جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاهش نرخ سود بانکی و اقدام تبعی برخی از بانک‌ها در این خصوص است

شبکه اقتصاد سیاسی –  این روزها در هر گوشه از شهر که گذرتان می‌افتد، موضوع بحث تازه‌‌ای را بین مردم می‌شنوید؛ بحث داغ و تازه‌ای که ذهن مردم را در اولین روزهای آخرین ماه فصل داغ سال به خود مشغول کرده، موضوع کاهش  نرخ سود بانکی و اقدام تبعی برخی از بانک‌ها در این خصوص

اختصاصی کرونا

کد خبر : 36185
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰

کرونا :

کاهش  نرخ سود بانکی و اقدام تبعی برخی از بانک‌ها در این خصوص است

شبکه اقتصاد سیاسی –  این روزها در هر گوشه از شهر که گذرتان می‌افتد، موضوع بحث تازه‌‌ای را بین مردم می‌شنوید؛ بحث داغ و تازه‌ای که ذهن مردم را در اولین روزهای آخرین ماه فصل داغ سال به خود مشغول کرده، موضوع کاهش  نرخ سود بانکی و اقدام تبعی برخی از بانک‌ها در این خصوص است؛ با ابلاغ بخشنامه‌ هشت بندی بانک مرکزی و اعلام کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی در تاریخ یازدهم شهریور ماه سال جاری، سبب شد که برخی از بانک‌های خصوصی دست به نرخ شکنی و گشودن حساب‌های بلند مدت ۲۳ درصدی زده، تا به باور خود مانع از خروج سپرده‌های بانکی شوند. این اقدام که با تبلیغات بسیار گسترده‌ای همراه بوده، باعث به وجود آمدن دغدغه‌ای تازه در بین مردم شده است.

یکی از بانک‌هایی که در روزهای اخیر اقدام به نرخ شکنی کرده، بانک آینده است؛ این بانک با ارسال پیامک‌های فراوان بین مردم، آنها را به سپردن سرمایه‌های خود در ازای سودی ۲۳ درصدی تشویق می‌کند؛ این بانک فرابورسی که نماد آن در بازار سرمایه مدتهاست که به دلیل عدم شفافیت بسته شده، از وضعیت مناسبی در صورت‌های مالی خود برخوردار نبوده و به سبب واهمه خروج سپرده‌گذاران به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌ها، دست به انجام چنین کاری زده است.

برای بررسی دقیق وضعیت بانک‌های یاد شده و آشفته بازاری که این روزها از شعب آنها به گوش می رسد، به سراغ چند شعبه از بانک آینده رفتیم، تا از حال و هوای مردمی که با اضطراب فراوان در شعبه حضور داشتند، با خبر شویم.

پنچ صبح؛ آغاز نوبت دهی برای افتتاح حساب

اولین شعبه، شعبه نارمک بود که با مراجعه به آن، از همان ابتدای امر می‌توان متوجه ازدحام بیش از اندازه مردم شد، به حدی که برخی از رهگذران نیز در خارج از شعبه با تعجب به آن نگاه کرده و دلیل این شلوغی را از هم می‌پرسیدند؛ هرکس نظری داشت؛ یک نفر آن را به اتفاقات چند ماه اخیر در خصوص ورشکستگی‌های موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و اعتراضات سپرده گذاران تشبیه می‌کرد و با نگرانی به مردمی که در شعبه و در بین آن شلوغی به یکدیگر تنه می زدند تا بلکه بتوانند شماره نوبتی دریافت، یا با این امکان را پیدا کنند که با مدیر شعبه صحبت کنند، نگاه می‌کردند.

جمعیت به حدی در شعبه هجوم آورده‌اند که برای ورود، به سختی می‌شد درب را باز کرد؛ دفتر رئیس شعبه و مراجعانی که قصد ملاقات با وی را داشتند، اولین نکته‌ای بود که توجه را به خود جلب می‌کرد، به همین دلیل مسئولین شعبه، دستگیره درب را از جای خود درآورده بودند که تنها از سمت داخل باز شود.

در سوی دیگر شعبه، برخی از افراد که برای دریافت شماره نوبت پای دستگاه ایستاده بودند، با تعجب به دستگاه خاموش و یکی از کارمندان شعبه نگاه می‌کردند که درحال اعلام اتمام وقت نوبت دهی در ساعت ۱۰ صبح بود؛ وی به پیرزنی که برای افتتاح حساب مراجعه کرده بود، گفت که برای دریافت نوبت، از ساعت «پنج صبح فردا( پنجشنبه)» به شعبه مراجعه کند و نوبت دهی هم تنها تا ساعت هفت صبح انجام می‌شود.

نا خود آگاه به یاد صف فروش سکه در سال آخر دولت دهم می افتم در گوشه‌ای دیگر فردی مشغول پر کردن فرمی بود؛ در همین حین برای پر کردن فرم خود از فردی که کنار خود ایستاده بود کمک خواست و همین باعث شد که سر بحث باز شود؛ وی در همان حالی که مشغول نوشتن بود از فرد متقاضی پرسید که آیا شما هم به دلیل دریافت پیامک تبلیغاتی به شعبه مراجعه کرده‌اید؟ فرد متقاضی در کمال ناباواری عنوان کرد که بله، اما نه برای افتتاح حساب، بلکه برای خالی کردن آن مراجعه کرده‌ام؛ او که قصد داشت حساب ۳۵۰ میلیون تومانی خود را خالی کند، دلیل این اقدام خود را ترس از تکرار اتفاقات مشابه نظیر موسسات مالی غیر مجاز دانست و عنوان کرد که این روند برای فردی مثل من که از مسائل و اخبار مطلع نیستم، کاملا پیچیده و هراس ناک است، به همین دلیل حاضر هستم که در بانک دیگری سپرده‌ای افتتاح کنم، تا اینکه بخواهم ریسک این هیاهو را به جان بخرم.

اعتراض به فشار بر شورا، یا فشار بر شورای نگهبان؟!
دنبال کنید

ازدحام در کلیه شعب

اما موضوع به این شعبه ختم نشده و تقریبا می‌توان گفت که در تمامی شعب بانک آینده، ازدحام جمعیت برای افتتاح یا تغییر حساب خود از کوتاه مدت به بلند مدت وجود دارد؛ در شعبه قیطریه نیز روال شعبه نارمک برقرار بوده و مردم زیادی برای افتتاح حساب به شعبه مراجعت کرده بودند؛ یکی از کارمندان شعبه در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت سایر شعب عنوان کرد که تقریبا در تمامی شعب بانک آینده، این روند حکمفرما بوده و تعداد زیادی از مردم برای افتتاح حساب، تکمیل موجودی یا انتقال حساب به بانک مراجعه کرده‌اند.

البته این اقدام بانک آینده از دید همکاران بانکی کاری نادرست و حسین زاد مدیر عامل بانک ملی و رییس شورای هماهنگی بانک ها این کار را غیر اخلاقی و غیر حرفه ای می داند .

۹ هزار افتتاح حساب، تنها در سه روز

در شعبه ملاصدرا اما وضعیت بهتر از دو شعبه گذشته بود؛ با این حال نسبت به وضعیت یک شعبه در روزهای عادی، کمی متفاوت‌تر و شلوغ‌تر بود، به گونه‌ای که برخی از مراجعان به دلیل کمبود صندلی، روی زمین نشسته بودند.

این ذهنیت با دریافت شماره نوبت عوض شد؛ در برگه نوبت، تعداد افراد منتظر، رقم نجومی ۲۲۵ نفر به چشم می‌خورد. فارغ از مسائل یاد شده، برخورد مدیر و کارمندان این شعبه کمی تفاوت داشت؛ در دفتر مدیر باز بود و مراجعان به راحتی سوالات خود را از وی می‌پرسیدند. همین روند سبب شد که اطلاعات جالب توجهی از این شعبه به دست آید؛ مدیر شعبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از زمان آغاز فرآیند، تاکنون چند حساب گشوده شده است؟ عنوان کرد که در سه روز اخیر، نزدیک به ۹ هزار حساب تنها در این شعبه افتتاح شده است. وی اما از پاسخ در خصوص تعداد افرادی که حساب خود را بسته و یا موجودی آن را خالی کرده‌اند، حرفی به میان نیاورد.

وقت بازنگری در قوانین نرسیده است؟

با نگاه به این وضعیت آشفته و نرخ شکنی برخی از بانک‌ها نظیر آینده، این سوال مطرح می‌شود که آیا بخشنامه بانک مرکزی با شکست مواجه شده است؟؟ علاوه بر آن، پرسش دیگری که در ذهن طرح می‌شود این است که آیا بانک مرکزی قصد دارد در برابر این وضعیت و تخلف محرز این بانک‌ها، دست روی دست بگذارد؟؟

به باور کارشناسان ریشه تمام سوالاتی که در این خصوص می‌توان  در عملکرد بانک مرکزی و نا اطمینانی به این بانک از سوی بانک ها در اارایه پول به بانک ها با نرخ ۱۸ درصد بوده و این که بانک مرکزی ابزار برخورد قهری را به کار نبرده و ترجیحا با مماشات برخورد می کند . و تا زمانی که این نوع برخورد وجود دارد باید هر روز منتظر اوضاع وخیم و کارهای انتحاری مانند سود های ۲۳ درصد  و۲۵ درصدی  برخلاف نرخ سود مصوب ۱۵ درصدی بود .
دلیل تخطی بانک ها هر چه باشد مصوبه نرخ سود بانک مرکزی حداقل برای سپرده گذاران با ارقام درشت یکسال به محاق رفته و بانک هایی مانند بانک آینده با این ارقام یپرده گذاری  حداقل در طول یکسال آینده نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصدی را هم رعایت نخواهند کرد .

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi