۷۰ فقره آتش سوزی به مساحت ۹۰۲ هکتار در جنگل‌های استان به وقوع پیوسته این در حالی است که امسال ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های استان بر اثر ۸۷ فقره آتش سوزی از بین رفت.

وی گفت: ۳۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های مناطع طبیعی در ۲۶ نقطه در معرض خطر آتش سوزی شناسایی، پهنه بندی و با انتخاب دیده بان و ارائه کلاس های آموزشی در قالب طرح حفاظت مشارکتی به مردم واگذار شده که تأثیر به سزایی در کاهش مساحت آتش سوزی‌ها در استان داشته است.

نیاز به ۳۰۰ قرق بان برای حفاظت از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

بهشتی فر بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۸۷۴ هزار هکتار جنگل و ۵۴۰ هزار هکتار مرتع به حداقل ۳۰۰ قرقبان نیاز دارد که هم اینک ۷۶ قرقبان در جنگل ها و مراتع این استان مشغول خدمت هستند.

در قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع برای هر هکتار آتش سوزی مرتع حبس بین سه تا ۱۰ سال و جریمه مالی ۲۰۰ میلیون ریال و برای هر هکتار جنگل ۲۵۰ میلیون ریال جریمه آتش سوزی پیش بینی شده است.

طمع برخی سود جویان در ذغال شدن درختان بلوط

نبود وسایل اولیه برای مهار آتش سوزی، نبود بالگرد اطفای حریق، دسترسی نداشتن در ساعت های اولیه به مناطق آتش گرفته و طمع برخی سود جویان در ذغال شدن درختان بلوط همه دردهای است که امروز محیط بانان از آن دم می زنند.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد در آتش خشم سودجویان + تصاویر 10
 
توقیف خودروی حامل هیزم درخت جنگلی بلوط توسط حفاظت منابع طبیعی شهرستان چرام در منطقه سرفاریاب
 
جنگل های کهگیلویه و بویراحمد در آتش خشم سودجویان + تصاویر 11

 

این مسیر در ابتدای تنگ گنجه ای است و در دو سال گذشته مورد بحث واقع شده  و بدلیل وجود درختان کهنسال بلوط و چنار در این دامنه شیب  چشم انداز زیبائی دارد و قطع انها باعث فرسایش  و رانش در آتی خواهد شد.
در صورتی که در سمت دیگر  بطرف دره  امکان تعریض  جاده وجود دارد، مع الوصف تحت هیچ عنوان توجیهی پسندیده نیست این درختان ارزشمند که تعدادشان زیاد است قطع شود. 
 
 
گزارش : ابراهیم عزیزی
 
انتهای پیام/۲۰۰صبح زاگرس، 
 
 
 

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد
قطع درختان بلوط
تصاویر صبح زاگرس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi