جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

موزه بانک سپه پذیرای عموم مردم

موزه بانک سپه میراث ماندگار موزه بانک سپه گنجینه بزرگی است با بیش از هزاران سکه تاریخی ارزشمند ، تابلوهای نقاشی نفیس ،اسناد ، تصاویر و وسایل قدیمی مورد استفاده در نخستین بانک ایرانی. این موزه در سال ۱۳۵۲ هجری خورشیدی به منظور بهره مندی علاقمندان به میراث فرهنگی کشور رسماً افتتاح شد. نظر به

اختصاصی کرونا

کد خبر : 35097
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹

کرونا :

موزه بانک سپه پذیرای عموم مردم

موزه بانک سپه میراث ماندگار
موزه بانک سپه گنجینه بزرگی است با بیش از هزاران سکه تاریخی ارزشمند ، تابلوهای نقاشی نفیس ،اسناد ، تصاویر و وسایل قدیمی مورد استفاده در نخستین بانک ایرانی.
این موزه در سال ۱۳۵۲ هجری خورشیدی به منظور بهره مندی علاقمندان به میراث فرهنگی کشور رسماً افتتاح شد.
نظر به اینکه ساختمان اولیه موزه پاسخگوی تمامی نیازهای موجود نبود پس از گذشت ۴ دهه از فعالیت موزه بر اساس درخواست اداره کل روابط عمومی و موافقت هیات محترم مدیره بانک سپه در فضایی بالغ بر یک هزار متر مربع در قالب سه سالن نمایشگاهی ، کارگاه مرمت ، سالن همایش ، فروشگاه ، مخزن موزه وسایر فضاهای اداری به موزه اختصاص یافت و ساختمان جدید موزه در ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۵ شمسی افتتاح گردید.
گالری سکه : سکه های موجود در گالری سکه موزه بانک سپه از اواخر دهه سی تا اوایل دهه پنجاه از مجموعه داران خصوصی خریداری و بخشی از آثار نیز توسط امرای ارتش و علاقمندان به موزه بانک اهدا گردید. مسکوکات موجود در این بخش از اولین سکه های ضرب شده در جزایر یونانی نشین آسیای صغیر تا سکه های معاصر را شامل می شود و از لحاظ دربرگیری سکه های نادر و کمیاب از حکومتهای اصلی و محلی بسیار غنی است، برای نمونه می توان از سکه های ولایتعهدی امام رضا (ع) ، سکه های ملکه پوران دخت نخستین پادشاه زن ایران و تیپهای نادری از سکه های سلوکوس ، شاپور اول ساسانی و حاکمان محلی قبل و پس از اسلام نام برد.
بیش از بیست هزار سکه در موزه بانک سپه کارشناسی و مستند نگاری شده اند و از این تعداد حدود سیزده هزار سکه که نیاز به مرمت داشتند در کارگاه مرمت موزه مرمت گردیده اند، علاوه بر این کارشناسی مسکوکات مراجعین و مجموعه داران از نظر تشخیص اصالت ، دوره و حاکم و همکاری با دانشجویان و پژوهشگران ، شرکت در همایشهای علمی تخصصی ، تالیف مقالات و کتب مرتبط و عضویت در مجامع داخلی و بین المللی نظیر کمیته ملی موزه ها (ایکوم) از فعالیتهای این بخش از موزه می باشد.
گالری تابلوهای نقاشی : (یکی از بخشهای فاخر موزه بانک سپه که برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی درمعرض بازدید و رونمایی قرار گرفته است .)
در موزه بانک سپه بیش از ۵۰ عدد تابلو از نقاشان معاصر ایران وجود دارد که بخش عمده آنها در دوره پهلوی دوم به منظور استفاده تزئینی در قسمتهای مختلف بانک از هنرمندان خریداری شد این آثار در سنوات گذشته با تاکید مقام محترم مدیرت عامل مبنی بر حفظ و تجمیع سرمایه های ارزشمند بانک به مرور به موزه بانک منتقل و در موزه مستند نگاری و ثبت شدند. نظر به اینکه بسیاری از این آثار نفیس نیاز به پاکسازی و مرمت داشتند در قالب قرارداد با یکی از مرمتگران تحصیل کرده و مجرب مورد پاکسازی ، تعویض و یکپارچه سازی قاب و کلاف و مرمت اصولی قرار گرفتند .
در گالری نقاشی موزه بانک سپه تابلوهای زیبایی از نقاشان مشهور ایران نظیر سهراب سپهری ، ایران درودی ، صادق تبریزی ، ناصر اویسی ، داود امدادیان ، حسین زنده رودی ، محمد احصایی ، حسین کاظمی ، محسن سهیلی ، مسعود عربشاهی ، حسین محجوبی ، سیراک ملکونیان و سایر نقاشان برجسته ارمنی وجود دارد که دارای ارزش معنوی و مادی بسیار بالایی هستند.
گالری بانک سپه به روایت تاریخ :گالری سوم موزه بانک سپه با عنوان بانک سپه به روایت تاریخ تاکید مستقیم بر قدمت و اصالت نخستین بانک ایرانی دارد ، در این بخش علاوه بر بازسازی بخشی از شعبه قدیمی بانک سپه و نمایش وسایل و ادوات مورداستفاده در سیستم بانکداری ، از اسناد و تصاویر قدیمی بانک سپه به منظور معرفی قدمت و روند شکل گیری و تحولات آن در طول بیش از ۹۰سال سابقه درخشان نخستین بانک ایرانی استفاده شده است.اسنادی نظیر حکم قشونی تاسیس بانک در سال ۱۳۰۴ هجری خورشیدی ، نامه های مهم و تاریخی بانک سپه ، دفترچه حساب پس انداز امام خمینی (ره ) ، دفترهای امضاء و اساسنامه های بانک سپه ، نسخ خطی نفیس اهدایی به موزه بانک و عکسهایی از مراسم مختلف بانک در طول نزدیک به یک قرن سابقه فعالیت و حیات.

سنگ‌اندازی یانکی‌ها در مسیر اتحاد اقتصادی غرب آسیا
دنبال کنید

ایام بازدید موزه : شنبه لغایت چهار شنبه ساعت ۹ الی ۱۵
پنج شنبه ساعت ۹ الی ۱۳ به استثنای ایام تعطیل

آدرس موزه بانک سپه: تهران – میدان امام خمینی(ره) – ابتدای خیابان امام خمینی (ره) روبروی مترو
تلفن و نمابر :۶۶۷۴۸۰۶۰
ایمیل : museum@ebanksepah.ir

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi