شماره : 35116
۲ / ۵ / ۱۳۹۶ - ۱:۱۳

روزهای سرد ارز و سکه در میانه تابستان / رشد شاخص در آخرین ساعت

روز گذشته نرخ دلار به کف ۳۷۷۰ تومانی رسید و قیمت سکه به سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی نزدیک شد

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

 

بازار سهام

رشد شاخص در آخرین ساعت

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۹۲ (۲/ ۰‌درصدی) همراه شد. با وجود روند کم‌نوسان شاخص طی معاملات، اما در ساعات پایانی معاملات بازگشایی و کشف قیمت نماد «فولاد» در کنار عرضه سهام «پرداخت» در ساعات پایانی معاملات از سوی سهامدار حقوقی، شاخص را برای پنجمین روز متوالی با رشد همراه کرد. با این وجود، «پارسان»، «کچاد» و «تاپیکو» پس از رشدهای قابل توجه روزهای اخیر، با شناسایی سود میان معامله‌گران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. همچنین توقف ۸۴ نماد بورسی، مانع از رشد قابل توجه شاخص است. بازگشت قیمت جهانی فلزات اساسی از کف در ماه‌های اخیر و تعدیل مثبت در گزارش‌های ۳ ماهه شاخص این صنعت را با بیشترین رشد در صنایع همراه کرد. با توجه به رشد ارزش معاملات تا ۱۳۷ میلیارد تومان و بازگشایی نمادها در کنار سیگنال‌های بازار جهانی می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد.

روزهای سرد ارز و سکه در میانه تابستان

 

بازار ارز

سردرگمی معامله‌گران دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک یک تومانی به نرخ ۳۷۷۰ تومان معامله شد. در ۱۰ روز معاملاتی اخیر افت ۶/ ۰ درصدی نرخ دلار رقم خورد. افت نرخ حواله‌ای درهم در کنار کاهش تقاضای آربیتراژی، نوسان دلار در سطح ۳۷۷۰ تومانی را در ۶ روز معاملاتی اخیر رقم زده است؛ در حالی که میانگین دلار در نیمه دوم تیر در سطح ۳۷۸۳ تومان قرار داشت. علاوه بر این، پیش‌تر افت اونس طلای جهانی، رشد تقاضای دلار از سوی معامله‌گران سکه را رقم زده بود. اما در روزهای اخیر خروج تقاضای معامله‌گران سکه از بازار ارز نیز فشار بر دلار را تشدید کرد. بنابراین روز گذشته نوسانات اندک نرخ دلار و کاهش تحرکات معامله‌گران فردایی با توجه به تردیدها نسبت به روند آتی دلار را شاهد بودیم. کم‌نوسانی دلار و نبود محرک بنیادین می‌تواند دلار را با افت بیشتر همراه کند.

6 ماه حبس برای مزاحم تلفنی پلیس 110
دنبال کنید

روزهای سرد ارز و سکه در میانه تابستان

 

بازار سکه

افت سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۱ هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی در دو هفته اخیر رشد ۵۰ دلاری اونس طلا از کف ۱۲۰۴ دلاری رقم خورد. افت شاخص دلار به کف ۱۱‌ماهه و رشد تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از اونس طلا شد. با این وجود، با توجه به رشد اخیر اونس طلا شناسایی سود میان معامله‌گران و مقاومت سطح ۱۲۶۰دلاری می‌تواند مانع از تداوم رشد طلا شود. اما در هفته‌های اخیر شاهد توجه معامله‌گران سکه به دلار بودیم. بنابراین تردیدها نسبت به روند اونس طلا در کنار افت نرخ دلار از سقف ۳۷۹۳ تومانی، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را از ۱۲۸ هزار تومان تا ۸۲ هزار تومان کاهش داده است.

روزهای سرد ارز و سکه در میانه تابستان

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به شاخص دلار

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۱/ ۲ درصدی همراه شد. تشدید تنش‌های سیاسی واشنگتن در کنار رشد یورو با افت شاخص دلار به کف ۱۱‌ماهه و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران اونس طلا را به سقف ۳‌هفته‌ای (۱۲۵۵ دلار) رساند. چشم‌انداز خروج بانک مرکزی اروپا از سیاست خرید اوراق قرضه در سپتامبر، یورو را به سقف ۲۳ ماهه رساند. عبور از سقف تکنیکال ۱۲۵۰ دلاری (میانگین ۱۰۰‌روزه و ۵۰‌روزه) خوش‌بینی‌ها به طلا را تقویت کرد. چشم‌انداز افزایش تدریجی نرخ بهره آمریکا و خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی فشار بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) را حفظ کرده است. نشست هفته جاری فدرال رزرو بدون انتظار برای تغییر نرخ بهره برگزار خواهد شد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸کارشناس) ۱۳ نفر روند صعودی، ۴ کارشناس حرکت خنثی و یک نفر روند نزولی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

دیدار هیئت پارلمانی ایران با رییس مجلس بوتان/موافقت دو کشور با گسترش روابط سیاسی و پارلمانی
دنبال کنید

روزهای سرد ارز و سکه در میانه تابستان

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۷/ ۰درصدی به قیمت ۷۷ هزار و ۶۹ تومان معامله شدند. در اولین روز مرداد، شاهد رشد قیمت «تسه»ها بودیم، به‌صورتی که قیمت پایانی اوراق جدیدتر بالاتر از سطح ۷۸ هزار تومانی نیز رسید. با وجود رشد بیش از ۶ درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در تیر سال ۹۵، اما در تیر سال جاری رشد کمتر از ۱/ ۰ درصدی قیمت «تسه»ها را شاهد بودیم و به این ترتیب میانگین قیمت «تسه»ها در تیر در سطح ۷۶ هزار و ۶۳۳ تومان قرار گرفت. با وجود قرار داشتن در فصل تابستان؛ فصل رونق مسکن اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار تنوع در وام‌های ارائه شده مانع از رشد قابل توجه تقاضای اوراق تسهیلات مسکن است. بخش قابل توجهی از تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها است که با وام صندوق یکم بانک مسکن تامین می‌شود.

روزهای سرد ارز و سکه در میانه تابستان

 

بازار نفت

سیگنال‌های دوگانه در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۷/ ۱ درصدی مواجه شد. پیش‌بینی رشد تولیدات اوپک در جولای به بیش از ۳۳ میلیون بشکه در روز از سوی موسسه PetroLogistics در کنار رشد تولیدات شیل و لیبی و نیجریه فشار بر قیمت نفت را حفظ کرده است. افت ذخایر نفت تجاری آمریکا برای سومین هفته متوالی و کند شدن روند افزایش آن در هفته‌های اخیر، افت یک موردی در هفته اخیر تا حدی از قیمت نفت حمایت می‌کند. با اینکه خروج اکوادور از توافق و کم شدن سطح تعهد اعضای اوپک به توافق در ماه گذشته، تردیدها نسبت به اثرگذاری توافق اوپک و غیراوپک بر بازار را تشدید کرده است، اما گزارش‌ها از کاهش موجودی عربستان به کمترین سطح از ژانویه ۲۰۱۲ (۲۵۹ میلیون بشکه) در صورت معتبر بودن داده‌ها، خوش‌بینی‌ها به بازگشت سطح موجودی‌ها به میانگین ۵‌ساله را تقویت کرده است.

روزهای سرد ارز و سکه در میانه تابستان

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 35116 توسط تنظیم خبر : امین کائیدی شادگان و در روز دوشنبه 2 مرداد 1396 ساعت ۰۱:۱۳:۳۸
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر