پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

هنرمند متعهد و بسیجی سیدمرتضی آوینی

۲۰ فروردین ماه سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم است ، وی با مستندهایی به یاد ماندنی از دفاع مقدس و روایت فتح نگاهی آسمانی به جبهه های جنگ داشت هنرمندی متعهد با آرمان های دینی بود که همیشه در یادها می ماند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 33909
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵

کرونا :

هنرمند متعهد و بسیجی سیدمرتضی آوینی

 سید مرتضی آوینی نویسنده، منتقد، روزنامه نگار ومستند ساز دفاع مقدس که سلاح هنر را به دست گرفت تا هنر متعهد و انقلابی را نشان دهد با جان خود حرمت هنر و منزلت قلم را پاسداری کرد تا روزی را به نام هنر انقلابی به یادگار بگذارد.
‘شهید مرتضی آوینی’ در روز جمعه بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ هنگامی که برای تولید مجموعه ‌ای جدید از ‘روایت فتح’ به فکه،‌ منطقه‌ عملیاتی و الفجر مقدماتی به همراه گروه رفته بود، براثر انفجار مین به شهادت رسید.
شهید آوینی را باید راوی واقعی جنگ دانست که فیلم های مستند او بیانگر واقعیت های دفاع مقدس است. وی در کنار توجه عینی به مصداق ها، هم روایت ساز و هم روایت پرداز جنگ بود.
**نگاهی به زندگی شهید آوینی
سید مرتضی آوینی در سال ۱۳۲۶ در شهرری به دنیا آمد وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران سپری کرد و در سال ۱۳۴۴ دیپلم گرفت و وارد دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. رشته تحصیلی او معماری بود. در کنار درس کار هم می کرد.
شهید آوینی پس از پیروزی انقلاب به گروه تلویزیونی جهاد سازندگی رفت و شروع به ساخت فیلم های مستند کرد.
نخستین فیلم وی درباره سیلی بود که در سال ۱۳۵۸ در خوزستان آمد ساخت. فیلم های مستند بعدی وی ‘شش روز در ترکمن صحرا’ درباره اقدامات ضد انقلاب در منطقه گنبد تهیه شد و ‘خان گزیده‌ها’ بود که درباره خان های منطقه فیروزآباد فارس ساخته شد.
آوینی با شروع جنگ و محاصره بندر خرمشهر به این شهر رفت و با یاری همکارانش فیلم’فتح خون’ را ساخت. سپس مجموعه ‘حقیقت’ را برای شهر آبادان تهیه کرد.
آوینی پس از آن مشهورترین مجموعه تلویزیونی خود به نام روایت فتح را ساخت که از سال ۶۴ از تلویزیون پخش شد. این مستند چهره واقعی جبهه های جنگ را نشان می داد که آوینی خود متن این فیلم ها را می ساخت و گویندگی آن را نیز خودش انجام می داد .

برنامه های هفته دفاع مقدس در کهگیلویه و بویراحمد تشریح شد
دنبال کنید

**فعالیت آوینی در مطبوعات
شهید آوینی به غیر از ساخت فیلم‌ های مستند، فعالیت چشمگیری در مطبوعات داشت . مقالات او در ماهنامه اعتصام و ماهنامه جهاد چاپ شد وی از سال ۶۸ در ماهنامه سوره مقاله نوشت.
همچنین وی ماهنامه ‘ادبیات داستانی’ و تأسیس ‘دفتر مطالعات دینی هنر’ در حوزه هنری را در کارنامه خود دارد.

**سالروز شهادت آوینی و نامگذاری هفته هنر انقلاب
پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری و هفته هنر انقلاب از این روز شروع می شود.
هفته هنر انقلاب اسلامی با یادآوری نام و خاطره شهید مرتضی آوینی می تواند فرصت مغتنمی به شمار آید تا چشم انداز روشنی از تعریف هنر انقلاب، گفتمان انقلاب اسلامی در هنر، رسالت و تعهد هنرمند، اهداف متعالی هنر اسلامی و ساختارها و شاکله های فکری و هویتی هنر انقلاب ترسیم شود.
شهید آوینی هنرمندی بود برخاسته از فرهنگ و آموزه های انقلاب اسلامی و نگاهش برگرفته از مفاهیمی بود که با پیروزی انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر نهادینه و به اصول فرهنگی نظام تبدیل شد. می ‌توان گفت هر آنچه در حوزه سینمای انقلاب اتفاق می افتد، مستقیم و غیر مستقیم برگرفته از تجربیات و آموزه های این شهید و هم نسلان او است.
هفته هنر انقلاب اسلامی را هر سال میزانی قرار دهیم تا مسیر حرکت و جایگاه هنر و سینما را در کشور آسیب شناسی و افق یابی نمائیم.

مشاوران فرماندار گچساران در حوزه های مختلف انتخاب شدند
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi