جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سنخ شناسی تحول خواهان

دسته اول فعالان و کنشگران تحول خواهی است که بیشتر وجه و جنبه تئوریک دارند و شامل اندیشمندانی می شوند که با تامل و تعمق در موضوعات کلان و کلی مبتلا به یک جامعه به خلق ایده ها و اندیشه ها می پردازند. و این سنخ نظریه پردازان و روشنفکران مولد نامیده می شوند و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 34855
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵

کرونا :

سنخ شناسی تحول خواهان

دسته اول فعالان و کنشگران تحول خواهی است که بیشتر وجه و جنبه تئوریک دارند و شامل اندیشمندانی می شوند که با تامل و تعمق در موضوعات کلان و کلی مبتلا به یک جامعه به خلق ایده ها و اندیشه ها می پردازند.

و این سنخ نظریه پردازان و روشنفکران مولد نامیده می شوند و اینان هستند که افق ها و چشم انداز ها را واکاوی تئوریک نموده و به ساختن تئوری ها در حوزه های مختلف می پردازند.

این ایده ها و اندیشه ها هر چقدر به روز، مطابق با واقعیت های جامعه و دارای چارچوب منطقی باشند پذیرش آنها با سهولت بیشتری مواجه می شود و مقبولیت و ترویج بیشتری خواهند داشت.

گاهی این ایده ها و تئوری ها ساخته بومی روشنفکران جامعه و کشور هستند و گاهی با الهام گرفتن از اندیشمندان بزرگ بین‌المللی تبیین و ساختارمند می شوند.

در جامعه ما خوشبختانه از این حیث کمبود چندانی وجود ندارد و تقریبا افق ها و چشم انداز های مربوط به تحقق اهداف کلان از جمله دموکراسی، حقوق شهروندی، الگو های توسعه و سایر تحولات سیاسی و اجتماعی به وفور تألیف و ساخته شده‌اند یا اینکه تدوین و ترجمه شده اند.
دسته دوم فعالین میدانی و توزیع کنندگان اندیشه ها هستند.

این کنشگران که به خوبی اندیشه و ایده های ساخته و سازمان یافته را درک می‌کنند و به آنها باور پیدا می کنند و با کنشگری سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود سعی می کنند به آگاه سازی و روشنگری در جامعه بپردازند و حتی گاهی فراتر از روشنگری به صورت فعال در زمینه بستر سازی برای روی کار آمدن دولت ها و مجالس تحول خواه و سایر نهادهای انتخابی فعالیت جدی و اساسی انجام می‌دهند.

یک دقیقه سکوت به احترام کشته‌شدگان نفتکش سانچی در نشست پارلمان‌های زنان مسلمان اتحادیه مجالس سازمان همکاری اسلامی
دنبال کنید

به صورت مشخص این سنخ در حوزه های آموزشی، رسانه ای، هنری، صنفی در قشر های مختلف از جمله جوانان و جنبش های دانشجویی فعالیت دارند.

در ستاد های انتخاباتی دولت ها و مجالس تحول خواه عمدتا این سنخ هستند که بار اصلی فعالیت میدانی را در تحقق اهداف و آرمان ها به دوش می‌کشند. و بیشترین هزینه ها را این دسته می پردازند و عمدتا هم زحمت کشان بی جیره و مواجب تحول خواهی هستند.
دسته سوم سیاستمداران و مدیران ارشد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند که محصول فعالیت دو سنخ قبل می باشند.

این دسته است که باید با وضع قوانین و اجرایی کردن آنها از طریق نهادینه سازی ساختار ها و رویه های مبتنی بر آرمان ها و اهداف مورد نظر به تحقق آنها کمک کنند.

گرچه سیاستمداران و مدیران ارشد وطن دوست، معتقد و وفادار به آرمان های فعالان تحول خواه و مردم در این کشور کم نیستند، ولی متاسفانه بیشترین آسیب پذیری تحول خواهی از جانب این دسته است که با دلایل و علل مختلف از جمله عدم درک وظیفه و مسئولیت سنگین ناشی از فعالیت های دو دسته قبل، ناکارآمدی، فرصت طلبی و سایر مسائل، نه تنها به تحقق اهداف و آرمان ها کمکی نمی کنند بلکه در روند تاریخی موجب خدشه دار کردن اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی تحول خواهان می شود و آسیب جدی به تحقق آن آرمان ها وارد می کنند.

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi