سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بنویسید توتال؛ بخوانید کرسنت!

بنویسید توتال؛ بخوانید کرسنت! یک قرارداد به ارزش ۴/۸ میلیارد دلار برای توسعه فاز ۱۱ توسعه میدان گازی پارس جنوبی با شرکت فرانسوی (وچینی) امضا می شود ؛ ۱⃣ طرف فرانسوی، پیش از این چند بار متهم به پرداخت رشوه در ایران و عراق و ایتالیا و مالت شده است. توتال همچنین قرارداد قبلی با

اختصاصی کرونا

کد خبر : 35048
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳

کرونا :

بنویسید توتال؛ بخوانید کرسنت!

بنویسید توتال؛ بخوانید کرسنت!

یک قرارداد به ارزش ۴/۸ میلیارد دلار برای توسعه فاز ۱۱ توسعه میدان گازی پارس جنوبی با شرکت فرانسوی (وچینی) امضا می شود ؛

۱⃣ طرف فرانسوی، پیش از این چند بار متهم به پرداخت رشوه در ایران و عراق و ایتالیا و مالت شده است. توتال همچنین قرارداد قبلی با ایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را به شکل یکطرفه نقض کرد و این در حالی بود که از سال ۷۹ تا ۸۸ نیز ما را معطل گذاشته بود. http://www.yjc.ir/fa/news/5702362/

۲⃣ بنابر اعلام سازمان دیدبان شفافیت و عدالت ، توتال در نوبت قبل برای ورود به صنعت نفت ایران طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ ( ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۳) ، مبلغ ۶۰ میلیون دلار به یک مقام دولتی ایران رشوه داده بود. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/07/27/1215674/

۳⃣ فرد امضا کننده از طرف ایران همان کسی است که به خاطر فساد و خسارت حداقل ۱۸ میلیارد دلاری قرارداد #کرسنت برای کشورمان، محکوم به انفصال از خدمت شده است. با رای دیوان عالی کشور، حکم محکومیت و انفصال از خدمات دولتی علی کادر مدیر عامل شرکت ملی نفت در ارتباط با قرارداد کرسنت ، قطعی است . (http://alef.ir/vdcgyu9wxak97z4.rpra.html?387092 ) .
در یک شیرین کاری گازی مشابه، و به خاطر قراردادهای #تاریکخانه ای و مبهم، ترکیه از ما شکایت کرد که محکوم به پرداخت جریمه ۲ میلیارد دلاری شدیم.

۴⃣ قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC با اعتراض متخصصان روبرو شد و وزیر نفت با وجود هتاکی و نفی اولیه انتقادها، بعد ها مجبور شد بگوید ۱۵۰ ایراد در متن این قراردادها را برطرف کردیم. اما ابهامات برخی جدی سر جای خود باقی است که در برخی مفاد منتشر شده قرارداد با توتال به چشم می آید. ( http://qudsonline.ir/news/413544/ )

با همکاری فرماندار کهگیلویه امدادرسانی به مسافران گرفتار در برف و کولاک جاده سرفاریاب یاسوج
دنبال کنید

۵⃣ از جمله آن ابهامات، سهم ۵۰/۱ درصدی توتال از پروژه در مقالب سهم ۱۹/۹ درصدی ایران (شرکت #پتروپارس که آن هم برای خود سابقه و داستان جداگانه ای دارد) می باشد که قطعا ناقض حق حاکمیت و استقلال ملی است؛ آن هم نسبت به شرکتی که سابقه نقض قرارداد بدون جبران خسارت دارد؟ این بار کدام تضمین برای جریمه طرف بدعهد گرفته شده است؟ گفتنی است طبق تفسیر شورای نگهبان بر اصل ۸۱ قانون اساسی، واگذاری پروژه به شرکت های خارجی تنها در حد کمتر از پنجاه‌ درصد مجاز است.

۶⃣ چرا در واگذاری یک پروژه بزرگ دولتی ، قانون برگزاری #مناقصه با حضور متقاضیان و رقبای مختلف داخی و خارجی که موجب اختیار عمل بیشتر دولت و پایین آمدن هزینه ها می شود، زیر پا گذاشته شده است؟ قبیل این اتفاق در برخی واگذاری های شبه رانتی و آلوده به زد و بند، در دولت اصلاحات اتقاق افتاد که بیژن زنگنه را حتی با اعتراض نمایندگان اصلاح طلبی مانند کهرام و میدری و (مرحوم) رشیدیان و رضازاده و اعلمی و… در #مجلس_ششم روبرو کرد. محتشمی پور رئیس فراکسیون اصلاح طلبان در آن زمان، مدیریت زنگنه را فاجعه خواند و بعد ها گفت هرکه را اسرار حق آموختند/ مهر کردند و دهانش دوختند!

۷⃣ چرا متن قرارداد منتشر نمی شود؟ اینکه قرارداد فروش گاز نیست که بخواهند مانند ماجرای کرسنت و فروش گاز به ترکیه #محرمانه تلقی کنند.

:red_circle: با انبوهی از ابهامات موجود درباره طرفین قرارداد و محتوای آن، شما بفرمایید که چرا نباید نگران سرنوشت ماجرا نباشیم. آیا کرسنت ها ی تازه ای در راه است؟
#شفافیت

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Domenic چهارشنبه , 12 بهمن 1401 - 10:29

These are actually impressive ideas in on the topic of blogging.
You have touched some fastidious things here. Any way keep up wrinting.

اینها در واقع ایده های تاثیرگذاری در موضوع وبلاگ نویسی هستند.
شما در اینجا چیزهای سختگیرانه ای را لمس کرده اید. به هر حال به نوشتن ادامه دهید.

logo-samandehi